recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Råd for tilslutning af aktive højttaler.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Råd for tilslutning af aktive højttaler.

 Besvar Besvar Side  <1 678910 62>
Forfatter
Besked
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2012 kl. 23:59

Hej igen akawa

På din XTZ A-800 AMPLIFIER benytter du den analog AUX IN bøsning.
Fra BeoPlay V1's analog PowerLink FRONT udgangen som har RJ45-
bøsninger, henter du et volume styret stereo line signal til XTZ A-800, og
til XTZ subbens Phono in.

De to RJ 45 PowerLink --> stereo Phono kabel køber du i en B&O butik.

Volume kontrolen på XTZ A-800 og XTZ subben, indstilles så front højttaler
og subbens lydstyrke passer til center/stereo højttaleren på BeoPlay V1.
Herefter benytter du Beo4 fjernbetjeningen som følger med V1.



Redigeret af Peter Pan - 16-September-2012 kl. 08:44
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
akawa Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 96
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér akawa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2012 kl. 07:39
Hej Peter

Tak for dit svar, har du et billede af de stik og evt også en pris?

God dag
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2012 kl. 11:31

Hej igen.

Jeg kender ikke priserne hos B&O.

Her er en DIY adapter tegning, hvis du har mod på det.

Da jeg ikke kan få lov at lægge min tegning ind her, se undet DIY Line adapter her.
 


Redigeret af Peter Pan - 08-Maj-2012 kl. 15:00
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Larken Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 27-Juni-2012
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Larken Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2012 kl. 01:47
Hej Peter,
 
Er et fuldstændigt nyt medlem, som har fået anbefalet sitet her og specielt dig :-), måske du kan hjælpe mig eller henvise til nogle af dine sider, idet jeg ikke er helt kendt med sitet her og ikke har fået læst alle dine gode råd.
 
Hermed min udfordring:
Er i forbindelse med en større ombygning af mit hus interesseret i at bruge min "gamle" aktive B&O højtalere sammen med en Ipad/Iphone løsning og evt gerne med en Airport express.
 
 Jeg vil i den anledning gerne fremføre kabler skjult i væggene, men er i tvivl om hvilke kabler og hvilken løsning jeg skal gå efter, når jeg samtidig har et ønske om at løsningen skal være så fremtidsorienteret som muligt og usynlig :-).
 
Har 2 sæt B&O højtalere som jeg ønsker at anvende....Højtalerne er af typen Beolab 6000 og Beolab 4500. Påtænker evt. at investere i en BeoLab 11 Subwoofer til Beolab 6000 -hvad er din holdning til dette og kan det lade sig gøre?
 
Med venlig hilsen
Lars
Lars
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2012 kl. 07:50
 
Hej Lars, og velkommen.
 
Så længe det er aktive BeoLab højttaler, nye som gamle vil kabler her: Se indlæg af 13-August-2011 side 6
være det bedste bud. Men fra i år og fremover vil BeoLab højttaler skulle tilsluttes med et PowerLink RJ45
kabel. Skulle det en dag blive aktuelt for dig, vil du kunne købe en adapter i B&O butikkerne til denne tilslutning.
 
For tilslutning via Airport Express se indlæg af 10-Februar-2012 side 6. Kablet frem til højttalerne er et
højre og et venstre mono Phono til 8 polet DIN stik kabel som også kan købes i B&O butikkerne. Men du
kan også vælge LINE tilslutning med Phono til Phono kabler til BeoLab 6000. Stil indgangs vælger efter dit valg.
 
På samme side ser du også Cambridge DacMagic Plus som vil være et godt bud på en forforstærker, hvor du
kan tilslutte både analog og digital afspiller grej.
 
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Tooooke Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 20-Marts-2012
Sted: Kbh
Status: Offline
Point: 1
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tooooke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2012 kl. 06:56
Hej PP

1 time gennem trådene uden held. Har bestilt samsungs nye ue40es8005 som har "audio Return channel" Tilslutning. er usikker om det giver mig nye muligheder.

Mit ønske er at koble beolap 3 direkte til tv'et og lade tvet styre vol. ( ingen separat vol. Betjening )
Måske denne adapter virker?

http://www.av-connection.dk/?PNo=LDY70408

Hifi klubben sælger Jo B & W MM1 aktive højtalere til fjernsynet.....(plug'n play) ....men jeg er ude efter min fars beolap 3 :)

Håber det er muligt.


Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2012 kl. 08:22
Oprindeligt skrevet af Tooooke Tooooke skrev:


Hifi klubben sælger Jo B & W MM1 aktive højtalere til fjernsynet.....(plug'n play) ....men jeg er ude efter min fars beolap 3 :)


Hvis de skal bruges til fjernsynet på samme måde som MM1 må det være med et stik i hovedtelefonundgangen.

Klaus


Redigeret af KlausDM - 21-Juli-2012 kl. 08:22
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
sani Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2007
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sani Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2012 kl. 00:03
hej  b&o folks

jeg kune tenke mig at forbedre lyd der kommer fra min TV og var i første omgang på udkik after en soundbar .. men jeg kune ser på dba at der er mulig at købe brugt beolab 3500 til ok priser ... men da jet ikke er den store b&o guru ved jeg ikke om jeg kan koble min TV på den med optisk kabel...
ud fra jeg kan læse mig til så har beolab 3500 kun noget der heder "master link" Confused  

kan jag koble min TV med beolab 3500 på en eller anden måde ???


Redigeret af sani - 23-Juli-2012 kl. 00:05
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv
Til top
millemis Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1791
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér millemis Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2012 kl. 23:21
Hej sani,

det kan du ikke - i hvert fald ikke uden ninjatricks.

Der findes dog andre gode løsninger - som oftest involverer en eller anden forforstærkerløsning (til styring af volumen).

Hvis det er B&O-højtalere, du går efter - og også er interesseret i en AirPlay hhv DLNA-løsning, kunne du kigge på B&O's nye Playmaker http://www.bang-olufsen.com/sound/sound-systems/playmaker
Den har bl.a en line-indgang, hvortil du kan forbinde lydudgangen fra dit tv.
Du kan tilslutte enhver aktiv højtaler (via adapterkabel) eller selvfølgelig alle B&O's højtalere.

Hilsen Millemissen
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2012 kl. 16:46
Du er sgu en inspiration uden lige Peter Pan. Jeg har nu over de sidste to dage læst tråden her igennem, samt den på 
hifi4all.dk

Jeg er selv på nippet til at investere i Beolab højttalere, som skal erstatte mit gamle Jamo. (Man er vel dansker )
Udstyret jeg har nu består af et Panasonic 50GT30, en Sonos ZP80, en HTPC og en Yamaha RX-V771 til at trække det med. 
Alt det med at tilslutte udstyret til forstærkeren er der fuldt ud styr på, og min forstærker har både 7.1 pre-out og 12v 
trigger.

Hvilke højttalere det bliver, er ikke helt klargjort endnu, men da jeg har tænkt mig at bruge powerlink, skulle tilslutningen jo 
gerne være ens uanset hvad jeg vælger (med mindre det er hel nyproducerede fra i år selvfølgelig)
Der hvor mit spørgsmål/råd til dig og andre så kommer, er angående subwoofer. Jeg kan se, at du konsekvent råder folk til 
at trække Beolab 2/11 over pre-out til fronterne, også sende lyden videre derfra til fronterne. Jeg er helt med på, at det er 
sådan det forgår på et B&O anlæg, men her er den vel netop også bygget til det, og kan finde ud af at hive ,1 lydsporet ud af 
filmen, og sende den ud sammen med stereo-front. Det kan mange forstærkere også godt, hvis du i setup, vælger at køre 
uden sub, MEN det er bare ikke alle der kan dette. Og kan den ikke det, så mangler der faktisk noget i lydbilledet fra den 
film man ser. Dit argument ligger selvfølgelig i, at Boelab 2/11 selv deler frekvensgangen alt efter hvilken Boelab der sidder i 
røven af den, og kun sender de frekvenser videre, der behøves, så den ikke bliver overbelastet. Det er selvfølgelig smart, 
men det burde forstærkeren også selv kunne gøre. Alle forstærkere, har muligheden for, at man kan sætte fronter til SMALL, 
så skulle den selv fordele hvor meget der går til SUB pre-out, og hvad der går til front. Er den advanceret nok, så kan man 
ligesom på min, endda selv vælge hvor frekvensfordelingen skal ligge, og hvor meget overlap der skal være. (fx, at sub går 
op til 105hz, mens front går ned til 85). Nå, men det var nu bare et forslag. Ved ikke om det har prøvet det. Og det virker 
selvfølgelig kun, på en surround/stereo forstærker med sub-udgang. Er der kun stereo udgang, så skal de selvfølgelig slåes 
sammen, som du foreslår.

Skulle der være nogen som mig, der får brug for triggerstrøm til en del enheder, så faldt jeg tilfældigt over denne i går:
Bruger man av-connections kabler, som selv har omformer fra 12v-5v, så skal man selvfølgelig ikke gøre mere, men laver 
man dem selv, kan man jo passende bare lode omformningen ind på den der, så man ikke skal gøre det med resten af 
kablerne, der skal gå ud til højttalerne.

Nå, håber ikke ikke du misforstår mit sub-råd. Jeg er ellers ovenud tilfreds med dine råd, og synes du gør et fantastisk 
stykke arbejde for Danmarks to bedste hifi-fora.
Og så glæder jeg mig egentlig bare til at ferien kommer i gang, så jeg kan få sat mit Boelab-projekt i gang :)

God sommer.
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2012 kl. 22:13
 
Hej Nagash
 
Tak for roserne. Det er rart når spørgsmål bliver stillet efter en grundig forberedelse.
 
Der er et punkt du ikke har været opmærksom på. Subwoofer BeoLab 2 skal tilsluttes
et stereo lydsignal, og kan kun tilsluttes i PowerLink mode. BeoLab 11 kan tilføres
et linie lydsignal. Men vil du have PowerLink tilslutning med trigger strøm, er det også
det samme her. Du er altså nødt til at tilslutte på front out for at hente stereo signalet,
fordi de fleste non -b&o forstærker kun tillader en mono tilslutning.
 
Hvis man ikke vil benytte BoeLab 2's evne som frekvens deler mellem sig selv og evt.
tilsluttede front højttaler, benytter man bare et par RCA Y adapter ved front out på
non -b&o forstærker.
 
Du linker til en "minijack-adap-kabel/3-5mm-minijack-han-5x3-5mm-minijack-hun".
adapter. Vær opmærksom på at til trigger strøm benyttes normalt et mono minijack
stik. Adapteren fra dit link skal altså modificeres før brug.
 
Når jeg giver en vejledning, er den rigtig efter Bang & Olufsens forskrifter, det samme
er gældende for kabler og stik der trækker trigger strøm.
 
 
Det forhindre ikke dig i at træffe dine egne valg. Thumbs Up


Redigeret af Peter Pan - 07-August-2012 kl. 10:49
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
akawa Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 96
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér akawa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2012 kl. 21:10
Oprindeligt skrevet af Peter Pan Peter Pan skrev:

Hej igen akawa

På din XTZ A-800 AMPLIFIER benytter du den analog AUX IN bøsning.
Fra BeoPlay V1's analog PowerLink FRONT udgangen som har RJ45-
bøsninger, henter du et volume styret stereo line signal til XTZ A-800, og
til XTZ subbens Phono in.

De to RJ 45 PowerLink --> stereo Phono kabel køber du i en B&O butik.

Volume kontrolen på XTZ A-800 og XTZ subben, indstilles så front højttaler
og subbens lydstyrke passer til center/stereo højttaleren på BeoPlay V1.
Herefter benytter du Beo4 fjernbetjeningen som følger med V1.


Hej Peter

Har nu købt et BeoPlay V1 :-)

Jeg spurgte i butikken efter to RJ 45 PowerLink --> stereo Phono kabel.

Men de kunne de ikke hjælpe med, har du evt. et varenummer på disse?
- eller et link til hvor de kan købes på nettet?

God aften
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 678910 62>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu