recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sonos, Squeezebox evt anden?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSonos, Squeezebox evt anden?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Direkte link til dette indlæg Emne: Sonos, Squeezebox evt anden?
    Sendt: 03-April-2010 kl. 15:39
Fik lige den tanke, at nu vi alligevel HAR fat i debatten her, så ville jeg høre om der var nogen af jer, der har en Sonos ZP90, (eller bare en af de andre) og en Xtreamer e-TRAYz som i har fået til at køre sammen med, for har lige fået sat mit hub på nu, så ps3 & Xtreamer Media Playeren køre på samme kabel ind til routeren, og ps3en ku ik finde noget fra e-trayzen, så... blev selvfølgelig lidt små nervøs for, om Sonos'en møder samme problem, eller om en af jer har fået det til at fungere, og evt. hvordan? :) (en såkaldt dummies tutorial ville være rart om nødvendigt Tongue)

- På forhånd tak! :)
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2010 kl. 13:27
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Jeg vil dog stadig til enhver tid vælge Sonos over SB (hvilket jeg også fornyligt har gjort), da det system imo bare er så meget lækrere og mere velfungerende.

Åhhh, don't go there, det er jo smag og behag, der er fordele og ulemper ved begge systemer, det er blevet diskuteret flittigt i andre tråde.

Det var slet ikke derfor jeg kommenterede dine udtalelser - det var alene for at udrydde misforståelser omkring priser og hvilke enheder der kan hvad. 

Med det du skrev kunne folk tro at Squeezebox Duet = ZP90 = 2.800 kr. og det er forkert på flere måder.
Manden spørger jo om anbefalinger til et system. Jeg medgiver i ovenstående at Sonos er væsentligt dyrere end SB, men at jeg stadig til enhver til ville vælge det system (og jeg har haft Squeezebox). Det er klart at de to systemer er meget forskellige på features og muligheder, så selvfølgeligt er det smag og behag. Men det ville da være verdens kedeligste forum hvis vi ikke måtte komme med subjektive holdninger og kun skulle diskutere tørre fakta. Så var vi desuden aldrig kommet videre end at lave en head-to-head sammenligning af de to systemers features i et regneark, og så lade trådstarter vælge ud fra det.
I dette tilfælde, hvor mandens NAS dog sandsynligvis ikke kan klare at køre SqueezeCenter og hans listede behov til fulde dækkes af Sonos, så synes jeg ikke på nogen måde det er galt at anbefale det system.

Jeg skriver jo også at ovenstående er min egen mening (hvilket burde være tydeligt i et forum anyway) og så må trådstarter jo selv vælge ud fra hvad han selv synes og tror mest på.

Når jeg skrev "åhhh, don't go there" så var det fordi denne tråd, lige indtil dit udsagn, havde været herlig objektiv og fri for subjektive kommentarer som  "mit system er mere lækkert og velfungerende".

Vi diskuterede hvorvidt din sammenligning ad Duet = ZP90 = 2.800 var korrekt/fair og så synes jeg det andet var en lidt malplaceret subjektiv kommentar, som erfaringsmæssigt kan ophidse sindene, derfor min "don't go there"-kommentar.

Jeg er ikke interesseret i endnu en Squeezebox vs Sonos tråd, dem er der rigeligt af herinde.

Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2010 kl. 12:04
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Jeg vil dog stadig til enhver tid vælge Sonos over SB (hvilket jeg også fornyligt har gjort), da det system imo bare er så meget lækrere og mere velfungerende.

Åhhh, don't go there, det er jo smag og behag, der er fordele og ulemper ved begge systemer, det er blevet diskuteret flittigt i andre tråde.

Det var slet ikke derfor jeg kommenterede dine udtalelser - det var alene for at udrydde misforståelser omkring priser og hvilke enheder der kan hvad. 

Med det du skrev kunne folk tro at Squeezebox Duet = ZP90 = 2.800 kr. og det er forkert på flere måder.
Manden spørger jo om anbefalinger til et system. Jeg medgiver i ovenstående at Sonos er væsentligt dyrere end SB, men at jeg stadig til enhver til ville vælge det system (og jeg har haft Squeezebox). Det er klart at de to systemer er meget forskellige på features og muligheder, så selvfølgeligt er det smag og behag. Men det ville da være verdens kedeligste forum hvis vi ikke måtte komme med subjektive holdninger og kun skulle diskutere tørre fakta. Så var vi desuden aldrig kommet videre end at lave en head-to-head sammenligning af de to systemers features i et regneark, og så lade trådstarter vælge ud fra det.
I dette tilfælde, hvor mandens NAS dog sandsynligvis ikke kan klare at køre SqueezeCenter og hans listede behov til fulde dækkes af Sonos, så synes jeg ikke på nogen måde det er galt at anbefale det system.

Jeg skriver jo også at ovenstående er min egen mening (hvilket burde være tydeligt i et forum anyway) og så må trådstarter jo selv vælge ud fra hvad han selv synes og tror mest på.


Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Min tanke om et multirums musiksystem (som dette jo i grunden ikke er, endnu) er at slippe for den decentrale styring som man er vant til fra anlæg, transistorradio, computer med MP3-afspilning mm. og samle det hele i en central styreenhed som en remote til enten SB eller Sonos, iPhone eller styring via computer. Så giver det for mig ingen værdi at have display eller andet smart til mine enheder, da displayet sidder i remoten.
Men der kan selvfølgeligt være forskellige brugsmetoder.

Jeg kan høre at du hverken er gift eller har børn Smile for så ville du kende nytten af decentral styring.

Min familie ville da gå totalt amok hvis vi kun havde en "fjernbetjening" i hele huset (200m2) LOLBørnene hører deres egen musik og betjener deres Squeezebox Boom via knapperne/display på enheden eller den lille medfølgende remote.

Og selvom jeg har adgang til at styre alt fra min Duet Remote, så er det rart at man ikke behøver at have den på sig hele tiden når man lige vil skrue ned for musikken eller skifte kanal/musik, men kan gøre det henne ved nærmeste enhed.

Så der er bestemt ikke noget i vejen med decentral betjening.
Ikke gift, men bor sammen med kæresten, så de to ting kommer vel ud på et i det her tilfælde. Vi har en CR200 remote, jeg har en iPhone og kæresten har en HTC Hero (Android telefon, hvortil der også findes en Sonos App, dog officielt fra Sonos). Så vi har intet behov for decentral styring, da vi har masser af remotes.
Når vi engang får børn der skal bruge systemet, nøjes jeg da heller ikke med kun at have en controller, for så kan systemet jo ikke benyttes af flere personer, det siger sig selv. Det skubber så omkostninger længere op, men lige meget hvad man vælger at gøre så er der kompromisser. I Sonos tilfælder, hedder kompromisserne efter min mening pris og delvist den lukkede arkitektur.

Som jeg også skriver, der er forskellige brugsmetoder og -mønstre, så det system som passer 110% på den ene, kan være det rene lort for den anden.
Til top
slate Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-August-2007
Sted: Struer, Denmark
Status: Offline
Point: 589
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2010 kl. 11:48
Nu hvor Muffeh's tråd alligevel er kørt lidt af sporet vil jeg lige tilføje at at en Squeezebox bruger har lavet et Android program som kan klare opsætningen af en Receiver. Mon ikke en ditto snart dukker op til Iphone/Touch. Så hvis man er skræmt af udsigten til at bruge Net::Udap så findes der nu GUI alternativer.
Og det er så en af styrkerne ved Squeezebox; hvis du savner en funktionalitet så er der sikkert allerede en der har lavet det.
Stue: Duet->Beresford Caiman->Carver A-500x->B&W 704 + Tosh EP35, Sony 32v5500

Kælder: Mitsu HC6000, Steward 92", Tosh XE1, Oppo 93, Onkyo 875, JBL+Velo

DVD:124, RØD:141, BLÅ:107
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2010 kl. 01:19
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Jeg vil dog stadig til enhver tid vælge Sonos over SB (hvilket jeg også fornyligt har gjort), da det system imo bare er så meget lækrere og mere velfungerende.

Jeg ville til hver en tid vælge SB, da jeg ville være så bitter over at smide 10-15.000 ud på Sonos-udstyr blot for at erfare at det ikke magtede halvdelen af de features jeg gerne vil have i et ægte netværks-musik-system og jeg var låst fast i mere eller mindre klodsede delløsninger... - og sådan er vi jo så forskellige... ;-)
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2010 kl. 01:12
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Ved Squeezebox skal standard remoten bruges ved opsætning af SB recievere (dem uden display og lignende)
Der er ikke noget "og lignende", det er kun recieveren der kræver en duet remote for opsætning. Alle de andre Squeezeboxtyper sættes op via deres eget display. Man havner altså kun i nævnte situation, hvis man vil slippe billigst muligt og nøjes med at købe en Reciever i løs vægt (900kr) uden nogen Duet remote. Det er ikke officielt supporteret og derfor, som det korrekt er beskrevet, skal man ud i en "høker" for at sætte det op.
Det er så heller ikke mere høker end at jeg valgte løsningen (Net::Udap) til at sætte min Boom op, blot for at slippe for en fjernbetjeningsindtastning af min nøgle til det trådløse netværk - så jeg tog høker-løsningen for at spare et par minutter og det virkede helt perfekt og har kørt uden problemer lige siden.
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2010 kl. 22:53
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Jeg vil dog stadig til enhver tid vælge Sonos over SB (hvilket jeg også fornyligt har gjort), da det system imo bare er så meget lækrere og mere velfungerende.

Åhhh, don't go there, det er jo smag og behag, der er fordele og ulemper ved begge systemer, det er blevet diskuteret flittigt i andre tråde.

Det var slet ikke derfor jeg kommenterede dine udtalelser - det var alene for at udrydde misforståelser omkring priser og hvilke enheder der kan hvad. 

Med det du skrev kunne folk tro at Squeezebox Duet = ZP90 = 2.800 kr. og det er forkert på flere måder.

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Min tanke om et multirums musiksystem (som dette jo i grunden ikke er, endnu) er at slippe for den decentrale styring som man er vant til fra anlæg, transistorradio, computer med MP3-afspilning mm. og samle det hele i en central styreenhed som en remote til enten SB eller Sonos, iPhone eller styring via computer. Så giver det for mig ingen værdi at have display eller andet smart til mine enheder, da displayet sidder i remoten.
Men der kan selvfølgeligt være forskellige brugsmetoder.

Jeg kan høre at du hverken er gift eller har børn Smile for så ville du kende nytten af decentral styring.

Min familie ville da gå totalt amok hvis vi kun havde en "fjernbetjening" i hele huset (200m2) LOLBørnene hører deres egen musik og betjener deres Squeezebox Boom via knapperne/display på enheden eller den lille medfølgende remote.

Og selvom jeg har adgang til at styre alt fra min Duet Remote, så er det rart at man ikke behøver at have den på sig hele tiden når man lige vil skrue ned for musikken eller skifte kanal/musik, men kan gøre det henne ved nærmeste enhed.

Så der er bestemt ikke noget i vejen med decentral betjening.
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2010 kl. 22:46
Jeg vil lige komme med en enkelt kommentar. Du kan ikke bruge din iPhone til at styre noget uden trådløst netværk. Hverken Sonos eller Squeezebox.
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2010 kl. 22:05
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:


Prisen er tilgengæld også en anden end for Squeezebox. ZP90 koster 2800, for dette får du Squeezebox Duet (pakke med reciever og remote).

Squeezebox Duet koster meget mindre end 2.800 kr, den kan erhverves for 1.900 kr (i elgiganten).

Det er iøvrigt ikke helt fair at sammenligne Squeezebox Duet med en ZP90, idet der jo følger en fin remote med, det gør der ikke med ZP90. En pakke med en ZP90 og en CR200 remote løber så op i 2.800+2.700=5.500kr. (vs. 1.900 kr)
Jeg sammenligner heller ikke SB Duet og ZP90 på andet end prisen. Netop det faktum at der følger en remote med til SB Duet gør jo at prisen for Sonos er så meget dyrere. I dette tilfælde gør det dog ikke så stor forskel, da trådstarter allerede har en remote, men det er klart, ved SB Duet ville han så have 2.

Jeg vil dog stadig til enhver tid vælge Sonos over SB (hvilket jeg også fornyligt har gjort), da det system imo bare er så meget lækrere og mere velfungerende.

Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Ved Squeezebox skal standard remoten bruges ved opsætning af SB recievere (dem uden display og lignende)

Der er ikke noget "og lignende", det er kun recieveren der kræver en duet remote for opsætning. Alle de andre Squeezeboxtyper sættes op via deres eget display. Man havner altså kun i nævnte situation, hvis man vil slippe billigst muligt og nøjes med at købe en Reciever i løs vægt (900kr) uden nogen Duet remote. Det er ikke officielt supporteret og derfor, som det korrekt er beskrevet, skal man ud i en "høker" for at sætte det op.
Jeg tænkte på de gamle SB, men de sættes jo selvfølgeligt op med eget display, da de jo har fungerer fint lang tid inden SB duet med remoten var lavet. Min fejl.
Men jeg synes nu ikke det er fordi at man nødvendigvis vil slippe billigst. Min tanke om et multirums musiksystem (som dette jo i grunden ikke er, endnu) er at slippe for den decentrale styring som man er vant til fra anlæg, transistorradio, computer med MP3-afspilning mm. og samle det hele i en central styreenhed som en remote til enten SB eller Sonos, iPhone eller styring via computer. Så giver det for mig ingen værdi at have display eller andet smart til mine enheder, da displayet sidder i remoten.
Men der kan selvfølgeligt være forskellige brugsmetoder.
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2010 kl. 16:13
Tak for det Letten.

Mit valg er os faldet på Sonos ZP90 :)
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2010 kl. 15:28
Lyder som om Sonos vil være det rigtige for dig pga. det med din NAS (der nok er for svag til Squeezebox software og uegnet som USB-disk til en Squeezebox Touch). 

Men jeg vil dog lige rette et par misforståelser omkring Squeezebox i noget af det der er skrevet her:

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:


Prisen er tilgengæld også en anden end for Squeezebox. ZP90 koster 2800, for dette får du Squeezebox Duet (pakke med reciever og remote).

Squeezebox Duet koster meget mindre end 2.800 kr, den kan erhverves for 1.900 kr (i elgiganten).

Det er iøvrigt ikke helt fair at sammenligne Squeezebox Duet med en ZP90, idet der jo følger en fin remote med, det gør der ikke med ZP90. En pakke med en ZP90 og en CR200 remote løber så op i 2.800+2.700=5.500kr. (vs. 1.900 kr)

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Ved Squeezebox skal standard remoten bruges ved opsætning af SB recievere (dem uden display og lignende)

Der er ikke noget "og lignende", det er kun recieveren der kræver en duet remote for opsætning. Alle de andre Squeezeboxtyper sættes op via deres eget display. Man havner altså kun i nævnte situation, hvis man vil slippe billigst muligt og nøjes med at købe en Reciever i løs vægt (900kr) uden nogen Duet remote. Det er ikke officielt supporteret og derfor, som det korrekt er beskrevet, skal man ud i en "høker" for at sætte det op.


Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2010 kl. 15:05
super, var bare det jeg ville vide.

så længe jeg ikke løber ind i problemer med det :)

- Tusinde tak for hjælpen folkens! ;)
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu