recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > Plasma TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Analyse af Panasonic TX-P42G20E
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAnalyse af Panasonic TX-P42G20E

 Besvar Besvar Side  123 8>
Forfatter
Besked
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Emne: Analyse af Panasonic TX-P42G20E
    Sendt: 02-Marts-2010 kl. 17:04
Denne tråd er oprettet for at samle mine og andres faktuelle observationer vedr. Panasonic's TX-P42G20E.
 
Det følgende indlæg er en kopi af min første (korte) måle-session på TV'et.
 
Indlægget derefter kommer til at indholde en opdatering med oplysninger indsamlet i to efterfølgende måle-sessioner.
 
Tak til P&P Radio ("PP") og Nørgaard Radio ("ON Radio") for at stille udstyr, lokaler og ikke mindst tid tl rådighed for analysen.
 
/lars
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2010 kl. 17:05
MÅLE-SESSION 1:
 
Som lovet et kort overblik over de første indtryk af G20. Jeg skal lige bemærke, at alle kommentarerne er baseret på et kort bekendtskab på under 1½ time – så der var ikke tid til at foretage ”dybdeborende” målinger og observationer – men dem håber jeg som sagt at kunne gennemføre snarest.

Emnerne, som jeg fik tid til at berøre omfatter:

 

1.       Sortniveau

2.       Farvegengivelse

3.       ISF CCC-interfacet

4.       Framerates, 24p, IFC/24p Smooth Film

5.       Fosfor-trails

6.       Reflektioner

7.       Chroma-kanalerne, nøjagtighed i farvegengivelse/båndbredde

8.       Luma-kanalen, dynamisk lys/skarphed

9.       Støj

Emnerne kan uddybes mere end jeg kommer til her, og man kunne ønske sig flere emner – men i det mindste kommer vi da i gang…

1.     Sortniveau

Generelt er det ikke til at måle sortniveauet på moderne TV med selv (semi-)professionelt måleudstyr. Er omgivelserne ikke helt perfekte mht. lysforurening, er det endnu sværere – så jeg forsøgte ikke.

Det er dog tydeligt, at der ikke er tale om sort i nærheden af Kuro-niveau. I et relativt mørkt lokale kunne vi afdække en passende del af panelet og få øjnene så tæt på skærmen, at det tilnærmelsesvist svarer til et mørkt rum.

Man kan under disse omstændigheder nemt se, at panelet lyser, når det leverer ”video-sort”. Det ligner nærmest sort på en V10 eller G10 – men jeg kan ikke på baggrund af observationen sige hvor, meget bedre det evt. måtte være.

2.     Farvegengivelse

Jeg fik lavet en hurtig måling af gamut’en (som repræsenterer farvegengivelsen) på THX-tilstanden.

Resultatet, som ses i CIE-diagrammet herunder er, at umiddelbart ser G20 en tøddel mere nøjagtig ud end V10:

 

CIE-diagrammet har dog én stor svaghed: Det viser kun to dimensioner (saturation og hue) af farvegengivelsen, som i praksis er tre-dimensionel (saturation, hue og lysstyrken).

Dette betyder faktisk, at hvis vi kigger på lysstyrken for de enkelte farver, så kan vi se, at der er en afvigelse fra den forventede lysstyrke, hvilket ikke er tilfældet for V10 (eller på en Pioneer 9G) i samme størrelsesorden. Jeg har ud fra den målte gamut (saturation + hue for RGB) beregnet den idéelle lysstyrke i primær- og sekundærfarverne for at kunne sammenligne med måledata.

Da den målte gamut ligger ret tæt på Rec.709 (HD), bør lysstyrken også ligge ret tæt på specifikationen. Lad os kigge på det:

 

Rød

Grøn

Blå

Gul

Cyan

Magenta

Hvid

Rec.709 [cd/m2]

21.3

71.5

7.20

92.8

78.7

28.5

100

Målt [cd/m2]

26.0

84.3

10.8

99.3

85.5

32.7

99.4

Idéal ud fra målt gamut [cd/m2]

20.1

71.3

7.98

91.4

79.3

28.1

99.4

Afvigelse (målt vs. ideal)

+29%

+18%

+35%

+9%

+8%

+16%

-

 

Man kan se, at der generelt er for meget lys på alle farverne – og det er ikke noget, man kan justere i CMS’en (Colour Management System), da den er to-dimensionel (saturation & hue). Måske kan man arbejde baglæns ud fra lysstyrken og tilpasse gamut’en til lysstyrken med CMS’en – men det har jeg hverken tænkt nærmere over, endsige afprøvet – det vil alt andet lige betyde, at  TV’et vil nærme sig sin native gamut, og det er reelt set ikke målet. Pest eller kolera.

Jeg forventer egentligt, at dette er en ting, der kan rettes med en firmware-opdatering – men på den anden side set er effekten ikke så tydelig, som den fejl der var i V10, hvor magenta lå meget skævt. Jeg tager dog selv forbehold for fejl i måleresultaterne: Der kan være en indstilling et eller andet sted, der kan rette op på lysstyrken, men i THX-tilstanden burde det nu ikke være nødvendigt. Vi må se, når jeg får målt og indstillet på et G20 mere.

Hvidbalancen out-of-the-box er OK, men den kan forbedres:

Vi kan se, at fejlen dE ligger omkring dE = 4, hvilket med et par greb i hvidbalancekontrollerne bør kunne bringes ned under dE = 3, hvilket er målet. Heldigvis er hvidbalancekontrollerne tilgængelige i brugermenuen – og man kan nu også justere på den grønne farve.

Jeg observerede små (med dog synlige) afvigelser i gråtonegengivelsen (svage grønne og magenta bånd) – noget som måske kan rettes med hvidbalancekontrollerne. Lige netop gråtoneskalaen skal faktisk kunne gengives korrekt fra en digital component-kilde(*)  – men ikke mange TV er i stand til det – formodentligt pga. afrundingsfejl i driver-kredsløbet.

Jeg fik ikke lavet en kvalificeret måling af gamma (glemte at sikre, at den stod til 2.2), så det må vente. Det eneste jeg kan sige om gamma’en er, at den ikke er så flad, som jeg havde forventet – men det kan muligvis ændres (eller worst case: Påvirkes af stimuli/testbillederne).

(*) Stort set (hvis ikke alle) andre farver vil have en form for kvantiseringsfejl, som kan komme til udtryk som f.eks. colour-banding  (tydeligst ved lav bitrate), og det ses ofte i hudfarver og mørke farvegradienter.

3.     ISF CCC-interfacet

ISF CCC-interfacet kan bruges til at lave en custom gamut og farveindstilling.  Det er via dette interface (med Professional 1- og Professional 2- profilerne) man kan komme til at arbejde med CMS’en. Som sagt tidligere, kan man stille saturation og hue for RGB – men ikke for CYM – og desværre er der ikke nogen lysstyrkeindstilling for RGB (hvilket ligner en reel mangel, jf. målingerne ovenfor).

Man kan låse Professional 1 & 2-profilerne efter indstillingen (med en PIN-kode), således at brugeren ikke kommer til at nulstille dem. Det var et problem på f.eks. G10 med den knap på fjernbetjeningen, der stillede tilbage til default-indstillingen for den aktive profil. Det ser ud til at være løst her.

En yderligere fordel ved ISF CCC-interfacet er, at man hurtigt kan kopiere indstillingerne til de andre inputs/kilder. Dette er ofte den løsning man alligevel bruger for digitale kilder (evt. med HDMI-interface). Det sparer en del arbejde og minimerer dermed risikoen for (menneskelige) fejl.

4.     Framerates

Jeg foretog et par hurtige målinger af framerates i THX-mode med 24p-materiale (DVD HD Basics) fra Panasonic BD60-afspilleren.

Konklusionen er, at 24p afvikles ved 96[Hz] når 24p Smooth Film er OFF.

Til gengæld afvikles 24p ved 60[Hz] når 24p Smooth Film er ON. Dette kan lyde som en fejl – men det fungerer (det er noget, der har været diskuteret relativt indgående tidligere her på recordere.dk) og oversampler effektivt 24[Hz] til 60[Hz]. PZ85 gjorde det samme.

Artifakterne, mener jeg, er på niveau med V10’s IFC-artefakter. Det er interessant, at man nu kan anvende 24p Smooth Film i THX-mode – det kunne man ikke på V10.

5.     Fosfor-trails

Der ser ikke ud til at være sket det store på denne front – samme niveau som 2009-modellerne. Måske er det bedre i 3D-modellerne, som skulle have fået en fosfor med kortere henfaldstid.

6.     Reflektioner

Frontglasset er fjernet – der ser ikke ud til at være tydelige refleksioner inde i panelet længere. G20 minder dermed om Z1, Pioneer 9G og Samsung B855. Men overfladen er ikke som på Z1 (der ligner Pioneer 9G til forveksling på dette punkt) – den er glat og næsten hård som glas. Virker robust.

Jeg fik ikke vurderet refleksioner fra omgivelserne.

7.     Chroma-kanalerne

Ved test med chroma-plate kan man let konstatere, at G20 performer væsentligt bedre end G10 mht. signalbehandlingen af farvegengivelsen i mørkere scener. Den minder om V10 på dette punkt.

8.     Luma-kanalen

Ved test med luma-plate kan man se, at der stadig er noget dynamik involveret i billedbehandlingen. Om det er dynamisk skarphed eller noget dynamisk kontrast/lys, er jeg faktisk ikke helt sikker på. Man ser i denne test en smule pumpning af lyset og skarphedsartefakter – men ikke så slemt som G10 og slet ikke med de samme fænomener, som jeg har set på 42V10 (men som ikke var på 50V10 – og kune med specifikke testbilleder). Der er dog nogle støjelementer i billedet, som jeg også har set på G10. Om disse problemer betyder noget ved afspilning af reelt filmmateriale er ikke sikkert.

9.     Støj

G20 har ikke nogen blæsere, og dermed er en kilde til støj elimineret.

Som andre plasma-TV kan buzz høres ved skiftende belastning af panelet. Stammer formodentligt fra en form for inverter/spændingsforsyning – og måske fra termiske forhold i panelet.

10.      To do

Jeg mangler at undersøge en række ting: Framerates med andre signalkilder, retention, APL (Average Picture Level), gamma (under hensyntagen til APL), shadow detail (farver), reflektioner fra omgivelserne, mætningsforløb (som jeg mener, er vigtigere end gamut’en (primær- og sekundærfarverne)) samt i øvrigt at dobbelt-checke måledata med et andet eksemplar af G20. Måling af ældning (og dermed vurdering af risiko for burn-in) kommer vi i sagens natur til a vente nogen tid på.

Jeg håber snart at vende tilbage med en opdatering af i det mindste de vigtigste udeståender nævnt ovenfor.

Det er pt. min opfattelse, at G20 ikke er en afløser for Pioneer’s 9G plasma-TV, når vi taler ren billedkvalitet/farvegengivelse, men G20 har mange andre interessante features: Disse andre parametre vil jeg for den allerstørste dels vedkommende overlade til flatpanels og deres kolleger at vurdere.

/lars
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2010 kl. 17:06

MÅLE-SESSION 2+3:

ng af resultaterne fundet i måle session 2 + 3 for Panasonic TH-P42G20E.

I dette indlæg berøres følgende emner (hvor der er nyt at tilføje, eller noget at understrege):

1.       Sortniveau

2.       Shadow detail

3.       Reflektioner

4.       Betragtningsvinkel

5.       Retention

6.       Skarphed

7.       APL (Average Picture Level)

8.       Farvegengivelse, detaljer (THX, BIOGRAF)

9.       Gamma

10.   Dithering-støj

11.   Framerates

12.   Luma-kanalen, dynamisk lys/skarphed

13.   Støj

14.   En fælde?

Emnerne kan uddybes mere end jeg kommer til her, og man kunne ønske sig flere emner – men i det mindste kommer vi da i gang…

1.     Sortniveau

Det er ikke muligt at måle sortniveauet (lysudsendelsen ved video-sort) med almindeligt (semi-) professionelt måleudstyr på moderne TV i den gode ende af skalaen. Sortniveauet måles idéelt uden andre lyskilder i rummet. Dette for at have én fast reference.

Ved simpel betragtning i et mørkt (men ikke helt mørklagt) lokale er det tydeligt, at sortniveauet ikke afviger væsentligt fra 2009-modellerne.

Det ”oplevede sortniveau” i et oplyst lokale var bedre end vi er vant til fra 2009-modellerne – men det er ikke sort som på et LCD med sort filter på overfladen. Dog en klar forbedring – og bedre på G20 end på X20 (som vi havde lige ved siden af G20 i udstillingen).

2.     Shadow detail

Shadow detail vurderet i mørkt (men ikke fuldstændigt) mørklagt lokale med passende testbillede (AVS HD) gav indtryk af en gengivelse i stil med 2009-modellen 42V10E. Rød havde en tendens til af fade ud tidligere end grøn og blå, hvilket kan betyde, at mørke scener kan få et grønligt/cyan stik. Kalibrering af hvidbalancen kan måske rette lidt på dette – men faren er indførsel af et rødlig stik højere oppe i gråtoneskalaen.

Test med chroma plate (DVE HD Basics) viste som nævnt tidligere, at signalbehandlingen af farvegengivelsen er på højde med 42V10E, hvilket også bidrager til bedre shadow detail.

Man savner måske en lidt finere indstilling af BRIGHTNESS for at ramme en lidt bedre gengivelse af shadow detail.

3.     Reflektioner

42G20E har ikke længere noget frontglas, som normalt vil bevirke, at der er refleksioner inde i selve panelet (som typisk kan ses ved en skæv betragtningsvinkel når der er hvide tekster på sort baggrund).

Derudover er panelet anti-refleksbehandlet. På billederne herunder kan man se, hvor stor forskel der er på 42X20E (tv.) og 42G20E (th.):

 

 

Det må være op til hver enkelt at vurdere, om den nye anti-refleksbehandling er tilstrækkelig - tag ud og se skærmen. Det er svært at dokumentere effekten af anti-glare- og anti-refleksbehandling ved fotografering - men billederne stemmer godt overens med oplevelsen i udstillingen: Der er stadig reflektioner i 42G20'erens panel - men der er stor forskel til 42X20, som reflekterer mere lys fra omgivelserne.

4.     Betragtningsvinkel

Med det nye panel/anti-reflekssystem ser det ud som om 42G20E opfører sig meget lig Pioneer’s 9G plasma-TV: Sideværts er der ikke væsentlig påvirkning af farve- og lysgengivelsen (jeg kontrollerede ved en simpel ad-hoc måling med variation i vinkel mellem panel og spektrumradiometeret).

Billede nogenlunde vinkelret på skærmen:

Billede fra siden:

Til gengæld kan man se, at hvis man kigger opad eller nedad i en skarp vinkel (i omegnen af 20 grader), så dæmpes lyset

Billede fra oven:

 

Man ser ret tydeligt, at billedet er noget mørkere. Det samme fænomen kan man se på Pioneer’s 9G plasma-TV.

5.     Retention

Der optræder retention ca. på samme niveau som på 42V10E – eller måske lidt mindre. Det er dog min opfattelse, at der er en vis variation i mængden af retention fra apparat til apparat i 2009-serien.

6.     Skarphed

Kort skal lige nævnes, at standardindstillingen af SKARPHED på ”5” nok lige kan gå an. Idéelt set skal der ikke signalbehandles og tilføres kunstig skarphed til billedet – men trinene under ”5” ændrer faktisk ikke så meget på billedet. Det er dog synligt ved anvendelse af f.eks. Luma plate (DVE HD Basics), at der er forskel på SKARPHED=0 og SKARPHED=5.

7.     APL – Average Picture Level

Vi har tidligere set, hvordan en APL-kurve kan se ud (analyse af Pioneer LX-5090H power-save-modes) (http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73667&PID=741838&title=analyse-af-average-picture-level-apl#741838).

APL-kurven er et udtryk for, hvor lysstærk skærmen opfattes, da en flad, vandret APL-kurve vil betyde, at lysstyrken ikke falder, når belastningen af skærmen øges (typisk ved live- og dokumentarudsendelser, f.eks. sportsudsendelser). En LCD-skærm med klassisk baggrundsbelysning har en helt flad APL-kurve.

APL-kurven for 42G20E i THX-tilstand ser således ud, med de testbilleder, jeg har brugt tidligere:

Kurven er relativt flad i intervallet 10% – 65% belastning af panelet. Hvis vi sammenligner med 42V10E (også i THX-tilstand), kan vi se forskellen:

Det ses, at 42G20E for alvor flader af omkring 65% belastning, mens 42V10E flader af lidt under 50%.Prisen for den lidt fladere APL-kurve med et knæk længere ude af belastningsaksen er tilsyneladende et lidt lavere lysudbytte ved mellembelastningerne. Jeg har tidligere demonstreret, hvordan man kan flade APL-kurven ud – men prisen er lavt lysudbytte generelt.

Jeg har lagt nogle belastningspunkter for typiske udsendelsestyper ind sammen med APL-kurverne: Vi kan se, at håndbold (som åbenbart i det tilfælde, som jeg målte på) kræver meget lys fra panelet (og dermed belaster det meget) faktisk klares bedre af 42G20E, da punktet ligger før knækket på APL-kurven.

Dette er sandsynligvis forklaringen på, at 42G20E med noget materiale kan virke mere lysstærk end 2009-modellerne. Dermed præsenterer den sig bedre i en butiksudstilling, hvor LCD traditionelt har sin styrke med sin flade APL-kurve sammenholdt med lysstærkt demo-materiale.

8.     Farvegengivelse

Jeg fik målt på yderligere et 42G20E TV – og denne gang med PS3 (80GB) som kilde. Dette viste sig at være et problem, så det vender vi tilbage til senere.

Ved måling på opstillingen fra måle-session 1 igen, var det muligt at gå mere i dybden med analysen af farvegengivelsen. Vi så tidligere, at selvom saturation og hue var ret tæt på at være korrekte for primærfarverne (RGB) og sekundærfarverne (CYM), så var der problemer med lysstyrken.

Jeg havde en mistanke om, at måling af farvegengivelsen på kanten af gamut’en alene ikke var nok til at sige noget fornuftig om, hvorvidt TV’et opførte sig tæt nok på korrekt for andre farver end 100% mættede farver (RGB + CYM). Normalt film- og billedindhold beståpr jo alverdens farver (pastel såvel som mættede farver) – så det er lige så interessant, hvad der sker inde i gamut’en (farvetrekanten).

 

Resultatet, som ses i CIE-diagrammet herunder, ser grundlæggende ud som sidst – men nu med flere målepunkter:

Husk at CIE-diagrammet har en svaghed: Det viser kun to dimensioner (saturation og hue) af farvegengivelsen, som i praksis er tre-dimensionel (saturation, hue og lysstyrken).

Hvis vi nu summer afvigelserne op på samme måde som for måle-session 1, kan vi prøve at skabe os et overblik omkring, hvor udfordret farvegengivelsen faktisk er:

Afvigelse fra idéal gamut i %

Rød

Grøn

Blå

Gul

Cyan

Magenta

0% mætning

+5.0

+5.2

-5.9

+1.9

+1.8

+3.1

25% mætning

+2.8

+6.4

-4.6

+1.6

+3.3

-0.38

50% mætning

+3.9

+7.8

-12

+2.3

+2.5

+2.6

75% mætning

+8.4

+11

-15

+3.9

+3.8

-3.1

100% mætning

+32

+16

+35

+5.1

+6.4

+19

Hvis vi sætter en kvalitetsmål på +/-5.0%, kan vi se (markeret med rød tekst ), at problemerne ligger på gamut’ens kant – og at blå generelt er lidt lyssvag, mens grøn er for lysstærk (se Note 1).

Til gengæld ligger rød og gul meget pænt – og det gør, at hudfarver er troværdige. Den lysstærke grønne farve giver nogle lidt flotter fodboldbaner – men det er ikke korrekt farvegengivelse.

Når man leger med CMS’en (Colour Management System) under PROFESSIONAL (1/2)-profilen giver den blå primærfarve lidt problemer at få placeret korrekt – saturation og hue modarbejder hinanden – sikkert fordi blå er presset til det yderste (man kan kun skære farver væk med en CMS – ikke tilføje).

Jeg har ikke så meget mere at sige om hvidbalancen, end at den kan kalibreres pænt på plads:

Jeg observerede igen små (med dog synlige) afvigelser i gråtonegengivelsen (svage grønne og magenta bånd) – noget som ikke kunne rettes med hvidbalancekontrollerne. Lige netop gråtoneskalaen skal faktisk kunne gengives korrekt fra en digital component-kilde  – men ikke mange TV er i stand til det – formodentligt pga. afrundingsfejl i driver-kredsløbet.

Hvis man sætter TV’et i BIOGRAF-tilstand, og målet farvegengivelsen, får man dette resultat:

Vi kan se, at der anvendes en gamut, som er større end standarden foreskriver, hvilket ikke stemmer overens med flatpanels.dk’s måling, hvor gamut’en er tæt på standarden. Jeg har aldrig målt på et Panasonic-plasma-TV, der havde en korrekt gamut i BIOGRAF-tilstand. At anvende Delta-E-værdier til at vurdere fejl i farvegengivelsen er ikke uproblematisk, da dE normalt anvendes på to-dimensionelle størrelser som f.eks. et punkt på gråtoneskalaen. Afhængigt af, hvilken dE-beregningsmetode man anvender, kan en farves dE-værdi være enten ”god” eller ”dårlig”. Derfor kan en simpel procentmæssig vurdering (som den jeg har brugt højere oppe) være mere sigende.
 

Note 1: Jeg er efter lange vurderinger kommet frem til en forklaring på, at farvegengivelsen på kanten af gamut’en (altså 100% mætning) giver indtryk af at levere store afvigelser i lysstyrken.

Min bedste vurdering er, at det er APL-funktionen (altså justering af billedets lysstyrke som funktion af, hvor meget panelet belastes arealmæssigt eller lysstyrkemæssigt), der driller, hvis man måler 100% mættede farver ved for høj lysstyrke (altså 100*% lys). Fejlen er langt mindre synlig ved 75% lys (ikke 75% mætning – der er en væsentlig forskel på mætning og lysstyrke, selvom man også ser en langt mindre fejl ved f.eks. 75% mætning – men det har en anden forklaring).

Begrundelsen for, at det må være APL-funktionen, der er på spil er som følger:

Lad os kigge på tabellen igen, men denne gang kun på kanten af gamut’en, hvor der er 100% mættede farver (THX-mode):

Afvigelse fra idéal-gamut

Rød

Grøn

Blå

Gul

Cyan

Magenta

100% mætning

+32

+16

+35

+5.1

+6.4

+19

 

Her er det vigtigt at vide, at farven hvid er blandet af rød, grøn og blå rundt regnet i forholdet 22.2% : 71.3% : 6.50%. Det betyder, at når man skal justere farverne på plads, skal 100% mættet rød lyse med 22.2% af lystyrken for hvid og tilsvarende for grøn og blå med deres respektive procentsatser.

Til kalibreringen anvendes samme mønster størrelse og dermed samme arealmæssige belastning af panelet – MEN – her kommer tricket – den lysstyrkemæssige belastning er jo mindre for både rød, grøn og blå i forhold til hvid, som jo er summen af rød, grøn og blå! Hvis man bare er lidt uheldig  rammer man en testmønsterstørrelse, hvor APL-funktionen reagerer forskelligt afhængigt af om der skal vises  hvid, rød, grøn eller blå.

Hvis dette er sandt vil vi se, at for samme arealmæssige belastning vil blå (som er lyssvag, ~7% af hvid) vise en stor positiv afvigelse, rød en lidt mindre afvigelse (fordi rød lyser ~22% af hvid) og grøn den mindste afvigelse, fordi grøn lyser mest (~71% af hvid). Det er netop dette vi ser i tabellen. Fænomenet optræder med al sandsynlighed fordi APL-funktionen ser en mindre belastning af panelet for alle farverne og derfor skruer op for strømmen og dermed lyset for hele billedet: Jo mindre lys, jo mindre belastning jo mere skruer APl-funktionen op, og jo større fejl måler vi.

Hvad betyder det så i praksis? Kort sagt skal man ikke måle på testbilleder/felter med 100% lysstyrke, når man kalibrerer farverne, for det vil betyde, at man kommer til at skrue for langt ned for FARVE. Jeg har set flere eksempler på, at der i diverse fora anbefales en meget lav indstilling af FARVE (måske 22 – 24). Sandheden er, at fabriksindstillingen for FARVE er tæt på korrekt – måske skal den et par nøk ned – men ellers er det tæt på korrekt. Selvom vi ser afvigelser, er det altså langt fra sikkert at det betyder noget særligt i praksis – men sammenhængen mellem APL-funktionen og farvegengivelsen er altså ikke helt simpel (f.eks. kan farverne iblive for lysstærke i billeder med lille arealmæssig belastning og få farver og omvendt). Det, som vi vil se som resultat af APL-funktionen, er at gamma-kurven vil falde med øget lysstyrke i testfelterne (altså ”mellem” frames med forskellig panelbelastning)  – akkurat som målingerne viser i målesession 4 (side 8) – men det er ikke et udtryk for, at ”intra-frame gamma” er afvigende fra målet om et BT.709-gammaforløb – eller i det mindste en flad gammakurve. Ud over den faldende gamma i den lyse ende af gråtoneskalaen ser vi et lidt stigende gammaforløb i den lave ende af gamma-kurven – og det kan faktisk være et udtryk for, at Panasonic har implementeret BT.709-gamma frem for en flad gamma.

Alternativerne til ved måling og kalibrering er naturligt nok at anvende 75% lysstyrke for RGBW, små test felter, der trækker os tilbage på APL-kurven (men ikke for langt!) eller at anvende APL-testbilleder – helst med 75% lysstyrke.

Det er ekstremt vigtigt at forholde sig kritisk til måledata – for den reelle konstruktion af panel, driver-kredsløb og signalbehandling i øvrigt kan nemt give anledning til en forkert kalibrering – f.eks. indstilling FARVE som beskrevet ovenfor eller forvrængning af gamma-forløbet ved brug af en gamma-equalizer (som for G20 må være ekstern, men for andre plasma-TV kan være intern i apparatet ).

 
9.     Gamma

Jeg fik ikke i måle-session 1 lavet en kvalificeret måling af gamma, da jeg glemte at sikre, at den stod til 2.2. Det viste sig dog at være ligegyldigt, da GAMMA-indstillingen ikke har nogen funktion i THX-indstillingen.

Den gennemsnitlige gamma målte jeg til ca. 2.1, hvor den forventede gamma var 2.2. Jeg synes nu ikke, at gamma-kurven er flad som andre kilder antyder:  i THX-tilstanden er gamma som sagt 2.1 +/-0.1 (og det er måske en underdrivelse), mens den i BIOGRAF-tilstand er ligger omkring 1.8, når gamma-indstillingen ellers er valgt til GAMMA=2.2. Hvis man sætter GAMMA=2.6 i BIOGRAF-tilstand, får man gamma=2.1.

10.                               Dithering-støj

PWM-støj (PWM = Pulse Width Modulation, pulsbreddemodulation) opstår, når farverne skal skabes (jf. sub-field drive-konceptet). Støjtypen er ”temporal”, da den afhænger af tiden: Sub-pixels tændes og slukkes mange gange i et tidsrum.

Derudover kan der anvendes ”spatial dithering” til at blande nye farver ved at placere forskelligfarvede pixels tæt op ad hinanden. Man kan så vælge at ændre den spatiale dithering over tid (og dermed gøre den temporal også) for at undgå f.eks. banding og lignende synlige problemer.

Vi fandt nogle klip (DVE HD Basics), hvor der var synlige dithering-artefakter og eksperimenterede med betragtningsafstanden for at afgøre, hvornår fænomenet forsvandt:

Uden IFC slået til, kunne man ane dithering-artefakterne på 2[m] afstand.

Med IFC aktiv skulle man ind til ca. 0.5[m] for at se artefakterne.

Dette var på en 42”-version af G20E.

11.                               Framerates

PAL-materiale (50i/50Hz) afspilles korrekt ved 100[Hz] framerate med og uden IFC slået til.

 

12.                               Luma- og chroma-kanalerne

Ved en test med Luma-plate (DVE HD Basics) kunne man de nogle signalbehandlingsartefaktier, som også fandtes på 42V10E. Artefakterne manifesterer sig som (levende) støj i billedet. Vi forsøgte at fotografere fænomenet:

Man kan se støjen som vandrette streger i billedet. Om man ser det ved reelt filmmateriale er uklart – men det er som udgangspunkt en afvigelse fra målet om ikke at have den slags artefakter i billedgengivelsen.
 
Ved test med chroma-plate kan man let konstatere, at G20 performer væsentligt bedre end G10 mht. signalbehandlingen af farvegengivelsen i mørkere scener. Den minder om V10 på dette punkt.

13.     Støj

Eksemplaret af 42G20E vi målte på hos PP Radio udviste ikke nogen støjproblemer (buzz): Man kunne høre strømforsyningen svagt – og i tidligere modeller overdøvede blæserstøjen sikkert den svage buzz.

Eksemplaret vi målte på hos Nørgaard Radio udviste en smule mere buzz ved varierende panelbelastning.

Det er desværre umuligt for mig at afgøre, om man vil opleve buzz fra G20E som et problem – det er en helt individuel vurdering.

14.      En fælde?

Ved måling på 42G20E med PS3 som kilde, fik vi et underligt måleresultat:

Vi ser, at sekundærfarverne (CYM) ligger skævt – specielt cyan og magenta – men også gul. Det gør også at farvemætningsforløbet fra hvis til 100% mættede farver er skævvredet. Dette sker kun med PS3 som afspiller – og det lyder næsten som et gammel spøgelse, vi har hentet frem fra gemmerne (http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=54422&KW=bantam&PN=35&title=bd-aften-hos-otto-avp).

Der er noget, der tyder på, at PS3 ikke fungerer perfekt som BD-afspiller sammen med 42G20E – men det er noget vi evt. kan undersøge senere. Ved anvendelse af Panasonic BD60 som afspiller var der ikke nogen problemer.



Redigeret af bantam - 14-November-2010 kl. 19:08
/lars
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2010 kl. 17:13
Super dejlig tråd og tak for et godt stykke arbejde Lars

Men endnu vigtig er shadow detail i forbindelse med sortniveauet og når man tænker på prisklasse. fåes det vil ikke meget bedre. EN g20 levere i hvertfald det jeg havde forventet og glæder mig til at se den med egne øjne engang i weekenden.



Redigeret af xcardman - 02-Marts-2010 kl. 17:13
Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Oprettet: 19-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2010 kl. 18:37
god test. Altså sortniveau er ikke det vigtigste og syntes faktisk at sort var sort nok på en g10 dog ikke om dagen pga det grå panel, men det er gjort sort nu og vil derfor ikke påvirkes i samme grad. Et tv til 9000kr med thx mode og så god shadow og farvegengivelse er da kanon, samtidigt er sortniveaet efter min mening sort nok til 95% af befolkningen.
Samsung 65HU7505

Pioneer VSX-LX50

SVS 5 satelite
SVS SB2000

JVC HD750

Sony PS4
Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Oprettet: 19-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2010 kl. 18:39
du vil ikke kunne bemærke forskellen i sortniveauet hvis du er vant til at ha tændt et par lamper mens du ser film mv, det er kun i fuld mørklægning at forskellen ville kunne se forskel. Men bantam, et emne jeg ikke kan se er blevet oplyst er om flimmerpixel er nede på 9g kuro niveau eller?
Samsung 65HU7505

Pioneer VSX-LX50

SVS 5 satelite
SVS SB2000

JVC HD750

Sony PS4
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2010 kl. 19:05
Jeg arbejder på højtryk med at analysere måledata og noter... PWM-støj er et af emnerne ("flimmerpixel"), som der kommer lidt om.
/lars
Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Oprettet: 19-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2010 kl. 20:00

Hehe godt at høre, og godt du vil teste det. Ved du om Rasmus har testet dette, læste nemlig ikke hele testen.



Redigeret af Sigida - 02-Marts-2010 kl. 20:00
Samsung 65HU7505

Pioneer VSX-LX50

SVS 5 satelite
SVS SB2000

JVC HD750

Sony PS4
Til top
JA Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 20-August-2009
Status: Offline
Point: 534
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2010 kl. 20:05
vil ikke kunne bemærke forskellen i sortniveauet hvis du er vant til at ha tændt et par lamper mens du ser film mv, det er kun i fuld mørklægning at forskellen ville kunne se forskel.

Heyhh - endelig en der ved hvad han taler om - bravo Clap
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2010 kl. 21:02
Flyttet til starten af tråden.

Redigeret af bantam - 02-Marts-2010 kl. 21:05
/lars
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6276
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2010 kl. 21:20
Hej bantam , tak for det store arbejde du lægger i denne testClap , det med Luma-kanalen , er det noget du kan uddybe for os ( migSmile ) uden den store tekniske tv viden ? Jeg tror at mange som mig ønsker at vide , om vi får et decideret bedre billede/kvalitet ved at skifte til en G20 , for det er jo i bund og grund det , det hele drejer sig om . ...
MVH
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Oprettet: 19-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2010 kl. 21:20
Ja, det er fordi sortniveauet er vurderet til godt nok på en panasonic g20 og især når de bruger black panel, Men dette gælder ikke skærme hvor sortniveau ikke er godt nok, og det er den desværre ikke på de fleste lcd skærme. 
Samsung 65HU7505

Pioneer VSX-LX50

SVS 5 satelite
SVS SB2000

JVC HD750

Sony PS4
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu