recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken NAS - mindste strømforbrug?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvilken NAS - mindste strømforbrug?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken NAS - mindste strømforbrug?
    Sendt: 26-Oktober-2009 kl. 10:05

Hej

- Hvilken NAS('er) bruger absolut mindst strøm?

Jeg vil gerne vælge meget primært ud fra lavt strømforbrug.

Den skal dog kunne køre torrents. Derudover kan den sikkert nok det jeg skal bruge, og øvrig funktionalitet er således sekundært.

Kunne dog være rart om den også er støjsvag.

- Hvad er gængse strømforbrugs for NAS'er?

Med hhv. 1, 2, flere diske. Og måske endda optiske drev også.

Thanx

 

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2009 kl. 12:10

Et bud kunne være synology´s office to coorporate center servers de fåes fra 1-5 bays... deres 2 bay hedder ds209+II jeg har selv ds409+ (4bay) som jeg er udmærket tilfreds med.

Strømforbruget for 2bayen er 30watt access og 14,4watt hypernation, de eneste med lavere strømforbrug i dvale er såvidt jeg ved qnap ts439pro men de er også noget dyrere at købe, og det vil tage mange år at spare den strøm hjem

I drift mener jeg synologyen er billigere.. og du kan lave en tidsplan for hvornår serveren skal være tændt og tilgængelig, så dette også vil spare lidt på strømforbruget.

men brugerfladen er god på synologyen, og er såvidt jeg ved relativ ens modellerne imellem.. men det kan du læse mere om her og den har også mulighed for torrents og emule (hvad det så end er )

jeg syntes ikke min støjer ret meget, men ok.. den står på mit kontor så jeg hører den praktisk talt aldrig da jeg sjældent er nær den.



Redigeret af rhsin - 26-Oktober-2009 kl. 12:16
Mvh

René
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2009 kl. 12:13

Personligt ville jeg faktisk vælge Qnap´en men som sagt det er pga. hastighed og det har du ikke brug for.

Men det er jo stadig dine diske som kommer til at sætte dagsorden med strømforbrug, har en AMD server, med en BE cpu der bruger 16Watt, men setuppet river 91Watt 24/7 pga 7-8 diske

Så køb WD green diske til.

og jo større diske jo mindre watt pr gb.



Redigeret af Rasmusdc - 26-Oktober-2009 kl. 12:13
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2009 kl. 12:23
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

Personligt ville jeg faktisk vælge Qnap´en men som sagt det er pga. hastighed og det har du ikke brug for.

Men det er jo stadig dine diske som kommer til at sætte dagsorden med strømforbrug, har en AMD server, med en BE cpu der bruger 16Watt, men setuppet river 91Watt 24/7 pga 7-8 diske

Så køb WD green diske til.

og jo større diske jo mindre watt pr gb.

ifølge de charts der er på smallnetbuilder er der under 10% forskel i hastigheden på feks en qnap ts439pro og ds439+ som er relative ens modeltrin for begge prisforskellen er knap 1500,- kr (eller 41% dyrere!) på kabinettet såvidt jeg husker, så forskellen er vel næppe så stor som flere ellers gerne vil antyde

edit og da jeg endnu ikke har været over 20% forbrug af min NAS resourcer på hverken ram eller cpu, tvivler jeg på ret mange almindelige forbrugere overhovedet vil mærke forskel... typisk ligger jeg på 4-8% forbrug af cpu og ram ved alm. stream (SD & HD, audio er mindre)



Redigeret af rhsin - 26-Oktober-2009 kl. 12:25
Mvh

René
Til top
kleth Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-April-2006
Status: Offline
Point: 215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2009 kl. 12:34
Her er en lille artikel, jeg netop faldt over.

Den gængse løsning er et to disk setup, kun special udgaver tillader optiske drev. To disks giver mulighed for "datasikkerhed" gennem raid 1 eller dobbelt lager kapacitet uden "datasikkerhed". Et disk løsninger er billigere og en disk bruger selvfølgeligt færrere watt end to disks

Gængse modeller er : Qnap 2xx serien, Netgear ReadyNAS serien eller Synology 2xx serien - Pas på Qnap vs. Synology er lidt af en religionskrig

Strømforbrug går i idle fra 5W og op . . . . og afhænger meget af de disks du fylder ud med. Western Digital Caviar Green disks er ret populære, da de giver rimelig ydelse i forhold til effektforbruget 5-6W aktivt og ca. 3W i idle og standby ca. 0,5W.


Redigeret af kleth - 26-Oktober-2009 kl. 12:38
Tvix M-5100SH/PCH NMT A-100.
IPBOX 910 HD.
Sony KDL32v4500/Samsung LE22B450.
DNT Ipdio Mini Pro.
QNAP TS-101/NAS4220-B/Synology CS407.
-
Min gamle NAS drillede mig, så nu tror den at den er en router.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu