recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - YouSee’s vildledende kampagne
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketYouSee’s vildledende kampagne

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Marts-2009
Sted: København Ø
Status: Offline
Point: 1508
Direkte link til dette indlæg Emne: YouSee’s vildledende kampagne
    Sendt: 05-Oktober-2009 kl. 21:25

Der er nu gået 3 uger siden YouSee indførte den gratis adgang til det digitale spejl. YouSee's har markedsført ændringen med det glade budskab ”Værsgo Danmark” og samtidig har man ført en kraftig kampagne for produktet YouSee Plus.


Jeg mener at Recorderes Forum må være et passende sted at drøfte denne kampagne. Derfor følgende indlæg (som jeg i lidt anden form først fik skrevet i en anden tråd).


Den 14. sept. cyklede jeg rundt i København til 3 TDC-butikker for at finde brochurer om den gratis adgang til de digitale kanaler der skulle starte dagen efter. Forskellige steder i byen var der netop sat kæmpestore YouSee-plakater op bl.a. med dette glade budskab:


Værsgo Danmark!

Digitalt tv i alle rum.


Uden boks. Uden kort.

Uden det koster ekstra.


Mere var der ikke plads til selv om plakaterne var ca. 10 kvadratmeter store.

Jeg vidste at det var ”falsk” reklame, for YouSee havde næppe tænkt sig at forære mig de 3-4 fladskærms-tv der ville gøre det muligt!

YouSee vidste godt at det var vildledende, for i TDC-butiksvinduerne var man netop den dag i færd med at stable den ene æske oven på hinanden, og det var ikke gaveæsker, men æsker med Samsung HD-bokse med harddisk, som folk formedels 89 kr. pr. måned kunne leje inklusive et YouSee kort. De kalder det YouSee Plus. Der findes andre løsninger, men YouSee er ikke meget for at fortælle om dem.

Ud på eftermiddagen d. 14. sept. lykkedes det mig at få fat i den nye brochure ”YouSee Plus ... få mere ud af di tv”. Der var ikke andre brochurer, fik jeg at vide. Først nogle dage senere dukkede brochuren ”Få stribevis af tv-kanaler” op. Men brochurer om det herlige liv uden bokse lod vente på sig.


"Følg striberne og oplev alle fordelene ved YouSee Plus", står der i brochuren om YouSee Plus. Hvis man følge striberne, får man at vide at fordelene er sådanne sager som
Pause, StartForfra, Optage, TV Arkiv og Cinema. Videre føres man til det store udvalg af Ekstrapakker med film- og HD-kanaler og Favoritpakken. HD-pakken omtales som om den bestod af 11 HD-kanaler, og ikke af 7, idet DR HD og 3 HD-bonuskanaler lige bruges til at sælge HD-pakken...

Først når man når frem til side 8 i brochuren, får man at vide at YouSee Plus er leje af en YouSee boks inklusive YouSee Kort til 89 kr. pr. måned. Det anføres dog at man med et tv med DVB-C tuner kan nøjes med et programkort til 30 kr., men "
så må også undvære en række af de fordele som følger med YouSee Plus", hedder det (uden at man får at vide hvilke det drejer sig om).

Sandheden er at ingen af de opregnede "fordele" i brochuren om YouSee Plus forudsætter YouSee Plus. Ingen! Hvis man ejer HD-boksen med harddisk og har et kort, kan man det samme. Hvis man bruger HD-boksen uden harddisk, men har kort, kommer man kun til at undvære optage og pause. Ejer man HD-boksen med harddisk, kan den uden kort bruges til at optage og pause. Med Sagem 60 har man også adgang til nogle "fordele". Ekstrapakker, herunder HD-pakken og Favorit kræver programkort, men ikke nødvendigvis YouSee Plus. Osv.

Også i brochuren "Få stribevis af tv-kanaler" nævnes de 5 tjenester:
Optage, Pause, StartForfra, TV Arkiv og Cinema. Der står ordret: "On Demand - kun med YouSee Plus". Men igen gælder: Der er ingen af disse 5 tjenester der forudsætter YouSee Plus! Cinema kan klares af Sagem 60 med programkort, StartForfra og TV Arkiv kan klares af HD-boksen uden harddisk med programkort, og optage og pause-funktioner (der i grunden slet ikke er on demand-tjenester) kan leveres af en HD-boks man ejer endda uden YouSee kort.

Hele den kampagne YouSee fører, vil jeg derfor kalde for vildledende.




Redigeret af Vilhelm - 05-Oktober-2009 kl. 21:30
Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2009 kl. 21:41
Nu er jeg  på gratis-holdet hos YouSee (ejerforening betaler for grundpakken), og nu også det digitale gratishold, men jeg forstår prisstrukturen således

30 kr/måned = kort, mulighed for at købe ekstra pakker, adgang til et par HD kanaler, start-forfra, TV arkiv, VOD
89 kr/måned = som ovenfor + leje af boks til 59 kr/måned

Det er vist produktet til 89 kr/måned som de kalder YouSee Plus. Hvis jeg havde valget mellem at købe en box til 2500 kr eller leje den for 60 kr/måned, ville jeg klart vælge at leje (nu vil jeg slet ikke have YouSee's box, om jeg så fik den gratis, men det er en anden sag).

Jeg synes egentlig at denne prisstruktur er ganske overskuelig sammenlignet med så meget andet (det behøver ikke være Ryanair). Der hvor jeg synes at YouSee's reklamekampagne bliver et nummer for smart er påstanden om "uden boks". Her skal man læse mellem linierne: "forudsat at dit TV har en DVB-C tuner", og det er trods alt et mindretal af de danske TV som har det i øjeblikket. Det skal nok passe at 75% af alle solgte TV i 2009 har det, men af den aktuelle bestand vil det være et mindretal.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
ClausJ Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 559
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2009 kl. 22:05

Har tanken slået dig at "Fri digital TV" og YouSee Plus" er 2 forskellige produkter ??

Redigeret: Denne kommentar var henvendt til trådstarter 



Redigeret af ClausJ - 05-Oktober-2009 kl. 22:07
Sony Bravia KD-55X8505B, Samsung 3126, Pioneer VSX-922, Pioneer BDP-150, Mission 733, Mission 732, Jamo Center 100, B&W AS2 Sub
Til top
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Marts-2009
Sted: København Ø
Status: Offline
Point: 1508
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2009 kl. 23:44
Oprindeligt skrevet af ClausJ ClausJ skrev:

Har tanken slået dig at "Fri digital TV" og YouSee Plus" er 2 forskellige produkter ??

Redigeret: Denne kommentar var henvendt til trådstarter 



Jeg rejser selvfølgelig ikke en sådan debat og kan selvfølgelig ikke skrive et sådant indlæg uden at have et meget grundigt kendskab til hvad YouSee har på hylderne. Så du tager fejl i din kommentar.

Min anke mod YouSee's kampagne er at man i så høj grad fokuserer på den gratis adgang til det digitale spejl med et fladskærms-tv med DVB-C tuner og ikke mindst produktet YouSee Plus som man identificerer med de mange "fordele". De mange andre muligheder får man meget lidt at vide om. Et enkelt sted kan man dog, hvis man får klikket de rigtige steder, finde denne oversigt, og inde i YouSee Plus-butikken er der dette link Se andre digitale løsninger der imidlertid kun viser løsninger med YouSee Kort.

En samlet oversigt over mulighederne hos YouSee har jeg nøje redegjort for her.
Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2009 kl. 09:16
Jeg vil nu ikke kalde det for vildledende.

Kampagnen omkring frit digitalt tv er sideløbende med YouSee Plus, så det ser jeg som to forskellige ting.

denne side samt prislisten fremgår det at YouSee Plus er lig med YouSee boks + YouSee kort, og man kan som kunde vælge mellem:

YouSee Plus (YouSee Boks + YouSee Kort)
Pris pr. måned          89 kr./md.

Eller:
Kortafgift på YouSee Kort         & 30 kr./md.
YouSee Boks (uden YouSee kort og abonnement)         2.695 kr.

Så er det som kunde tilladt at tænke så langt, at har man allerede boksen, er det nok med YouSee Kort.

Citér Også i brochuren "Få stribevis af tv-kanaler" nævnes de 5 tjenester: Optage, Pause, StartForfra, TV Arkiv og Cinema. Der står ordret: "On Demand - kun med YouSee Plus". Men igen gælder: Der er ingen af disse 5 tjenester der forudsætter YouSee Plus!


Men skal du have alle fem tjenester, som YouSee så samlet kalder On Demand, er eneste mulighed YouSee Plus (kort + HD boks).

Og godt nok har HD boksen haft diverse skavanker, men jeg vil nu kalde pause og optage for On Demand - den gør det trods alt når jeg "befaler" det

Redigeret af lunddal - 06-Oktober-2009 kl. 09:22
Til top
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Marts-2009
Sted: København Ø
Status: Offline
Point: 1508
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2009 kl. 11:13
Ad Lunddal.

Sjovt nok anfører du et link til en side, som jeg selv lige ovenfor havde linket til, og som kun viser løsninger med kort. Jeg anførte også link til den side der viser alle de forskellige løsninger, med og uden kort. Det er netop mit synspunkt at YouSee burde fortælle mere om disse mange muligheder og ikke fokusere så ensidigt som man gør.

Jeg kender til alt hvad du skriver, og er man ihærdig nok er der ingen der behøver at blive vildledt. Men jeg har, både herinde og andre steder, set nok af eksempler på at folk ikke kan overskue deres valgmuligheder.

YouSee Plus markedsføres som den løsning der har "stribevis af fordele".  Det er rigtigt i den forstand at YouSee Plus kan det hele.

YouSee Plus er leje af YouSee Boks inklusive YouSee Kort. Den løsning kan være udmærket for nogle. Men løsninger med de forskellige bokse med og uden kort, tv med tuner og evt. CA-modul med kort kan være det rigtige for andre.

Kun YouSee Boksen kan bruges til optagelse og pause, men selv om det fornylig i en tråd blev hævdet at det kræver kort, er det en misforståelse. Som ejerboks kan den optage og pause de kanaler man har uden at betale for kort.

Med on demand plejer man at forstå interaktive tjenester som fx Cinema og StartForfra. Men der har været praktisk for YouSee at inkludere optage- og pausefunktioner under betegnelsen.




Redigeret af Vilhelm - 06-Oktober-2009 kl. 11:15
Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2009 kl. 11:18
Oprindeligt skrevet af Vilhelm Vilhelm skrev:

Ad Lunddal.Sjovt nok anfører du et link til en side, som jeg selv lige ovenfor havde linket til, og som kun viser løsninger med kort. Jeg anførte også link til den side der viser alle de forskellige løsninger, med og uden kort.


Den side jeg linker til er under YouSee Plus - hvad bokse og tv kan uden kort er i den sammenhæng ikke aktuelt. I området om digitalt tv står der hvad man kan der: se kanalerne digitalt uden kort.

Oprindeligt skrevet af Vilhelm Vilhelm skrev:

Det er netop mit synspunkt at YouSee burde fortælle mere om disse mange muligheder og ikke fokusere så ensidigt som man gør.


Formålet med en YouSee Plus brochure er at markedsføre YouSee Plus. Arla skriver jo heller ikke i deres reklamer for mælk, at man også kan slukke tørsten med vand.
Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2004
Status: Offline
Point: 2406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2009 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af Vilhelm Vilhelm skrev:



Jeg vidste at det var ”falsk” reklame, for YouSee havde næppe tænkt sig at forære mig de 3-4 fladskærms-tv der ville gøre det muligt!

YouSee vidste godt at det var vildledende, for i TDC-butiksvinduerne var man netop den dag i færd med at stable den ene æske oven på hinanden, og det var ikke gaveæsker, men æsker med Samsung HD-bokse med harddisk, som folk formedels 89 kr. pr. måned kunne leje inklusive et YouSee kort. De kalder det YouSee Plus.


Synes du virkelig det er urimligt at en kommerciel forhandler bruger deres vinduesdisplay til at reklamere for produkter de rent faktisk tjener penge på? Udover de har plastret byens reklamesøljer til med deres "gave til folket" så kræver du altså også at de skal fylde butikker med det?

Når folk får noget gratis må man da kræve at de yder bare et minimum af indsats for at få nytte af det - men nej - alt, Alt, ALT vil du åbenbart have serveret på en sølvbakke.

Din kommentar om at de ikke forære dig de 3 - 4 tv du skal bruge for at se tv i alle brug er dybt plat og ødelægger seriøsiteten af resten af indlægget.

Til top
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Marts-2009
Sted: København Ø
Status: Offline
Point: 1508
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2009 kl. 15:22
Oprindeligt skrevet af Stampe Stampe skrev:


...

Synes du virkelig det er urimligt at en kommerciel forhandler bruger deres vinduesdisplay til at reklamere for produkter de rent faktisk tjener penge på? Udover de har plastret byens reklamesøljer til med deres "gave til folket" så kræver du altså også at de skal fylde butikker med det?

Når folk får noget gratis må man da kræve at de yder bare et minimum af indsats for at få nytte af det - men nej - alt, Alt, ALT vil du åbenbart have serveret på en sølvbakke.

Din kommentar om at de ikke forære dig de 3 - 4 tv du skal bruge for at se tv i alle brug er dybt plat og ødelægger seriøsiteten af resten af indlægget.



Nej, nej, nej.  Jeg forlanger intet andet af YouSee end redelighed.

Læsevejledning: Min bemærkning om de 3-4 tv er det man kalder en spøg, og at jeg, efter at have set de kæmpestore plakater med "Værsgo Danmark! Digitalt tv i alle rum. Uden boks. Uden kort. Uden at det koster ekstra", når frem til TDC-butikken og smiler, da jeg ser at de netop er i færd med at fylde vinduerne op med bokse på bokse, og det eneste de kan tilbyde er en brochure om den dyre YouSee Plus-løsning - ja, det kaldes satire.





Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
PfAn Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 125
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2009 kl. 15:57
Tak til Vilhelm for at have rejst debatten, og for den glimrende indføring.

Det undrer mig noget, at holdningen hos respondenterne er så negativ.

Det synes åbenbart nu at være accepteret, at det er tilstræbelsesværdigt at firmaers forsøg på at sløre og vildlede er noget der skal nyde fremme.

Som forbruger og læser af diverse pc-, tv-, fotosites og -annoncer m.v. bliver jeg ofte meget irriteret de utallige gange, hvor jeg præsenteres for løfter, tomme ord, unøjagtige og ukorrekte oplysninger. For mig er det naturligt at ønske så god og præcis oplysning som muligt.
Det troede jeg alle kunne være enige om.

Nu er TDC nok ikke de allerværste. Jeg har da selv forsøgt at sætte mig ind i YouSee's tilbud, og har faktisk også af en YouSee-medarbejder fået oplyst at en dvb-c_dekoder ikke var nødvendig for at se HDtv uden at have kabeltv. Så ikke engang tdc's medarbejdere kan gennemskue hvordan det hænger sammen (eller fortier/lyver). Men meget tyder på, at  det tdc tilbyder bevidst gøres så kompliceret, at mange giver op og bare bestiller  'den store pakke', fordi det andet er uigennemskueligt.

mvh per

Per Andersen
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2009 kl. 19:16
Oprindeligt skrevet af PfAn PfAn skrev:

Tak til Vilhelm for at have rejst debatten, og for den glimrende indføring.

Det undrer mig noget, at holdningen hos respondenterne er så negativ.



Jeg mener nu at de blot forholder sig kritisk til indlægget.

Oprindeligt skrevet af PfAn PfAn skrev:


Det synes åbenbart nu at være accepteret, at det er tilstræbelsesværdigt at firmaers forsøg på at sløre og vildlede er noget der skal nyde fremme.


Måske, men i dette tilfælde mener nu heller ikke TDC forsøger at sløre eller vildlede. Reklamen er muligvis lidt overdrevet (som de fleste reklamer), men har du forsøgt at spørge efter præcis det produkt i en TDC butik, det kunne jo tænkes at du så kunne få den nødvendig information.
At de vælge at have foldere osv. om det dyrere (og bedre) TDC Plus produkt, er de da i deres fulde ret til.


Oprindeligt skrevet af PfAn PfAn skrev:


Som forbruger og læser af diverse pc-, tv-, fotosites og -annoncer m.v. bliver jeg ofte meget irriteret de utallige gange, hvor jeg præsenteres for løfter, tomme ord, unøjagtige og ukorrekte oplysninger. For mig er det naturligt at ønske så god og præcis oplysning som muligt.
Det troede jeg alle kunne være enige om.


Jamen, TDC reklamen er da heller ikke tomme ord/løfter, unøjagtig eller ukorrekt.
Der mangler måske at stå nogle forudsætninger med småt, men længere vil jeg heller ikke strække mig.
Første klik på reklamen på deres hjemmeside, viser også nedenstående sætning i første afsnit:

Eneste forudsætning er, at du har et tv med indbygget DVB-C modtager. Det har de fleste nyere fladskærme.

Så kan det da ikke være mere tydeligt ??

Oprindeligt skrevet af PfAn PfAn skrev:


Nu er TDC nok ikke de allerværste. Jeg har da selv forsøgt at sætte mig ind i YouSee's tilbud, og har faktisk også af en YouSee-medarbejder fået oplyst at en dvb-c_dekoder ikke var nødvendig for at se HDtv uden at have kabeltv. Så ikke engang tdc's medarbejdere kan gennemskue hvordan det hænger sammen (eller fortier/lyver). Men meget tyder på, at  det tdc tilbyder bevidst gøres så kompliceret, at mange giver op og bare bestiller  'den store pakke', fordi det andet er uigennemskueligt.

mvh per



Det kan vist kun kategoriseres som en konspirationsteori af de bedre
At medarbejdere i butikker ikke har 100% kendskab til egne produkter, gælder vist stort set alle brancher i dag.
Jeg tror ikke en meter på at de fortier eller lyver med overlæg !!

mvh
Jesper


Redigeret af quarkir - 06-Oktober-2009 kl. 19:16
Til top
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Marts-2009
Sted: København Ø
Status: Offline
Point: 1508
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2009 kl. 18:44
Oprindeligt skrevet af Stampe Stampe skrev:

...

Synes du virkelig det er urimeligt at en kommerciel forhandler bruger deres vinduesdisplay til at reklamere for produkter de rent faktisk tjener penge på? Udover de har plastret byens reklamesøljer til med deres "gave til folket" så kræver du altså også at de skal fylde butikker med det?

Når folk får noget gratis må man da kræve at de yder bare et minimum af indsats for at få nytte af det - men nej - alt, Alt, ALT vil du åbenbart have serveret på en sølvbakke.

Din kommentar om at de ikke forære dig de 3 - 4 tv du skal bruge for at se tv i alle brug er dybt plat og ødelægger seriøsiteten af resten af indlægget.



Jeg har allerede ovenfor reageret på dit indlæg som desværre viser at det jeg skrev i mit første indlæg fuldstændigt blev misforstået. Man skulle tro at du opfatter mig som en komplet idiot. Det er formentlig den humoristiske tone i optakten af mit oprindelige indlæg der ikke blev formidlet godt nok af mig.

Jeg har ikke - og det turde være overflødigt at sige det - forestillet mig at YouSee skulle forære mig noget som helst. Modtageudstyr, programkort osv. må jeg selv anskaffe mig og betale prisen. Vinduesudstillinger må de lave som de vil. YouSee's priser gider jeg ikke diskutere. Jeg er meget glad for den gratis adgang til de digitale kanaler i min abonnementspakke. Og jeg er glad for de stadig flere valgmuligheder jeg har.

Mit ærinde er et helt andet. YouSee's kampagne er, hvad enten man søger oplysninger i brochurer, på hjemmesiden eller på Infokanalens tekst-tv, stærkt fokuseret på produktet YouSee Plus, mens det er meget lidt man kan finde om de andre valgmuligheder, og hvad de kan (3 ejerbokse med eller uden kort, tv med DVB-C MPEG2 eller MPEG4 tuner og  med eller uden CA-modul/kort).  Flere steder i YouSee-materialet kan man finde formuleringer som, hvis de blev gjort her i Recordere Forum, straks ville blive modsagt. Se eksempler i indlægget i trådstarten.

På en måde kører reklameverden sit eget løb. Der er ikke meget at stille op. Men én ting kan vi vel: Gøre opmærksom på hvad der foregår. Det er det jeg har forsøgt.


Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu