recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Spm til Pioneer 5090 ejere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSpm til Pioneer 5090 ejere

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2009 kl. 13:28
En ting jeg bemærkede da jeg fik mit kalibreret var, at jeg oplevede en reduktion i plasma buzz. Det var ikke noget som generede mig før, og der kan desværre være nogle som har problemer med buzz.

Såvidt jeg husker kan man ikke få det byttet, da det er en af de børnesygdomme som teknologien havde i sin tid, og derfor er det noget som man "går ind til" når man køber sit tv.  Du kan se Pioneer's svar på problemet her.


Hvis du er nervøs for at skulle modtage et tv med høj buzz, så få forhandleren til at pakke det ud og sætte det til. Så kan du chekke DIT tv inden du køber


Til top
fredtoft Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 22-Februar-2008
Status: Offline
Point: 178
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2009 kl. 13:39
Oprindeligt skrevet af TvHomer TvHomer skrev:

1. Langt de fleste kører ikke strømsparemode 0 fordi det brummer/støjer for meget.

2. De fleste kører så enten 1 eller 2 for at undgå den værste brummen/støjen, og det er noget varierende hvor meget tv´et så faktisk brummer ved disse indstillinger, og nogen mener endda, at man faktisk skal helt hen til tv´et for at høre det i et lydløst rum.

[...........]

Jeg er godt klar over det vil være subjektivt og forskelligt fra person til person, men derfor har folk vel en generel holdning til hvad man skal acceptere, og det er da lidt mærkværdigt, at så få kører uden strømsparefunktion.

Hvorfor er det egentlig mærkværdigt?

Der er jo ikke nogen magisk måde man pludselig kan få et plasmapanel til at bruge mindre strøm, uden at gøre et eller andet ved outputtet. I praksis kan det dreje sig om at mindske lys-output generelt, eller sætte en lavere grænse for hvornår ABL træder til og begrænser lys-output. Begge dele vil oftest trække billedkvaliteten i nedadgående retning. Efter min mening har strømsparefunktion ingen berettigelse i et plasma-TV.

Korrekt kalibrering så man ikke har mere lys i billedet end der er behov for, er en helt anden sag, idet man her alene begrænser kontrasten for at få et korrekt billede, og ikke lader automatiske kredsløb vurdere hvor de skal slå til og fra.

LCD-paneler med dæmpet baggrundsbelysning, eller lampebaserede projektororer i eco-mode er en helt anden sag. Her kan nedsat strømforbrug sænke sortniveauet og (afhængig af omstændighederne) bevirke er bedre billede.

Tilbage OT: LX5090H hængende på vægbeslag. Kan høre svag summen hvis alt andet er slukket og der ikke er udefrakommende støj. Det har dog ikke på noget tidspunkt generet det mindste. Jeg ville som sagt ikke drømme om at køre med strømsparefunktion.

Branchemedlem - THX og ISF certificeret kalibrering
AV Blog - strøtanker om kildetro gengivelse af lyd og billede
Til top
TvHomer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-August-2009
Status: Offline
Point: 756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2009 kl. 14:14
Oprindeligt skrevet af fredtoft fredtoft skrev:

Oprindeligt skrevet af TvHomer TvHomer skrev:

1. Langt de fleste kører ikke strømsparemode 0 fordi det brummer/støjer for meget.

2. De fleste kører så enten 1 eller 2 for at undgå den værste brummen/støjen, og det er noget varierende hvor meget tv´et så faktisk brummer ved disse indstillinger, og nogen mener endda, at man faktisk skal helt hen til tv´et for at høre det i et lydløst rum.

[...........]

Jeg er godt klar over det vil være subjektivt og forskelligt fra person til person, men derfor har folk vel en generel holdning til hvad man skal acceptere, og det er da lidt mærkværdigt, at så få kører uden strømsparefunktion.

Hvorfor er det egentlig mærkværdigt?

Der er jo ikke nogen magisk måde man pludselig kan få et plasmapanel til at bruge mindre strøm, uden at gøre et eller andet ved outputtet. I praksis kan det dreje sig om at mindske lys-output generelt, eller sætte en lavere grænse for hvornår ABL træder til og begrænser lys-output. Begge dele vil oftest trække billedkvaliteten i nedadgående retning. Efter min mening har strømsparefunktion ingen berettigelse i et plasma-TV.

Korrekt kalibrering så man ikke har mere lys i billedet end der er behov for, er en helt anden sag, idet man her alene begrænser kontrasten for at få et korrekt billede, og ikke lader automatiske kredsløb vurdere hvor de skal slå til og fra.

LCD-paneler med dæmpet baggrundsbelysning, eller lampebaserede projektororer i eco-mode er en helt anden sag. Her kan nedsat strømforbrug sænke sortniveauet og (afhængig af omstændighederne) bevirke er bedre billede.

Tilbage OT: LX5090H hængende på vægbeslag. Kan høre svag summen hvis alt andet er slukket og der ikke er udefrakommende støj. Det har dog ikke på noget tidspunkt generet det mindste. Jeg ville som sagt ikke drømme om at køre med strømsparefunktion.

Jeg synes det er mærkværdigt, at man skal "nedgradere" for at få et acceptabelt lydniveau. Jeg kender flere der ikke kan/vil køre på mode 0 (som ellers lige umiddelbart slår mig som standardindstillingen), da deres tv så brummer så højt, at det er generende ved alm tv-kiggeri MED lyd.

Din egen beskrivelse af dit set-up og brumme-niveau viser fint sammenlignet med ovenstående, hvor stor forskel der er fra panel til panel.

Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2009 kl. 15:18
Næsten alle tv får nedsat lysstyrken under en kalibrering - den er ofte sat alt for højt for at øge kontrasten.

Jeg vil dæl dulme ikke kalde det for at nedgradere - jeg påstå at det er de færeste som reelt set kan se forskel i billedkvalitet. Hvis de kan, så må de så svare på, om det så er en forringning?


Måske lars eller otto kan komme med deres besyv, for det er da mærkeligt om man kan se den store forkel - jeg kan udmiddelbart ikke.
Til top
TvHomer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-August-2009
Status: Offline
Point: 756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2009 kl. 15:40
Jeg mener ikke at kalibrering er en nedgradering, slet slet ikke, jeg mener at bruge en af de lavere strømsparefunktioner minder lidt om en nedgradering, når folk nu mener at det har negativ indflydelse på PQ.
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2009 kl. 16:20

Jeg kører selv med strømsparefunktion 1 som regel. på min 500M er der ikke en større forskel. Men til blu-ray sætter jeg den standard som er det samme som 0.
kører med purefunktion.
støj er der stort set ikke. synes flere med 500A har lidt støj problemer. Men det kan være fordi der solgt flere og ergo flere bruger, som dømmer forskelligt.
har kun hørt min ene blæser engang, fordi jeg satte den manuelt til.
har hørt en pan g10 i en stue og så er min 500M lydløs.
men hvis man sætte den i standard eller dynamisk mode, kan man godt hører summen. Men så kan man også lige så godt købe et billigere tv.
havde en 5090H i et lille stykke tid og dens blæser hørte jeg aldrig. Den summede lidt mere end mit 500M, men fik heller aldrig rigtig indstillet det.

lidt sjovt at panasonic vil lave et tv som har bedre sort. når deres v10 hedder Infinite black Contrast 

Men de skal nok lave en god model i 2010 og måske uden dynamisk kontrast. vi får se



Redigeret af xcardman - 04-September-2009 kl. 16:36
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2009 kl. 19:30

Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Måske lars eller otto kan komme med deres besyv, for det er da mærkeligt om man kan se den store forkel - jeg kan udmiddelbart ikke.

Jeg undskylder, hvis mit svar er blevet lidt langt - men den ene tanke tog den anden... spring endelig mit indlæg over, hvis det støver for meget!

Man kan faktisk godt se forskellen mellem de forskellige strømspare-tilstande (Energy Save: ES0 = OFF-indstillingen, ES1 og ES2) - der er mere knald på lyset i ES0 - men man skal kigge lidt efter det med nogle fornuftige billeder på skærmen.

Det, der sker, er at for ES0 holder lysstyrken sig mere konstant med øget belastning af panelet, mens lysstyrken falder hurtigere som funktion af øget panelbelastning for ES1 og ES2, hvorved der spares strøm. Belastningen kan man f.eks. måle ved at påtrykke skærmen et testbillede med forventet fast lysstyrke (f.eks. 100IRE) mens man varierer testbilledets areal og måler den reelle lysstyrke.

Heldigvis ser gamma'en faktisk ikke ud til at være påvirket af APL-funktionen, hvilket betyder, at der stadig er korrekt balance i billedet uafhængigt af belastningen (altså i både mørke, mellembelyste og lyse scener).

Det APL-funktionen koster er, at meget lyse scener ikke udsender det samme lysindhold relativt til lysudsendelsen for samme scene i biografen: I en almindelig gammeldags projektor (ikke digital) må pærens lysstyrke være konstant(*1), hvilket alt andet lige må betyde, at en måling af APL-funktionen vil give en helt flad kurve (konstant lys uafhængigt af det hvide testbilledes størrelse). Det samme (konstant APL) gør sig gældende for LCD-paneler, når der ikke anvendes dynamiske kontrastfunktioner. Man vil normalt ikke opleve APL-funktionen som problematisk - men placerer man et plasma-TV ved siden af et LCD-TV (med samme Peak Y), vil man opleve LCD-TV'et som havende mere "punch" i billedet - og det vil være en af grundene til, at et LCD-TV kan fungere bedre i lyse omgivelser (mht. denne ene parameter) - og f.eks. præsentere sig bedre i en radio/TV-udstilling.

For at illustrere forskellen i APL-kurverne mellem LX-5090H i kalibreret MOVIE-indstilling og et Samsung LE32R32B (ældre LCD tilsyneladende uden dynamiske dikkedarer, men også i kalibreret MOVIE-tilstand), har jeg varieret belastningen af panelet som beskrevet ovenfor og målt lysstyrken. For LX-5090H ser APL-kurven således ud:

- mens den for LCD-TV'et se således ud:

Man ser, at når plasma-panelet belastes mere end ca. 35%, falder lysstyrken (for KRP-modeller estimerer jeg at grænsen ligger omkring/over 60%). Jeg har ikke pt. nogen klar idé om, hvor meget en film med gennemsnitligt fordeling af lyse og mørke scener (hvis en sådan findes) egentligt belaster panelet - men der er formodentligt ikke tale om en høj belastning (det gør jeg lige til et lille projekt for mig selv at finde et estimat for). Når man vælger ES2 (eller ES1 for den sags skyld) på Pioneer'en, flytter knækket på APL-kurven sig længere mod venstre - og dermed bliver APL-kurven mindre flad i gennemsnit. Det skal lige nævnes, at iflg. andre kilder er APL-funktionen forskellig mellem KRP-modellerne og LX-modellerne: KRP'erne har en mere flad APL-funktion og kan dermed levere mere lys i lysere scener end LX-modellerne - og vil dermed bruge lidt mere strøm.

Som sidebemærkning kan jeg lige nævne, at Panasonics paneler opfører sig sammenligneligt med Pioneers mht. APL-funktionen.

Grunden til, at APL-funktionen eksisterer, er grundlæggende, at man vil begrænse strømmen som panelet trækker - måske ikke så meget pga. strømregningen - men nok mere for at undgå overbelastning af driver-kredsløbene (*2).

Det korte af det lange er, at for at komme så tæt som muligt på biograf-oplevelsen, skal man bruge ES0, da APL-kurven er fladest i denne tilstand. Emnet diskuteres i øvrigt indgående i denne tråd (med kurver for forskellige ES-indstillinger for både KRP og LX): Preferred way to get Red right on a 9G?

Om mængden af plasma-buzz er generende for en person (som f.eks. TVHomer) der ikke har oplevet lyden i egne omgivelser er ufatteligt svært at komme med et bud på - hvilket de andre svar i denne tråd meget godt illustrerer - det er simpelthen subjektivt, hvordan støjen opleves - men også afhængigt af omgivelserne.

@TVHomer: Jeg tror snart ikke du kan ønske dig flere oplysninger end dem, du har fået i denne tråd og i din tilsvarende tråd på FlatpanelsDK - du må enten ud og opleve fænomenet - eller springe ud i indkøbet og håbe det bedste.

(*1) Man kan forestille sig (man kan jo forestille sig alt muligt, som min fysiklærer på ingeniøruddannelsen engang sagde), at der er en form for styring af lysstyrken/iris i biografen - måske er der nogen, der kan byde ind med noget viden her?

(*2) Dette leder direkte over i tanker omkring, hvordan OLED-paneler kommer til at opføre sig - for der skal alligevel fyres op under 6 mio lysdioder ved et helt hvidt billede (selvom de røde, grønne og blå OLED'er ikke lyser med samme styrke - og selvom de samtidigt pulses for at spare på strømmen). Jeg ser frem til at måle på sådan et panel.

Til top
pmalm Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Oktober-2007
Sted: 3400, DK
Status: Offline
Point: 433
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2009 kl. 10:00
Mit hænger på org. pioneer vægophæng på en beton mur. Det
støjer ved mørke scener, specielt ved sort skærm, jeg kan
sagtens høre det 3,5 m. væk. Kan det tænkes at væggen
forstærker lyden ud mod lyttepositionen??
Mvh Peter

LG-55EC930, NAD-M3, XBOX-ONE S, B&W CM8, SONOS.
Til top
TvHomer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-August-2009
Status: Offline
Point: 756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2009 kl. 10:12

Lige opklarende så har jeg allerede et 5090H, og mine spørgsmål er opstået efter en nærmere drøftelse af fænomenet med Torben (yakken) på flatpanels.

Jeg er ikke selv voldsomt generet af det pt., men mit er heller ikke så støjende som Torbens, men vi har samme fænomen, og jeg vil da nødigt at mit forværres med tiden.

Derfor nysgerrigheden.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu