recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Råd for tilslutning af aktive højttaler.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Råd for tilslutning af aktive højttaler.

 Besvar Besvar Side  <1 23456 62>
Forfatter
Besked
Irenicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-December-2009
Status: Offline
Point: 1020
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Irenicus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2010 kl. 21:09
USB indgangen på en Airport Express er tiltænkt en printer, ikke rigtig andet....
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2010 kl. 21:15
I så fald vil der altid være fuld skrald på den og den kan ikke bruges som trigger til et sæt BL-højttalere. Så er der ikke mulighed for at styre tænd/sluk automatisk med mindre du sætter dem til phono-bøsningerne og smider dine dyrt håndlavede ML-kabler over højre skulder...

Så snakker vi sådanne kabler i stedet:

Samt en splitter for at kunne sætte 2 højttalere til:


Redigeret af Yakken - 06-December-2010 kl. 21:17
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
9elsK Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 06-December-2010
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 9elsK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2010 kl. 21:17
jep helt enig - blev også lidt forvirret med den konstant grønne. Den er grøn når anlægget tændes, og lyser rødt når jeg slukker for anlægget.

Det gi'r god mening at usb'en konstant sender strøm på airporten - men Yakken, de slukker hvis jeg piller usb'en fra. Det er altså ikke nok at sende lyd igennem fra airporten. Ville jo bare så frygteligt gerne at de selv slukkede når der ikke kom musik.

Gad vide hvorfor de så "klikker" ca. 5 sekunder efter en sang er slut - og klikker igen i det øjeblik jeg starter enten itunes på laptoppen, eller via min iphone.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2010 kl. 21:18
Se min opdatering i ovenstående svar. Du skal blot bruge phono-indgangen på højttaleren i stedet - så tænder de når der er lyd, men du kan også risikere, at de slukker hvis du spiller for lavt. Du kan ikke bruge ML-kabler hvis du ikke har et trigger-signal på, så dem må du desværre smide ud igen.

Til Peter: På flere af dine tegninger har du USB-porten som trigger-signal - eks. på tilslutningen til en Squeezebox Touch. Har du tjekket at der rent faktisk slukkes for strømmen på disse porte når udstyret slukkes? Ellers er der nok nogen som vil brænde fingrene hvis man følger vejledningen i tilslutning af et sæt BL til disse enheder.


Redigeret af Yakken - 06-December-2010 kl. 21:22
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
9elsK Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 06-December-2010
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 9elsK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2010 kl. 21:27
Yakken - ja, men jeg er ikke vild med tanken om at de bare slukker hvis der spilles lavt, eller hvis man ser en film hvor der ikke er meget gang i lydsportet - så står de og tænder og slukker hele tiden.

Jeg kan jo godt indrette mig så der kan komme en afbryder på hele airporten, og så prøve at huske at slukke efter mig. :-/

Tænkte bare at der måske var en 100% automatisk løsning. Tak for jeres svar :)

Har nu kun én bekymring - når jeg nu henter strømmen via usb'en i airporten - er der fare for at højtalerne får for meget eller for lidt spænding og dermed tager skade af dette setup ??
Til top
9elsK Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 06-December-2010
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 9elsK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2010 kl. 21:32
Til Peter..

Jeg har tjekket, og de står ikke på LINE, men henholdsvis på L og R. :)
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2010 kl. 21:41
USB-porten leverer 5 V, hvor der normalt bruges 12 V fra eks. et B&O anlæg. Om 5 V er for lidt ved jeg ikke.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2010 kl. 21:58
__________________________________________________________________
 
9elsK
 
Der er altid 5 Volt DC strøm på et USB stik, og det passer fint til B&O's aktive højttaler
som kræver minimum 2.5 og max 5 Volt DC.
 
Yakken
 
Trigger strøm fra USB startede jeg med i forbindelse med computer til aktive højttaler.
Benytter man en automatisk reguleret strøm spare skinne, virkede jo perfekt.
 
Jeg har ikke selv afprøvet alle de adapter jeg har tegnet. De bliver rettet i takt med
den tilbagemelding jeg får. Dette er DIY i den billige ende, og højttalerne kan ikke blive
skadet. På side 1 skriver jeg om evt. ulemper ved line tilslutning, og kan man ikke betragte
det at lave en DIN adapter som en hobby, vælger man bare LINE løsningen.
------------------------------------------------------------------------------------------------
____________________________________________________________________ 


Redigeret af Peter Pan - 07-December-2010 kl. 09:38
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2010 kl. 22:03
__________________
 
Yakken, læs her:
_______________________________________________
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2010 kl. 10:50
Du må ikke tage kritikken personligt. Jeg blev blot lidt bekymret, da jeg har set at løsningen med USB er blevet bredt lidt ud i dine tegninger til at omfatte andre enheder, som måske ikke har power-down på USB-porten. I så fald, så ender man jo med at stå med et ubrugeligt kabel eller en højttaler, som altid er tændt. Kablet i dit sidste link løser heller ikke problemet med mindre man selv laver en 5V trigger kasse ved siden af, som man så slukker på en kontakt. Triggersignalet skal med hvis du kører med powerlink-kabler.

I dit første link har du netop afbildet den Squeezebox Touch, som du har tegnet med en USB-tilslutning og det vil heller ikke virke. Touch'en bruger USB-porten til at tilslutte en ekstern harddisk og fungerer derfra som medieserver for andre Squeezeboxe. Dvs. disken burde altid få 5V og du kan derfor ikke slukke for dine BL-højttalere med den.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2010 kl. 12:07

___________________________________________________________

Hej igen Yakken

Tak for oplysningen. Så må i der går i gang, huske at sætte en off/on kontakt
ind på trigger strøm kablet, hvis i vælger at hente 5 Volt DC strøm fra USB.

Tilbage melding er en stor hjælp. Wink
 
 

_______________________________________________________________
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2010 kl. 12:18
Jeg har selv en Touch stående, men da den kører igennem mit BS9000, så agter jeg ikke at lodde et par kabler sammen for at teste om der rent faktisk kan slukkes for USB-porten sammen med Squeezebox'en. Jeg ejer desværre ikke et multimeter så jeg kan tjekke direkte, men måske man kunne låne et.

Det er dog meningen at USB-porten bruges sammen med en USB-harddisk, som så vil kunne fungere som server for øvrige Squeezeboxe rundt om i huset, så jeg kan ikke se at der BURDE være mulighed for at slukke.

Edit: Jeg kan se, at andre har haft samme tankegang på diverse fora rundt om på nettet og USB-porten har ganske rigtigt altid strøm på. Det kan ikke ændres i den nuværende 7.5 software.


Redigeret af Yakken - 07-December-2010 kl. 12:25
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 62>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu