recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Indbrænding på fladskærme (plasma)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketIndbrænding på fladskærme (plasma)

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Emne: Indbrænding på fladskærme (plasma)
    Sendt: 03-Oktober-2005 kl. 23:11

Hej Alle

Indbrænding er et fænomen som forekommer på TV apparater, som har vist det samme - eller et næsten identisk - billede igennem længere tid.

Der sker en midlertidig - eller permanent - afsmitning af billedet på selve skærmen. Resultatet er at det anes svagt i baggrunden.

Især Plasma har tildens til indbrænding. Heldigvis er det oftest midlertidigt, og forsvinder igen når man ser andre ting. Men der er risiko for at billedet brænder sig fast - hvis man lader TV'et stå med samme billede meget længe.

Det siges også at Plasma er mest følsom de første par hundrede timer det er i drift, og derefter bliver de midlertidige indbrændinger mindre hyppige.

Jeg har samlet nogle eksempler på indbrænding. Det er konstruerede eksempler.

Eksempel 1:  En hvid tekst på sort baggrund.

Står dette billede længe på skærmen, kunne den efterfølgende udsendelse se således ud:

Det kunne også være en simpel ting som stillingen i en fodboldkamp.

Efter 1½ times fodbold, vil teksten måske kunne anes svagt på den efterfølgende udsendelse.

Men normalt er det ikke nok blot at se en kamp. Men lad være med at pause DVD-recorderen i flere timer med sådan et billede.

Hvide tekster kan give problemer, men det samme kan sorte striber. Det er den omvendte effekt, at det er selve TV-billedet som efterlader en indbrænding. Her et 4:3 billede.

Og efter længere tids brug kan 4:3 billedet have tegnet sig svagt på skærmen:

Det er iøvrigt derfor at flere plasma fabrikanter bruger grå striber i siderne når der vises billeder i 4:3 format. Den grå farve gør at kontrastforskellen bliver mindre, og det minimerer risikoen på indbrænding.

Til slut et rigtigt skræmmebillede. Med alle eksemplerne ovenfor mikset sammen i et billede. Dette kunne være din plasma skærm efter nogle års brug, hvis indbrænding ikke tages alvorligt.

Der er dog ingen grund til at frygte indbrænding som sådan, eller undgå at købe plasma. Men det er nyttigt at vide, så man ikke efterlader skærmen med det samme lyse billede i længere tid.

Brug skærmen til billeder med bevægelse i, og sluk når det ikke bruges.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6975
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2005 kl. 17:54

Lige dinne billeder var oversag til mit 42pf9966 Philips plasma røg ud  og ind med et 37'' lcd  - jeg kunne ikke lade være med at kikke på de skygger

Det kommer heltigvis ikke på lcd

Mvh Hans

 

Til top
claus64 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2005 kl. 12:54
Hehe fede eksempler :D

Lidt ekstra tips og info:
Nå men man skal bare sørge for at sætte et hvidt billed til sin plasma hvis og når man oplever burn-ins. På min egen er der en "hvid-vaske" funktion hvor der konstant er et hvidt signal på skærmen hvis jeg slår funktionene til. Det fjerner al burn-in i løbet af nogle minutter. Det er en god funktion når man er faldet i søvn om morgen med TVet tændt efter en bytur. Man kan også sætte en 80% hvid farve op til TVet via fx en PC, og så er det godt som nyt efter et stykke tid.

VH Claus
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2005 kl. 17:36
Hvis man pauser DVD-HDD optager i længere tid, kan man slukke for fjernsynet i mens.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
pioman Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 12-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 47
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2005 kl. 18:49
kunne godt tænke mig at høre jeres mening om at kanal logoet brænder fast på plasma skærme..  er det et større problem eller er det ikke noget der sker særligt ofte..??   har læst det i det nye GAER blad..
VAIO Z
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2005 kl. 19:36

Oprindeligt skrevet af pioman pioman skrev:

kunne godt tænke mig at høre jeres mening om at kanal logoet brænder fast på plasma skærme..  er det et større problem eller er det ikke noget der sker særligt ofte..??   har læst det i det nye GAER blad..

Det kan ske, men normalt ikke permanent.

Der kommer af og til midlertidige indbrændinger på plasma. Se ovenfor i dette emne. De er ikke særligt tydelige og vidskes normalt ud igen, når du ser noget andet.

Men ser du altid samme kanal, og den kanal har et meget lyst logo (gerne med meget af farven hvid, da ren hvid er det lyseste man kan have på en TV skærm) så vil jeg tro at det kan ske.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
pioman Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 12-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 47
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2005 kl. 20:12

Lars>>>  tak for svaret...

Så ryger jeg sgu med på LG købet

 

VAIO Z
Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2004
Status: Offline
Point: 2406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2005 kl. 20:33
Oprindeligt skrevet af pioman pioman skrev:

kunne godt tænke mig at høre jeres mening om at kanal logoet brænder fast på plasma skærme..  er det et større problem eller er det ikke noget der sker særligt ofte..??   har læst det i det nye GAER blad..


Det var vist et problem, men tv-stationerne skulle være blevet flinke til at flytte logoet lidt med regelmæssig mellemrum - netop for at imødegå dette problem.
Til top
Bent M Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 496
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2005 kl. 21:38
Ja og logoet er ofte også gjort lidt  "gennemsigtigt" måske nettop for at undgå burn ins, Jeg har et Panasonic PV500 42"  Jeg har endnu ikke kunne se noget som helst der minder om indbrænding på min skærm.
Mvh
Bent M
Sony RDR HX1010
Til top
Ghost Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 24-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 14
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2005 kl. 22:10
Oprindeligt skrevet af Stampe Stampe skrev:

[QUOTE=pioman]kunne godt tænke mig at høre jeres mening om at kanal logoet brænder fast på plasma skærme..  er det et større problem eller er det ikke noget der sker særligt ofte..??   har læst det i det nye GAER blad..


Jeg har en Pana plasma (til salg) og Panasonic har den gode feature, at den ganske usynligt rykker billedet venstre og højre med minutters intervaller. man behøver derfor ikke være bange for BURN-IN på Panasonic plasma. Om andre har den feature ved jeg ikke, men den er da smart. Det ryk, der bliver foretaget er fuldstændigt usynligt for det blotte øje, da det som sagt kun er få linier til højre eller venstre.
Til top
Splifen Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 20-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 152
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2005 kl. 20:46
Min far har det nye panasonic 42" de ser meget animalplanet. de har fået indbrænding af logoet, hvad kan man gøre?. Er deres logo ikke også meget fremtrædende?
Det kan jo smutte det skidt og det gjorde det så..
Til top
BrianJVC Se dropdown menu
--
--
Avatar
Brian er stoppet hos JVC

Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1188
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2005 kl. 20:57

Oprindeligt skrevet af Splifen Splifen skrev:

Min far har det nye panasonic 42" de ser meget animalplanet. de har fået indbrænding af logoet, hvad kan man gøre?. Er deres logo ikke også meget fremtrædende?

Det kommer an på hvor længe det pågældende log har stået på skærmen, måske er det for sent.

Men i kan prøve at stille TV'et på en kanal med sne på skærmen, lad TV'et stå natten over tændt på dette skærm, det kan også være et helt hvidt signal i sætter på hele natten, og se så om morgenen om det ikke har fikset problemet, ellers er jeg bange for det er for sent.

JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu