Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
|
Emne: Lysstyrke i projektor-setups Sendt: 06-Juli-2009 kl. 23:10 |
– den matematiske indgangsvinkel!
Dette indlæg er ikke et svar i nogen bestemt sammenhæng, og heller ikke så meget et oplæg til debat, bare ment som en rent informativ tankevækker. Min idé med indlægget er at give et indblik i hvilket trade-off der ligger mellem billedstørrelse og billedkvalitet i en projektor-opstilling, og ikke mindst hvorfor det kan være dyrt at lave en projektor-opstilling der både leverer stort billede og høj billedkvalitet. Jeg kan lige så godt advare på forhånd – dette indlæg bliver fyldt med en hel del regnestykker, så er man matematik-forskrækket, kan man nok godt springe over – det er imidlertid ikke specielt avanceret matematik, så de fleste burde kunne være med.
Inden jeg går i gang med regnestykkerne, så vil jeg prøve – så godt jeg nu kan uden at have mulighed for at lave praktiske demonstrationer, det skal man være velkommen til at få i mit demorum – at give et overblik over hvor meget lys vi har brug for, for at levere et godt billede. Lysstyrken i projektor-opstillinger er efter min mening en meget overset størrelse, ikke mindst forårsaget af den evige jagt på sort – da vi alt andet lige har en begrænsning i projektorens kontrast, er der et naturligt trade-off mellem sort-niveau og lysstyrke. Jo mere lys, jo ringere sort, og omvendt.
Imidlertid er rigtigt mange gået alt for langt i jagten på det forjættede sort. Ved at vælge for mørke lærreder, eller for mørke indstillinger i projektoren, har man fået et dunkelt, mat billede, der slet ikke har dén realisme som en god projektor-opstilling ellers kan levere. Både sort og hvidt er vigtige, og kunsten er at skabe den rigtige balance, i anerkendelsen af at begge dele sjældent kan blive perfekte – slet ikke hvis vi samtidig er kræsne mht. farvegengivelsen, da de fleste projektorer mister væsentligt i lysstyrke hvis de skal gengive farverne korrekt. Problemet er at så mange af de opstillinger der findes i såvel butikker som i folks hjem er alt for lyssvage, at flertallet har fået oplevelsen af at en projektor-opstilling SKAL være mat og dunkel. Det hjælper ikke engang altid at bruge biografen som reference, da mange biografer heller ikke leverer en tilstrækkelig lysstyrke.
Men – hvis vi tager THX standarden som udgangspunkt, så angiver den 12 fL som reference ved digital cinema, +4/-2 fL. Dvs. fra 10 til 16 fL er godkendt. Jeg regner normalt i fL (foot-lamberts), mest af vane – lysstyrke kan også opgives i Nits eller cd/m2 – 1 fL er lig med cirka 3,43 cd/m2. Af hensyn til matematikken, regner vi fremover i cd/m2, dvs. vores målsætning er at levere fra 34 til 55 cd/m2, med 41 som det ideelle mål.
Disse tal er naturligvis lidt abstrakte at forholde sig til. Til sammenligning, så ligger et kalibreret Pioneer tv typisk på omkring 100 cd/m2, og et typisk LCD-tv i standard-indstilling ofte over 400 cd/m2. Vi har imidlertid ikke brug for så meget lys når billedet er større, så 40-60 cd/m2 virker i praksis ganske overbevisende. Over 70 cd/m2 i en projektor-opstilling vil på grund af billedets størrelse opfattes som anstrengende. Under cirka 30, så begynder billedet at være lidt mat at se på, og når vi under 20 (eller ca 6 fL), så begynder billedkvaliteten for alvor at lide synligt. Under 15 cd/m2 (ca. 4,3 fL) vil jeg betragte som decideret ubrugeligt. Ikke desto mindre er der rigtigt mange hjem hvor der står mere eller mindre udslidte LCD-projektorer i Sanyo Z2/3/4/5 klassen, og leverer under 15 cd/m2 – ikke mindst fordi man har valgt et for stort, gråt lærred, for at få sort-niveauet ned.
Hvis vi skal levere en decideret god billedkvalitet – altså et billede der ikke bare er ”tjo det kunne jeg da godt leve med”, men et GODT billede – så sigter vi altså efter rundt regnet 40 cd/m2 i vores projektor-opstillinger. Ud fra denne målsætning kan vi faktisk relativt enkelt beregne os til hvor mange lumens vi har brug for fra projektoren, for at opnå dette i en given billedstørrelse. Regnestykket er som følger:
Lumens = lysstyrke i cd/m2 x pi x lærredets areal i m2 / lærredets gain.
(jeg er sikker på jeg har et tegn for ”pi” et sted… ;-) )
Lad os f.eks. antage at vi har et 84” lærred – 180x101, rundt regnet 1,8 m2, med gain 1.
40 cd/m2 x pi x 1,8 m2 / 1 = 226. Vi skal altså i dette tilfælde bruge 226 lumens fra projektoren, for at opnå vores mål. Det lyder jo meget tilforladeligt, og burde ikke give problemer i praksis, slet ikke når man tager producenternes angivelse af projektorernes lysstyrke i betragtning. Men i virkeligheden er selv dette faktisk ikke så nemt at opnå som man skulle tro – hvilket jeg for overskuelighedens skyld vil tage op i et nyt indlæg, så dette indlæg kan betragtes som den nødvendige baggrundsviden…
Redigeret af AV Precision - 06-Juli-2009 kl. 23:19
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 06-Juli-2009 kl. 23:10 |
Vi har altså nu etableret hvordan vi beregner den nødvendige lysstyrke fra projektoren, og konstateret at vi i vores eksempel har brug for 226 lumens. I lyset af producenternes oplysninger, så er dét et overraskende lavt tal for mange, der er meget få producenter der oplyser mindre end 1000 lumens lysstyrke for deres projektorer. Sandheden omkring en projektors lysstyrke i praksis er imidlertid en ganske anden, hvorfor de 226 ikke er helt så stor en selvfølge som man måske skulle tro. En række faktorer påvirker den lysstyrke projektoren reelt leverer i praksis:
For det første, så er projektorernes maksimale lysstyrke oftest opnået ved at benytte en sammensætning af farverne der er meget langt fra den optimale. I de fleste tilfælde kan projektorerne lave masser af lys i den blå og især den grønne farve, men ikke så meget i rød, i forhold til hvor meget vi har brug for. Det betyder at hvis vi vil levere den rigtige balance mellem farverne, så vi ikke får neon-grønne græsplæner f.eks., så er vi nødt til at skrue ned for den blå og den grønne, så de matcher den røde. Hvor meget lys der mistes ved dette kan svinge MEGET fra projektor til projektor – fra næsten ingenting i projektorer der fra bunden er designet til korrekt farvegengivelse, til 80-90% tab af lysstyrke i projektorer der er designet til business-brug, hvor man har ofret farvegengivelsen for lysstyrkens skyld. Dette kan betyde at én projektor der er opgivet til f.eks. 700 lumens, kan vise sig at levere langt mere lys i praksis til hjemmebio-brug, end en anden projektor der er opgivet til 2000 lumens! Det er slet ikke usædvanligt at projektorer der er opgivet til 1500-2000 lumens, i praksis i hjemmebio-indstillingen maksimalt leverer 500 eller mindre. Dette er i øvrigt også årsagen til at flere producenter af hjemmebio-projektorer i den tungere ende, slet ikke oplyser lysstyrken på projektorerne, men i stedet angiver hvor store billeder man anbefaler produktet til: Hvis man skrev antallet af lumens, ville det virke mindre i forhold til de knapt så ærlige producenter, så man vælger helt at lade være.
Udover farvegengivelsen, så afgør kvaliteten af optikken og selve opbygningen af lysvejen i projektoren også kombinationen af kontrast og lysstyrke i projektoren. Jo mere lys man vil sende ud igennem optikken, jo mere bliver det kastet rundt i lysvejen og forringer kontrasten. På mange projektorer har man derfor en såkaldt iris, der åbner og lukker for lyset i signalvejen, så man kan vælge mellem stort lys-output og høj kontrast. Vælger man indstillingen med god kontrast, falder lysstyrken ofte dramatisk. Lagt sammen med faldet pga. farve-indstillingen, kan vi nemt ryge ned på 400 lumens, selv om projektoren er opgivet til over 1500, hvis vi ønsker at benytte dén indstilling hvor projektorens kontrast er god.
Men det er slet ikke gjort med dét: Disse opgivelser af lysstyrke er som regel angivet med en ny lampe, med minimal zoom, og med lampen i high-mode. De fleste benytter så vidt muligt projektoren med lampen i low-mode eller noget tilsvarende, for at holde støjen nede og levetiden oppe. Det betyder oftest et fald i lysstyrke i omegnen af 25%. Vores 400 lumens er dermed pludselig blevet til 300 lumens. Hvis vi så ikke har projektoren stående så tæt på som muligt, kan der nemt ryge 10-20% ekstra – og med max zoom helt op til 40%. Alt i alt er det meget realistisk at de 1500-2000 lumens der stod på papiret, er blevet til 250 lumens i praksis – fra en NY lampe vel at mærke! De fleste lamper smider de første 20% af lysstyrken inden for de første 100 timer, og falder herefter stille og roligt. 50% lystab efter 1000 timer er ikke udsædvanligt, især i den billigere ende, og visse producenter har ry for at tabe lyset endnu hurtigere. Så mens vi har lige præcist nok lys første gang vi tænder projektoren, så kan vi efter få hundrede timer risikere at vi er nået langt under vores målsætning om 40 cd/m2 – selv om producenten lovede masser af lys!
Det er med andre ord på ingen måde nok at kigge på producentens angivelse af hvor lysstærk projektoren er, og så gætte på om man har lys nok. Det er desværre heller ikke engang nok at regne det efter, hvis ikke man har et reelt tal for hvor meget lys projektoren rent faktisk er i stand til at levere i praksis. Dette er én af årsagerne til at dét at lave en projektor-opstilling med decideret god billedkvalitet, kræver et vist kendskab til de produkter man har med at gøre.
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 06-Juli-2009 kl. 23:11 |
Ovenstående eksempel tog udgangspunkt i et relativt lille lærred, 180 cm bredde – 84”. Lad os antage at vi hæver billedstørrelsen en anelse, til 200 cm bredde (ca 93”). At gå fra 84” til 93” lyder jo ikke af meget, men der er en væsentlig detalje i dét regnestykke som de fleste glemmer: Det afgørende er arealet af billedet, ikke diagonal-målet. Et 200 cm bredt billede er 25% større end ét på 180 cm, og kræver derfor 25% mere lys fra projektoren:
40 cd/m2 x pi x 2,25 m2 / 1 = 280 lumens.
Til at overkomme, men jvfr. Ovennævnte eksempel ikke nogen selvfølge. Går vi op til 230 cm bredde, rammer vi 3 m2:
40 x pi x 3 / 1 = 377 lumens.
Nu er vi faktisk ved at være oppe i noget som begynder at stille krav til projektoren. Hvis vi vil indregne low lamp mode, lampens fald over tid, og evt. zoom, kan du nemt være oppe i projektorer med 6-700 lumens _reel_ maksimal lysstyrke, for at overholde vores målsætning. Det betyder i kroner og øre, at hvis vi vil kunne stille rimelige krav til farvegengivelse og kontrast, så har vi for længst efterladt budget-klassen, og bevæget os op i 30-40k klassen. Og dét vel at mærke med et hvidt lærred. Vil man op over 230 cm bredde, må man derfor i praksis affinde sig med at fiske en hel del kroner op af lommen (enten til projektoren, eller til et Stewart Studiotek 130, der er det eneste anbefalelsesværdige lærred med gain nævneværdigt over 1). Alternativt, finde sig i et projektor-billede hvor lysstyrken er blevet en begrænsning.
Pointen med denne lange smøre? Primært at give en forklaring på hvorfor der findes projektorer til 100k og 200k, når der nu kan laves udmærkede billeder med projektorer til langt lavere priser, og de dyrere modeller på papiret ikke ser specielt imponerende ud. Forklaringen er ganske enkelt, at hvis vi vil ret meget over 2 meters bredde, uden at gå på kompromis med billedkvaliteten, så stiger kravene til projektorens lysstyrke eksplosivt. Og da det som nævnt er vanskeligt at forene høj lysstyrke med god kontrast og farvegengivelse, så følger kravene til kvaliteten med – og så ender det i kostbare løsninger. Til gengæld er oplevelsen af et billede et godt stykke over 100 tommer, der leveres fuldstændigt farveægte og med masser af power og kontrast, en fantastisk og vanedannende oplevelse der er svær at beskrive, men bør opleves.
Det er imidlertid vigtigt for mig at understrege at lige så vel som at sort ikke er alt, og farveægthed ikke er alt, så er lysstyrke heller ikke alt. I praksis drejer det sig om at opnå en fornuftig kombination mellem de forskellige faktorer, i de tilfælde hvor vi ikke har den luksus at vi kan opfylde alle krav på én gang.
Redigeret af AV Precision - 06-Juli-2009 kl. 23:20
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 06-Juli-2009 kl. 23:18 |
En sidste ting jeg vil nævne i denne lysstyrke-snak, er lærreders gain. For det første vil jeg gerne forsøge at rydde en udbredt misforståelse af vejen: Lærreder med forskellig gain, har IKKE forskellig evne til at gengive "hvid" som "hvid". Lærredets gain påvirker principielt KUN lysstyrken, og dermed også lysstyrken af hvid, men ændrer i teorien ikke på farven af hvid. "Hvid" opleves imidlertid mere gråligt når der er mindre lys, derfor skal vi have lys nok i billedet for at "hvid" opfattes som "hvid". Lysstyrken i billedet er som det ses af regnestykket afhængig af såvel projektorens lysstyrke som lærredets gain. Hvis vi tager vores udgangs-eksempel, 180 cm bredt billede, bliver regnestykket med en grå dug med gain 0,8 som følger:
40 cd/m2 x pi x 1,8 m2 / 0,8 = 291 lumens (mod 226 med det hvide lærred). Det betyder altså med andre ord, at når lærredet bliver 20% mørkere, skal vi have næsten 30% mere lys i projektoren for at opveje det! At levere lys nok på en grå dug er derfor ikke en helt enkel opgave. Oven i dét problem kommer så at mange duge har lavere gain i virkeligheden, end de er opgivet til - så det er ret væsentligt at kende lærredets egentlige gain, hvis man vil regne sig frem til den rigtige lysstyrke.
|
|
Stefan V
Guld medlem
Oprettet: 16-April-2008
Sted: Aalborg
Point: 698
|
Sendt: 07-Juli-2009 kl. 11:43 |
Tak for nogle meget informative indlæg
Der blev jeg lige en del klogere på projektor/lærred
|
Med Venlig Hilsen Stefan
|
|
'DLG'
Super bruger
Oprettet: 09-September-2007
Point: 463
|
Sendt: 07-Juli-2009 kl. 16:44 |
Rigtig gode indlæg. Super informativt, og skrevet i et sprog man kan forstå.
Så skal man til at regne baglæns (på sit alt for store lærred), for at finde en projektor med nok lys i.
|
Niarn om en Mustang GT: Den ser jo bare ud som om den har lyst til at slå dig ihjel ikk? Det ligner bare en bil der har lyst til at flå hovedet af dig altså.
|
|
SVP03
Guld medlem
Oprettet: 15-Februar-2007
Point: 4172
|
Sendt: 07-Juli-2009 kl. 19:06 |
Hej Otto.
I gamle dage var PI alt+227
Virker ikke mere med Vista.
|
SVP03
|
|
Bruger udmeldt 31
--
Oprettet: 20-April-2006
Point: 2601
|
Sendt: 07-Juli-2009 kl. 19:19 |
Øv.. du har da lige i den grad snakket mig fra at investere
i en projektor
Når man skal op i 30-40K bare for at få et rimeligt godt
balanceret billede, så siger min "bankrådgiver" desværre
fra....
|
|
hedberg
Guld medlem
Oprettet: 19-April-2006
Point: 2911
|
Sendt: 07-Juli-2009 kl. 22:26 |
Otto: Tak for et fantastisk indlæg.
|
Med venlig hilsen, Thomas
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 08-Juli-2009 kl. 08:41 |
Pallec skrev:
Øv.. du har da lige i den grad snakket mig fra at investere i en projektor
Når man skal op i 30-40K bare for at få et rimeligt godt balanceret billede, så siger min "bankrådgiver" desværre fra.... |
Dén reaktion vidste jeg godt ville være en risiko ved mit indlæg, men jeg mener det er en kraftig fejltolkning. Jeg vil kraftigt anbefale folk at se projektor-opstillinger i praksis selv, før man beslutter sig til om man går dén vej eller ej. Hvad jeg betegner som "rimeligt godt", er bedre end mange overhovedet tror kan lade sig gøre. Og hvad jeg finder uacceptabelt, er hvad mange andre mener er ganske fortrinligt.
Desuden afhænger det jo netop meget af billedstørrelsen, de 30-40k og op gælder hvis du vil have STORT billede og samtidigt et rigtigt godt billede. 2 meters bredde og ned, det kan sagtens gøres i fornuftig kvalitet i 15k klassen. Så jeg vil vende det sådan at hvis dit budget er 15-20k, så mener jeg afgjort du kan få BEDRE billede med en projektor end med en fladskærm i samme prisklasse - du skal bare helst holde dig under 2 meters bredde. En fladskærm i en størrelse og kvalitet jeg finder brugbar til film-brug, får du absolut heller ikke under 30k. 50" er noget småtteri
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 08-Juli-2009 kl. 08:42 |
SVP03 skrev:
Hej Otto.
I gamle dage var PI alt+227
Virker ikke mere med Vista.
|
Heller ikke i XP kan jeg se... Nå men meningen røg igennem
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 08-Juli-2009 kl. 08:47 |
'DLG' skrev:
Rigtig gode indlæg. Super informativt, og skrevet i et sprog man kan forstå. |
Mange tak, jeg var meget i tvivl inden jeg gik i gang, om det ville blive forståeligt...
'DLG' skrev:
Så skal man til at regne baglæns (på sit alt for store lærred), for at finde en projektor med nok lys i.
|
Eller spørge mig
Som sagt, formålet var egentlig ikke at skræmme folk væk fra projektor-løsninger, heller ikke væk fra billige projektor-løsninger. Det var egentlig netop mere for at sige at selv om man har set projektor-opstillinger i forskellige afarter, så er der en meget stor risiko for at man ikke har set en opstilling med tilstrækkelig lysstyrke og dermed dén kvalitet der egentlig er opnåelig med en projektor. De fleste har en helt forkert opfattelse af hvor godt et billede en projektor kan levere, og det skyldes oftest at man har set dårlige opstillinger med forkert matching mellem projektoren og lærredets størrelse og gain.
|
|