recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny harddisk i home server
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNy harddisk i home server

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
P. Holm Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 12-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 26
Direkte link til dette indlæg Emne: Ny harddisk i home server
    Sendt: 02-Juni-2009 kl. 22:32

Jeg overvejer at få skiftet min primære harddisk ud i min home server (WHS).

Den er dog sat op for nylig, og jeg gider helt ærligt ikke at skulle igang med at sætte det hele op igen. Er det muligt at spejle hele indholdet, således at jeg blot skal spejle den, slukke serveren, og sætte min nye harddisk i som den primære, smide den gamle væk, og starte op igen?

Den gamle harddisk er forholdsvis gammel, bruger mere strøm og støjer mere end f.eks WD caviar green, så jeg ønsker slet ikke at bruge den i min server.

Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2009 kl. 22:44
Jeg søgte lidt rundt og fandt Clonezilla som er et gratis værktøj til formålet. Aner ikke om det er godt eller skidt, men det er gratis og burde fungere til formålet. Ved ikke hvordan det tackles med at klone en lille hdd til en stor hdd - vil tro at du nok manuelt skal resize nogle partitioner efterfølgende.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2009 kl. 23:18

Oprindeligt skrevet af P. Holm P. Holm skrev:

Er det muligt at spejle hele indholdet, således at jeg blot skal spejle den, slukke serveren, og sætte min nye harddisk i som den primære, smide den gamle væk, og starte op igen?

Flere af harddisk fabrikanterne har programmer til gratis download til formålet. Har brugt Maxtor/Seagate discwizard til det at par gange. Kravet har været at en af diskene, enten den nye eller den gamle, er af pågældende fabrikat.
Har også lige set at Western Digital har tilsvarende, men ikke prøvet den endnu.

Så prøv at søge på det du har, eller køber.

Mvh JørgenT



Redigeret af JørgenT - 02-Juni-2009 kl. 23:20
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2009 kl. 00:47
Clonezilla guide til dette, se her. Programmer som Acronis True Image er dog mere GUI-brugervenlige, specielt for Windows brugere.

Jeg tvivler dog på at man bare kan klone en Windows boot disk? Efter min erfaring bliver Windows reelt bundet til den harddisk, hvor det installeres. Det er muligt at en større harddisk på samme IDE/SATA controller er ok?

Either way... lav backup først.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 775
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2009 kl. 01:24
Man kan sagtens klone en Windows system-disk. Både Acronis, Ghost m.fl. kan gøre dette.
Til top
P. Holm Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 12-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 26
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2009 kl. 20:28
Tusind tak for alle svar - det ser da ud til at kunne lade sig gøre!
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu