recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lav hastighed ved Wifi
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLav hastighed ved Wifi

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Caulnian Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Oktober-2009
Status: Offline
Point: 113
Direkte link til dette indlæg Emne: Lav hastighed ved Wifi
    Sendt: 30-Januar-2010 kl. 20:57
Jeg synes min overførselshastighed ligger i den lave ende af skalaen, men jeg er i tvivl om det er mit udstyr, eller om det er placeringen af enhederne...

Min router er http://www.edbpriser.dk/product/details.aspx?pid=307697 - granted, den er ret gammel, den fulgte med mit Fullrate-abonnement i sin tid.

Jeg kom ikke over hastigheder på højst 0,5 mb/s. Så valgte jeg en anden kanal, og nu kan jeg måle hastigheder på op til 1,5 mb/s.

Jeg ved ikke helt om det tilfredsstillende, eller om jeg burde kunne opnå højere hastigheder. Jeg er frisk på at købe en ny router, hvis jeg kan forvente hastigheder på ikke under 15 mb/s, men er det realistisk? Mine bærbare og min HTPC har N-standarden, min router har kun G og B.

Der er en væg og ca. 6 m mellem min router og den modtagende enhed, der står længst væk. Jeg har dog 80% signalstyrke det.

Er det værd at investere i en ny router? Hvor høje hastigheder burde jeg da kunne opnå?


På forhånd tak!
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2010 kl. 23:48
Nu kommer det jo an på havd og hvor du måler.
Hvordan og hvor måler du imellem.
Når man snakker hastigheder på netværk, snakker man om Mega bit pr sekund. Når man så downloader står der tit Mega bytes pr sekund det er 2 forskellige ting, så du er også nødt til at helt klart sige hvad det er for tal du oplyser.
 
Jeg har selv 3-4 m tiul min router og når jeg har målt med Netspped.net, og målt mod Malmø, så har jeg en download hastighed på 93 Mega bit pr. sekund og en upload på 53 Mega bit pr sekund. Men det er med en N-router og N- netkort i pc'en.
 
Jo flere der kører på SID jo dårligerer bliver din forbindelse. Antallet af enheder på din access point nedsætter også hastigheden.
 
Jeg har en Linksys WRT610N router der har 2 access point 1 på 2,4 GHz og en på 5 GHZ. Her hvor jeg bor er der mange trådlæse net på 2.4 GHz, men ingen på 5 GHz, så jeg kører på 5 GHz for min selv og har en hurtig forbindelse.
 
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2010 kl. 23:59
Jeg glemte lige dette program til at finde hvilke SID der bruges: http://www.metageek.net/products/inssider/download
Du kan evt. også lige se http://www.dr.dk/DR2/Soeinding/Programmer/2009/10/20090610134722_1_1_1_1_1.htm
Til top
Caulnian Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Oktober-2009
Status: Offline
Point: 113
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2010 kl. 09:57
Det er udelukkende hastigheden på overførsel af filer mellem 2 enheder. Min stationære er forbundet ved ethernet, og min HTPC er forbundet ved Wifi. Når jeg overfører filer til min HTPC, kommer jeg aldrig over 1,5 mb/s.

Jeg er bare i tvivl om det kan gøres væsentligt hurtigere, jeg ved ikke hvad man ville kunne forvente med N-draft.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2010 kl. 12:18
Hastigheden er jo afhængig af mange ting: Hvad er det for filer du overfører store/små. Små filer vil have en langsommer hastighed, hastigheden på det der læses fra og det der skrives til. Placering af udstyr, hvad er der som omgivelser, valg af channel
 
Har du prøvet at se på hastigheden hvis det hele kører med tråd?
 
Skal jeg forstå det sådanne at både din pc og HTPC kører på samme Access point? For hvis det er tilfældet, så ser det ikke så dårligt ud. Dit Access point er G, der max kan komme til at kører 54 mega BIT pr. sek. Denne hastighed er under meget optimale forhold og så er det den samlede hastighed (summen) af alt der er tilslututtet. Når du overfører filer, kan du se hastigheden, men det er i mega BYTE pr sekund. På 1 Byte går der 8 bit, i netværksstakken er der så også lidt kontroil bit, men lad os bare sige 8 bit er 1 Byte. Så overfører du 1,5 mega byte i sekundet, det bliver til 12 mega bit og da du har 2 enheder der kører samtidig, så er du oppe på 24-26 mega bit pr. sekund.
 
Men kig den udsendelse jeg linkede til tidl. den fortæller lidt om placering
Til top
Caulnian Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Oktober-2009
Status: Offline
Point: 113
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2010 kl. 16:23
Ah okay, det giver god mening.

Det er store filer, jeg overfører - 5-8 Gb stykket. Så hastigheder på omkring 10 mb/s og derover er slet ikke inden for rækkevidde?
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2010 kl. 18:29

Jeg har min NAS boks sat til netværket med kabel og hvis jeg kopierer store filer til NAS, så ligger jeg med en hastighed på 7-8 Mega byte pr sekund og når jeg kopierer fra NAS til min bærbar så er hastigheden 15 mega byte, så hos mig er der en flaskehals i disk hastigheden og ikke nettet. 

Så du kan godt komme der op af.
Til top
Caulnian Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Oktober-2009
Status: Offline
Point: 113
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2010 kl. 19:03
Som jeg læser det, så er det hastigheder med kabel, ikke Wifi - har jeg ret?
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2010 kl. 19:08
Delvis. min NAS er på kabel, men min bærbare er på Wifi.
Efter min bedste overbevisnng, skal man kun wifi, hvor man har noget der skal være transportabelt. En stationær enhed, hvor man vil have performance, skal have sit eget kabel.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu