recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Wanjer's Multimedia Hjem
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketWanjer's Multimedia Hjem

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
wanjer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-December-2007
Status: Offline
Point: 251
Direkte link til dette indlæg Emne: Wanjer's Multimedia Hjem
    Sendt: 17-Januar-2010 kl. 16:24
Inspireret af et par af de tråde der er dukket op inden for det sidste stykke tid, om folks HTPC setups og deres forsøg på at integrere computere i deres hjem, tænkte at det var på tide at vise mit eget frem.
 
Det er et setup som hele tiden er under udvikling og forbedring. Ikke mindst for at gøre det brugervenligt og så lydløst som muligt, men også fordi det er en sjov hobby :)
Nettop derfor prøvede jeg at tage højde for mange ting for ca. 1,5 år siden da jeg stod overfor at skulle renovere mit hjem. Noget af det der stod højt på ønskesedlen var at få et dedikeret rum til servere og forstærkere. Førstærkere fordi jeg fik monteret loftshøjtalere i de flesterum :)
 
Jeg synes selv det lykkedes rimeligt, men det er først indenfor det sidste stykke tid det er blevet rigtig godt. Og det er stadigvæk plads til forbedringer.
 
 
Jeg fik bygget rummet ud under gitterspærerne oppe på loftet, så lofthøjden er ikke særlig god. Men når (hvis nogensinde) alt kører som det skal, skulle det heller ikke være nødvendigt at besøge for andet end service.
Rummet er lavet med dampspærre og er fuldt isoleret både over, under og på alle sider. Husets Genvex anlæg er også kørt ind over, så rummet er ventileret med både indblæs og udsug. Og da det er et genvex anlæg, kan det genbruge den varme som forstærkere, servere og diverse generere. Klumpen på billedet er husets central støvsuger, som en gang hver halve år skal have tømt "posen".
 
 
Ved siden af støvsugeren sidder huset HTPC. Det var egentlig ikke der jeg havde planer om at montere den, men grundet eSata's tilsyneladende maks længde på 2m, var jeg simpelthen nød til at udnytte hver en cm.
Maskinens stumper:
Gigabyte GA-E7AUM-DS2H
Intel Pentium Dual Core E5200
2 x 2GB Kingston HyperX Pc6400
1 Tb Western Digital Green
PicoPSU 90watt
 
 
Ved siden af har jeg mine forstærkere til at trække mine lofthøjtalere. Der bliver forhåbentlig snart udvidet med en mere, derfor pladsen i toppen.
Fra bunden af: Yamaha RX-V1400 til at trække 7 stks. DLS IW 8.2 i køkken alrummet. Så er det en
10 - 12 år gammel Panasonic forstærker. Den trækker de 4 stks. DLS IW 6.2 i mit soveværelse. Til sidst er det en ældre sony forstærker der trækker 2 stks . DLS IW 8.2 i mit badeværelse.
Til dem alle sammen er der tilsluttet en squeezebox reciever via optisk kabel. Både forstærkere og recievere kan slukkes via IHC wireless i mit soveværelse og entre.
Her kunne jeg godt tænke mig at udvide med en forstærker der kan håndtere HD lyd, så jeg kan nyde godt af det i mit soveværelse. Den overskydende forstærker skal så bruges til de 2 - 4 højtalere der er planlagt monteret på min terrasse til sommer. Der lover DLS forresten at der ikke skulle blive nogle problemer da komponenterne oprindeligt er til bilstereo.
 
Nederst til venstre i billedet står min windows home server. Lager kapaciteten er på 6,5Tb so far, men er allerede ved at være godt på vej til at blive fyldt op, så er lidt på udkig efter et godt 4 - 8 ports sata controller kort (og helst uden det koster en bondegård)
 
Server setup:
Gigabyte GA-MA74GM-S2H
AMD Athlon X2 5050e
2 x 2 Gb Kingston HyperX Pc6400
2 x 500Gb Western Digital Black Caviar (raid 1, system disk)
4 x 1500Gb Western Digital Green
Lian Li A17B
Corsair 400watt
 
 
 
Alle forstærkerne er monteret på hylde udtræk så de er lette at servicere.
 
På øverste hylde står de 3 squeezebox recievere. Derudover er det en Dlink 635 trådløs reciever og 2 stk. 8 ports 1000mbit switche også fra Dlink.
Kabelrodet er på min to do liste, men vil gerne være helt færdig med at trække kabler før jeg gør dem fast.
 
 
Til den sjældne service der ikke kan klares via Home server console, har jeg en skærm, mus og tastatur til at stå. Til venstre er det en HP Thin Client T5700 der tidligere har været brugt til at køre Squeezeserver.
Under højre hjørne af skærmen kan man svagt ane det rør som går hele vejen ud til min stue.
 
 
I bryggerset har jeg trukket USB, Lan og eSata ned til min øverste hylde. Så her er der mulighed for at betjene den eksterne harddisk på 1Tb, tilslutte USB udstyr og så selvfølgelig putte skiver i mit LG combi drev. Da jeg allerede havde drevet og syntes at eksterne blyray drev var en anelse pebret, skildte jeg et samsung ekstern dvd drev ad og brugte simpelthen bare stumperne herfra og wupti så var der ekstern bluray drev. En af de næste skridt her er at få fundet en måde så det ser knap så rodet ud. Derudover vil jeg gerne have sat en netværks printer op. Og sidst men ikke mindst leger jeg lidt med tanken om at montere en Oppo bluray afspiller herude som skal kunne tilgås fra alle fjernsyn.
 
 
Billede fra soveværelset. Der er trukket et rør i væggen fra fjernsyn ned til det nederste skab, så alt kabelføring her imellem er skjult. Derudover er der 2 netvæks stik og antenne stik i skabet.
Øverst til højre kan men lige skimte en af de 4 loftshøjtalere.
Fjernsynet er et LG5000 37" som er forbundet til HTPC'en på loftet via en HDMI Extender.
 
 
Her er vi så i stuen.
TV: Pioneer 5090H
Reciever: Marantz SR6003
Bluray: Samsung 1580 (købt som midlertidig afspiller)
Højtalere KEF 5005.2
 
Her mangler jeg at få fat en en Squeezebox reciever og en HDMI extender så jeg kan bruge HTPC'en.
 
 
Billede af sweetspot.
 
Så tror jeg vi har været det meste rundt. Der er stadigvæk en del ting som jeg har på ønskesedlen, og dem håber jeg da på at kunne gøre noget ved i den nærmeste fremtid.
Her kan blandt andet nævnes:
 
HDMI matrix. Hvis setupet skal kunne blive ved med at vokse, så får jeg kraftigt brug for sådan en. Allerede nu er jeg kommet så langt at jeg står mellem valget og købe en HDMI splitter og en extender mere, for at kunne få billede i stuen. Men det er ikke en særlig langtidsholdbar løsning. Jeg har fundet frem til en Octava HDMX44CAT som er en 4x4 matrix som samtidig fungerer som extender af både HDMI og IR.
 
Fjernbetjening. Hvis det hele bliver tilsluttet HDMI matrix'en og puttet ud i mit bryggers skab eller op i serverrummet, får jeg brug for en god løsning til at betjene det hele. Her er jeg nok inde over noget Harmony One, men er ikke sikker på det er den bedste løsning.
 
Køkken fjernsyn. Her vil jeg gerne have en helt flad LED skærm op, som også skal kunne tilgå HTPC'en osv. Det kræver dog først at 32" skærmene kommer ned i et fornuftigt prisleje.
 
Optagning af tv. Da jeg jo alligevel her en server og HTPC gemt godt af vejen og derfor ingen støj, ville det være oplagt at have nogle tv kort til optagelse af diverse programmer. Men pt. har jeg ikke mulighed for andet end parabol fra Viasat (eller Canal Digital) og synes simpelthen det her været for bøvlet at gå i gang med. Men det ser ud til at der kommer mulighed for Stofa inden for et halvt års tid og så skulle det jo være muligt uden alt for meget bøvl :)
 
Puha det var en lang smøre. Håber der er nogle derude der synes det er interessant at se mine løsninger og måske endda selv kan bruge nogle af dem. Derudover er jeg altid åben for krretik og vil hellere end gerne høre gode forslag der kunne gøre mit setup endnu bedre.
Pioneer 5090H
Marantz SR6003
KEF 5005.2
Oppo 831 (når den engang rammer landet)
Til top
Houmoller Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 31-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 129
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2010 kl. 16:37
Er imponeret...
Ser virkelig godt og gennemtænkt ud.
 
Well done!
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2010 kl. 16:54
Oprindeligt skrevet af wanjer wanjer skrev:

Puha det var en lang smøre. Håber der er nogle derude der synes det er interessant at se mine løsninger og måske endda selv kan bruge nogle af dem. Derudover er jeg altid åben for krretik og vil hellere end gerne høre gode forslag der kunne gøre mit setup endnu bedre.


Ja for pokker er det da interessant, og er du gal et gennemført setup, det ser jo nærmest ud som on dit hus er bygget op omkring dit setup i stedet for omvendt.. Supersmart med et serverrum med genvex forbindelse så din maskinpark får lov at hjælpe med at modarbejde der bliver fodkoldt i resten af huset, samtidigt med at maskinerne har et behageligt klima..


Til top
Firebird Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2010 kl. 17:14
Det ser rigtig godt ud. Virkelig smart med det rum. Thumbs Up
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
Speednut Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-April-2008
Sted: Skive, Danmark
Status: Offline
Point: 295
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2010 kl. 17:40
der rigtig godt ud. Kan godt lide at nogle folk gør så meget ud af af holde sit system neutralt. Det kan måske gøre det lidt svært med diverse opgraderinger, men det ser rigtigt stilfuldt ud.

Underligt måske, at det mest interresante for mig er din støvsuger. Det er ikke en løsning jeg tidligere har set Thumbs Up
Surround: Pioneer KRP-600M, Pioneer LX60, Pioneer BDP-LX71, Velodyne SPL 1200 Ultra, Focal Chorus surround.

Head-Fi: Sennheiser HD800, Red Wine Isabellina HPA LFP-V DAC/headamp
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2010 kl. 19:22
Jeg frygter måske mest at støvsugeren blir' utæt, så hele rummet incl apparater fyldes med støv. Virkelig en "worst case scenario" ved jeg godtShocked
 
Men ellers et fint lille "teknikrum", som må være den største WAF nogensindeClap
Til top
wanjer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-December-2007
Status: Offline
Point: 251
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2010 kl. 20:34
Tak for alle kommentarerne :)
 
Speednut: Støvsugeren er kanon, og synes virkelig de 8k den koster er fair. Det er ingen larm (bortset fra mundingen), alt den luft der bliver suget ind bliver pumpet helt udenfor, så de partikler filtret ikke får med kommer ikke tilbage i luften. Og så er det store hit ved den bedre halvdel den fejebakke der sidder i soklen i køkkenet, som let suger det op der bliver leveret til den.
 
Kampus: Hehe ja det ville være virkelig skidt, men den kan ikke køre medmindre posen/spanden er på, så det sker næppe Tongue
Pioneer 5090H
Marantz SR6003
KEF 5005.2
Oppo 831 (når den engang rammer landet)
Til top
jgni Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 31-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 157
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2010 kl. 23:43
Oprindeligt skrevet af wanjer wanjer skrev:

Puha det var en lang smøre. Håber der er nogle derude der synes det er interessant at se mine løsninger og måske endda selv kan bruge nogle af dem. Derudover er jeg altid åben for krretik og vil hellere end gerne høre gode forslag der kunne gøre mit setup endnu bedre.


Det er da rigtig flot!!
...og sikke billigt det ser ud....!

Men flot det er det!
Mvh. Jan
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2010 kl. 09:54
Det er flot og gennemtænkt ud, men hvorfor har du en Reciever og Bd afspiller i stuen.
Hvorfor har du valgt KEF Højtalereog ikke HT indbygget i loftet ligesom i børneværelset ?


Til top
wanjer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-December-2007
Status: Offline
Point: 251
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2010 kl. 16:21
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Det er flot og gennemtænkt ud, men hvorfor har du en Reciever og Bd afspiller i stuen.
Hvorfor har du valgt KEF Højtalereog ikke HT indbygget i loftet ligesom i børneværelset ?


 
Med hensyn til hvorfor der ikke er indbygget højtalere i loftet i stuen, så er det fordi der er fladt tag og den del af huset, og jeg ville simpelthen ikke både kunne få plads til HT'er og den mængde isolering jeg mener er nødvendig. Derudover ville jeg hellere have muligheden for at bruge nogle ordenlige højtalere. At det så lige blev KEF, var nok mest et kompromi i forhold til WAF.
Til gengæld er der trukket rør undergulvet til bag HT'er. Så der egentligt ganske nydeligt ud :)
 
Recieveren står i stuen for at undgå rigtig lange kabeltræk af højtaler kabel. Bluray afspilleren er egentlig bare en midlertidig, indtil jeg får taget mig sammen til at få fat i en oppo som skal stå i bryggerset og kunne bruges i samtlige rum.
Pioneer 5090H
Marantz SR6003
KEF 5005.2
Oppo 831 (når den engang rammer landet)
Til top
Johansen01 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 75
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2010 kl. 22:51
Det ser rigtig godt ud. Dit tv-bord i stuen hvad er det for et. Jeg leder nemlig efter noget i samme stil og størrelse
Med Venlig Hilsen

Johansen
Til top
wanjer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-December-2007
Status: Offline
Point: 251
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2010 kl. 17:01
Det er fra Ikea, kan ikke lige huske hvad det hedder. Det smarte er man kan sammensætte det som man vil.
Pioneer 5090H
Marantz SR6003
KEF 5005.2
Oppo 831 (når den engang rammer landet)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu