recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stille HTPC setup
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketStille HTPC setup

 Besvar Besvar Side  123 7>
Forfatter
Besked
jonit Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Direkte link til dette indlæg Emne: Stille HTPC setup
    Sendt: 30-November-2009 kl. 20:54

Jeg er på udkig efter en HTPC som skal køre et windows 7 media-center i min stue. Jeg har følgende 3 krav!

1.
Den skal være stille
 
2.
Jeg skal bruge den til optage og se DVB-t udsendelser og gerne samtidigt (Optaget TV vil blive offloaded til min WHS) så hardisk plads er ikke så vigtigt her.  HTPCén skal streame følgede fra min Windows Home Server; foto, video/film (HD), musik, og optaget SD/HD TV samt at jeg også vil kunne se DVD film fra DVD drevet (jeg venter lidt med blue ray).
 
3.
Den skal være billig! ja, ja alt er jo relativt, men så billig som muligt da, for man jo altid få noget som lidt bedre for bare lidt flere penge...
 
Efter at have søgt info om dette er jeg nået frem til følgende bud på en HTPC.
 
Initial HTPC setup:
Antec ISK 300-65 Kabinet
Zotac IONITX-D (Atom N330/ION) Bundkort (blæserfri, strømforsynet fra kabinettets 65W PSU brick)
Noctua NF-R8 blæser med ZALMAN FAN MATE 2 (som erstatning for den medfl. Antec ISK 300 tricoll exhaust fan)
Performance A-Data 1 x 2 GB PC6400 Memory (for senere at kunne opgredere til 4 GB)
Samsung SN S083C Slim DVD/RW Drive
Seagate Momentus 5400.6 2.5" 160 GB Harddisk
Hauppauge WinTV Nova-TD USB (skal være en DUAL DVB-t usb tuner)
 
Dette setup ligger på 3000 kr. er absolut max.
 
Jeg vil køre Zotac bundkortet helt uden blæser og kun bruge en 80mm Noctua exhaust blæser i kabinettet med en Zalman fan mate, til at få den justeret i hastighed til bedste ydelse/støj forhold.
 
Kommerter venligst, eller kom med andre bud på en løsning.
 
Her er nogle af de spørgsmål som har meldt sig og som jeg ikke har fundet svar på endnu!
 
Vil Antec kabinettet alene med Noctua blæseren, være "køligt" nok for Zotac ION bundkortet?
Kunne jeg ligeså godt bruge et Zotac IONITX-B MD ( med en single core Atom N230), eller er der stor performance forskel (var bare for at spare lidt penge)?
Er det en meget dårlig ide med kun 1 stk. 2 GB ram klods til at starte med?

 Er et Samsung SN S083C DVD Drev stille, når det "spinder" med en DVD film i?
SSD ville være rart, men er pt. for dyrt for mig, også selvom diskpladskravet er lille! 
Men er der bedre (her tænker jeg mere stille og evt. bedre ydende) 2.5" hardiske end den valgte Seagate momentum 5400.6?
Vil dette system være kraftigt nok til at kunne optage 2 kanaler samtidigt eller f.eks. se og optage samtidigt?
 
På forhånd mange tak for hjælpen,
Jonit


Redigeret af jonit - 30-November-2009 kl. 21:19
Jonit... , Se mere her...
Min Bio
Til top
jonit Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2009 kl. 21:24
Glemte lige at nævne at jeg har kigget på ASRock ion 330, som virkede meget attarktivt (ydelse og især pris), men jeg gik væk fra den igen p.g.a. den støj  som er omtalt i mange forums...Den skal være stille!
 
Har også kigget på et Apex MI-008 kabinet, men er ikke sikker på om bundkortrt kan være i det, Antec kabinnettet virker også mere fornuftigt bygget!
 
Er der andre færdige løsninger som er værd at overveje?
 
Mvh
Jonit
 
 
 


Redigeret af jonit - 30-November-2009 kl. 21:24
Jonit... , Se mere her...
Min Bio
Til top
andmm Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Februar-2007
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 217
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2009 kl. 07:22
gad vide om man kan skifte blæseren i ASRock ion 330? For det kunne jo også være en løsning.

Redigeret af andmm - 02-December-2009 kl. 12:49
Elac 190 5.1 med 2030 Sub. Yamaha RX-V1073 Benq W1070. Panasonic 37PX70, PS3, Lg199h recorder.
Til top
jonit Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2009 kl. 12:09
Ja, det kan man helt sikkert, men hvor meget det vil hjælpe tvivler jeg på/ved jeg ikke! Jeg har læst om et par stykker der har prøvet det (kan ikke lige huske hvor), men dog uden det store held, det er ikke nemt at få de små (vistnok 50 og 30mm) blæsere til at være stille og flytte luft samtidigt.
 
Jeg syntes heller ideen om at skulle bryde garantien, tiltaler mig! Hvad hvis den står af i morgen?
 
Nej jeg tror på min løsning er et bedre alternativ, set udfra at den skal være stille, og så meget mere end ASrocken koster den jo heller ikke, ca. 2400kr.- uden TV tuner.


Redigeret af jonit - 01-December-2009 kl. 22:09
Jonit... , Se mere her...
Min Bio
Til top
snakefoot Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 12-November-2009
Status: Offline
Point: 22
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2009 kl. 21:35

Et alternativ kunne være Asus Eee Box EB1501. Skulle være helt lydløs, men har dog kun DVD-drev.

http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=JEaDVvtKZ9hHhda2

Asus EB1501 starter åbenbart med pris på 3500 kr. Den falder sikkert til 3000 kr. når vi kommer over sidst i januar.
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=501447
http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=247696
http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=365898&SamleMenuID=24&gruppe=87
http://www.dataworld.dk/product_card.php?prod_nr=EB1501-B0107

http://www.edb-shop.dk/PartDetail.aspx?q=p:2593578
http://www.danskdatasalg.dk/?menu=&vare=1511690

Der er også en billigere lillebror EB1012 uden DVD-drev, som allerede er ude nu.

http://old.edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=647544

Du kan også kigge lidt rundt på LinuxShoppen.dk, som har mange modeller som kunne bruges som HTPC:
 


Redigeret af snakefoot - 05-Januar-2010 kl. 22:20
Til top
jonit Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2009 kl. 22:06
ja, det er også en mulighed, jeg har også kigget på Dell Zino HD, men mangler oplysninger omkring støjniveau på begge, kan ikke finde test som siger noget om dette!
 
Begge syntes attraktive i design (set i forhold til antec kabinettet), og må forventes at have nogenlunde samme ydelse som den jeg påtænker at bygge (Dell måske lidt bedre?), men begge koster også mere og så er det pt. lidt et lotteri om hvor stille de er?
 
Jeg kan også se på Dells hjemmeside at Zino HD manger et optisk/coax digital output til mit setup, har desværre ikke hdmi i min forstærker.
 
Mange tak for info om den nye Eee PC, jo mere til sammenligning jo bedre!


Redigeret af jonit - 01-December-2009 kl. 23:01
Jonit... , Se mere her...
Min Bio
Til top
andmm Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Februar-2007
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 217
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2009 kl. 09:03
Her er en test med et system bygget med et Zotac IONITX-A ( ved ikke hvad forskellen er i forhold til Zotac IONITX-D)
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3630&p=7

71 grader uden montage af medfølgende blæser.
34 grader med
"The Zotac fan is optional although removing it sent temperatures up above 70C. While the system never crashed or dropped frames without a fan directly on the heatsink, I would recommend having a case fan moving air over the heatsink to preserve the system’s lifespan. "




http://www.silentpcreview.com/article952-page6.html
"A completely fanless system probably unrealistic unless the case is very well ventilated and the ambient room temperature always stays low."

"The fan Zotac included with the IONITX is a bit loud and produces a lot of bearing noise. It is very quiet at 9V or 7V, but it cannot be controlled by the board via the BIOS or software.
"

Elac 190 5.1 med 2030 Sub. Yamaha RX-V1073 Benq W1070. Panasonic 37PX70, PS3, Lg199h recorder.
Til top
andmm Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Februar-2007
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 217
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2009 kl. 09:22
Hvordan er Acer Aspire REVO R3610 støjniveau i forhold til Eee  EB1012/ EB1501 ?
Fordi den kan jo købes for kun 2600 med win7 og 4 gb ram.
Jeg så en en acer r3600 udstillet i  computercity, den kunne jeg ikke høre selvom jeg stak hele grøderen hen til den. Til sammenligning kunne jeg sagens høre HP slimlines pcer. Men det er jo svært at vurdere støjniveauet i en butik.
Elac 190 5.1 med 2030 Sub. Yamaha RX-V1073 Benq W1070. Panasonic 37PX70, PS3, Lg199h recorder.
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2009 kl. 09:41

andmm : du har ikke overvejet denne i stedet : http://www.getmore.dk/specifikationer-asrock-nettop-ion-330/desktop/ion330~b~g~v1.0_101412_ps.html

I forhold til aceren, får du dvd drev med(ikke fordi jeg selv ville bruge det til noget), samt digital udgang.
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2009 kl. 09:45
UPS ! man skal huske at læse hele tråden inden man kommenterer - den har du jo allerede overvejet ;-)
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
jonit Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2009 kl. 12:05
Acer Aspire REVO R3610, kunne også være et bud, men den mangler et jo DVD drev og digital lyd ud som jeg har brug for, og jeg har ikke lige fået rippet mine 400 DVD film til min WHS, endnu.
 
andmm: Tak for linkene læser dem lige i gennem!
 
Forskellen  på IZotac ION A og D er udelukkende, at A har en medfølgende PSU power Brick, det har D ikke. Men der følger en 65W PSU brick med til Antec ISK300 kabinettet, så derfor går jeg efter D modellen.
 
Overvejer desuden at sætte 2 Noctua R8 blæsere i Antec kabinettet, som så forhåbentlig kan flytte nok luft ved laveste rpm.


Redigeret af jonit - 02-December-2009 kl. 14:26
Jonit... , Se mere her...
Min Bio
Til top
andmm Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Februar-2007
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 217
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2009 kl. 12:44
"mangler ...digital lyd ud"
den har da optisk udgang?
Man kunne tilslutte et ekstern optisk drev, men det er måske en klodset løsning!

PÅ den anden side så er den acer også lidt plastikagtig i forhold til Eee'en



Redigeret af andmm - 02-December-2009 kl. 12:45
Elac 190 5.1 med 2030 Sub. Yamaha RX-V1073 Benq W1070. Panasonic 37PX70, PS3, Lg199h recorder.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu