recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Staalorm's Bif i kælderen version 2 -dedikeret rum
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Staalorm's Bif i kælderen version 2 -dedikeret rum

 Besvar Besvar Side  123 9>
Forfatter
Besked
staalorm Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 120
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér staalorm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Staalorm's Bif i kælderen version 2 -dedikeret rum
    Sendt: 19-Maj-2010 kl. 12:04
Heya, nu var det ved at være på tide at starte min bif tråd :) Så jeg måske kunne få lidt indput til den :)

Jeg legede første med et setup med Dali Suite 3,5 som front. Men de havde alt for stor lyd til mit biografrum, så de røg ind i legerummet med Dali Suite 2,5 som bag.

Så jeg fik et rigtigt godt tilbud på et 5.0 setup med Paradigm, og da jeg havde en par Paradigm referance monitor 9 i forvejen så slog jeg til.

Ting til biffen:

Billede 16:9: 
Lyd: 5.2.4 med DTS-X og Atmos:
Ting i legerummet:
  • TV: Samsung 46"
  • Xbox 360 m kinect
  • WII
  • PS2
  • Raspberry Pi 2 med KODI
  • Apple TV3
  • nVidia Shield kører Kodi+ Plex server+player.

Andet hardware i bif:
  • nVidia shield med Plex og Kodi til Atmos og DTS-X
  • Lagerplads: nok :D
--------------------------- Historien: ----------------------------
Da det startede:
Indtil videre har jeg desværre ikke fået sat det op pga renovering, men der er ikke lang tid til ... glæder mig som en lille dreng til jul :D 

Jeg har renoveret et rum nede i kælderen til det. Her til at starte med kan i se billeder til at starte med (det aflange hul man kan se på billed 2,3 og 4 er operatørhullet). Rummet er ca 3 x 5m

Mellemlægningsler rives ned
Loftet bliver revet ned, en masse mellemlægningsler+strå ligger på gulvet.

Nyt loft og kabler i væggene
Riller fræset ind i væggen i begge sider, og den gamle dør er muret op i gasbeton, der er et stykke stof i projektorhullet.

pudsede vægge
Rør lagt ind i væggene, og alle vægge er fuldspartlet.


Her er bagvæggen blevet filset, med en mørkegrå puds. og der er kommer spots i loftet.

Jeg er nået lidt længere men det tilgår :)

update 20101121
Er ved at finde en gammel kraftig forstærker til mine bodyshakers, sig til hvis der er en der har en til salg.
update 20110103
Fandt en ok forstærker til de 3 bodyshakerne. Det blev en Denon PMA-920 fik den til 300kr ;D
update 20110213
Er næsten færdig med legerummet så biografen kan bygges færdig, min deadline er 4/3-2011
(I legerummet komme: bar, billiardbord, dart, dansegulv, MAME spillemaskine, Eyefinity setup og fladskærm til fodbold, guitarhero osv.)
- Bliver bedre en de sidste 5 års juleaftener :D
update 20110425
Nåede at blive færdig men biffen men mangler stadig detaljer, så som hævning af stolerækker installering af bodyshakere :).
Har fået installere lysdæmpere med remote samt indkøbt lille OSD-skærm og Logitech Harmony 900 så jeg kan styre lyden i Zone2 (legerummet).
Men alt i alt er jeg godt tilfreds :) "It's beginning to look at loot like X-mas" :D

update 20110520


Her er jeg i gang med den bagereste rækkes plato, dyvler skal der til :)


Så skal der bare gulvtæppe på rapoet også. og måske lyst ganglys under? :D


i gang med at samle det hele. og ja lærredet er blevet strammet op efter dette billed er taget :D


Så installerede jeg bodyshaker i sofaen. ET KLART MUST TIL ALLE HJEMMEBIOGRAFER!!!

Så er der kørt test run, testede bodyshakerne på Terminator Salvation introen.... SUPER fedt. man bliver lige som en lille dreng igen ;)

update 20120509
Ja biografen kom til at stå under vand da vandet ramte københavn sidste sommer. nu vil jeg i gang med at lave en ny bif igen. men først skal jeg gravet lidt mere ud og lavet varme i gulvet derinde. Hvis der er nogle der kende nogle billige og pålidelige håndværkere, til at banke gulv op, så sig til. Er ved at hente tilbud hjem. skal ha banket ca. 60m2 op.
update 20121004
Har fået banket gulv op, isoleret og lagt gulvvarme og er i gang med fliser. Regner med jeg skal ha gulvtæppe over på fliserne. OG SÅ skal biffen bygges op ordenlig :)
Gulv bankes op
Gulvet bankes op

Der graves ud
Der graves ud


Isoleres og laves gulvvarme

update 20121008
Jeg har lagt fliserne i biffen og lavet sokel, mangler bare at lave fuge og filse væggene igen.

update 20121009
Her er biografen med varme i gulvet og nye fliser med fuge. ( Der kommer gulvtæppe oven på). Nogen der kan anbefale et godt biografgulvtæppe?


Øv forsikingen vil ikke holde mine ting mere så nu er det hele kommet hjem og mangler stadig at filse vægge i biografen og i legerummet, og lægge fliser i legerummet. Starter på det i weekenden.

update 20121117
Har købt ny Subwoofer. Det blev en SVS PB12-Plus/2 i højglans sort. Den bestå af 2 stk 12" basenheder med 900w forstærker.

update 20130421
Har siddet og leget med dobbelt forstærker, Dali setup'et og SVS SUB'en. Efter en god gang tweaking er det f.... kommet til at spille godt... Dali'erne spiller godt nok mere end rigeligt BAS, så SVS'en i det setup er Overkill!! Men sjovt er det og godt lyder det :D

update 20130621

Er i fuld gang med at filse væggene


Er i fuld gang med at filse væggene


Har samlet 3 af de "nye" biografstole, dem kommer der til at være  af i biografen.

update 
Endelig fik jeg kaliberet og testet i weekenden :D
Ting jeg mangler:
- Lave lys i trappen og skruge/lime den helt sammen Done!
- kabinet/ophæng til projektoren og sætte rude i hullet.
- Højtaler/anlæg reol i Nyatoh foran, i samme træ som trappen. Done!
- Gjort noget ved ruden, den klirre :D
- Fundet og sat dør i rummet.
- stramme lærredet op :D Done!
- montere bodyshalere Done!
- sætte de to hylder op så der er plads til slikskåle i venstre side af biffen. Done!
- trukket strøm ud til projektoren Done!

lidt billeder:






20170202:




Skal lige ha lavet lidt hyldeværk til Anlægget så Sub2 kan komme på plads igen under Centeren :)


Kommentarer?


Redigeret af staalorm - 16-August-2018 kl. 23:30
117", Atmos & DTS-X.
- Kan man leve uden en biograf derhjemme??? :D

Se mit projekt her:
staalorm's bif
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2010 kl. 12:20
Det er ren Olsen Banden, du har muret ham der betjener fremviseren inde, hehe..

Burde hullet til fremviseren ikke sidde en smule mere i midten?
Til top
staalorm Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 120
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér staalorm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2010 kl. 12:38
Nej det er lavet så man kan se ind for justering osv.
Hvis man sætter projektoren så den lyser ud hullet helt til højre er den i midten :)
Til top
.FTH' Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Maj-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 819
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér .FTH' Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2010 kl. 13:13
Spændende projekt!
Ser helt klart frem til at følge med i dette projekt om din hjemmebio Smile
JVC - Quality Screen - XTZ - ONKYO - Parasound - PS3
Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Status: Offline
Point: 1836
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nikodk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2010 kl. 15:38
altid super spændende at følge et rum under opbygning, særligt når det er et rum, der bliver dedikeret til bio.

Husk at tænke på akustiken, kan se at du allerede har sat gipsloft op - lidt synd at du ikke har tænkt akustik her, for netop loftet er et godt sted at dæmpe.

Hvor stort er rummet?


Redigeret af Nikodk - 19-Maj-2010 kl. 15:40
Til top
staalorm Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 120
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér staalorm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2010 kl. 15:42
ja, det har du ret i. Men det dæmper faktisk temmeligt godt. Har kørt en test med SUB og front. men skal ha gjort noget ved vinduerne :D de rasler/klirer :D
Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Status: Offline
Point: 1836
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nikodk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2010 kl. 15:45
har du testet i rummet efter gipsen er sat op?
synes det lyder utroligt at du kan få god lyd i sådan et tomt rum med rå vægge, gulv og gipsloft

der må da være mega meget efterklang?
Til top
staalorm Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 120
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér staalorm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2010 kl. 16:01
Har ikke testet med det færdige setup. Jeg har hævet trægulv i rummet + gulvtæppe. ikke kun beton. Men skal nok melde tilbage når jeg har testet.
Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Status: Offline
Point: 1836
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nikodk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2010 kl. 16:56
man kan naturligvis også gøre meget efterfølgende, men loftet er blot et sted der er ufattelig let at hente en masse på.

spændt på at følge udviklingen. Hvornår forventer (håber)du at være færdig?

ser du havde Dali suite 3,5 før, som du vurderede som for store - jeg har selv samme højttalere, som jeg synes fungerer fantastisk til mit biorum (ca 3,5 x 5 meter) - hvor stort er dit rum?

Redigeret af Nikodk - 19-Maj-2010 kl. 16:57
Til top
Firebird Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Firebird Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2010 kl. 23:50
Oprindeligt skrevet af staalorm staalorm skrev:

ja, det har du ret i. Men det dæmper faktisk temmeligt godt. Har kørt en test med SUB og front. men skal ha gjort noget ved vinduerne :D de rasler/klirer :D
Bare mur vinduerne til. LOL FEDT projekt du er i gang med der.
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
Blu-ben Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2008
Status: Offline
Point: 869
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blu-ben Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2010 kl. 12:43
Ser spændende ud Wink tag endelig godt med billeder undervejs så vi kan følge udviklingen..
Til top
staalorm Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 120
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér staalorm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2010 kl. 18:32
hmmm øv har lige hørt audyssey, CTO,Chris Kyriakakis: her kan I se det:
Jeg skrev:
--------------------------------------------
Speaker size, and back speaker placing.

Hi, my plan is to make a 11.1 setup. I bought a Onkyo TX-NR807 my Cinemaroom are 3meters wide and 5 meters long, there are only 2,1 meter to the ceiling (sadly :)). 
My plan are to use:

Large: * Center: Paradigm referance CC-350 
Large: * Front: Paradigm referance monitor 9 (9seMkIII) 
Large: * Back: Paradigm referance monitor 7 (7seMkIII) 
small: * Side: Paradigm ADP-150 Dipole speakers 
small: * Wide front: Paradigm Titan v2 
small: * Upper front: Paradigm Atom 
* SUB: Cerwin Vega CLSC-15S - 15" with 450w amp.

my questions are: 
Should I use the large speakers the Paradigm referance monitor 7 (7seMkIII) in the back or should I use them as front wide instead?

and If I use them in the back should I mount the in the ceiling, like the side speakers. Or should I have them on the floor instead?

I have read your artikel abought telling the Amp that all speakers are small, I will try that.

thanks for making home cinema sound better :)
-------------------------------------------------------------

Svar:

Hi Jesper, 
Unfortunately Onkyo does not allow you to use all 11 channels at the same time. You have to pick between Wides or Heights. The only product currently available that allows all 11 Audyssey DSX channels is the Denon 4810.

Regarding your other questions: 
Back Surrounds are the least important. The most important is the Wide, followed by the Height. So, I would recommend you set up the Paradigms as Wides. If you do decide to use Back Surround speakers they should be mounted at the same height as the main surround speakers.

Best regards, 
Chris Kyriakakis 
CTO, Audyssey
---------------------------------------------------

Jeg satte alle højttalerne til og ja han havde desværre ret :(
Man skal vælge hvilken sæt højttalere man vil ha lyd ud af... FrontHigh, Frontwide, eller souroundback..... øv :/ Den receiver han nævner koster 22k :P lidt over midt budget.

Men ja det er heller ikke let at have flere Zoner med lyd uden af bytte rundt på højttalere på bagsiden. (planen var at jeg skulle ha 3 forskellige zoner).

Så planen bliver at jeg "kun" kommer til at ha upperfront og widefront ud over det normale 5.1.

Jeg har med vilje ikke valgt normal 7.1 med 4 baghøjttalere da det tyder på at wide og upperfront give mere end 2 extra på bagvæggen (har læst et par artikler ang dette). Men ok det skal jeg også selv teste :)



Redigeret af staalorm - 25-Maj-2010 kl. 18:43
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 9>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu