recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 5.1 lyd på DR HD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket5.1 lyd på DR HD

 Besvar Besvar Side  <1 6162636465 66>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2010 kl. 12:55
Oprindeligt skrevet af mm-bob mm-bob skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Selvfølgelig sendes L&L i HD på DRHD, men med stereo lyd.
 
Alle film sendes også i HD, med enten multikanallyd eller Prologic, begge i 5.1 diskrete kanaler. De re-encodes så i min DVB-T til DTS som recieveren forstår.
ProLogic encoded surround der re-encodes til Dolby D 5.1 diskret surround vil aldrig få samme overbevisende surround effekt, som den oprigtige Dolby Digital 5.1 som filmen er produceret i.
Det encodes så også til DTS på min Box. Og du har da ret i at det ikke er ligeså godt som de nyere surround formater.
Til top
ehelmer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2010 kl. 13:06
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Selvfølgelig sendes L&L i HD på DRHD, men med stereo lyd....
Jeg optog et udsnit af Lulu og Leon fra DR HD via DVB-T.
Det har to lydkanaler, een 2ch (Stereo) og een 6ch (5.1 lyd)

Erik Helmer Nielsen
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2010 kl. 13:12
Oprindeligt skrevet af ehelmer ehelmer skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Selvfølgelig sendes L&L i HD på DRHD, men med stereo lyd....
Jeg optog et udsnit af Lulu og Leon fra DR HD via DVB-T.
Det har to lydkanaler, een 2ch (Stereo) og een 6ch (5.1 lyd)

Erik Helmer Nielsen
Jo jo, der er lyd i alle højttalere ved L&L. Men det er stadigvæk kun i stereo. Så må bagkanalerne være de samme som fronterne og center i mono.
 
Når jeg ser DRHD, viser min reciever ALTID at lyden er DTS, uanset om det er 5.1 kanaler eller stereo der sendes. Boxen står også altid på multichannel. Og når der kun er stereolyd, som på de fleste andre udsendelser, så er lydstyrken noget lavere.


Redigeret af Kampus - 14-Oktober-2010 kl. 13:15
Til top
ehelmer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2010 kl. 13:28
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jo jo, der er lyd i alle højttalere ved L&L. Men det er stadigvæk kun i stereo.
Det er altså ikke rigtigt

Winamp siger følgende om 5.1 kanalen:
Format: AAC
MPEG-4 HE-AAC (Implicitly Signalled)
Sample Rate: 24000 (Output: 48000)
SBR: Present
Channels: 6     Mode: 5.1

VLC siger følgende:
Codec: MPEG AAC Audio (mp4a)
Kanaler: 3F2R/LFE
Sample rate: 48000 Hz
AAC extension: SBR

Erik Helmer Nielsen
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2010 kl. 13:35
Oprindeligt skrevet af ehelmer ehelmer skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jo jo, der er lyd i alle højttalere ved L&L. Men det er stadigvæk kun i stereo.
Det er altså ikke rigtigt

Winamp siger følgende om 5.1 kanalen:
Format: AAC
MPEG-4 HE-AAC (Implicitly Signalled)
Sample Rate: 24000 (Output: 48000)
SBR: Present
Channels: 6     Mode: 5.1

VLC siger følgende:
Codec: MPEG AAC Audio (mp4a)
Kanaler: 3F2R/LFE
Sample rate: 48000 Hz
AAC extension: SBR

Erik Helmer Nielsen
Så vil det altså sige at L&L blir' sendt i Prologic!!! Sjovt nok fornemmer jeg ingen surround effekt overhovedet.Confused
Men det kan da sagtens være tilfældet. For netop de film de sender i Prologic, er ofte med meget dårlig surround effekt
Til top
mm-bob Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 03-Marts-2010
Status: Offline
Point: 436
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2010 kl. 13:49
Jeps. ProLogic Surround er på grænsen til latterlig dårligt.
Og det var egentlig også det jeg klagede min nød over, inden der gik L&L i det... LOL
 
Og jeg synes, at det er for dårligt, at de sende stort set alle film i ProLogic, når filmen er produceret med Dolby Digital. Der er en Verden til forskel. Og filmen er næsten ødelagt! (Set i forhold til hvad det kunne have været... Wink)
 
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2010 kl. 13:54
Det vil jeg nu ikke helt gi' dig ret i. Der er nogen af fillmene hvor det fungerer tilfredsstillende på højde med DVD lyd selvom det er Prologic. Det afhænger også meget af hvilken slags film det er.
 
Det er heller ikke anderledes med en BD film. Der kan godt være dårlig surround fornemmelse på èn med DTS HD MA lydspor.
Til top
ehelmer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2010 kl. 17:01
Oprindeligt skrevet af Hansemand Hansemand skrev:

Jeg optager i dvbviwer og vælger på forhånd lydspor i epg'en som er 5.1(hvis det bliver udsendt)Der står et 1'tal i parentes. ...
Jeg demuxer i DGAVCIndex og får en H264 og en HE-AAC fil.
Dernæst lydfilen igennem VLC(konvertér) uden nogen form for konvertering som sådan.

Jeg synes ikke din opskrift er optimal og den er heller ikke helt fyldestgørende.
Punkterne herefter henviser til din oprindelige beskrivelse.
0. Optag med dvbViewer. Der er ingen grund til at begrænse lyden til 5.1 kanalen. Det er nemmere at optage den fulde TS fil.
1. Beskær med VideoRedo4.  Her er det let at vælge hvilken lyd man vil bruge. 5.1 lyden har PID915.
2. Demux med DGAVCindex.  Det er unødvendigt. VLC omkoder uden problemer lyden i TS filen.
3. VLC laver en reel konvertering fra HE-AAC til LC-AAC.  Dens default indstilling er Bitrate: 128 kbps, Kanaler:2, Sampling:44100 Hz.   Denne indstilling kan -ikke- bruges. Den skal ændres til 512 kbps, 6 kanaler, 48000 Hz.
4. Konverter LC-AAC til Wav. Her kan den gratis 'aacDECdrop' fint bruges.
5. Omkod Wav filen til AC3 med den gratis 'Aften'.

Erik Helmer Nielsen
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2010 kl. 17:31
Kunne det egentlig ikke svare sig, bare at køre analog over til forstærkeren, i stedet alt det besvær med konvertering.
Hvor stort er ricikoen for dårligere lyd??
 
Man kan slet ret redigere filen i videoredo (hvis ønskes først)  og så blot afspille den...
 
Der er så ingen forskel på om lyden er AC3 eller HE-acc, det drejer sig alene om at have installeret de relevante codecs i dvbviewer...
 
Det ser ud til at de forstærkere som skal dekode skaber for mange problememer, det er enklere at løse det hele på PC-en.
Og så kun have tilsluttet en effektforstærker og en monitor til billedet.
 
At forsøge at få 3 enheder til at spille sammen med hver deres eget bruger-interface og funktioner og muligheder, synes jeg giver for mange problemer...
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Hansemand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 537
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2010 kl. 17:38
Oprindeligt skrevet af ehelmer ehelmer skrev:

Oprindeligt skrevet af Hansemand Hansemand skrev:

Jeg optager i dvbviwer og vælger på forhånd lydspor i epg'en som er 5.1(hvis det bliver udsendt)Der står et 1'tal i parentes. ...
Jeg demuxer i DGAVCIndex og får en H264 og en HE-AAC fil.
Dernæst lydfilen igennem VLC(konvertér) uden nogen form for konvertering som sådan.

Jeg synes ikke din opskrift er optimal og den er heller ikke helt fyldestgørende.
Punkterne herefter henviser til din oprindelige beskrivelse.
0. Optag med dvbViewer. Der er ingen grund til at begrænse lyden til 5.1 kanalen. Det er nemmere at optage den fulde TS fil.
1. Beskær med VideoRedo4.  Her er det let at vælge hvilken lyd man vil bruge. 5.1 lyden har PID915.
2. Demux med DGAVCindex.  Det er unødvendigt. VLC omkoder uden problemer lyden i TS filen.
3. VLC laver en reel konvertering fra HE-AAC til LC-AAC.  Dens default indstilling er Bitrate: 128 kbps, Kanaler:2, Sampling:44100 Hz.   Denne indstilling kan -ikke- bruges. Den skal ændres til 512 kbps, 6 kanaler, 48000 Hz.
4. Konverter LC-AAC til Wav. Her kan den gratis 'aacDECdrop' fint bruges.
5. Omkod Wav filen til AC3 med den gratis 'Aften'.

Erik Helmer Nielsen

DGAVCIndex bruger jeg fordi der nogle gange er/var problemer med at indlæse lydfilen i AVS audio editor som jeg bruger.
Jeg har prøvet at forklare dig at i VLC er det fuldstændig ligemeget hvilke indstillinger der står bare du sætter det famøse flueben i behold lydspor. Men du kan jo selv prøve dig frem, jeg prøver bare at hjælpe ikke andet. Der er næsten hele tiden  bedre løsninger der dukker frem det er vel derfor vi når så langt ind imellem. Held og lykke
Mvh Hansemand
Til top
Hansemand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 537
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2010 kl. 18:47
Oprindeligt skrevet af avh avh skrev:

Kunne det egentlig ikke svare sig, bare at køre analog over til forstærkeren, i stedet alt det besvær med konvertering.
Hvor stort er ricikoen for dårligere lyd??
 
Man kan slet ret redigere filen i videoredo (hvis ønskes først)  og så blot afspille den...
 
Der er så ingen forskel på om lyden er AC3 eller HE-acc, det drejer sig alene om at have installeret de relevante codecs i dvbviewer...
 
Det ser ud til at de forstærkere som skal dekode skaber for mange problememer, det er enklere at løse det hele på PC-en.
Og så kun have tilsluttet en effektforstærker og en monitor til billedet.
 
At forsøge at få 3 enheder til at spille sammen med hver deres eget bruger-interface og funktioner og muligheder, synes jeg giver for mange problemer...

For mig drejer det sig om at lave mkv filer som kan afspilles med min medieplayer langt væk fra mit "kontor", Altså ingen pc til tv og reciewer hos mig. Derfor skal lyden omkodes til dts eller ac3. Det er lidt bøvlet men det er der ikke noget at gøre ved for mit vedkommende. Det er vel også et og andet sted et spørgsmål om begrænsninger der skal omgås og afprøves.
Mvh Hansemand
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2010 kl. 21:29
Oprindeligt skrevet af Hancock Hancock skrev:

Så vidt jeg kan se/forstå modtager du ikke DR HD fra DR via DTT nettet. Derfor kan du ikke vide hvad DR sender !

Jeg er ikke helt klar over, hvem du svarer, men:

Så vidt jeg kan se/forstå, modtager du ikke DR HD fra DR via DVB-C. Derfor kan du ikke vide, hvad DR sender!

DVB-T-udgaven og Canal Digital-/Stofa-udgaven er to parallelle veje for det originale feed fra DR, og via begge veje har signalet været udsat for en behandling.

Derfor kan du ikke med sikkerhed sige, hvad DR har udsendt, bare fordi du har set udgaven på DVB-T, og jeg kan ikke med sikkerhed sige, hvad DR har udsendt, bare fordi jeg har set udgaven fra Canal Digital/Stofa.

(De øvrige udbydere kender jeg ikke til. På et tidspunkt ved jeg, at Yousee's udgave var forskellig fra begge de ovenstående.)

Oprindeligt skrevet af mm-bob mm-bob skrev:

OK - den 18/10 skriver de da godt nok, at Lulo leveres i HD. ClapClap
Men det er ikke tilfældet for den 11/10.

1. DR HD sender altid i HD.
2. DR HD sender kun udsendelser, som er produceret i HD. Der sendes ikke opskalerede SD-udsendelser.


Redigeret af Allan Olesen - 14-Oktober-2010 kl. 21:34
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 6162636465 66>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu