recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Andre video-optagere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af videoformat (QVGX, VGA, D1, XGA)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketValg af videoformat (QVGX, VGA, D1, XGA)

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Emne: Valg af videoformat (QVGX, VGA, D1, XGA)
    Sendt: 25-April-2010 kl. 15:53
Mit fædrende ophav har anskaffet sig et nyt videokamera - vist nok en mindre "lomme-model" fra Canon. Jeg har nu fået en forespørgsel om hvilket videoformat der er "bedst" at gemme video i af følgende muligheder QVGX, VGA, D1 og XGA? Jeg kender ikke meget til videokameraer og de nævnte formater er heller ikke blandt dem, hvor jeg lige kan slynge fordele og ulemper ud! Hvad er fordele og ulemper ved de nævnte formater - er det muligt at give et hurtigt overblik over formaterne eller måske endda svare på hvilket format der er det "bedste"?
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2010 kl. 16:45
De begreber du nævner er kun udtryk for opløsninger
 
Så det er svært at svare på uden at vide specifikt hvilket kamera det er så man kan se hvilke kompressions formater der bruges for video og audio i de forskellige opløsninger du nævner
 
QVGA = 320x240 pixels - bør ikke bruges
VGA = 640x480 pixels - pc opløsning - egnet til optagelser til brug på PC
D1 = 720x480 (ntsc) eller 720x576 pixels (pal) - DVD opløsning - egnet til optagelser man evt. vil lave til DVD
XGA = 800x600 pixels eller 1024x768 - pc opløsning - egnet til optagelser til brug på PC
 
Hvis du kan skaffe modelnavn på kameraet kan man sige mere. 


Redigeret af spawn - 25-April-2010 kl. 16:49
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2010 kl. 20:23
...det burde jeg jo sådan set have bemærket - om ikke andet burde VGA og XGA have ringet en klokke... *suk*

Efter at have konsulteret den gamle har jeg fået fortalt at kameraet er et Sharpixels SH-6500 - og det er anskaffet til billig penge på en ferie på Tenerife...
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2010 kl. 21:59
Efter et par søgninger på nettet kan jeg vist konstatere at den gamle er blevet taget i røven med et "ikke-eksisterende" mærke fra Sharp (som vist ikke engang laver videokameraer). 100€ for et lille fikst kamera var lidt for lokkende - men det virker vist fint nok, så nu kan man da håbe at det bliver ved med det! Jeg har fortalt videre at XVGA var det valg som gav den bedste opløsning.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu