recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - digital coaxial
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketdigital coaxial

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
TOD Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 56
Direkte link til dette indlæg Emne: digital coaxial
    Sendt: 23-September-2005 kl. 19:43

Hej thajaphio

Jeg købte idag 2x3 meter skærmede fede phono-kabler ( 5-6 mm diameter) - guldbelagte stik og oxygenfrit kobber - nedsat fra 80kr til 30kr i den lokale netto .

Det må da lige passe til din pengepung!

mvh Torben

Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5209
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2005 kl. 17:31

Som andre også skriver kan man bruge antennekabel. Det der er vigtigt er impedans=75ohm, og det har antennekabel. Phone ledninger med gule stik til S-video ligesådan.

Phono til audio med rød/hvid stik er ikke nødvendigvis 75ohm, men hvis det kun er kort kabel (1-2meter) vil du sikkert ikke kunne høre forskel. Til lange stræk vil jeg anbefale kabel med korrekt impedans. Anvender selv antennekabel (ca. 20meter) mellem stue/arbejdsværelse.

Mvh JørgenT

Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2005 kl. 14:36
Oprindeligt skrevet af thajaphio thajaphio skrev:

Kan man til nøds bruge et almindeligt phono stik i en digital coaxial ud/indgang. Og hvor stor vil en evt. forringelse af lyden være?

Du kan sagtens bruge helt alm phonokabler til formålet  selv om det ikke er korrekt - man som andre siger tror jeg ikke der bliver noget hørbar forskeld i dit setup.

Mvh Hans

Til top
thajaphio Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-September-2005
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2005 kl. 13:09

Okay, har dog også svært ved at forestille mig at lyd-forskellen skulle kunne være så markant at det menneskelige øre kan høre en forskel. Begge dele er jo digitale, og så er det op til dekoderen at afkode 1'erne og 0'erne  men som sagt, det er der andre tråde om :)

 

God aften til dig også også...

I'll leave now this can't continue
But I forget which door I came through
And I know what the lift can be painfully slow
So I'm happy to leave by the window
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2005 kl. 13:03

Velbekomme og de bedste ønsker for din aften!

Jeg bruger i øvrigt både og (dig. og optisk) på hhv. DVD-afspiller og DVD-recorder og kan ikke høre forskel.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
thajaphio Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-September-2005
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2005 kl. 13:00

Aaaah... Ja, NU er jeg 100% med. Mange tak for et dybtegående svar Carser, det ser ud til jeg sagtens kan få sat alt til i aften så. Så er det store spørgsmål bare om lyden bliver bedre ved brug af digital optisk stik i stedet, men DET må vente og er i øvrigt diskuteret i andre tråde så vidt jeg kan se.

Endnu en gang tak.

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2005 kl. 12:52

Hej igen,

Alm. phono ledning/kabel: OK, er altid skærmet - ellers ville f.eks. lyd brumme fælt, da lysnetledninger, TV og meget mere i boligen er uskærmede!

Skærm = folie eller flet, ja.

Afskærmning: Formålet har ikke direkte med de to ledere at gøre i forhold til hinanden.

Det har at gøre med at hindre støj udefra i at nå ind til det svage signal i inderlederen og at hindre det i at nå ud i æteren og give indstråling, radioforstyrrelser o.l. Derfor AFSKÆRMER skærmen signalet og er forbundet til stel, der fungerer som afløb for støj og skidt.

Med på den?

PS: Du skrev en hel lille historie i mellemtiden. Tak for den. Jeg har også været fattig stud. og læst bl.a. elektronik.



Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
thajaphio Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-September-2005
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2005 kl. 12:47

Jeg kan da i øvrigt lige forklare hvad det er jeg har gang i her.

Jeg er fattig studerende og har ikke mange penge

Alligevel vil jeg jo gerne have lidt gejl. Derfor har jeg købt mig en KISS DP-1000 DVD afspiller (Har en ordentlig bunke avi jeg vil have brændt ned). Hjemme har jeg et sæt Logitech surround højtalere stående. Men de har kun alm. analoge jack stik , derfor har jeg måttet invisterer i en dekoder. Nemlig CREATIVE- DDTS-100... en lækker lille sag der udover at kunne dekode en masse codecs også fungerer som en mini reciever med op til 6 digitale inputs. Det er den der skal sluttes til DVD afspilleren via coaxial...

Til top
thajaphio Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-September-2005
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2005 kl. 12:39

Aha... okay. Og hvis jeg husker ret er skærmningen det stykke folie der ligger rundt om den midterste ledning i fx et antennekabel??

Så er spørgsmålet jo bare om et almindeligt phono kabel ( af den type standard type man køber til audio / video ) er skærmet?

Jeg går ud fra at skærmningen skal være der for at de 2 poler ikke forstyrre hinanden magnetisk og derfor er ret vigtig?

Jeg undskylder ærbødigst de mange spørgsmål, men den rare postmand kommer med udstyr til mig i aften og jeg ville så nødigt mangle et funktionelt kabel til den tid

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2005 kl. 12:03

Hej,

Bare kablet er skærmet og forbindelse er i orden går det nok.

Ihvertfald på min Sony receiver. Du må ikke bruge uskærmet kabel som f.eks. lysnetledning.

Coax er altså svaret, men det er ikke kun antennekabel, der er coax. Det er alle runde skærmede kabler. Det er nemlig synonymt.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
thajaphio Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-September-2005
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2005 kl. 11:08

Rart at høre :)

 

Er det stykke antennekabel du loddede i mellem nødvendigt eller går det fint med alm phono stik og de traditionelle +/- ledninger? kan selvfølgelig godt se at antennekablet rent faktisk udnytter coaxial princippet, men spørgsmålet er om reciever/højtalere "forstår" forskellen..... 

Til top
Illuminator Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 16-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 28
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2005 kl. 11:02
  Ja, det kan du godt. Jeg har selv lavet en forlængerledning ved at klippe et phonostik over og lodde et antennekabel i mellem. Det virker fint. Hvis lyden er forringet, skal man være HI-FI entusiast for at kunne høre det.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu