recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Asrock ION330 larmer - hjælp!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAsrock ION330 larmer - hjælp!

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Emne: Asrock ION330 larmer - hjælp!
    Sendt: 05-December-2010 kl. 17:39
Jeg har lige gjort det samme på min. Jeg brugte bare en almindeligt tang til at klippe gitteret over. Det er ikke tykkere en at det kan lade sig gøre med on ordentlig tang og lidt vold.
Jeg valgte også at pille frontpladen af og fjerne det gitter der sad ud for den køleprofil med den lille blæser.

[edit]Ændrede lige "ting" til "Tang" i første linie - ellers havde det jo været ren gætteleg...


Redigeret af jonaskp - 05-December-2010 kl. 18:07
Til top
iVinther Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Oktober-2010
Status: Offline
Point: 111
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2010 kl. 21:42
Oprindeligt skrevet af kbking kbking skrev:

Jeg syntes lige at jeg vil skrive lidt om hvordan jeg har dæmpet støjniveauet på en Asrock ION så den nu er helt tålelig at være i stue med.

 
 
Først har jeg fjernet metallet foran blæseren for at mindske vindstøjen og så har jeg sat en Zalman fanmate på blæseren for at dæmpe blæseren endnu mere.
Men den mest irriterende lyd kommer fra den lille cpu blæser så for at fjerne den lyd har jeg skruet blæseren af og påmonteret 2 elastikker.
 
 
Og det virker! nu er den irriterende lyd væk og man kan næsten ikke hører Asrocken når man sidder et par meter fra den.
Og som man kan se på nedenstående billede så er det ikke fordi maskinen bliver kriminel varm selvom den afspiller DRHD.
Jeg håber at der er nogen der kan bruge det her til noget.

Hej bbking

hvordan har du fået fjernet metaldelen af bagpladen foran blæseren? samt fået den lille fan skruet af?

Mvh
Vinther
Til top
pallevillesen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 13-December-2007
Status: Offline
Point: 36
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2010 kl. 09:16
Tak for info!

Indtil videre tog jeg et lille stykke papir og foldede og satte i klemme mellem GPU køleren (den med blæseren) og kabinettet (kanten ved det optiske drev) - og det fjernede 90% af resonnansen så den faktisk er blevet helt fin - især når den står i et tv-møbel bag en glasdør.

/P
Til top
ThomasAndreas Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 16
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2010 kl. 13:33
Hej

Jaaaa...du skal have hele bundkortet af og brug en lille tang til at få kølerene af med. God ide hvis du piller begge køler af og smider noget nyt og bedre køle pasta på

Til top
pallevillesen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 13-December-2007
Status: Offline
Point: 36
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2010 kl. 11:45
Hej,

Jeg har samme problem og lige kigget ind i maskinen i dag... Men for at skrue den lille blæser af skal jeg have kølegitrene helt af (asrock ion 330ht-bd) og det har jeg ikke prøvet før - de sidder med sådan nogle "fjeder-skruer" som man ikke lige kan tage af... ?

Skal jeg have hele bundkortet af for at få kølegitteret (og dermed den lille blæser) af?

Eller hvordan gjorde I?

mvh
Palle
Til top
ThomasAndreas Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 16
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2010 kl. 14:06
Jeg har også lavet denne her løsning og nu har jeg et media center jeg er meget glad for...

Tak for hjælpen



Oprindeligt skrevet af kbking kbking skrev:

Jeg syntes lige at jeg vil skrive lidt om hvordan jeg har dæmpet støjniveauet på en Asrock ION så den nu er helt tålelig at være i stue med.

 
 
Først har jeg fjernet metallet foran blæseren for at mindske vindstøjen og så har jeg sat en Zalman fanmate på blæseren for at dæmpe blæseren endnu mere.
Men den mest irriterende lyd kommer fra den lille cpu blæser så for at fjerne den lyd har jeg skruet blæseren af og påmonteret 2 elastikker.
 
 
Og det virker! nu er den irriterende lyd væk og man kan næsten ikke hører Asrocken når man sidder et par meter fra den.
Og som man kan se på nedenstående billede så er det ikke fordi maskinen bliver kriminel varm selvom den afspiller DRHD.
Jeg håber at der er nogen der kan bruge det her til noget.
Til top
ThomasAndreas Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 16
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2010 kl. 14:05
Jeg har også lavet denne her løsning og nu har jeg et media center jeg er meget glad for...

Tak for hjælpen
Til top
surfoman Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 21-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 11:04
OK, nu har jeg klippet gitteret væk. Støjen er nok en smule mindre nu og GPU samt chipset temperatur faldt ca. 2 grader. Jeg kan høre vindsus, men også 50mm blæserens frekvens kan høres, så jeg vil se mig om efter en mere støjsvag udgave med mindst samme ydeevne. 
Til top
kbking Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 11-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 315
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 09:44

Surfoman: ja der er helt klart en hørbar forskel på om gitteret er der eller ej.

Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 08:50
Altså gpu'en skulle under normale omstændigheder også blive varmere end cpu'en. Synes faktisk ikke det er så underligt da kølingen i asrock ion ikke ser særlig effektiv i mine øjne og kunne have været bedre med nogle heatpipes. De helt små kølere skal op i frygteligt mange rpm inden de flytter noget betydeligt.  Derudover er køleprofilerne meget små sammenlignet med f.eks. zotacs ion kort. 
Til top
surfoman Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 21-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 00:11
Mindskede det så rent faktisk vindstøjen at fjerne gitteret bag 50mm blæseren? Det må da også være lettere for blæserne at skubbe luften ud uden gitteret. Men luften skal jo stadig ind af det alt for lille luftindtag i fronten. Jeg kan ikke rigtig bedømme om det er indsugningen, der danner vindstøjen.

Min er HT modellen med støjende 30mm blæser fra Power Logic. Jeg har indtil videre erstattet "køleplasteret" med rigtig kølepasta på CPU og GPU, monteret en Fan Mate på 30mm blæseren samt sat denne blæser i gummiophæng. Med fan mate skruet næsten hel ned (nok ca. 6-7V) og Fan Speed sat til "Silent", har jeg følgende temperaturer ved visning af live hdtv (1080p) i WMC ved alm. stuetemperatur:

CPU: 56 grader
GPU: 74 grader

Ovenstående med en CPU belastning på omkring 30, fordi jeg også kører DVBLink server for at få DVB-C i WMC. CPU'en er sat til de standard 1600MHz (overclocking=133).

Jeg har læst andetsteds, at hvis ION-chippen kommer over 92 grader, drosler den ned og sætter først fuld damp på igen ved omkring 82 grader, så man skal nok mindst holde sig under de 82 grader.

Hvis jeg kunne køre "Ultra Silent" var støjbilledet noget mere tåleligt, men så begynder GPU og Chipset temperatur at nærme sig de 80 grader. Dog aner jeg ikke hvor chipset temperaturen måles og hvad den må komme op på...

Jeg har aldrig før leget med kølepasta før. Både Atom og ION chippen var omringet af en gummifirkant, så køleprofilen både støttede chippen og gummifirkanten. Aner ikke om det er normalt, og da jeg sad med det, var jeg i tvivl om denne gummifirkant skulle væk eller blive. Det endte med, at jeg fjernede den på CPU, men bagefter tænkte jeg, at det skulle jeg nok ikke have gjort, så jeg lod den side ved GPU'en. Men det er GPU'en der bliver varmest, så måske var det bedre også at fjerne den? Til gengæld er køleprofilen over GPU'en også brandvarm, så noget varmeoverførsel må der da være.

Fatter bare ikke, at nærmest enhver bærbar med en Core 2 Duo processor støjer langt mindre end denne Asrock, men det er nok denne højtydende ION GPU, der gør forskellen...


Redigeret af surfoman - 22-Januar-2010 kl. 00:12
Til top
kbking Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 11-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 315
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2010 kl. 16:08

Jeg syntes lige at jeg vil skrive lidt om hvordan jeg har dæmpet støjniveauet på en Asrock ION så den nu er helt tålelig at være i stue med.

 
 
Først har jeg fjernet metallet foran blæseren for at mindske vindstøjen og så har jeg sat en Zalman fanmate på blæseren for at dæmpe blæseren endnu mere.
Men den mest irriterende lyd kommer fra den lille cpu blæser så for at fjerne den lyd har jeg skruet blæseren af og påmonteret 2 elastikker.
 
 
Og det virker! nu er den irriterende lyd væk og man kan næsten ikke hører Asrocken når man sidder et par meter fra den.
Og som man kan se på nedenstående billede så er det ikke fordi maskinen bliver kriminel varm selvom den afspiller DRHD.
Jeg håber at der er nogen der kan bruge det her til noget.


Redigeret af kbking - 18-Januar-2010 kl. 16:11
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu