recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Erstatning af antennefilter pga DVB-T
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketErstatning af antennefilter pga DVB-T

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
B-CLG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-April-2009
Status: Offline
Point: 655
Direkte link til dette indlæg Emne: Erstatning af antennefilter pga DVB-T
    Sendt: 22-Oktober-2009 kl. 21:18
Jeg har i dag et gammelt antennefilter:
Triax Type 5730
Filter F334350/2360

Dvs. med 3 UHF indgange på hhv:
  • Kanal 33 + 43 + 50
  • Kanal 23 + 60
  • Kanal 31 + 53
Og to VHF indgange
  • VHF I+II
  • VHF III

Jeg har UHF antenner rettet mod hhv Hove, Hörby og Gladsaxe.
Jeg har VHF rettet mod Gladsaxe samt en FM Rundstråleantenne.

Hidtil har der åbenbart været power nok i antennerne samt efterfølgende forstærkning til at jeg ikke har haft problemer med DVB-T modtagelse. Dog kniber det nu med MUXKBH på kanal 35

Første spørgsmål:
Lukker MUXKBH efter 1. november ?

Andet spørgsmål:
Hvis jeg gerne vil undgå filtrene, så skal jeg anskaffe en anden "samling". Jeg synes kun at jeg kan finde mindre antennesamlere med eksempelvis 2 UHF og 1 VHF indgang. Jeg vil gerne bevare muligheden for at benytte alle antennerne eller indgangene, hvis der nu lige skulle kommer en VHF mux eller andet.
Giver det mening, og er der nogen der kan henvise til en "samling" der kan håndtere de 5 input (udendørs montering) ?

Tredie spørgsmål:
Kan man montere en splitter omvendt og benytte den som "samling" ?

Fjerde spørgsmål:
Hvad er den korrekte terminologi for dimsen der samler antennesignaler uden at filtrere dem ?

Femte spørgsmål:
Kan mit eksisterende filter modificeres til IKKE at filtrere. Evt. vha. en økse eller en loddekolbe?

På forhånd tak!

/B

PS!
Jeg kan i øvrigt kraftigt anbefale en FM antenne på taget i Kbh. Med en god modtager giver det fantastisk kvalitet. - så længe det varer.



Redigeret af B-CLG - 22-Oktober-2009 kl. 21:23
Til top
B-CLG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-April-2009
Status: Offline
Point: 655
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2009 kl. 12:33
Jeg har ledt videre på nettet og stadig ikke fundet noget der kan samle 3 UHF og 2 VHF uden de nævnte kanaler.

Der er til gengæld rigtig mange som sælger alle mulige samlefiltre med forskellige kanalkombinationer.

Ligeledes sælges der stadig "områdeforstærkere"

Er det mig der er helt galt på den, eller er disse filtre og forstærkere ikke forældede i Danmark allerede den 1. november ?

Jeg har en formodning om at mit gamle filter virker ved at dæmpe de kanaler der IKKE er nævnt, og at der nu er behov for en "samledåse" som ikke dæmper noget som helst eller en forstærker som forstærker det hele? - burde vel også være billigere at producere...

/B


Redigeret af B-CLG - 23-Oktober-2009 kl. 12:39
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2009 kl. 15:52
Jeg tror det er de færreste som ved hvorfor man bruger antenne filtre?
Til top
B-CLG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-April-2009
Status: Offline
Point: 655
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2009 kl. 18:19
Ikke den store respons her..?

Så vidt jeg selv kan regne ud, så kan jeg samle DVB-T antennerne med en splitter monteret omvendt. Dette vil ikke give problemer for DVB-T modtagelsen.

Men hvis jeg ligeledes samler min FM antenne her, vil antennerne beregnet til DVB-T også også bidrage med FM modtagelse. Om dette opfattes som støj og dermed en forringelse af mit endelige FM signal ved jeg ikke.

Nogen input?

Foreløbig ændrer jeg ikke noget. så må jeg se hvorledes det går efter 1. november. Jeg kunne forestille mig, at det går ved at MUX1 tages perfekt på kanal 53 fra Hove, mens MUX2 på kanal 51 måske ender med at blive modtaget af den antenne som egentlig peger på Hörby i sverige og som tidligere tog kanal 50...

Så må jeg vente med en evt MUXKBH på kanel 35. Jeg vil ikke risikere mit FM signal for den MUX.

/B
Til top
Hancock Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Maj-2005
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 544
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2009 kl. 19:24
Måske denne kan dække dit behov langt hen af vejen, eventuelt suppleret med et samlefilter (kombiner).
http://www.lunex.dk/product.asp?product=286
/Hancock
Livet er bare for kort til interlaced TV og lorteøl
Til top
B-CLG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-April-2009
Status: Offline
Point: 655
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2009 kl. 20:05
@Hancock:  Takker!

Det er absolut en mulighed. Jeg har hidtil ikke haft aktive antenner eller forstærker i masten. Jeg har forstærker nede, inden signalet splittes (i 7).
Det er mit indtryk, at antennerne leverer et rigtig godt signal, og jeg vil helst beholde forstærkeren nede.

Jo mere jeg ser på mit nuværende setup, jo mere overrasket bliver jeg. Blandt andet modtager jeg den svenske Axess TV som sendes på den svenske MUX5 på kanal 61. Enten ryger denne kanal altså alligevel gennem mit filter, Kanal 33 + 43 + 50 , eller også tages den bare af min mindre UHF antenne der peger mod Gladsaxe, og er åben på nabokanalen, 60....
Det virker som om man kan tage hvad som helst af DVB-T med et stykke ståltråd på taget i København.

Hvis jeg kommer i problemer ender jeg måske med at samle alle DVB-T antenner med en omvendt splitter, og så samle dem med et UHF/FM filter derefter.
Eksempelvis:
http://www.lunex.dk/product.asp?product=83
Alternativt kun koble to UHF og FM sammen indtil der måtte komme behov for mere. Gladsaxe og Hörby burde kunne dække det hele p.t. Sådan et filter er lettere at finde.

/B




Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2009 kl. 20:36
Oprindeligt skrevet af B-CLG B-CLG skrev:

Jeg har i dag et gammelt antennefilter:
Triax Type 5730
Filter F334350/2360

Dvs. med 3 UHF indgange på hhv:
  • Kanal 33 + 43 + 50   Sverige Hörby ?
  • Kanal 23 + 60         & ; ; ;nbs p;  Gladsaxe
  • Kanal 31 + 53         & ; ; ;nbs p;  Hove
Og to VHF indgange
  • VHF I+II
  • VHF III

Jeg har UHF antenner rettet mod hhv Hove, Hörby og Gladsaxe.
Jeg har VHF rettet mod Gladsaxe samt en FM Rundstråleantenne.



Det skulle ikke se sådan ud, men nu har du det og der er faktisk gode muligheder for, at det vil virke lidt endnu, da du pt får både kanal 31,33 51, 53 og 60 ind. 

Det er i fremtiden uden betydning for kanalvalget, om man henter de danske signaler fra Hove eller Gladsaxe, de sender helt samme digitale signaler i et SFN sammen med Landskrone, Lynetten og Helsingør.  Det er klart, at man skal vælge antenneretningen mod en af de sendere, der er i nærheden og hvortil der er rimeligt frit.   Men for meget signal er heller ikke godt.

En antenne mod både Hove og Gladsaxe er således overflødig. Hvis du bor vest for en af de danske antenner, kan en antenne  i nogle tilfælde fange både Hörby og Gladsaxe eller Hörby og Landskrona eller ...  men der må kun være en beskeden* vinkel mellem retningen til senderne. Så i fremtiden er det normale en eller to UHF antenner + evt VHF antenner.

Det er nu du skal bruge http://earth.google.com  til et mindre selvstudie i omegnens geografi. Du finder og mærker dit hus og senderne.  Med målelinien måler du nu afstanden og retningen til hver sender. Du zoomer ind medens målelinien er tegnet og printer et billede af området omkring dit hus, hvor du kan finde sigtepunkter fx på naboens hus, mellem to træer ol.   

Der sendes pr. 1 november sådan her

Hovedstaden
Danmark Hove       50kW H  53, 51, 54, 31, 60, (23)
Danmark Glax       10kW H  53, 51, 54, 31, 60, (23)
Danmark Lyn         2kW V  53, 51, 54, 31, 60, (23)
                          
Sverige Hörby      50kW H  33, 43, 41, 25, 61, (22) 
Sverige Malmø       8kW H  33, 43, 41, 25, 27, (22)
Sverige Helsingborg 2kW H  33, 43, 41, 25, 30, (22)
Sverige ønsker at flytte kanal 30 til Hörby og bruge
kanal 59 fra Helsingborg til Nät5. Kanal 61 udgår derfor.

http://www.teracom.se/?page=5882

Nu er det sådan, at filterboksene ødelægger de nærliggende kanaler. Da dit filter således modtage kanal 50 på indgangen fra Sverige, er det meget muligt og du faktisk får kanal 51 som medhør denne vej fx fra Gladsaxe?   Derfor kan det også være muligt, at du kan modtage kanal 54 kraftigt nok som medhør via Hove indgangens kanal 53 filter - det ved du på søndag. Men kanal 61 og om nogle måneder kanal 30 kan jeg ikke se komme igennem. Ligeledes kan du nok ikke modtage den kommende 6. mux fra Hörby på kanal 22, fordi kanal 23 modtages på Hove indgangen. Nå det betyder mindre, da kanalerne i Nät6 vist bliver kodet.

Så prøv at tune på næste søndag, det skulle være mulighed for, at kanal 54 kommer ind (Boxer mux3).  Hvis det går eller du ikke straks vil have Boxer - så vent med at gøre noget, der koster penge.

Citér
Første spørgsmål:
Lukker MUXKBH efter 1. november ?
Den skal slukke, men det tales om midlertidige forsøg på kanal 67 med DVB-T2. 

Citér Andet spørgsmål:
Hvis jeg gerne vil undgå filtrene, så skal jeg anskaffe en anden "samling".
 

Der findes samleled/enheder - fx "Triax MFC multi band mast combiners", der også finde i mange andre fabrikater fx. Lunex .  Det er filterdelen af en filter-forstærker.  Hvis du fx bor nærmere  på den ene sender (DK) end den anden (SE) så kan man evt. være nødt til at indskyde en dæmpningsled i det danske antenne kabel før samlingen.  Jeg synes ikke du kommer til at have brug for andet end en eller højest 2 UHF antenner, næsten uanset hvad der sker.

Citér Fjerde spørgsmål:
Hvad er den korrekte terminologi for dimsen der samler antennesignaler uden at filtrere dem ?

Man taler om en diplex enhed, men som du ser kalder Trax dem 'combiners'

Men det kan være godt, at der er filtre som dæmper signaler udenfor UHF kanalerne - fx fra de nye beredskabsradioer Tetra. Der er bedst, at de signaler, der skal komme videre i huset har  en styrke der er sammenlignelig. Det gælder både UHF og VHF TV/DAB og FM.  Det er bla. en måling og justering af dette, som en god montør kan sikre.

Besøg en antenne forretning - helst en der ikke længere sælger sådanne bokse med filter, for de lever i fortiden. Der har de ret sikkert de nødvendig komponenter og et rimeligt råd om det bedste valg.

Citér Jeg kan i øvrigt kraftigt anbefale en FM antenne på taget i Kbh. Med en god modtager giver det fantastisk kvalitet. - så længe det varer.

Det varer længe - meget længe.  FM er rigtigt, rigtigt godt og den samlede omkostning ved senderne og radio-apparater er ret lav. 

Lars

PS!  Jeg synes ikke du skal gøre noget, hvis det virker på næste søndag.

* Vinklen skal gerne være mindre end åbningsvinklen for antennen, denne er forskellig for forskellige antennetyper, men generelt mindre for større antenner.  Fx har Triax Unix antennerne således +-20, +-15 og +-11 grader for model Unix32, 52 og 100 - men det er ikke en helt skarp grænse. Ved store Unix100 skal der således ikke gerne være over knap 20 grader mellem retningerne til senderne. Retningen skal også være rimelig let at indstille. 



Redigeret af reslfj - 25-Oktober-2009 kl. 20:43
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
B-CLG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-April-2009
Status: Offline
Point: 655
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2009 kl. 21:03
@Lars: Mange tak for den udførlige gennemgang!

Jeg ser frem til søndag, hvor jeg får vished.
Mine antenner peger i de rigtige retninger (fra Østerbro). De blev etableret i den analog tidsalder, hvor jeg faktisk også havde rigtig godt signal på alle kanaler. Skarpt uden skygger m.m.

/B
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2009 kl. 21:20

Oprindeligt skrevet af B-CLG B-CLG skrev:



Mine antenner peger i de rigtige retninger (fra Østerbro).

Så er jeg faktisk lidt overrasket over at du får kanal 51 ind, når kanal 50 vender med Sverige og dermed væk fra Hove, Gladsaxe.  Bor du højt og frit ?

Lars  

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
B-CLG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-April-2009
Status: Offline
Point: 655
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2009 kl. 22:43
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Så er jeg faktisk lidt overrasket over at du får kanal 51 ind, når kanal 50 vender med Sverige og dermed væk fra Hove, Gladsaxe.  Bor du højt og frit ?

Lars  



Ja, det er måske lidt spøjst. Hove ligger næsten stik modsat Hôrby, og Gladsaxe ligger skråt bagud i forhold til Hörby antennen.
Jeg må dog indrømme, at jeg kan se gladsaxesenderen fra taget hvor antennen sidder... Ejendommen er 4 etager + københavnertag, altså helt almindelig og ligger ellers ikke specialt højt. Tvært imod.

Jeg har aldrig haft de mindste problemer med DVB-T kanalerne.
Undtagelsen er som nævnt MUXKBH på Kanal 35 fra Gladsaxe, som jeg altså alligevel kan se med TV, men ikke med Sony PlayTV.
Dette er altså mit svageste signal, men kanal 35 ligger også to kanaler fra sverigeantennens kanal 33.

Det var baggrunden for min bemærkning om at modtage på et stykke ståltråd. - Måske skulle jeg for sjov se om jeg kan modtage hele svineriet på FM rundstråleantennen ;-)

/B
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2009 kl. 23:42

Oprindeligt skrevet af B-CLG B-CLG skrev:

Ja, det er måske lidt spøjst. Hove ligger næsten stik modsat Hôrby, og Gladsaxe ligger skråt bagud i forhold til Hörby antennen.

Digitalt TV kan være både mere enkelt, og mere komplekst, end det gamle analog TV.

Årsagen er at DVB-T er bygget til at kunne udnytte reflektioner, af nabobygninger og andet, hvor analog TV jo blev dårligere jo flere reflektioner der var.

På analog TV giver reflektioner skygger og dobbelt-billeder. Men hvis DVB-T modtageren opfatter, at reflektionen fra nabobygningen er bedre, end det direkte signal fra senderen - så bruger den det istedet.

Det er derfor at man kan have pudsige situationer i tæt bebyggelse, hvor antennen måske skal pege i en anden retning, for at fange det bedste signal på DVB-T.

I forhold til filte betyder det også, at man oftest bare skal pille dem af ved digitalt TV, også selvom man har flere antenner. Antennerne skal istedet samles med et simpelt samlefilter, der ikke adskiller kanalerne, og så lader man digital-modtageren om at finde/vælge det bedste af signalerne.

På den måde kan det godt virke som om det hele er blevet nemmere med rene digitale signaler, som vi får her per 1/11, men ikke nødvemdigvis. For det kan også snyde til at tro at alt er i skønneste orden, der er billede på alle kanalerne, og en uge senere er der udfald og pixeleringer (firkanter på skærmen).

Det er derfor jeg anbefaler, at man har en antennemand ude og måle det hele igennem. Så antennerne står optimalt, filtrene er væk og der er den nødvendige forstærkning - af alle kanaler.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
B-CLG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-April-2009
Status: Offline
Point: 655
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2009 kl. 11:26
Som en opfølgning på ovenstående, så gik det således 1. november.

Ingen ændringer med mit samlefilter.
Modtager fint fra
Kanal 53 MUX1
Kanal 51 MUX2
Kanal 33 Svensk MUX
Kanal 43 Svensk MUX
Kanal 61 Svensk MUX
Kanal 35 Bl.a. GTV

Jeg har ikke forsøgt mig med andre MUX, da jeg kun er interesseret i FTA.
Mine problemer tidligere med Canal9 på Kanal 35 må være relateret til Sony PlayTV og MPEG4. Mit TV har hele tiden vist alle kanaler korrekt.

I mine forsøg på at få PlayTV til at virke korrekt med MPEG4, herunder de nye kanaler, har jeg endvidere sløjfet mit antennesignal uden om antenneforstærkeren for at se om mit signal var for kraftigt. Dette har ikke haft nogen som helst betydning, så nu kører jeg uden. Så på trods af tabet i min splitter (til 8 ud, dog to termineret) er der power nok i antennen.

Jeg undrer mig stadig lidt over at jeg har hul igennem på kanal 61 og 35, men  det kan da være at mit Triax filter kun "dæmper" nabokanaler en smule.

/B




Redigeret af B-CLG - 02-November-2009 kl. 11:26
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu