recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > TV-stationer og kanaler
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Undertekster på TV2 uden for billedet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketUndertekster på TV2 uden for billedet

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2009 kl. 21:12

 

 Filmen (Shanghai Noon) sendes i 4:3 LB, og teksten er delvist uden for Zoom området.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2009 kl. 21:15
Det er 16:9, tro mig nu.
Man har desværre ikke mulighed for at uploade billeder i denne forum gruppe, men har pakket det i zip nu.
Billedet passer perfekt i 16:9, men underteksterne er bare placeret forkert.

2009-09-26_211514_IMG_1660.zip
Mvh Jesper
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2009 kl. 21:21
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

@Axlon

Hvor har du dog bare ret. Sidder pt og forsøger at se Shanghai noon på TV2 (dvb-t). Jeg kan vælge mellem at "mase filmen flad" og se det hele, Have bjælker i siden og se det hele eller zoome så billedet fylder skærmen i bredden og ikke kunne se den øverste linie tekst. FLOT!



Shanghai Moon sendes i 4:3 LB (som er 4:3, ikke 16:9 i DVB forstand), og din DVB-T modtager placerer underteksterne uden for 16:9 zoom området. Det gør alle modtagere; jeg er ikke bekendt med en DVB-T modtager hvor man kan skubbe underteksterne op.

Analogt TV vil have samme problem medmindre TV2 selv har placeret underteksterne inden for 16:9 zoom området (og hvis de gør det, klager folk med 4:3 apparater...).

Klag til TV2 og bed dem sende film i [ægte] 16:9 fremover. YouSee og Stofa kan ikke gøre noget ved dette.

4:3 LB udsendelser bør forbydes ved lov.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2009 kl. 21:23
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Det er 16:9, tro mig nu.
Man har desværre ikke mulighed for at uploade billeder i denne forum gruppe, men har pakket det i zip nu.
Billedet passer perfekt i 16:9, men underteksterne er bare placeret forkert.


Hvis det er analogt TV2 sendes det altid i 4:3, ikke 16:9 (du har misforstået hvad 16:9 er).

Kanaler som TV2 Norge, TV4 og ARD sender i en slags 16:9 på analogt TV hos YouSee, men det er lidt noget fusk de laver, da analogt TV er 4:3.

16:9 TV får man ved at købe en DVB-T eller DVB-C modtager (afhængig af hvor signalerne kommer fra), hvis TV stationen vel og mærke sender i 16:9. Den omtalte film på TV2 lige nu (Shanghai Moon) er 4:3 LB, og så vil du have samme ballade, medmindre du kan undvære underteksterne.


Redigeret af JesperLund - 26-September-2009 kl. 21:26
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2009 kl. 21:28

 

 Der udsendes ofte et Zoom signal på Analog modtagelse, men det er IKKE 16:9 af den grund, det kan kun udsendes Digitalt.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2009 kl. 21:30
Radiomanden har dog ret i at nogle TV, på analog, kan rulle billedet op så den sorte bjælke i toppen bliver mindre og man samtidig kan se teksten i bunden. Jeg prøver lige og se om ikke jeg kan få det til at virke. Skal lige tune de analoge kanaler... øjeblik.

MVH
tvkartoffel
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2009 kl. 21:38
Jeg går ud fra at TV2's egen producerede udsendelser (f.eks. nyhederene) er i 16:9 og ikke i noget lb el., så kan vi så ikke blive enige om at jeg snakker om 16:9 udsendelser?

Yousee modtager sikkert TV2 digitalt, og indsætter så sortebjælker og undertekster, og sender det ud på det analoge net.
Så kan jeg jo zoome lige så tosset jeg vil. Undertekstterene bliver jo ved med at være nede i den sorte bjælke.
Mvh Jesper
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2009 kl. 21:42
Ja nu kan jeg selvfølgelig ikke få det til at virke. Kunne ellers ha svoret på at mit TV nogle gange, af sig selv, ruller billedet lidt op.

MVH
tvkartoffel
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2009 kl. 21:43

 

 Det er en rimelig formodning, at You See modtage TV2 Digitalt, sammen med tektsstreamen og konverterer til Analogt, men det er jo TV2 der ligger teksterne på, det er ikke Kabeludbyderne.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2009 kl. 21:43
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Jeg går ud fra at TV2's egen producerede udsendelser (f.eks. nyhederene) er i 16:9 og ikke i noget lb el., så kan vi så ikke blive enige om at jeg snakker om 16:9 udsendelser?

Yousee modtager sikkert TV2 digitalt, og indsætter så sortebjælker og undertekster, og sender det ud på det analoge net.
Så kan jeg jo zoome lige så tosset jeg vil. Undertekstterene bliver jo ved med at være nede i den sorte bjælke.


Nej, YouSee's analoge TV2 er det samme analoge TV2 som folk med egen antenne modtager indtil 1/11. Derfor er det 4:3, også nyhederne.

Hop over på DVB-C hvor TV2 nyhederne ganske rigtigt er 16:9.

YouSee indsætter i øvrigt aldrig sorte bjælker, når de konverterer fra digitalt til analogt (satellit kanalerne). Det er derfor at TV2 Norge sendes i anamorphic/ægte 16:9 på den analoge platform, selv om analogt TV per definition er (eller bør være) 4:3 og kun 4:3.


Redigeret af JesperLund - 26-September-2009 kl. 21:50
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2009 kl. 21:46
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 Der udsendes ofte et Zoom signal p� Analog modtagelse, men det er IKKE 16:9 af den grund, det kan kun udsendes Digitalt.


Kan vi ikke også blive enige om, at når dette zoomsignal bliver udsendt, og mit TV så zoomer ind efter dette signal, så burde man kunne læse undertekstenere?
Det kan jo ikke passe, at man skal sidde og tvinge TV'et til at presse billedet helt sammen, for at kunne læse undertekster.
Mvh Jesper
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2009 kl. 21:47
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Det er en rimelig formodning, at You See modtage TV2 Digitalt, sammen med tektsstreamen og konverterer til Analogt, men det er jo TV2 der ligger teksterne på, det er ikke Kabeludbyderne.


TV2 og lokal-TV er de eneste analoge kanaler hos YouSee som også modtages analogt af YouSee.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu