recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LBA75 - hjemmebio projekt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

LBA75 - hjemmebio projekt

 Besvar Besvar Side  123 28>
Forfatter
Besked
LBA75 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-September-2006
Status: Offline
Point: 484
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LBA75 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: LBA75 - hjemmebio projekt
    Sendt: 07-Januar-2010 kl. 14:28
Side 1-3 (branden, tanker om hjemmekino og genopbygning)
Side 4 (stuen version MKI, Zapitti på Dune samt netværk+NAS) - (2011.03.05)
Side 5 (Stewart lærred er indkøbt til min Epson TW9000 pj) - (2012.02.09)
Side 8 (nyt stereo setup i stuen - NAD m3, Helicon 300 og Sonos) - (2012.09.18)
Side 14 (Ken Kreisel DXD 12012 subwoofer købt igennem L-Sound.eu)
Side 20 (Ken Kreisel DXD 12012 subwoofer på plads i bioen)
Side 23 (Vi snedkererer ny "Lærredsramme" og "baffelvæg")
Side 25 (Isolerer/absorberer bagvæggen, LCR monteres og ny effekt på plads)
Side 26 (Ramme betrækkes med "Screen Excellence" 4K dug + Auralex Great Gramma under sub)
Side 27 (Montering af lærred i baffelvæg & loft/vægge beklædes med Scene-Molton)


xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx




Hej alle Recorder brugere......



Så er det blevet min tur til at oprette en hjemmebio tråd. Det starter vel mere som en "byggetråd" som med tid skal resultere i en stue/hjemmekino. 

Vi (familien) var så uheldige at vores hus brændte i August 2009 (ingen kom til skade). Da huset alligevel skulle genopbygges efter branden, så valgte vi på samme tid at forøge vores boligareal med 70m2. Dette sker ved at hæve taghældningen til 45 grader og dermed udnytte tagetagen.

Så nu har jeg et stort loftsrum, som skal ende op med at blive til stue.....tror konen.....jeg mener jo personligt at det skal blive til min hjemmebio Wink 

Rummet er 4,70 x 7,40 med en loftshøjde på 2,40. Der er et vindue i gavlen og en kvist mod syd (se tegning over forventet setup)








For at komme i mål, så har jeg brug for jeres hjælp, men først vil jeg lige hente min pige fra børnehave....


Mvh
LBA75



Redigeret af LBA75 - 04-Marts-2013 kl. 20:23
Til top
LBA75 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-September-2006
Status: Offline
Point: 484
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LBA75 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2010 kl. 14:28
Mit anlæg består til dags dato af........og beklager at jeg ikke kan huske alt med kabler og sådan.....alt er pt. opmagasineret pga. branden:


Da jeg startede tråden:
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Fjernsyn :  Pioneer PDP-428XD
TV signal:  YouSee, Samsung HD SMT-H-3106 
Surround Receiver:  Onkyo TX-NR 905
Spille maskine / DVD / Blue Ray afspiller:  PS3 40gb
Spille maskine: Xbox 360
DVD / Harddisk optager:  Sony RDR-HX920
Musik kilde:  Logitech Transporter

Højtalere:
Front:  Dali Helicon 300
Center:  Dali Helicon C200
Surround: Et no-name Jamo sæt (ikke drille)
Sub: Dali SWA12

Kabler: Blandet landhandel, dog ikke ren lakrids.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Opgraderings planer for fremtiden:

Projektor: Her er jeg i tvivl, da jeg ikke har så megen erfaring på dette område, så her behøver jeg jeres hjælp...!!
Lærred: Mellem 92-100 tommer på gavlvæggen - hvilket...gråt/hvidt?
Front højtalere: Dali Helicon 400 (Mine Helicon 300 bliver så baghøjtalere)
Effekt forstærker/Stereoforstærker: Overvejer en NAD M25 med Bi-amp til front og 1 amp til center.....eller måske en Bladelius Thor som stereo med processor bypass.....Er åben for andre muligheder!
Blu-Ray afspiller med bitstream: Ikke besluttet endnu
Nas: Qnap 439 PRO
Musik kilder: Sonos ZP120 ("rødvins-stuen"), Sonos S5 (Køkkenet), Sonos ZP90 (slyngelstuen)  
Streamer: Eventuet en Popcorn Hour 200, hvis jeg føler at den er stabil nok.... konen tolererer helst ikke bøvl med software LOL
Sub: Overvejer at skifte min SWA12 ud med noget SVS eller Velodyne...


Pr. dags dato:
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Projektor: Epson TW9000
Lærred: Screen Excellence 4K (AK) (craftsman udgave) (118cm x 279cm = 2,27:1)
TV signal:  YouSee (kabel TV) + Netflix  
Surround Receiver:  Anthem MRX300
Effektforstærker: Emotiva XPA-3    (3 x 200 watt)
Blu Ray / DVD / Spille maskiner:  Dune HD Max + PS3 + Xbox360
Musik kilde:  Sonos, der streamer FLAC fra NAS + Spotify

Højtalere:
Front + Center:  3 x Jamo D600 THX Ultra2  (LCR)
Surround: 2 x Jamo D600 THX Ultra2
Sub: Ken Kreisel DXD12012   (ovenpå en Auralex Great Gramma)

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX




Mvh



Redigeret af LBA75 - 04-Marts-2013 kl. 20:25
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2010 kl. 14:44
Du skal da vist lige ta' konen med på råd angående loftsetagen. Det kan være hun har andre ønsker til sit nye loft. Ellers tror jeg det ikke bare er huset der går ild i, men hele parforholdet.TongueLOL
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2010 kl. 14:46
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Du skal da vist lige ta' konen med på råd angående loftsetagen. Det kan være hun har andre ønsker til sit nye loft. Ellers tror jeg det ikke bare er huset der går ild i, men hele parforholdet.TongueLOL
Det ender da med en sy-stue ovenpå  LOL
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2010 kl. 14:59
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Du skal da vist lige ta' konen med på råd angående loftsetagen. Det kan være hun har andre ønsker til sit nye loft. Ellers tror jeg det ikke bare er huset der går ild i, men hele parforholdet.TongueLOL
Det ender da med en sy-stue ovenpå  LOL
 
Ah, jeg tænkte nu mere på en kombi mulighed. Det er jo stort lige pludselig at få "foræret" så meget plads. Og så mener jeg husets andre beboere skal tages med på råd.Big smile
Til top
LBA75 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-September-2006
Status: Offline
Point: 484
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LBA75 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2010 kl. 20:20
Hehe.....sy-stue, den var god Smile Efter en lang periode med WoW, så er hun begyndt at hækle et sengetæppe, så der er måske noget om snakken Ermm

Du har ret Kampus, sådan noget skal snakkes igennem, og det er det som sådan også blevet.... hun vil indrette det vi kalder "rødvins-stuen" nedenunder og jeg får lov at indrette "slyngel-stuen" ovenpå. 
Nedenunder er der spisestue med dertil hørende hyggestue (sofa, pejs og baggrundsmusik) uden et "alter" som hun kalder det, og ovenpå skal vi have lov til at rode, flyde, lege og have mit "alter"..... kender jeg hende ret, så får jeg dog ikke helt frie hænder ovenpå, men mon ikke jeg kan tilkæmpe mig lidt plads Tongue



Mvh



Redigeret af LBA75 - 07-Januar-2010 kl. 21:24
Til top
LBA75 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-September-2006
Status: Offline
Point: 484
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LBA75 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2010 kl. 21:23
Nå, nu til første spørgsmål hvor jeg har brug for jeres hjælp.................

1  projekt): Alt er jo under opbygning, så jeg har jo mulighed for at lave en del forskellige løsninger, men jeg vil først og fremmest gerne være på forkant med diverse kabel løsninger!

Jeg kan jo for eksempel trække rør til baghøjtalere.... men kan ikke lige gennemskue hvordan man laver en pæn løsning for gennemgang i mur? Rummet bliver med dobbelt gips, og kan fint trække rør i skelettet, men hvordan pokker laver man en fin løsning for der kablerne kommer ud af væggen/hullet i gipsen....... erfaringer og løsninger modtages med kyshånd? 

Har set nogle norske løsninger hvor de bruger strømdåser med nogle højtaler terminaler monteret.... har I nogle smarte løsninger?


2 projekt): Vil gerne have en projektor, og derfor gerne lægge rør op inden de smækker gips på loftet..... hvilken dimension skal røret have? og igen hvordan pokker skal jeg lave en pæn gennemgang af gipsen?


3 projekt): Hænger sammen med 2 projekt....nemlig hvilken projektor? Budget vurderer jeg til at være mellem 10K-20K for projektoren. Rummet vil vel hovedsageligt blive i lyse toner, men tænker at male endevæg og loft hvor projektoren skal hænge mørk.
Lyskontrol bliver ikke "kældermørke", men de to Velux får mørklægningen, gavlvinduet kan også klares men den store kvist bliver en udfordring (et stort glas/dør parti).....kan man få lamelgardiner der blokerer ordentligt eller er det tykke gardiner der er sagen?? Tror konen vil gå for lamel gardinerne, men kunne selv godt tænke med noget tykt gardin, da de også vil hjælpe på akustikken i rummet.
Altså, lyskontrol men ikke bulder mørkt.....lærredet bliver mellem 92-100 tommer.....så hvilken projektor og skal lærredet være hvidt/gråt? Sidde afstand bliver vel omkring 4 meter....
Kigger lige nu på kig på: 
BenQ W5000
Pana PT AE 3000/4000
Sony HW15


4 projekt): Seperat strømgruppe til anlægget - Fixet 7/1-2010, min elektriker arrangerer helt egen gruppe til anlægget!


Mvh



Redigeret af LBA75 - 07-Januar-2010 kl. 22:25
Til top
friedel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Oktober-2007
Status: Offline
Point: 1462
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér friedel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2010 kl. 22:20
Det hele lyder rigtig spædende glæder mig til at se arbejdet med det + det færdige arbejde:D

held og lykke med projektet
Til top
LBA75 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-September-2006
Status: Offline
Point: 484
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LBA75 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2010 kl. 09:02

Lige en lille teaser, så I kan se hvad huset blev udsat for Cry





Her ligger min forhændværende Denon 3802 Surround receiver...... Dead




Her ses den nye overetage.... hullet bliver med trappe og kig til underetagen. Stuen/hjemmebioen kommer til at være fra hullet og helt hen til den pt. åbne gavl....



Redigeret af LBA75 - 08-Januar-2010 kl. 09:30
Til top
ghost-the-man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Oktober-2007
Sted: DK (nordøstfyn)
Status: Offline
Point: 1647
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ghost-the-man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2010 kl. 10:01
Ikke behagelig billeder at se på,de to første.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2010 kl. 11:42

Nej det må være noget nær den værste oplevelse man kan komme ud for. Godt at I er kommet videre, og det er endt op i en forbedring og udbygning af huset.Big smile

Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SLETTET_20120103 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2010 kl. 13:55
Var det en kortslutning i noget elektronik som satte gang i branden? - ret ubehageligt kan jeg forestille mig!
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 28>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu