recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Rip dvd hvilke format ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRip dvd hvilke format ?

 Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
deepmagic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 483
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2010 kl. 13:07
Qnap
Samsung LE40M86BD
Samsung SMT-H3106
Pioneer VSX-LX51
Pioneer S-V50 7.1 Højttalersystem
PS3 40gb
Qnap TS-209 Pro II (2x 750GB)
Logitech Harmony 895
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2010 kl. 19:29
du sætter din dvd i drevet på pc'en og starter www.handbrake.fr - vælger hvilken profil du vil have,hand men gemmer som en mp4 så går du fra pc'en og nogle timer senere er den klar. - så er der ikke mere at lave. (der er vist stadigvæk en "appletv" profil - det er ganske fortrinligt at bruge den.
Til top
nph12 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 646
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2010 kl. 20:11
Som jeg forstår spørgsmålet, så ønsker deepmagic at rippe sine dvd´ere til et format uden at miste kvalitet i forhold til den dvd han ripper fra. Hvilket format og indstillinger man skal bruge ved jeg ikke. En dvd er jo mpeg2 + ac3 samt nogle undertekster filer, så måske kan/skal man holde sig til mpeg2. Måske kan man rippe dvd´en til mpeg4 + aac incl. undertekster. Nærmere kan jeg ikke komme det.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2010 kl. 23:04
den procedure jeg anbefaler er netop til h.264 med undertekster. Han vil ikke kunne se forskellen hvis han smider bitraten op på en 2,5mbit. allerede ved 1,8mbit er det ved at være svært at se forskellen. I hvert fald når det drejer sig om dvd-materiale.
Til top
deepmagic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 483
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2010 kl. 08:51
Mange tak alle sammen!

Jeg har købt dvdfab for et stykke tid siden og i den er der nogen profiler man kan vælge.. Men det vil sige at jeg selv skal prøve mig frem og ændre ved bitraten ?
Til top
nph12 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 646
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2010 kl. 09:24
Oprindeligt skrevet af deepmagic deepmagic skrev:

Mange tak alle sammen!

Jeg har købt dvdfab for et stykke tid siden og i den er der nogen profiler man kan vælge.. Men det vil sige at jeg selv skal prøve mig frem og ændre ved bitraten ?
 
Jeg var startet på lidt det samme projekt som dig, men fandt hurtigt ud af, at det ikke er lige til at rippe en dvd-samlingCry Jeg overvejede nemlig at enten at rippe mine dvd´ere til mpeg2 + ac3 + undertekster eller mpeg4 + aac + undertekster.
 
En dvd er min bekendt en mpeg2 fil i opløsning 720 x 576 og en bitrate optil 9200 samt ac3 med en bitrate på 448 og en samlingsfrekvens på 48000. Hvilken bitrate jeg skulle anvende på videodelen fandt jeg aldrig ud af, da de 9200 jo er max og ikke den gennemsnitlige. Det er efter min mening et gæt på den optimale bitrate (medmindre du kender hvilken bitrate din dvd anvender).
 
Jeg kan aldrig nærmere med mpeg4 + aac converteringen, da jeg ikke ved, hvordan jeg skal omregne bitraten fra mpeg2 + ac3 til mpeg4 + aac.
 
Da en venlig bruger her på recorders gjorde mig opmærksom på, at vi ret faktisk har en lovgivning som gør os alle kriminelle, når vi ripper vores egne dvd´ere (købt og betalt), så har jeg droppet mit eget lille ripnings projektCry.
 
Udover det tager en evighed af rippe en dvd (mellem 1-4 timer pr. dvd), så har jeg valgt at bruge min dvd-afspiller til at se mine film på, da her er jeg sikker på ikke at gå på komprimis med kvaliteten.
 
Jeg håber en dag, at alle os som har støttet filmindustrien (købt deres film) også får lov til at lægge vores film over på harddisk. Jeg håber til den tid, at jeg har fået en hurtigere computer, så jeg kan rippe min filmsamling uden det tager flere månederBig smile
 
 
 
 


Redigeret af nph12 - 11-Februar-2010 kl. 09:30
Til top
kleth Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-April-2006
Status: Offline
Point: 215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2010 kl. 09:47
Jeg lægger mit content som H.264 encoded Matroska v.h.a. Handbrake og OGMRip.
Da PS3 vist ikke kan afspille MKV er mp4 et godt alternativ, som er vel understøttet af Handbrake.
Desværre tager encoding i H.264 ret lang tid, hvis kvalitets tabet skal være umærkeligt, men output bliver til mellem 1/4 og 1/3 i størrelse.


Tvix M-5100SH/PCH NMT A-100.
IPBOX 910 HD.
Sony KDL32v4500/Samsung LE22B450.
DNT Ipdio Mini Pro.
QNAP TS-101/NAS4220-B/Synology CS407.
-
Min gamle NAS drillede mig, så nu tror den at den er en router.
Til top
deepmagic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 483
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2010 kl. 09:54
Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Oprindeligt skrevet af deepmagic deepmagic skrev:

Mange tak alle sammen!

Jeg har købt dvdfab for et stykke tid siden og i den er der nogen profiler man kan vælge.. Men det vil sige at jeg selv skal prøve mig frem og ændre ved bitraten ?
 
Jeg var startet på lidt det samme projekt som dig, men fandt hurtigt ud af, at det ikke er lige til at rippe en dvd-samlingCry Jeg overvejede nemlig at enten at rippe mine dvd´ere til mpeg2 + ac3 + undertekster eller mpeg4 + aac + undertekster.
 
En dvd er min bekendt en mpeg2 fil i opløsning 720 x 576 og en bitrate optil 9200 samt ac3 med en bitrate på 448 og en samlingsfrekvens på 48000. Hvilken bitrate jeg skulle anvende på videodelen fandt jeg aldrig ud af, da de 9200 jo er max og ikke den gennemsnitlige. Det er efter min mening et gæt på den optimale bitrate (medmindre du kender hvilken bitrate din dvd anvender).
 
Jeg kan aldrig nærmere med mpeg4 + aac converteringen, da jeg ikke ved, hvordan jeg skal omregne bitraten fra mpeg2 + ac3 til mpeg4 + aac.
 
Da en venlig bruger her på recorders gjorde mig opmærksom på, at vi ret faktisk har en lovgivning som gør os alle kriminelle, når vi ripper vores egne dvd´ere (købt og betalt), så har jeg droppet mit eget lille ripnings projektCry.
 
Udover det tager en evighed af rippe en dvd (mellem 1-4 timer pr. dvd), så har jeg valgt at bruge min dvd-afspiller til at se mine film på, da her er jeg sikker på ikke at gå på komprimis med kvaliteten.
 
Jeg håber en dag, at alle os som har støttet filmindustrien (købt deres film) også får lov til at lægge vores film over på harddisk. Jeg håber til den tid, at jeg har fået en hurtigere computer, så jeg kan rippe min filmsamling uden det tager flere månederBig smile
 
 
 
 


Bare lige til info.
http://enfrustreretforbruger.dk/home/?p=1218
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2010 kl. 10:03
Nu har det med lovligheden af at lægge egne købte film over på en server til backup og stream skabt en del debat, og udfra denne tråds erfaringer http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=71027&title=stt-op-digitale-kopier mener jeg at forstå at det ikke er ulovligt at lægge filmen over på sin egen server.. det ulovlige er at fjerne kopibesyttelsen som rent faktisk gør det teknisk muligt at kopiere og bruge filmen efterfølgende.
 
MEN da brugeren havde meldt sig selv til antipiratgruppen fik han et lidt svævende svar, som dog konkluderede at såfremt det var hans egen film som han havde købt og betalt ville man selvsagt ikke forfølge dette, da man naturligvis ikke ønsker at skade en betalende kunde.
 
Så kan du dokumentere købet af filmene og de stadig er i din besiddelse ville jeg selv (og gør det da også) lægge mine film over på min server til eget brug i huset... da jeg selv vil bestemme hvordan jeg ønsker at se dem... alle mine egne (købte film + gave film) ligger på min NAS, ogf antipiratgruppen skal være meget velkommen.. men jeg tror helt ærligt de har andre ting at tage sig til Wink
Mvh

René
Til top
nph12 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 646
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2010 kl. 10:38
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

Så kan du dokumentere købet af filmene og de stadig er i din besiddelse ville jeg selv (og gør det da også) lægge mine film over på min server til eget brug i huset... da jeg selv vil bestemme hvordan jeg ønsker at se dem... alle mine egne (købte film + gave film) ligger på min NAS, ogf antipiratgruppen skal være meget velkommen.. men jeg tror helt ærligt de har andre ting at tage sig til Wink
 
Hvem gemmer kvitteringer på deres dvd køb? Det er nok de færreste. Jeg ved, at mine dvd film er købt og betalt samt originale dvd film.   
 
Det var heller ikke for at starte endnu en diskussion om lovgivningen. Dem er der flere tråde af på her på recorders. 


Redigeret af nph12 - 11-Februar-2010 kl. 10:44
Til top
Poplic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 367
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2010 kl. 10:57
Jeg er så småt gået i gang med at rippe mine dvd'ere og har efter lange overvejelser valgt at lave ISO-filer, hvor jeg lægger alt indhold på dvd'en over på min NAS. Jeg havde som udgangspunkt også bestemt mig for, at min PS3 skulle kunne afvikle filmene, men det betyder, at jeg skal bruge oceaner af tid på at rippe filmene, fordi formatet jo skal laves om.

Da jeg opvejede fordele og ulemper er beslutningen derfor blevet at dvd'erne ligger i ISO-format og så bruger jeg indtil videre min Macbook Pro til at afvikle dem i stedet. På sigt kommer der nok en Macmini til setuppet alternativt en AppleTV med ATVFLash, som så kan afvikle filmene.

Det tager omkring 35-40 minutter at lave en ISO-fil. Kvaliteten er helt den samme, som på skiven, og jeg får alt ekstramateriale, lydspor og undertekster med. Sat op imod den tid det vil tage at rippe til et andet format er udgiften til en ekstra afspiller relativ lille, så det kunne du måske overveje...
Pioneer PDP436FDE & PDPLX5090H
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2010 kl. 11:00
jeg går udfra at have originalskiven med cover tages det som gode vare for at man er kommet til den af lovlig vis.
 
Og jeg ripper slet ikke mine skiver... de lægges over i tsfolderen (for dvd) og bdmv folderen (blu ray) i sin originale form også foregår alt afspilning af disse via min Popcornhour C-200 (der findes andre afspillere).
 
dvs når jeg lægger dvder over kan jeg med et eksternt og internt drev kopiere 2 skiver af gangen.. typiskt tager det 30 min pr skive (dvd) og såvidt jeg husker en times tid for blu ray (der kan man kopiere med højere hastighed 18mb/sek mod ca. 4mb/sek for dvd).
 
Men på den måde sker der INGEN ændring af originalfilen, og jeg har ALT med der var på skiven opridenligt.. svineri af plads... men jeg kan altid fjerne unødigt efterfølgende med feks makemkv.


Redigeret af rhsin - 11-Februar-2010 kl. 11:05
Mvh

René
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu