recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HDD recorder: Spild?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHDD recorder: Spild?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
eXeel Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 24-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 102
Direkte link til dette indlæg Emne: HDD recorder: Spild?
    Sendt: 27-November-2009 kl. 14:38
Nu har mine forældre fået deres 42" Panasonic X10 og jeg skulle egentlig ind og høre, om de recordere jeg for et par måneder siden blev foreslået, stadig holder:

Men nu læser jeg, at ikke engang i 2012 kan disse alm. MPEG2 bruges?! Kan det passe, at så længe man kører antenneforening (Yousee), så kan man stadig optage analogt, også efter 2012? Eller skal jeg med sikkerhed finde ny til dem til den tid alligevel?

HVIS disse stadig virker efter 2012, er det så stadig disse modeller I foreslår? Sonys og Panasonics.
Og hvilken af dem hælder I til (og hvorfor)?

Panasonics kan jo måske være smart, eftersom TVet også er fra dem. Men omvendt er der måske i småtingsafdelingen af fordele, så er ikke bundet til noget.
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2009 kl. 15:05
Ingen ved hvad YouSee finder på at gøre fra nu og til 2012, så hvis der er nogen der mener de ved det, så er det vist mest ønsketænkning.

I øjeblikket er der ca. 9-10 digitale kanaler i fuldpakken, som YouSee ikke sender i en analog version. Jeg vil gætte på, at dette tal kan stige i fremtiden, efterhånden som der kommer flere nye digitale kanaler. Men dette kan jo ikke være mere end et gæt.

Derimod sender YouSee kun digitale kanaler i DVB-C format men INGEN digitale kanaler i DVB-T format, så HDD recordere med DVB-T tuner er altså ikke i stand til at modtage og optage digitale kanaler fra YouSee kabel-tv, men derimod kun analoge kanaler.

MPEG-2 vs. MPEG-4 er derfor helt irrelevant, når det drejer sig om hvilke kanaler man kan optage på en af disse recordere med analog + digital DVB-T tuner.

Jeg har ikke nogen mening om de fleste af de nævnte modeller, men så vidt jeg ved er RDR-HXD890/895 tæt på RDR-HX750 når det gælder analog funktionalitet, og jeg synes HX750 er en rigtig udmærket recorder.

Men optagelse af digitale kanaler får du altså ikke i nogen af disse modeller, og der er heller ingen andre HDD/DVD recordere med DVB-C tuner på markedet i Danmark (endnu). Alternativet er PVR (Personal Video Recorder) maskiner, hvoraf der findes et beskedent udvalg.
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
eXeel Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 24-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 102
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2009 kl. 15:21
Ja, har hørt lidt om de PVR maskiner, men kan ikke lige forstå hvad jeg giver afkald på i dem, modsat eks. disse to modeller. Derfor svært at forholde sig til.

Yousee sagde vist for lidt siden, de ville sende analogt ti år endnu eller noget. Hvis det er sandt, så kan HDD recorder med DVB-T tuner stadig virker efter 2012, så længe man har tv gennem antenneforening / yousee, ikke?
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8557
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2009 kl. 15:23
Ja, YouSee har sagt at de vil have analogt tv på den anden side af 2012, men ikke at alle kanaler vil være at finde analogt.

Som nævnt er der jo allerede i dag en del kanaler som ikke kan ses analogt.
Til top
dkscan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2009 kl. 15:46
Oprindeligt skrevet af eXeel eXeel skrev:

Ja, har hørt lidt om de PVR maskiner, men kan ikke lige forstå hvad jeg giver afkald på i dem, modsat eks. disse to modeller. Derfor svært at forholde sig til.

Primært giver du afkald på muligheden for at brænde optagelser ud på DVD. Ligeledes kan man på en PVR ikke redigere i optagelser og den kan i sagens natur heller ikke fungere som DVD-afspiller.
Til gengæld kan man på en PVR optage helt uden kvalitetstab, da det er den rå transportstrøm, som gemmes. Dette er specielt relevant, når det handler om HD-kanaler.
Per H. Nielsen
Dansk Scanner Information
Til top
eXeel Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 24-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 102
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2009 kl. 16:20
Er der nogle anmeldelser, hvor en PVR er sat overfor den gængse HDD Recorder?
Det er lidt en ulemper, at de så skal købe en DVD ved siden af, men omvendt er det jo også dumt at købe en HDD recorder, som ikke fungerer om to år med halvdelen af kanalerne...

Så kunne de købe en Blu Ray / DVD afspiller ved siden af, så de skal have to ting.

Ps: Hvilke kanaler er det da, der ikke vises analogt nu? Det er mest de der HD kanaler, ikke? Såsom DR HD og alle ekstra.
Men Zulu, 3+, TV3, Kanal 5, 4 og de alm. vises da analogt ogås nu, ikke? 


Redigeret af eXeel - 27-November-2009 kl. 16:21
Til top
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2063
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2009 kl. 16:31
Oprindeligt skrevet af dkscan dkscan skrev:

Primært giver du afkald på muligheden for at brænde optagelser ud på DVD. Ligeledes kan man på en PVR ikke redigere i optagelser og den kan i sagens natur heller ikke fungere som DVD-afspiller.
 
På mange modeller kan optagelser overføres til PC og derfra brændes på DVD uden kvalitetstab, og der er modeller, hvor du kan klippe i optagelser (men vist ingen, hvor du kan klistre optagelser sammen)
miri
Til top
dkscan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2009 kl. 17:08
Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:

På mange modeller kan optagelser overføres til PC og derfra brændes på DVD uden kvalitetstab, og der er modeller, hvor du kan klippe i optagelser (men vist ingen, hvor du kan klistre optagelser sammen)

Men så er vi vel typisk ovre i "nørdbokse" som f.eks. Vantage eller Dreambox?
Og under alle omstændigheder en temmelig besværlig proces sammenlignet med den traditionelle HDD/DVD-recorder, hvor det hele klares ved at at smide en DVD i optageren og trykke på et par knapper på fjernbetjeningen. Det kan selv min gamle far på over 80 finde ud af :-)



Per H. Nielsen
Dansk Scanner Information
Til top
johnny57 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 952
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2009 kl. 17:46
der skulle efter signe komme nye Sony på markedet i december, stadigvæk kun med mpeg 2
Med venlig Hilsen

Johnny
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2009 kl. 17:49
 
 Den er opgivet, kan ikke virke på Nordic standard, så ingen DVB-C.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10312
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2009 kl. 18:17
Oprindeligt skrevet af eXeel eXeel skrev:


Yousee sagde vist for lidt siden, de ville sende analogt ti år endnu eller noget. Hvis det er sandt, så kan HDD recorder med DVB-T tuner stadig virker efter 2012, så længe man har tv gennem antenneforening / yousee, ikke?
 
DVB-T tuneren har du som nævnt intet at bruge til når du har kabeltv som f.eks. Yousee, som sender i DVB-C format.
 
Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2009 kl. 18:42
Oprindeligt skrevet af eXeel eXeel skrev:

Ps: Hvilke kanaler er det da, der ikke vises analogt nu? Det er mest de der HD kanaler, ikke? Såsom DR HD og alle ekstra.
Men Zulu, 3+, TV3, Kanal 5, 4 og de alm. vises da analogt ogås nu, ikke? 
De kanaler der p.t. kun sendes digitalt men ikke analogt på YouSee kabel-tv er:
 
Canal 9
DR HD
DR Update
Folketingskanalen
Regional TV (f.eks. Hovedstaden)
TV2 Nabokanal (f.eks. TV2 Øst i TV2 Lorry området)
NRK1
Svensk TV4
NDR
RTL
TV5 Monde
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu