recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Strandvasker's HTPC cirkus..
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketStrandvasker's HTPC cirkus..

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Direkte link til dette indlæg Emne: Strandvasker's HTPC cirkus..
    Sendt: 06-Marts-2010 kl. 15:32
Nu er jeg nået så langt at jeg synes jeg kan tillade mig at fortælle lidt om den opsætning jeg har valgt.

Først stumperne:
- Zotac Ionitx bundkort
- 2GB RAM
- 500 GB 2.5" harddisk
- Antec ISK300-65 kabinet
- DVD reader/brænder
- Noctua 80mm blæser
- Active Key trådløst tastatur
- HD Homerun tuner

Kommende stumper:
- USB infrarød sender/modtager
- Ekstra harddiskplads eller en NAS

Software:
- Windows XP
- DVBViewer Recording Service
- XBMC til windows

Det mit system kan og ikke kan:

Jeg har sigtet efter et system der er relativt simpelt.

Fra starten valgte jeg muligheden for at se live tv gennem min htpc fra. Jeg har altså ikke mulighed for at sidde i sofaen og pause et live tv signal eller for den sags skyld bede min htpc om at optage programmet. Det er muligt softwaren kan bruges på den måde, men det har jeg ikke valgt at gøre.

I stedet gør jeg brug af DVBViewer Recording Service's webinterface. På min gamer/nørde-pc har jeg et bookmark til min htpc's ipnummer og når jeg vælger det får jeg en lækker, overskuelig webside op der viser mig hvad der kommer af tv idag fra de kanaler jeg har adgang til. På denne webside kan jeg se programbeskrivelser, sætte hak ved udsendelser jeg gerne vil have optaget, sætte hak i "reruns" hvis jeg vil have den til at snuppe efterfølgende afsnit af en serie og den slags. Ikke noget med at sidde og nørkle med at programmere optagelser ind med en fjernbetjening, bare ind på websiden og klik, klik, klik med musen, supernemt!
Websiden giver samtidigt et overblik over ting jeg tidligere har optaget, ting jeg har bedt om at få optaget, fortæller om der er konflikter mellem optagelserne og meget mere.

Recording Service skovler udsendelserne ned i .ts format, det er de rå data den får fra tuneren. Det fylder en del, til gengæld er signalet præcis det samme som hvis jeg havde set det live. Samtidigt gør det opgaven dejlig nem på min htpc, den skal ikke knokle med at bearbejde signalet, den tager bare den rå transport stream og gemmer på disken. Jeg så den optage 4 programmer samtidigt forleden og cpu load lå under 10%.

Det jeg ender op med er en mappe fyldt med udsendelser der interesserer mig. Til at se disse programmer har jeg installeret XBMC både på min htpc og på min gamer/nørde-pc.

XBMC er sådan en medie afspiller med noget stor, letlæselig grafik der egner sig godt til at blive vist på et tv. Jeg kan sidde i sofaen med det trådløse tastatur, se min htpc's xbmc interface vist på tv'et og via tastaturet vælge og vrage mellem det der er optaget. Jeg har bestilt en USB infrarød dims hjem og planen er at jeg også skal kunne manøvrere rundt i xbmc's interface med min fjernbetjening, men indtil videre bruger jeg tastaturet.

Hvis jeg er for doven til at møffe ind i stuen kan jeg istedet starte den xbmc op jeg har installeret på min gamer/nørde-pc og se de optagede programmer på den.

Hvis jeg får trang til live tv må jeg ind på sofaen og bruge tv'et på den gammeldags måde, men siden jeg har fået htpc'en har jeg stortset ikke set live tv. Engang imellem får jeg trang til at zappe rundt, men jeg finder sjældent noget der interesserer mig som jeg ikke allerede har optaget og første gang der kommer en reklamepause bliver jeg knotten over jeg ikke bare kan springe den over.

Ting jeg stadig slås lidt med:

Af uvisse årsager vil XBMC til windows ikke lave hardware accelereret grafik. På min gamer/nørdepc er det ikke det store problem da den har muskler til at tumle et HD signal på rå processorkraft, men Atom cpu'en i min HTPC får åndenød når den skal vise et HD signal. Almindelige SD signaler kan den sagtens vise. Jeg har lige pt. en lappeløsning kørende hvor xbmc på htpc'en overlader opgaven til Media Player Classic HC (mpc-hc) når der skal vises en HD optagelse. Mpc-hc kan nemlig godt finde ud af at bruge grafikkortets hardwareacceleration og så behøver Atom cpu'en ikke bøvle med det.

Så almindelige SD optagelser fyrer jeg af med xbmc's indbyggede fremviser, det giver et cpu load omkring 20% og kører helt glidende og uden problemer. Når jeg vil se en HD optagelse skal jeg højreklikke på den, vælge "Play using.." og "MPC-HC", så swapper xbmc sig selv i baggrunden og overlader showet til mpc-hc. Fordelen er at det kører helt glidende med lavt cpu load. Ulempen er at jeg ikke længere kan bruge mine sædvanlige xbmc knapper til at styre rundt, men nu er ovre i mpc-hc's interface som bruger nogle andre knapper. Når udsendelsen er færdig / jeg lukker mpc-hc ned, swapper den tilbage til xbmc igen..

Billeder og lir:

..må I vente lidt på, kameraet i min telefon er skod, så jeg skal lige ud og låne mig lidt frem først..

Opdatering:

6/5-2010: Se indlæg på side 3


Redigeret af strandvasker - 06-Maj-2010 kl. 13:56
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2010 kl. 15:45
Endelig en HTPC tråd fra selve grundlæggeren af "vis mig dit HTPC setup". Det har vi ventet på Thumbs Up
 
Vi glæder os til billeder, et billede siger mere end 1000 ord Wink. Det lyder som du har fået et setup der spiller, ville dog ikke selv undvære live tv.
 
Keep up the good work.
 
BS
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2010 kl. 17:35
Du har problemer med xbmc ikke vil bruge HW acc. Er der et sted i xbmc hvor du kan vælge hvilken codec den bruger? Hvis ja, så kan det jo være at den bruger den forkerte
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2010 kl. 18:08
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Du har problemer med xbmc ikke vil bruge HW acc. Er der et sted i xbmc hvor du kan vælge hvilken codec den bruger? Hvis ja, så kan det jo være at den bruger den forkerte


Hvis der er har jeg ikke fundet det endnu.. xbmc har mulighed for hw acc. under linux, men det ser ikke ud til at være en mulighed for windows versionen endnu. Der er en masse mennesker på xbmc's forums der efterlyser det, men endnu ingen der har taget udfordringen op og er gået igang med at kode det. Jeg har ikke fundet muligheden for at ændre codec heller, den kører en indbygget viewer der er baseret på ffmpeg.


Redigeret af strandvasker - 06-Marts-2010 kl. 18:09
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2010 kl. 09:17
Jeg er lidt nysgerrig efter at vide hvorfor du har valgt XMBC i stedet for at bruge DVBViewer som klient ?
 
Når du nu alligevel bruger recording service, synes jeg jo det virker indlysende, og så meget forskel er der vel heller ikke i funktionaliteten eller hur ?
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2010 kl. 09:45
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Du har problemer med xbmc ikke vil bruge HW acc. Er der et sted i xbmc hvor du kan vælge hvilken codec den bruger? Hvis ja, så kan det jo være at den bruger den forkerte


Hvis der er har jeg ikke fundet det endnu.. xbmc har mulighed for hw acc. under linux, men det ser ikke ud til at være en mulighed for windows versionen endnu. Der er en masse mennesker på xbmc's forums der efterlyser det, men endnu ingen der har taget udfordringen op og er gået igang med at kode det. Jeg har ikke fundet muligheden for at ændre codec heller, den kører en indbygget viewer der er baseret på ffmpeg.

Du har nu ikke helt ret i at ingen har taget udfordringen op. Det er der faktisk flere der har!


Der er både en der arbejder på at få den nuværende afspiller til at kunne klare det og nogle andre der arbejder på en helt ny intern afspiller til xbmc under windows som også vil kunne klare det. pvr er også på vej til xbmc og kan allerede nu testes i deres pvr svn branch. 


Selv er jeg ikke 100% på grunden til jeg bruger xbmc :) men kan dvbviewer f.eks. scrape information omkring alle ens film og sætte dem op i et bibliotek med covers, fanart osv. ?



Redigeret af Briam - 08-Marts-2010 kl. 09:46
Til top
MesterLars Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2010 kl. 10:43
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Jeg så den optage 4 programmer samtidigt forleden og cpu load lå under 10%.


Hvordan kan den optage 4 programmer samtidigt? Jeg troede en dobbelttuner (som hdhomerun vist er) kunne optage 2 programmer.

Hvor mange programmer kan man se/optage samtidigt med dit setup?
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2010 kl. 10:58
1 DVB tuner åbner typisk op for at man kan optage alle kanaler liggende på samme "frekvens" (også kaldet MUX eller transponder) samtidig.
 
På det jordbaserede sendenet, kan du lige nu, med én DVB-T tuner, kunne optage DR1, TV2, og DR2 samtidig.
 
Det afhænger så af ens mediecenter software, hvor vidt det kan lade sig gøre.


Redigeret af confused - 08-Marts-2010 kl. 11:00
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
Benu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 812
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2010 kl. 11:04
Hvilken version af XBMC bruger du?
Den Ben
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2010 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af MesterLars MesterLars skrev:


Hvordan kan den optage 4 programmer samtidigt? Jeg troede en dobbelttuner (som hdhomerun vist er) kunne optage 2 programmer.

Hvor mange programmer kan man se/optage samtidigt med dit setup?


Det kom også lidt bag på mig, det handler som Confused er ind på om, at den åbner for en MUX som åbenbart indeholder mere end en kanal. Jeg har ikke styr på hvilke kanaler der ligger samlet i hvilke MUX, jeg har som sagt bare oplevet den optog 4 programmer samtidigt på et tidspunkt.

Ifølge google kan sådan en MUX indeholde 3-4 kanaler, så worstcase kan de to tunere i HDHR hente 2 programmer og bestcase en 7-8 stykker, afhængigt af om jeg får bestilt kanaler der ligger i en MUX der allerede er i brug eller ej..

Det fede er dog at Recording Service holder styr på det for mig. Jeg prikker bare de programmer ud jeg er interesseret i og bagefter kigger jeg i den Timer List den laver om der er programmer med rød skrift = konflikt. Hvis der er konflikt vælger jeg så en af optagelserne fra, men konflikten opstår kun når jeg vil optage fra 3 MUX samtidigt, dvs. jeg kan godt være heldig at den godkender 4 samtidige programmer når nu den ved at flere af dem deler MUX.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2010 kl. 11:45
Oprindeligt skrevet af Benu Benu skrev:

Hvilken version af XBMC bruger du?


Min htpc kører såvidt jeg husker 9.04.1-repack2. På min gamer/nørdepc er jeg igang med at forsøge med forskellige former for hardware acceleration til HD optagelser, så den kører en xbmc der hedder Rev28144-dx. Hvis jeg får det til at spille ordentligt med HW acceleration på gamer/nørdepc'en så opdaterer jeg efterfølgende softwaren på htpc'en.

..og så venter jeg med spænding på at nogle af de links Briam postede når frem til noget der virker. I xbmc live er det bare at sætte hak i VDPAU, det kunne være kanon hvis det blev lige så enkelt i windows versionen  i stedet for alt muligt bøvl med config filer og swappen rundt mellem programmer..
Til top
Benu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 812
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2010 kl. 15:37
OK, havde også læst at nogle af svn kunne afkode i GPU
Den Ben
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu