recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Windows 7 RC1, kontra Vista TV pack 2008
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketWindows 7 RC1, kontra Vista TV pack 2008

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Balrog Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Emne: Windows 7 RC1, kontra Vista TV pack 2008
    Sendt: 19-Maj-2009 kl. 13:09

-- SNIP kedelig forhistorie, kan springes over...

Jeg har fulgt dette fremragende forum tæt de seneste år, og er ofte blevet hjulpet ud af diverse kattepiner, nu må tiden være kommet til at lave en post selv :)

Jeg er en af dem der startede med Myth TV på Linux og siden lavede en downgrade til Vista Media Center for at få girlfriend compatability og dertilhørende street credit.

Desværre er Vista Medie Center, som vi nok alle ved, langtfra perfekt, specielt for os der ikke lige bor i USA. Min lovlige 1000 kr's VIsta viste sig at være noget af en skuffelse i forhold til min gratis Myth. Bevars, den kunne bruge FireDTV, som jeg jo så anskaffede. Men mange andre ting virkede ikke.

Så kom dagen hvor TV pack 2008 kom, og weee, den løste sorme en del af de issues der gik og gjorde at jeg måtte tage blodtryksmedicin. Men der er stadig den dag idag lang til hvor jeg gerne ville være. Nu er det så sådan at Window 7 RC1 er kommet, og det lyder jo lovende, men jeg har ikke kunne finde meget info om Medie Center delen. Specielt ikke de små ting som vi har gået og rodet med her i Lille DK.

--SNIP reelt indhold starter her:

DERFOR - Er der nogen i det her fremragende forum der har rodet med Windows 7 Medie Center delen i RC1? Og kan i måske hjælpe med at kaste lys over følgende (samt måske i det heletaget råde til om man skal skifte eller ej)

1. Virker My Movies? Det er næsten det eneste der gør at jeg stadig bruger VIsta MC

2. ORB server eller tilsvarende streaming med indbygget transcoding. Virker det?

3. Auto scalering (hedder det det?) I vista når jeg ser tv, er jeg nød til at vælge "info" og "zoom" for at få billede til at passe når jeg skifter mellem 16:9 og 4:3 kanaler. Det er en lille ting, men det er så (/%"&€# irriterende. Det er vist noget med at i PAL bliver kanalens info sendt som en del af de øverste tre billede linier, men det kan mediecenter ikke finde ud af at fortolke. Kan det det i windows 7?

4. Virker det ORDENTLIGT med FireDTV. Jeg har selv en FloppyDTV, men har aldrig fået det til at køre ordentlig under Vista. :(

5. Jeg vil gerne have min computer til at stå gemt væk i et skab, og er derfor interesseret i KUN at trække et HDMI kabel til fjernsynet. Der skal så være både billede og lyd i. Mit hardware skulle fint kunne det, men jeg har aldrig fået vista til at makke ret. Bruger et soundblaster kort og nvidiea 7600GT kort.

6. Undertekster i DVB-T samt DVB-C? funker det?

7. Jeg bor i odense området og har GalNet (lokalt antennelaug), skulle jeg være så heldig at nogen har erfaringer med præcis deres måde at sende DVB-C på? Jeg har faens til bøvl med det i vista. Mine tv kanaler "hakker" og jeg har problemer med tv guides, undertekster, samt med overhovedet at få scannet alle kanaler ind :-(

Håber der er nogen der har erfaringer med lignende setup :)

 



Redigeret af Balrog - 19-Maj-2009 kl. 13:14
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Status: Offline
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2009 kl. 13:45
Oprindeligt skrevet af Balrog Balrog skrev:

-- SNIP kedelig forhistorie, kan springes over...

Jeg har fulgt dette fremragende forum tæt de seneste år, og er ofte blevet hjulpet ud af diverse kattepiner, nu må tiden være kommet til at lave en post selv :)

Jeg er en af dem der startede med Myth TV på Linux og siden lavede en downgrade til Vista Media Center for at få girlfriend compatability og dertilhørende street credit.

Desværre er Vista Medie Center, som vi nok alle ved, langtfra perfekt, specielt for os der ikke lige bor i USA. Min lovlige 1000 kr's VIsta viste sig at være noget af en skuffelse i forhold til min gratis Myth. Bevars, den kunne bruge FireDTV, som jeg jo så anskaffede. Men mange andre ting virkede ikke.

Så kom dagen hvor TV pack 2008 kom, og weee, den løste sorme en del af de issues der gik og gjorde at jeg måtte tage blodtryksmedicin. Men der er stadig den dag idag lang til hvor jeg gerne ville være. Nu er det så sådan at Window 7 RC1 er kommet, og det lyder jo lovende, men jeg har ikke kunne finde meget info om Medie Center delen. Specielt ikke de små ting som vi har gået og rodet med her i Lille DK.

--SNIP reelt indhold starter her:

DERFOR - Er der nogen i det her fremragende forum der har rodet med Windows 7 Medie Center delen i RC1? Og kan i måske hjælpe med at kaste lys over følgende (samt måske i det heletaget råde til om man skal skifte eller ej)

1. Virker My Movies? Det er næsten det eneste der gør at jeg stadig bruger VIsta MC

2. ORB server eller tilsvarende streaming med indbygget transcoding. Virker det?

3. Auto scalering (hedder det det?) I vista når jeg ser tv, er jeg nød til at vælge "info" og "zoom" for at få billede til at passe når jeg skifter mellem 16:9 og 4:3 kanaler. Det er en lille ting, men det er så (/%"&€# irriterende. Det er vist noget med at i PAL bliver kanalens info sendt som en del af de øverste tre billede linier, men det kan mediecenter ikke finde ud af at fortolke. Kan det det i windows 7?

4. Virker det ORDENTLIGT med FireDTV. Jeg har selv en FloppyDTV, men har aldrig fået det til at køre ordentlig under Vista. :(

5. Jeg vil gerne have min computer til at stå gemt væk i et skab, og er derfor interesseret i KUN at trække et HDMI kabel til fjernsynet. Der skal så være både billede og lyd i. Mit hardware skulle fint kunne det, men jeg har aldrig fået vista til at makke ret. Bruger et soundblaster kort og nvidiea 7600GT kort.

6. Undertekster i DVB-T samt DVB-C? funker det?

7. Jeg bor i odense området og har GalNet (lokalt antennelaug), skulle jeg være så heldig at nogen har erfaringer med præcis deres måde at sende DVB-C på? Jeg har faens til bøvl med det i vista. Mine tv kanaler "hakker" og jeg har problemer med tv guides, undertekster, samt med overhovedet at få scannet alle kanaler ind :-(

Håber der er nogen der har erfaringer med lignende setup :)

 


1: Ja

2:Mja...WMP12 understøter remote streaming. Webguide 4 virker IKKE, har ikke testet orb

3:Jeg har skrevet et probgram til at afhjælpe dette ser her

4: Hos mig kører det 100%. Har stofa + Windows7

5: NV 7600, er ikke et særligt godt kort, du skal have fat i et DX10 kort som fx 9400gt, eller radeon hd4500. Gider ikke at gå i detaljer....

6:100%

7: Glentevejen burde virke fint. Men du skal være opmærksom på deres transpondere og modulering. De bruger svjv symbolrate 6875 og Qam 256. Dette er forskelligt fra hvad de to største udbydere af dvb-c i DK bruger.

(Stofa er 6900 på QAM 256)
(YouSee er 6875 på QAM 64)

Fordi dette er lidt specielt skal du muligves lave en seperat transponder fil, selvom jeg vil mene at en fullscan på 6875 burde finde dine kanaler... Husk at FireDTV DVB-C i Media Center(2005, VMC, 7MC), IKKE direkte bruger DVB-C. Der installeres en speciel driver og nogle regentries, der får Media Center til at tro at DVB-C tuneren er en DVB-T tuner. Dette betyder at der skal mappes frekvenser imellem DVB-C og DVB-T. Dette gøres udfra en tabel. Tabellen eller transponder listen til dette er vital.

At dine kanaler hakker kan skyldes mange ting. Installerer du 7MC RC, med et DX10 grafikkort som nævnt ovenfor, så skulle undertegnede eller andre ikke have problemer med at guide dig til noget der virker...


Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
Balrog Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2009 kl. 14:29

Hej Patriark,

Først, mange tak for dit svar :)

Det lyder til at det er værd at prøve at gå Windows 7 MC vejen. Jeg vil benytte mine næste ledige stunder (læs. når kæresten ikke er hjemme) til at prøve det af, og så selvfølgelig poste erfaringer, lessons learned her.

Igen, tak for dit yderst anvendelige svar! :)

Til top
zutcorp Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Januar-2008
Sted: Viby Sj,Denmark
Status: Offline
Point: 98
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2009 kl. 20:40

Jeg lytter lige med her.

Jeg har selv brugt sageTV i længere tid, med en dum Ir fætter til at skifte kanaler på min settop boks - men nu har jeg formentligt chancen for at få STOFA inden længe, hvilket glæder min sjæl. Måske kan jeg nu endeligt få TVet til at virke.

Jeg ville ønske der var et samlet sted med info som hvor man skal søge og andre tips og trick til en der ikke er så vant til MS-MC måde at tænke på. Indtil videre studerer jeg blot her og forsøger at samle mig noget info.

Patriarken, var det ikke en idé til din blog/hjemmeside på et tidspunkt? At prøve at samle nogen af alle de gode råd du giver på disse sider - dette forum er jo ganske forfærdelige at søge på og i.



Redigeret af zutcorp - 19-Maj-2009 kl. 20:46
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Status: Offline
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2009 kl. 22:20
Oprindeligt skrevet af zutcorp zutcorp skrev:

Patriarken, var det ikke en idé til din blog/hjemmeside på et tidspunkt? At prøve at samle nogen af alle de gode råd du giver på disse sider - dette forum er jo ganske forfærdelige at søge på og i.



Jo...Det var derfor jeg lavede bloggen....Men nogen gange er det svært at finde ud af hvor man skal starte...

Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2009 kl. 00:37

Problemet er at dem der "ejer" det her site er røget ind i en sidegevinst. De startede det fordi de var entusiaster ind i DVD recorder verdenen, deraf navnet, men pludseligt var der en masse mennesker der benyttede sig af muligheden, og udvekslede info om noget helt andet: PCer med mulighed for at se og optage TV, også kaldet en HTPC.

Men det kedelige er er at dem der ejer sitet ser ud til at mene det der med HTPC er komplet uinteressant, så de deltager aldrig, medmindre der er en der træder ved siden af.

Så det er måske ved at være tiden???

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Balrog Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2009 kl. 12:51

MCF og zutcorp og Patriark: Det er gode ideer. Måske lidt off topic, men hvad faen :) Vi kan jo åbne en ny topic og se hvad interessen er for at der bliver lavet en wicki eller noget tilsvarende.

 

Indtil da, så vil jeg informere om at jeg nu har bestilt et Nvidia 9400gt low profile med passiv køling, på patriarkens anbefaling. Det er desværre i restordre, men forventes hjemme d. 22. Så jeg venter spændt.

Til top
Balrog Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2009 kl. 13:09

Så langt så godt!

Jeg har nu fået installeret Windows 7 RC1

Derudover har jeg :

installeret mit Nvidea 9400GT kort.

Installeret Lydkort, Trust SC-5250 5.1 surround sound card. (kan kun finde vista drivers, men de ser ud til at virke)

Installeret My Movies

Rodet med remote desktop delen, for at få concurrent user sessions til at virke (problemer, læs længere nede)

Hvad jeg mangler for at være i mål:

Jeg skal have lavet S/PDIF trough fra lydkortet til grafikkortet, så jeg kan få både lyd og billede ud af HDMI kablet. Er der nogen der har erfaring med Trust kortet? Og måske med 9400GT kortet? jeg ved sgutte helt hvad jeg skal forbinde :)

Jeg skal have floppyDTV, incl EPG til at virke på Glendevej antennelaug. Der håber jeg at kunne gøre brug af de ting patriarken skrev længere oppe. Er ikke nået dertil endnu.

Jeg skal have concurrent remote desktop sessions hacket til at funke. Vil kunne logge ind med min bruger med en samtidig session via RDP uden at smide den samme bruger af mediecenter på fjernsynet. Indtil videre kan jeg:

Logge ind via RDP uden at have passwords på mine brugere.

Logge ind med bruger y uden at smide bruger x af mediecenter.

MEN jeg kan ikke logge ind med bruger x når nruger x også kører mediecentret på PC'en. Det sjove er at RDP gerne vil lade mig gøre det. Og hvis mediecentret er på LAN så kan jeg. Det er kun når mediecentret kører trådløst netværk at der er et problem!

Jeg tror det har noget med wlan brugerprofiler at gøre. Her er hvad der sker:

Mediecenter kører som bruger x på tv'et. Jeg logger ind som bruger x fra en anden computer i huset. Jeg får fint login billede, og skriver bruger x, samt trykker retur. Så får jeg "velcome" skærm, og her hænger den. Jeg kan så se over på tv'et at mediecenter maskinen begynder at stå og miste og genvinde forbindelsen til det trådløse net i et endeløst loop! Hvis jeg går over til mediecentret og logger ind lokalt på tv'et igen. Samt afbryder remote desktopforbindelsen (som hænger), så får mediecentret straks forbindelse til det trådløse net igen, og forbindelsen er stabil... Det er som om den bliver forvirret over at den samme brugerprofil skal bruges til lokal og RDp samtidigt. Nogen der har nogen forslag?

 

jeg skal have ORB til at køre til remote streaming.

Jeg skal have lyden til at virke i MKV containers (den hakker frygteligt, menbilledet er super og hakker ikke).

 

Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Status: Offline
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2009 kl. 14:48
Nu ved jeg ikke hvad du prøver på....Men du kan ikke logge på en Medie Center Session via RDP...Eller dvs du kan godt, men da RDP ikke understøtter Video Rendering vil din oplevelse være det du beskriver....At TS'e ind på en computer der kører media center skal kun gøres som en anden bruger....

HVis du bruger alle de der hacks, så sker der det at alle programmer og services der er sat til at starte med x-bruger på logon,  starter to gange....Dette kan skabe alle mulige problemer.

Hvis du bare vil se en desktop uden at smide en bruger af er det nemmeste VNC viewer...Men kører der en video Session på hosten i Fullscreen....Så har du baladen.

Mht lyd....Lyden skal loopes ind i dit grafikkort via en elektrisk SPDIF forbindelse....Der medfølger et kabel til dit Grafikkort at gøre dette. Dette kabel kan kun side et sted på dit grafikkort og skal så kobles til den relevante Coaxial SPDIF udgang på dit lydkort....


Redigeret af Patriarken - 03-Juni-2009 kl. 14:54
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
SSvenSSon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 388
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2009 kl. 15:29
Oprindeligt skrevet af Balrog Balrog skrev:

Blah blah..

Jeg skal have floppyDTV, incl EPG til at virke på Glendevej antennelaug. Der håber jeg at kunne gøre brug af de ting patriarken skrev længere oppe. Er ikke nået dertil endnu.

Blah blah..

Hvis du sender mig en PB med din mail adresse, så kan jeg sende en .reg fil med transponder-tabel til Glentevejen som jeg har lavet.

Det virker med Fire-/Floppydtv hos mig (godt nok i VMC, men det burde være det samme under Windows 7). 



Redigeret af SSvenSSon - 03-Juni-2009 kl. 15:30
Til top
Balrog Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2009 kl. 18:10

Hej Patriark og SSvenSSon

Tak for jeres svar. Aftenens øvelse må bestå i at få S/PDIF trough og FloppyDTV til at virke.

Mht. remote desktop. Så har jeg affundet mig med at jeg må bruge to forskellige brugere. En til at køre Mediecenter og en til at logge på via remote desktop (samtidigt). Hagen ved det er at de ikke har samme brugerprofil, samt at maskinen jo så ikke kan starte op direkte i mediecenter. Man skal først vælge bruger. Men det er til at leve med. Bare lidt irriterende når nu det virkede under Vista at logge ind med samme bruger to (eller tre-fire) gange samtidigt fra forskellige steder.

SSvenSSon, jeg har sendt dig en PB :)

Til top
Balrog Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2009 kl. 19:50

grrrrr, efter at have brugt aftenen på at læse manualer og forums tror jeg at jeg opgiver at finde den intern coaxiale udgang på mit SC-5250 lydkort. (har fundet ikke mindre end 2 INDGANGE). suk.

Nogen der har et godt forslag til et lydkort der har intern connecter til SPDIF. Kan køre 5.1 eller 7.1 over det OG har medfølgende kabel til at connecte til et nVidia 9400 kort?



Redigeret af Balrog - 03-Juni-2009 kl. 19:51
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu