recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Briam's htpc setup
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBriam's htpc setup

 Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Emne: Briam's htpc setup
    Sendt: 10-Marts-2010 kl. 10:03
Tænkte jeg også ville dele mit htpc setup da jeg selv føler jeg har lært meget siden jeg begyndte og vil jo gerne dele ud af min erfaring :) (strandvaskers template)

Hardware:
- Zotac IONITX-A  bundkort
- 2GB 800mhz RAM
- WD Green 1TB 3.5" HDD
- Noname 250GB 3.5" HDD
- DYI case af 5mm plexiglas 
- Noctua 92mm blæser
- Logitech Media Pro bluetooth tastatur
- Ipod Touch 1. gen 
- AVerTV Volar Black HD A850
- HP Media Center infrarød transceiver
- Logitech Harmony 600

Hardware ønsker:
-Mere harddisk plads
-Nyt kabinet med plads til 4-8 harddiske
-Bundkort med den nye ION og med pci-e til raid controller
-Raid Controller

Software:
- Ubuntu Lucid Lynx 
- XBMC svn
- Rapier skin
- Opensubtitles OSD
- Sabnzbdplus
- Sick-Beard
- LIRC

Det mit system kan og ikke kan:

Lad mig starte med det mit system ikke kan, altså det at se live tv fra tuner. Det er egentlig en ting jeg godt kunne tænke mig som også er under udvikling i xbmc. Grunden til jeg ikke skifter software til noget andet er at der efter min erfaring ikke er andet software hvor der er lige så lidt arbejde i at scrape fanart, covers osv og metadata til ens film, serier og musik. En funktion xbmc gør som ingen andre og som er primær grunden til at jeg bruger xbmc. 

Grunden til jeg har valgt ubuntu er ganske enkelt at jeg på den måde får en utroligt let opsat hardware acceleration med vdpau der gør at xbmc afspiller alt jeg kaster efter den. 

Der er udmiddelbart ikke nogle begrænsninger ved at kører ubuntu, men det kræver meget tid at sætte op især når man som mig ikke har så meget linux erfaring. Men når det så er sat op så virker det også bare. Mit system kører 24/7 men med ubuntu har jeg nok en boot tid på ca 30sek fra jeg har trykket på knappen til den er inde i xbmc og klar til brug, har lige haft windows 7 installeret på den også og synes derfor det er ret nævneværdigt :) Desuden kan jeg tilføje at xbmc kører meget mere flydende end wmc7 som på dette setup virker meget langsomt.

Ved ikke hvor meget jeg må snakke om sabnzbd her men det henter automatisk nye afsnit af alle de serier jeg følger med i når de er blevet sendt (udpakker, omdøber flytter). Når den så har hentet er afsnit færdigt sender den et http signal til xbmc som så opdatere biblioteket. 

Når jeg skal lave ændringer eller pille ved mit mediacenter foregår det over vnc remote desktop som fungere meget godt. Jeg kan selvfølgelig ikke remote styre xbmc da det er opengl.

Ting jeg stadig slås lidt med:

Jeg slås faktisk ikke rigtigt så meget med det for tiden. Vil som sagt gerne have live tv til at virke på et tidspunkt men har ikke det store behov pt. 










Redigeret af Briam - 15-Juni-2010 kl. 10:44
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2385
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2010 kl. 10:26
Kanon, smider du ikke også et link i "Se min HTPC" tråden?

Det der sabnzbd, hvad er det for noget? Når jeg googler siger den noget om at hente nyheder ned fra nettet og det kan jeg ikke lige få til at matche at du skriver den henter nye afsnit af de serier du følger med i og pakker dem ud?!?

Jeg synes ikke du skriver noget om tunere nogen steder? Hvis du gerne vil se live tv under xbmc er det nemt med en HD Homerun.

Setup programmet til HDHR scannede alle mine kanaler igennem og lavede herefter en mappe der hedder "HDHomeRun XBMC TV" med en lillebitte .strm fil pr. station. I filen "18 Discovy Channel.strm" står en enkelt linie med "hdhomerun://1210B2FD-1/tuner1?channel=a8qam64-6875:730000000&program=6360" og det er det.

I xbmc klikkede jeg Add Source og pegede på HDHomeRun XBMC TV mappen. Når jeg klikker på mappen viser xbmc mig alle de små .strm filer og hvis jeg vil se Discovery finder jeg
18 Discovy Channel.strm i listen og klikker på den, det er supernemt..
Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2010 kl. 10:46
Ok jeg må lige hjem og kigge på det hdhomerun. Har faktisk windows 7 64 installeret i skrivende stund da jeg skulle teste noget skidt... kan være jeg skal lade være med at skifte tilbage hvis jeg kan få dvxa til virke i xbmc under windows også! det med hdhomerun så kan du vel ikke optage kan du? du streamer vel bare tv til xbmc? 

sabnzbd+ er en nzb læser (nyhedlæser). Det fungere lidt på samme måde som torrents men man betaler et lille månedligt beløb for en usenetserver som gør at man ikke er afhængig af at andre seeder som med torrents. Så har jeg et addon til google chrome der gør at jeg på sider som nzbmatrix eller newzbin får en knap jeg trykke på (på min bærbar) og så starter den det download på min htpc :)

Troede hdhomerun var software :) kan se det er en reel box. Må se om jeg kan få mine tunere til at virke på en måde.


Redigeret af Briam - 10-Marts-2010 kl. 13:01
Til top
Spunk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 485
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2010 kl. 20:26
jeg har ingen probs med DXVA i XBMC på en win 7 PC. men der er selvfølgelig stadig en lidt ustabil svn build jeg kører med.

Ville lige høre omkring din boot tid i ubuntu. Du skriver 10 sek. om at boote Confused.. Er det fra off til desktop? eller fra standby / sleep mode... Jeg er nemlig lidt træt af win7 boot tiden på et par minutter, men er desværre lidt afhængig af itunes som jeg styrer fra remote app på ipod touch...
Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2010 kl. 20:35
Hvorfor styre du itunes med remoteapp når du kan styre xbmc med xbmc remote til ipod og så have musikken i xbmc. 

ca 10sek er fra off til at den er inde i xbmc og det er klar. Ved ikke om jeg overdriver lidt men det er i hvert fald der omkring. Har læst man med en ubuntu minimal install skulle kunne komme ned på omkring 5sek. Jeg kan i hvert fald sige med sikkerhed at du kan skære 75% af din bootid i forhold til w7

Har selv skiftet til win7 og hardware acceleration virker super. 

Har du haft problemer med scripts i xbmc på windows? jeg kan ikke komme ind i svn repo installer. Den siger bare "failed"


Redigeret af Briam - 10-Marts-2010 kl. 20:38
Til top
Spunk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 485
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2010 kl. 21:02
Nææh, ingen problemer med SVN repo, kører også med xbmc zone installer uden prob's..

Det er vel ikke bare firewallen i win 7 der driller eller lign...? ;-)

jeg vil ihvertfald lige teste ubuntu med xbmc, win7 må jo siges at være temmeligt sløv i opstarten sammenlignet..
Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2010 kl. 22:00
hmm lyder underligt. Selv har jeg mit kørende 24/7, så der vil jeg foretrække windows 7 da da windows nu engang er det jeg er vokset op med at bruge.

Hvilken rev bruger du præcist? jeg har bare taget den sidste nye.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2385
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2010 kl. 00:30
Oprindeligt skrevet af Briam Briam skrev:

Ok jeg må lige hjem og kigge på det hdhomerun. Har faktisk windows 7 64 installeret i skrivende stund da jeg skulle teste noget skidt... kan være jeg skal lade være med at skifte tilbage hvis jeg kan få dvxa til virke i xbmc under windows også! det med hdhomerun så kan du vel ikke optage kan du? du streamer vel bare tv til xbmc?


HDHR er som du har opdaget et stykke hardware, mere præcist en boks med to antenneindgange og en lan forbindelse. Jeg kan ikke bruge xbmc til at optage tv, det bruger jeg DVBViewer's Recording Service til, men xbmc kan godt bede HDHR om at få streamet TV og det er supernemt, faktisk kan konfigurationsprogrammet til HDHR sætte det op for dig..

Jeg kan ikke få dxva til at virke under xp, så jeg overvejer om jeg skal smide lidt penge efter en win7. Til gengæld var der vist noget bøvl med den acer revo jeg testede et par uger, win7 og dvbviewer, så det skal nok passe at win7 får xbmc til at køre hardwareaccelereret men til gengæld invaliderer min Recording Service?? LOL

@Spunk: Hvad angår det med boot tid så vil jeg anbefale dig at prøve XBMC Live, det er sådan en færdig installation lige til at kyle på en cdrom eller en USB stick og prøve af uden at den blander sig i din normale installation. Jeg fulgte vejledningen på http://www.mini-itx.com/projects/xbmc-ion/module/1 og det tog ca. en halv time smide sådan en opsætning på min USB stick. Herefter satte jeg usb stick'en i min htpc, fortalte bios at det var okay at boote fra den og det var det. Når jeg trykker power laver den det der sædvanlige med at tælle ram og opdage mine diske, herefter opdagede den min usb stick og få øjeblikke senere var det en fungerende xbmc kørende. Jeg har ikke taget tid, men 10-15 sekunder er ikke helt ved siden af, og det kan sikkert bliver hurtigere hvis jeg lader den installere på min harddisk i stedet for at køre det hele fra usb stick'en..

Det rigtigt skønne er at du kan teste uden at installere. Da jeg var færdig med at nørde rundt i xbmc live lukkede jeg maskinen, fjernede usb stick'en og genstartede og så var jeg tilbage i min normale htpc opsætning med windows xp.
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2010 kl. 00:44
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Til gengæld var der vist noget bøvl med den acer revo jeg testede et par uger, win7 og dvbviewer, så det skal nok passe at win7 får xbmc til at køre hardwareaccelereret men til gengæld invaliderer min Recording Service?? LOL
Win 7 og Recording Service kører perfekt sammen, HELT uden problemer. Har kørt med det siden den første beta version af Win 7
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2010 kl. 08:29
Jeg tror det jeg vil satse på er at bruge dvbviewer server delen og så få det ind i xbmc med upnp. Vil ikke have noget problem med at styre optagelser over web det ville faktisk være en ganske fin løsning tror jeg. Lige nu er mpeg4 kanalerne problemet, den har fundet dem men kan ikke se dem. Hvilke codecs bruger i? og er der nogle specielle indstillinger jeg skal lave?

Ja og så har jeg stadig problemet med at alle scripts/plugins ikke kan starte. Har tjekket min firewall og den var slået fra i forvejen :)



Redigeret af Briam - 11-Marts-2010 kl. 08:30
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2385
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2010 kl. 08:37
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Til gengæld var der vist noget bøvl med den acer revo jeg testede et par uger, win7 og dvbviewer, så det skal nok passe at win7 får xbmc til at køre hardwareaccelereret men til gengæld invaliderer min Recording Service?? LOL
Win 7 og Recording Service kører perfekt sammen, HELT uden problemer. Har kørt med det siden den første beta version af Win 7


Tjaae, jeg installerede DVBVierwer på min gamer/nørdepc (win xp) for at se hvad det var og det virkede fint. Så installerede jeg på Revo'en (win 7) og når den skannede kanaler på min HDHomerun fandt den ingenting. Eller jo, man kunne se den reagerede med den der signalstyrke indikator, men der kom bare ingen kanaler ud af det. Jeg dykkede dog ikke længere ned i det fordi jeg allerede på det tidspunkt havde besluttet at levere Revo'en tilbage, så det er muligt det er noget der kan fikses, men det virkede ihvertfald ikke at gøre præcis som jeg havde gjort på maskinen med xp.
Til top
Spunk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 485
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2010 kl. 12:31
Oprindeligt skrevet af Briam Briam skrev:

hmm lyder underligt. Selv har jeg mit kørende 24/7, så der vil jeg foretrække windows 7 da da windows nu engang er det jeg er vokset op med at bruge.

Hvilken rev bruger du præcist? jeg har bare taget den sidste nye.


Hmm, jeg kan lige vende tilbage med rev, det er ikke lige hver dag der er tændt for mediecenteret Wink..

Har lige testet ubuntu på min alm. stationære, og der får jeg desværre en boot tid på omkring 40 sekunder, -ikke meget hurtigere end min pc starter win7 Ouch. Ved ikke om det er fordi jeg bare har kørt std. install af ubuntu eller hvad.. XBMC Live kan jeg ikke få i luften på min pc'en, den crasher ved grub'en (tror jeg det var)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu