recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Stofa digital modtagere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Zaptor vs. alm. digital TV med DVB-C modtager?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketZaptor vs. alm. digital TV med DVB-C modtager?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Miths Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 31-Januar-2008
Status: Offline
Point: 413
Direkte link til dette indlæg Emne: Zaptor vs. alm. digital TV med DVB-C modtager?
    Sendt: 17-Februar-2010 kl. 15:59

Jeg er generelt lidt af en tekniknørd, men jeg må nok tilstå at på nogle områder følger jeg kun med når jeg aktuelt står og skal købe eller ændre noget - og hele digital TV emnet er et af dem.

Jeg har i lang tid haft Zaptor med en stor programpakke (den hedder vist pakke 3, gør den ikke?) samt HD-pakken, men efter at det generelle skift til digital TV sidste år er jeg lidt i tvivl om hvad fordelen egentlig er ved at fortsætte med Zaptor i stedet for at spare lidt penge og bare købe en billig DVB-C modtager (mit Samsung M87 HDTV har kun indbygget DVB-T)?

Er de eneste ekstra ting Zaptor nu kan tilbyde, mulighederne for ekstra programpakker (i HD-pakken er Discovery HD stort set den eneste jeg gør brug af, og den kan jeg nok godt undvære) samt start forfra (som jeg yderst sjældent anvender)?

Hvis jeg opsiger mit Zaptor abonnement, vil jeg så kunne se digital TV uden et kort, bare ved at sætte antennekablet i den DVB-C modtager jeg køber?

Jeg har taget et kig på Stofas hjemmeside, men er ikke helt sikker på om jeg har forstået det hele korrekt. Jeg får det indtryk at jeg faktisk stadig vil have brug for et Zaptor kort og abonnement for at kunne se digital TV, men det kan da vel ikke passe efter skiftet til digital TV i november?

Edit: Jeg læste lige siden om fri digital TV på stofa.dk igen, og jeg tror jeg misforstod det i første omgang. Det kræver vist bare en DVB-C modtager og ikke noget Zaptor kort hvis man er under en af den nævnte antenneforeninger (jeg bor i Århus)?

Første del af mit spørgsmål er dog stadig relevant? Er der nogle fordele ved at fortsætte med Zaptor udover de to jeg nævnte?

Redigeret af Miths - 17-Februar-2010 kl. 16:04
Til top
jhauerslev Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-Juli-2007
Point: 118
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2010 kl. 16:21
Hej

Jeg kender selv en der har rettet henvendelse til stofa med samme spørgsmål, og han fik det ud af det at han ejer boksen som følge af en 6 måneders aftale med stofa. Han har derfor opsagt de relativt ringe temapakker, og benytter den nu som tuner uden kort, da denne - modsat tv'ets - har adgang til EPG samt start forfra, spole- og pausefunktioner. Dog mener jeg at man kan skyde en hvis pil efter filmbutikken, da denne nok kræver kort!?

Mvh
jhauerslev
Til top
pdj1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juli-2007
Sted: Denmark
Point: 957
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2010 kl. 16:33
Jeg vil også tro at du selv ejer Zaptor boksen, så du behøver reelt ikke købe en DVB-C tuner. (som der forøvrigt ikke findes så mange af)

Det jeg vil savne mest er tv-guiden. Altså oversigten med flere kanaler, der viser hvornår der kommer hvad. En billig DVB-C dekoder har muligvis noget lignende, men jeg har endnu ikke set en "dum" boks der var bare tilnærmelsesvis så god. Zaptor uden pgm. kort giver slet ikke noget overblik, men blot nu-og-næste information, som du kender fra Info knappen.

Personligt forstår jeg ikke at du overvejer det, når det er fordi du overvejer at købe en ny boks. Hvis det derimod var fordi at du skulle til at købe et nyt tv, og overvejede om du skulle vælge en med indbygget DVB-C, kunne jeg bedre forstå det. Så kan slippe for en boks, og bruge tv'ets fjernbetjening 100%.

jhauerslev: Mener du virkelig at Start-forfra virker uden pgm-kort? Det er jeg noget overrasket over... Er du helt sikker?
/Peter

LG OLED55E6V, Onkyo TX-NR807, Altibox, PS4, Apple TV 4, ChromeCast m. GoogleTV, Harmony 600, Libratone Live
Til top
jhauerslev Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-Juli-2007
Point: 118
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2010 kl. 16:41
Nej, det havde jeg så misforstået, kunne finde det her på stofa's hjemmeside.
"For at få StartForfra skal du tegne abonnement på en Zaptor TvPakke, FilmPakke eller PlusPakke."

Så nej, EPG og start forfra kan man nok godt vinke farvel til, men det kan man jo heller ikke med en indbygget c-tuner alligevel :)
Til top
Mike S. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-Juni-2006
Point: 2909
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2010 kl. 16:43
En Zaptor boks uden kort kan man IKKE bruge:
StartForfra
ProgramGuide
Shop
Zaptor Motorola
40" SonyX3500
40" Samsung F71
NAD L76 surround med Dali
En skærm er et panel hvortil man putter input ind i...
Til top
pdj1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2010 kl. 16:54
Du får EPG med alle løsningerne - også hvis du købet et tv med indbygget dvb-c.
TV-Guiden på Zaptor er principielt ikke EPG, men derimod noget den henter via den netværksforbindelse, og derfor er der også jævnligt forskel i hvad TV-Guide siger, og hvad der står når man trykker på Info.

Det jeg forsøgte at sige, er at EPG udsendes sammen med tv-signalet og for flere dage frem (7 dage, tror jeg nok) men Zaptor uden pgm-kort vil/kan kun vise nu-og-næste. Andre dvb-c tunere, enten i bokse eller i tv, kan have andre evner til at vise EPG. Min Arion kan fx vise noget der minder om Zaptors TV-guide, men kun for 3 kanaler af gangen, og det er meget langsommere.

Giver det mening? Smile
/Peter

LG OLED55E6V, Onkyo TX-NR807, Altibox, PS4, Apple TV 4, ChromeCast m. GoogleTV, Harmony 600, Libratone Live
Til top
pdj1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2010 kl. 16:55
Hov, og muligheden for tekst-tv fra en anden kanal forsvinder også.
/Peter

Til top
Miths Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2010 kl. 17:15

Okay, tak for informationerne. En funktion jeg i hvert fald nødig vil leve uden, er muligheden for at se aktuelle og næste program - også mens man bladrer op gennem kanalerne før man skifter. En egentlig programguide kan jeg fint klare mig uden, jeg bruger aldrig den på Zaptor - jeg tager bare et kig på ontv.dk i stedet en gang eller to om dagen.

Hvor meget koster Zaptor abonnementet egentlig? Jeg tog lige et kig på mine seneste kvartalsregninger over PBS, og jeg synes ikke lige jeg kan se Zaptor specificeret - der er KONTINGENT (3 kr), ABONNEMENT STOR PAKKE (209 kr.), COPYDAN-AFG (82 kr.), KODA AFG (6 kr.) og PROGRAM-AFG (706 kr., det er sgu en halvstor udskriving, vil der være meget at spare med en mindre programpakke?) . Derudover var det HIGH DEFINITION PAKKEN (237 kr.) som var at finde på min StofaNet regning.

Hvis Zaptor abonnementet (hvad det så end måtte lyde på?) falder med 50% fra 1. april er der måske alligevel ikke meget at spare ved at opsige det?

Til top
Mylle37 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 14-December-2007
Point: 217
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2010 kl. 17:45
Zaptor-kortet koster 375 om året og du får 50% rabat, hvis din antenneforening har en fordelsaftale.
Til top
Miths Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2010 kl. 18:02

Okay, så kan det vist ikke rigtigt betale sig for mig at droppe Zaptor for at spare noget nævneværdigt beløb.

Men det kunne være jeg skulle tage mig et kig på mine programpakker - jeg synes godt nok jeg betaler lidt for meget i forhold til hvor få kanaler jeg egentlig ser. Jeg mener bare at sidst jeg kiggede så det ud til at flere af fornævnte få kanaler desværre kun findes i pakke 3 (fx TV/3+, 6'eren, Kanal 5), men det kan da være at jeg husker forkert.

Til top
Mike S. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-Juni-2006
Point: 2909
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2010 kl. 20:51
Ja prisen for kortet er som regel 187,50 kr./år fordi de fleste antenneforeninger har indgået de fordelsaftaler.

Psstt... der går rygter om flere kanaler i HD pakken snarest ;)
Zaptor Motorola
40" SonyX3500
40" Samsung F71
NAD L76 surround med Dali
En skærm er et panel hvortil man putter input ind i...
Til top
Miths Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2010 kl. 21:25

Det lyder godt. Den seneste tilføjelse - 3+ HD - er da lidt af en skuffelse for at sige det mildt, for så vidt jeg kan se er 99% af det de sender alligevel ikke i HD (jeg er faktisk ikke støt ind i en eneste HD udsendelse endnu), og det lader til at inkludere relativt nye afsnit af serier der faktisk er blevet sendt i HD i USA de sidste par sæsoner.

Og DR HD og National Geographic HD er vist begge inkluderet for alle kunder, er de ikke?

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu