recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Erfaringer med bygning af DIY møbler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketErfaringer med bygning af DIY møbler

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Larxox Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1025
Direkte link til dette indlæg Emne: Erfaringer med bygning af DIY møbler
    Sendt: 03-Maj-2009 kl. 19:19

Hej!

Jeg har et Frislev møbel, som jeg efterhånden har modificeret en del på for at kunne tilpasse møblet mine krav - men man bliver aldrig helt tilfreds.

Jeg har igennem længere tid gået og leget med ideen om at bygge mit eget møbel inspireret af mange andre brugere herinde på Recordere, da jeg godt kunne bruge lidt mere plads. 

Inden jeg bestemmer mig for at gå igang vil jeg undersøge faldgruberne ved bygning af sådan et møbel.

Derfor kunne jeg godt tænke mig, hvis I ville komme med gode råd og erfaringer med bygning af sådan et møbel. 

Møblet skal være lavet at MDF plade.

Emnerne kunne være flg.:

  • Sav selv ud eller få Bauhaus/Silvan til det
  • Samling af hjørner
  • Limning
  • Skruesamlinger
  • Spartling - typer
  • Maling - typer/påføring mm.
  • Låger inkl. beslag
  • Kantfræser
  • Andre gode råd

Jeg har en rimelig god ide om hvordan det skal foregå, men det kunne være at jeg har misset noget og måske kunne denne tråd inspirere andre til selv at gå igang.

På forhånd tak!

Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2009 kl. 19:47
Jeg fik Silvan til at skære mine plader til i MDF i 12 mm. Man skal være meget omhyggelig og have en god rundsav for selv at klare det.

Hjørnerne samlede jeg med en kombination af dubler og nedsænkede skruer. Til det hele er naturligvis brugt lim. Der er så limet et stykke træ oven på de nedsænkede skruer.

For at være sikker på at det kunne klare vægten, da jeg skulle have det hængende på væggen, har jeg brugt hyldeknægte indeni møblet, så pladen ikke skal bære vægten møbel, indhold og et stort crt tv.

Kanterne har jeg slebet nogle små skrå 45 graders vinkler, så man ikke så nemt slår dem. Tænkte på at lave noget Montana runde buer, men synes så det ville bliver for meget en efterligning.

Jeg har efterfølgende spartlet og slebet det helt pænt, det var næsten det som tog længst tid. Først groft sandpapir i korn 80 og dernest noget 240.

For at spare de 3-4000 hos en autolakerer, har jeg brugt noget møbelmaling på terpentin der hedder Lady og en god pensel.
Det er blevet ret godt efter 3 strøg og har holdt i 6 år nu.
Husk at grunde før malingen, hvis du selv skal stå for det.

Til hængsler fandt jeg nogle nogle specielle skabshængsler i Silvan som udvider sig når man åbner lågerne. På den måde kan man lave dørene helt tætte uden synlige hængsler. Det er lidt samme system som Ikea's skabslåger og tilsvarende.

Jeg lavde det hele i mit køkken da jeg boede i lejlighed. Jesus et svineri og en belejring i de 2-3 uger det stod på i. Specielt slibestøvet lå i hele huset.
Til top
Larxox Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1025
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2009 kl. 20:31

Takker!

Det var nyttig information!

Til top
Larxox Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1025
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2009 kl. 11:48

BUMP!

Jeg kan godt lide det lidt mere solide look, men er 19 mm overkill?

Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2009 kl. 11:51
Det kommer jo an på hvad du ønsker at det skal ligne?

Jeg tror ikke det kommer til at ligne Flintstone møbler selv med 19 mm
Til top
klausjensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 86
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2009 kl. 13:30
Jeg har selv brugt 19 mm MDF og jo, det kan godt virker lidt stort. Især med mit da det hænger på væggen.

I tidernes morgen lavede jeg 2 stk. Det ene lavede en kammerat og jeg i 12 mm og det andet i 19 mm.

12 mm er efter min mening lige så godt som 19 mm. Det vejer blot mindre.

Til lågen lavede vi så blot et skelet og beklædte det med sort stof. Møblet i sig selv er i øvrigt lakeret i mat-hvid ved en autolakør.
Det gjorde han for 1500 for 2 møbler.
Til top
Larxox Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1025
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2009 kl. 13:52

Oprindeligt skrevet af klausjensen klausjensen skrev:

Jeg har selv brugt 19 mm MDF og jo, det kan godt virker lidt stort. Især med mit da det hænger på væggen.

I tidernes morgen lavede jeg 2 stk. Det ene lavede en kammerat og jeg i 12 mm og det andet i 19 mm.

12 mm er efter min mening lige så godt som 19 mm. Det vejer blot mindre.

Til lågen lavede vi så blot et skelet og beklædte det med sort stof. Møblet i sig selv er i øvrigt lakeret i mat-hvid ved en autolakør.
Det gjorde han for 1500 for 2 møbler.

OK - tak for info!

Det kan godt være jeg går ned i 16mm.......

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu