recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Støt op: Digitale kopier
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketStøt op: Digitale kopier

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2009 kl. 13:02
Selv om jeg ikke troede det var muligt, er sagen lige pludselig blevet endnu mere tosset:

http://enfrustreretforbruger.dk/home/?p=933

Go weekend

Henrik
Enfrustreretforbruger.dk
Twitter.com/frustreret
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2009 kl. 12:05
Oprindeligt skrevet af morten_b morten_b skrev:

Derudover ved APG jo også udmærket at ACTA er på vej. For bare at tage et par eksempler på de vidtgående konsekvenser det får:
http://www.comon.dk/nyheder/Sa-langt-vil-USA-ga-i-krigen-mod-fildelere-1.248441.html
http://www.comon.dk/nyheder/Graensevagten-skal-tjekke-din-iPod-for-pirat-sange-1.142485.html


Med ACTA har musik- og filmindustrien planer om at kriminalisere enhver form for DRM omgåelse, uanset om det er afspilning eller kopiering. Regionsfrie DVD og BD afspillere skal gøres ulovlige, ligesom det er tilfældet i USA hvor DMCA er noget mere restriktiv på dette punkt end vores §75c (det vil selvfølgelig være en anden løsning til paradokset om at DRM omgåelse nogle gange er lovlig og nogle gange ulovlig..).

Hvis musik- og filmindustrien får held med dette, vil et meget stort antal danskere stå i samme situation som edtwodth: deres helt almindelige brug af de film som de har købt og betalt bliver kriminaliseret.Ouch
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
morten_b Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 184
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2009 kl. 10:52
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Samtidig, så synes jeg at svaret er et eksempel på at APG og musikbranchen i det hele taget IKKE som nogle har postuleret er ude på at styre folks afspilning og hive pengene ud af kunden 3 gange, hvis de vil høre musikken 3 steder. Det fremgår jo direkte at så længe folk køber sin musik lovligt, så må man _i praksis_ gøre hvad man vil, de forskellige tekniske foranstaltninger er (dårlige!) forsøg på at mindske egentlig piratkopiering, ikke at styre folks håndtering af lovligt indkøbt musik. Dét synes jeg er en mindst lige så interessant vinkel på svaret.

Problemet er at det er den holdning APG giver udtryk for udadtil, da det mediemæssigt pt. vil være et mareridt at bruge ophavsretslovgivningen som den er skruet sammen. Men internt kan man kun gisne om hvad holdningen er.

Derudover ved APG jo også udmærket at ACTA er på vej. For bare at tage et par eksempler på de vidtgående konsekvenser det får:
http://www.comon.dk/nyheder/Sa-langt-vil-USA-ga-i-krigen-mod-fildelere-1.248441.html
http://www.comon.dk/nyheder/Graensevagten-skal-tjekke-din-iPod-for-pirat-sange-1.142485.html

Til top
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2009 kl. 10:04
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Nu har jeg været en del inde i debatten omkring egentlig piratkopiering, og krydset lidt klinger med dig (primært på en misforstået baggrund fra min side), så jeg ville bare lige smide en kommentar: Suverænt godt gået. Lovgivningen er åbenlyst forkert og for dårligt formuleret, og bør laves om.
 
Samtidig, så synes jeg at svaret er et eksempel på at APG og musikbranchen i det hele taget IKKE som nogle har postuleret er ude på at styre folks afspilning og hive pengene ud af kunden 3 gange, hvis de vil høre musikken 3 steder. Det fremgår jo direkte at så længe folk køber sin musik lovligt, så må man _i praksis_ gøre hvad man vil, de forskellige tekniske foranstaltninger er (dårlige!) forsøg på at mindske egentlig piratkopiering, ikke at styre folks håndtering af lovligt indkøbt musik. Dét synes jeg er en mindst lige så interessant vinkel på svaret. Men vi mangler at finde den rigtige balance i lovgivningen, så den reelt rammer egentlig piratkopiering men ikke begrænser de tekniske muligheder for gengivelsen hos lovlydige borgere. Hvis jeg nogensinde har argumenteret for andet, så lad dette være en officiel indrømmelse - loven er forkert skruet sammen.


He he tak skal du have :)

Der er ikke noget at sige til,  hvis vi og andre har misforstået hinanden. Loven gør alt for at forvirre folk Confused

Go weekend
Til top
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2009 kl. 10:02
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

 
Til gengæld er det enormt morsomt at læse det næste.
 
Svaret er naturligvis baseret på, at det rent faktisk forholder sig som beskrevet (og at du om nødvendigt kan dokumentere dette), at du således indestår for, at du udelukkende kopierer lovlige eksemplarer af film indkøbt til eget brug ind i dit mediecenter, samt at de elektroniske eksemplarer af de indkøbte film ikke anvendes på anden vis.
 
Mig bekendt skal du ikke dokumenterer noget som helst. Har de et problem med de film du har, så er det dem der må gøre rede i deres fremstilling foran en dommer.
Gad at vide om Mads Jørgensen vil stå inde for den del af skrivelsen LOL
 
 


Jeg har sendt en opfølgende mail, ellers ringer jeg til dem i næste uge :)
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2009 kl. 09:47
Oprindeligt skrevet af edtwodth edtwodth skrev:

Så er der lidt breaking news:

Antipiratgruppen har svaret mig, og de skriver kort sagt: bryd bare loven:

http://enfrustreretforbruger.dk/home/?p=915

 
Nu har jeg været en del inde i debatten omkring egentlig piratkopiering, og krydset lidt klinger med dig (primært på en misforstået baggrund fra min side), så jeg ville bare lige smide en kommentar: Suverænt godt gået. Lovgivningen er åbenlyst forkert og for dårligt formuleret, og bør laves om.
 
Samtidig, så synes jeg at svaret er et eksempel på at APG og musikbranchen i det hele taget IKKE som nogle har postuleret er ude på at styre folks afspilning og hive pengene ud af kunden 3 gange, hvis de vil høre musikken 3 steder. Det fremgår jo direkte at så længe folk køber sin musik lovligt, så må man _i praksis_ gøre hvad man vil, de forskellige tekniske foranstaltninger er (dårlige!) forsøg på at mindske egentlig piratkopiering, ikke at styre folks håndtering af lovligt indkøbt musik. Dét synes jeg er en mindst lige så interessant vinkel på svaret. Men vi mangler at finde den rigtige balance i lovgivningen, så den reelt rammer egentlig piratkopiering men ikke begrænser de tekniske muligheder for gengivelsen hos lovlydige borgere. Hvis jeg nogensinde har argumenteret for andet, så lad dette være en officiel indrømmelse - loven er forkert skruet sammen.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2009 kl. 00:19
Oprindeligt skrevet af edtwodth edtwodth skrev:

Så er der lidt breaking news:

Antipiratgruppen har svaret mig, og de skriver kort sagt: bryd bare loven:

http://enfrustreretforbruger.dk/home/?p=915

 
Meget interessant må jeg sige.
 
Når det er sagt, er det væsentligste formål med reglen at sikre mod misbrug ved, at film og musik kopieres og distribueres ulovligt videre. Man har fra Videogramforeningens side bestemt ingen interesse i at sagsøge forbrugere, der som dig, har købt lovlige produkter – tværtimod.
 
Synes jeg siger alt. De har dermed præcis samme opfattelse som musikbranchen. Nu skal vi "bare" have den lovmæssig del til at fatte det også.
 
Til gengæld er det enormt morsomt at læse det næste.
 
Svaret er naturligvis baseret på, at det rent faktisk forholder sig som beskrevet (og at du om nødvendigt kan dokumentere dette), at du således indestår for, at du udelukkende kopierer lovlige eksemplarer af film indkøbt til eget brug ind i dit mediecenter, samt at de elektroniske eksemplarer af de indkøbte film ikke anvendes på anden vis.
 
Mig bekendt skal du ikke dokumenterer noget som helst. Har de et problem med de film du har, så er det dem der må gøre rede i deres fremstilling foran en dommer.
Gad at vide om Mads Jørgensen vil stå inde for den del af skrivelsen LOL
 
 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2009 kl. 00:07
Oprindeligt skrevet af Breddam Breddam skrev:

Oprindeligt skrevet af edtwodth edtwodth skrev:

Så er der lidt breaking news:

Antipiratgruppen har svaret mig, og de skriver kort sagt: bryd bare loven:

http://enfrustreretforbruger.dk/home/?p=915


Antipiratgruppen er ikke en myndighed.
De er ikke myndighed. Men i den her henseende er de ret interessante, da deres bagland (eller kunder om man vil) er branchen. I det her tilfælde er det filmbranchen.
 
Det er interessante udmeldinger de kommer med, for de er i bund og grund lige så enige i det vanvittige i loven, som vi andre er. De ser, præcis som jeg tidligere har sagt, udelukkende på hensigten med den "ulovlige" handling. Samtidig er de smarte nok til at indse, at der kan ikke blive tale om et tab for en ophaver. Og når der intet tab er, så er en sådan sag altid enorm svær at vinde, når den køres som erstatningssag. Det er faktisk en nødvendighed at man kan dokumenterer et tab for at få erstatning.
 
 
Til top
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2009 kl. 22:07
Oprindeligt skrevet af Breddam Breddam skrev:

Oprindeligt skrevet af edtwodth edtwodth skrev:

Så er der lidt breaking news:

Antipiratgruppen har svaret mig, og de skriver kort sagt: bryd bare loven:

http://enfrustreretforbruger.dk/home/?p=915


Antipiratgruppen er ikke en myndighed.


Som jeg har skrevet i den anden tråd også Wink :

Det er også derfor at jeg ikke vælger at stoppe her. det er først en sejr når §75c er fjernet eller at det står direkte i loven at:

Som privat person må du gerne tage digitale kopier af dine lovlig købte film, så længe det er til eget brug. Også selv om der skal brydes en kopi-spærring.

Bare i jura-form selvfølgelig :)

Næste runde er med kulturministeren og folketinget. Er allerede i gang :)

Go jul :)
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2009 kl. 21:54
Oprindeligt skrevet af edtwodth edtwodth skrev:

Så er der lidt breaking news:

Antipiratgruppen har svaret mig, og de skriver kort sagt: bryd bare loven:

http://enfrustreretforbruger.dk/home/?p=915


Antipiratgruppen er ikke en myndighed.
Til top
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2009 kl. 16:53
Oprindeligt skrevet af Gravenslund Gravenslund skrev:

Stor respekt til Den frustrerede forbrugers ihærdighed!Clap


Mange tak Embarrassed

Glædelig jul
Til top
Gravenslund Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 230
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2009 kl. 16:15
Stor respekt til Den frustrerede forbrugers ihærdighed!Clap
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu