recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nye højttalere. Dali Mentor?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNye højttalere. Dali Mentor?

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Hr. Pioneer Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-Juli-2009
Status: Offline
Point: 12
Direkte link til dette indlæg Emne: Nye højttalere. Dali Mentor?
    Sendt: 08-August-2009 kl. 00:54
Jeg skal købe nye højttalere.

Jeg har tænkt på Dali Mentor 6 som fronter og så Dali Mentor Vokal som center. Som baghøjttaler har jeg ikke lige fundet noget passende endnu. Nogen der har ideér?

Er der i øvrigt nogen der ved hvor stor forskel der er imellem Dali Mentor 6 med Dali Mentor Vokal og Dali Concept 10 med Dali Concept CT? Både med hensyn til detaljer og hvor højt de kan spille. Og kræver det en "stor" forstærker for at trække Dali Mentor?

Og lige til sidst: Er Dali Mentor med Dali Mentor Vokal de ekstra mange penge værd i forhold til Dali Concept 10 med Dali Concept CT?

Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2009 kl. 01:32

Der er KÆMPE forskel på Mentor & Concept serierne.  KÆMPE.

Derimod er der ikke helt så stor forskel på Mentor og Ikon serien, der i bund og grund bruger samme enheder, og med væsentligt bedre delefilter i Mentor, og en mere rafineret kabinet.

Hvis det er til surround er Ikon i mine øjne bedst til prisen, men hvis du vil lytte til musik, stereo eks. SACD eller lignenede, så er Mentor de sidste penge værd.

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Zilla Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 21
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2009 kl. 08:11
Jeg har fuldstændig samme planer som dig med hensyn til Mentor 6 og Mentor Vokal. Mine Fronter er lige nu Ikon OnWall og dem vil jeg bruge som baghøjtalere til den tid. Synes Mentor LCR er en fin højtaler, den er bare dyr, når man nu har noget der godt kan bruges i forvejen, men engang ude i fremtiden kunne de godt flytte ind.

Jeg bruger lige nu en Marantz SR 6003 til mine OnWall og den kommer også til at trække mine Mentor i starten, men den skal dog nok "opgraderes" lidt på et senere tidspunkt.
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2009 kl. 11:15

Oprindeligt skrevet af Zilla Zilla skrev:

Jeg har fuldstændig samme planer som dig med hensyn til Mentor 6 og Mentor Vokal. Mine Fronter er lige nu Ikon OnWall og dem vil jeg bruge som baghøjtalere til den tid. Synes Mentor LCR er en fin højtaler, den er bare dyr, når man nu har noget der godt kan bruges i forvejen, men engang ude i fremtiden kunne de godt flytte ind.

Jeg bruger lige nu en Marantz SR 6003 til mine OnWall og den kommer også til at trække mine Mentor i starten, men den skal dog nok "opgraderes" lidt på et senere tidspunkt.

Rigtig god idé at beholde dine Ikon OnWall til baghøjttalere, da de jo også mht. højttalerenheder minder meget om Mentor-serien.

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Hr. Pioneer Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-Juli-2009
Status: Offline
Point: 12
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2009 kl. 12:56
Jeg kommer nok til at høre en masse musik, både CD, men nok også SACD efterhånden.
De skal dog også bruges til surround, men surround højttalerne venter jeg nok lidt med at købe, da Mentor 6 og centeren dertil er rimelig dyre

Men hvilke baghøjttalere vil i anbefale til de højttalere, når jeg engang skal købe dem?


Jeg har nu en Onkyo 606 som forstærker. Den har 140w. per kanal. Er det nok hvis jeg skal have det bedste ud af Mentor højttalerne?

Lige til sidst: Jeg har nu Harbosounds HarboSAT + HarboSUB 5.1 setup. Bliver det en verden til forskel når jeg skifter til Mentor 6 som fronter og Mentor Vokal som center? (Jeg tror dog stadig jeg beholder sub'en derfra, for den er altså virkelig super! Eller hvad siger I?)
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2009 kl. 13:31

Oprindeligt skrevet af Hr. Pioneer Hr. Pioneer skrev:

Jeg kommer nok til at høre en masse musik, både CD, men nok også SACD efterhånden.
De skal dog også bruges til surround, men surround højttalerne venter jeg nok lidt med at købe, da Mentor 6 og centeren dertil er rimelig dyre

Men hvilke baghøjttalere vil i anbefale til de højttalere, når jeg engang skal købe dem?


Jeg har nu en Onkyo 606 som forstærker. Den har 140w. per kanal. Er det nok hvis jeg skal have det bedste ud af Mentor højttalerne?

Lige til sidst: Jeg har nu Harbosounds HarboSAT + HarboSUB 5.1 setup. Bliver det en verden til forskel når jeg skifter til Mentor 6 som fronter og Mentor Vokal som center? (Jeg tror dog stadig jeg beholder sub'en derfra, for den er altså virkelig super! Eller hvad siger I?)

Jeg tror ikke din Onkyo kan magte opgaven med Mentor sættet. Her skal der mere kraft til at få det bedste ud af dem. Det som jeg kender til Onkyo (har haft en 805) er at de opgivne watt er optimistiske , og jeg vil tro din Onkyo vil blive ekstremt varm ved belastning med Mentorserien.

Jeg understreger at det er teori/erfaring med min 805 som erstattede min Harman Kardon AVR 7300 som Onkyo IKKE kunne følge med på nogen måde, men igen kender jeg ikke Onkyo 606.

Jeg havde min 805 sammen med et sæt Dali 2,8 suite med tilhørende center og bag (,08) , og der kom Onkyo virkelig på arbejde, med voldsom varmeudvikling. Den magtede ikke opgaven.

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Logifire Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Januar-2009
Status: Offline
Point: 104
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2009 kl. 14:56

Jeg overvejer også Mentor 6, men har pt. ikke noget anlæg i den klasse. Uden nogen form for religion, hvad vil i så anbefale af anlæg til 2 x Mentor 6? (Senere til Surround setup)

*Beklager jeg lige kobler mig på tråden med ekstra spørgsmål



Redigeret af Logifire - 08-August-2009 kl. 14:57
Til top
Hyl.dk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 353
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2009 kl. 15:41
Det er ikke for at afvise ideen om Mentor 6, men blot give lidt stof til eftertanke. Hvor mange forskellige højtalermærker har i lyttet igennem før i er fundet frem til Mentor 6?. Personligt kan jeg komme i tanke om andre højtalere jeg ville overveje i det prisleje. Sidst jeg hørte Mentor 6 stod diskanten meget tydeligt frem, faktisk næsten mere end jeg umiddelbart brød mig om. Tror godt den kan give lidt for mange skarpe lyde, der kan være med til at give lyttetrætheden. Jeg skulle i hvert fald give dem en god lang lyttetest med forskellige gode og mindre gode indspilninger, inden jeg ville smide pengene den vej.

De 3 mærker der lige umiddelbart nok ville ligger top 3 ud fra det jeg har hørt er: Acoustic Energy (AE), XTZ og Monitor Audio i tilfældig rækkefølge. Hvis i allerede har lyttet til lidt forskellige (også uden for HFK) er det selvfølgelig ikke noget galt i at vælge Mentor 6, men det ville være fjollet at bruge så mange penge uden at tjekke markedet først.


Redigeret af Hyl.dk - 08-August-2009 kl. 21:06
Udstyr:
* Receiver - Pioneer VSX-LX60
* Effekt - XTZ Edge A2-300 (2 stk Bi-amp)
* Front - XTZ 99.36 MK1
* Center - XTZ 99.25 MK1
* Sub - XTZ 99 W10.16 (m. 700W klasse-D modul)
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2009 kl. 15:43
Oprindeligt skrevet af Logifire Logifire skrev:

Jeg overvejer også Mentor 6, men har pt. ikke noget anlæg i den klasse. Uden nogen form for religion, hvad vil i så anbefale af anlæg til 2 x Mentor 6? (Senere til Surround setup)

*Beklager jeg lige kobler mig på tråden med ekstra spørgsmål

Det er jo rimeligt relevante spørgsmål . så det går jo nok

Umiddelbart kræver Mentor en rimelig god forstærker, og desværre er det ikke et spørgsmål om hvor mange watt den er opgivet til, men mere om strømforsyningen kan matche forstærkeren og netop det tror jeg er en af problemerne ved Onkyo.

Hvis man ønsker RIGTIG god stereolyd skal man enten op i en High-end surround-receiver eller også en dedikeret stereoforstærker, og så vil Mentor være et rigtigt godt valg, men hvis budgette ikke er til en dyr receiver, så skal man måske hellere overveje at gå lidt ned i højttalervalg og så få en receiver der kan klare opgaven.

Dali Mentor ER en rigtig god højttaler, men også en højttaler der "kræver" en god forstærker/receiver for at yde sit optimale.

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Hr. Pioneer Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-Juli-2009
Status: Offline
Point: 12
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2009 kl. 15:50
Så hvis jeg vælger Dali Mentor 6 så burde jeg egentlig gå væk fra Onkyo?
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2009 kl. 15:53

Oprindeligt skrevet af Hr. Pioneer Hr. Pioneer skrev:

Så hvis jeg vælger Dali Mentor 6 så burde jeg egentlig gå væk fra Onkyo?

Jamen hvad laver du med en Onkyo, Hr. Pioneer

Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2009 kl. 15:54

Oprindeligt skrevet af Hyl.dk Hyl.dk skrev:

Det er ikke for at afvise ideen om Mentor 6, men blot give lidt stof til eftertanke. Hvor mange forskellige højtalermærker har i lyttet igennem før i er fundet frem til Mentor 6?. Personligt kan jeg komme i tanke om andre højtalere jeg ville overveje i det prisleje. Sidst jeg hørte Mentor 6 stod diskanten meget tydeligt frem, faktisk næsten mere end jeg umiddelbart brød mig om. Tror godt den kan give lidt for mange skarpe lyde, der er til gene for lyttetrætheden. Jeg skulle i hvert fald give dem en god lang lyttetest med forskellige gode og mindre gode indspilninger, inden jeg ville smide pengene den vej.

De 3 mærker der lige umiddelbart nok ville ligger top 3 ud fra det jeg har hørt er: Acoustic Energy (AE), XTZ og Monitor Audio i tilfældig rækkefølge. Hvis i allerede har lyttet til lidt forskellige (også uden for HFK) er det selvfølgelig ikke noget galt i at vælge Mentor 6, men det ville være fjollet at bruge så mange penge uden at tjekke markedet først.

Helt enig. Dog vil jeg sige at det med diskanten er et "problem" for nogle og et positivt punkt for andre (mig), da jeg elsker et detaljeret lydbillede, som JEG mener Dali fra Ikon-serien og op leverer netop pga. deres kombi-diskant.

Lyt, lyt og lyt, men tænk over om de valgte højttalere måske kræver mere forstærker en det i har/overvejer.

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu