recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til "genoplivning" af mit surround system
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til "genoplivning" af mit surround system

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
A.Morup Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 268
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til "genoplivning" af mit surround system
    Sendt: 23-Maj-2010 kl. 20:38
Hej Forum!

For mange år siden købte jeg mig et surround system bestående af følgende enheder:
  • Jamo SW 300II Subwoofer (passiv, 100W rated, 80-20.000hz, 8 ohm)
  • Jamo SAT 300II fronthøjtalere (50W rated, 50-20.000hz, 8 ohm)
  • Jamo Center 160 centerhøjtaler
  • Jamo Surround 160 baghøjtalere
  • Sony STR DE505 Dolby Prologic Forstærker
Alt i alt et low-end set-up, men ganske nydeligt og stadigvæk monteret i min stue.

Det bliver ikke brugt så ofte, men nu er der så kommet fladskærm og Blu-ray til og så tænkte jeg om jeg måske kunne få lidt mere ud af mit surround system ved at opgradere receiveren?

Så vidt jeg kan se, så er det ikke en "ægte" surrond subwoofer jeg har, da fronthøjtalerne loopes igennem subwooferen...

Kunne ovenstående trække noget Dolby Digital 5.1 (eller 5.0 ?) ved blot at opgradere recieveren til f.eks. Sony STR-DH800 - eller skal det hele skiftes ud?

På forhånd tak!
Anders

Redigeret af A.Morup - 23-Maj-2010 kl. 20:47
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2010 kl. 20:48

Reciveren skal jo ihvertfald udskiftes, og der skal SWen også, der er ikke et link til alle højttalerne, men med en pasende Reciver kan de da også bruges, og så kan der opgraderes på et senere tidspunkt.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Point: 722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2010 kl. 21:14
du kan sagtens starte med en ny og smartere receiver,
Alle normale 5:1 og 7:1 receivere kan køre med fuld tone fronter
dvs så har man jo ikke brug for en sub,
dvs til hifi har man ikke, men til film oplevelser er en seperat sub med meget lave frekvenser
fedt at have til bøh effekten, fedt at sofaen ryster når der er torden eller lign i filmen.
man skal jo altid starte et sted først og for dig er det receiveren :-)

Redigeret af TommyBoy - 23-Maj-2010 kl. 21:15
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
Til top
A.Morup Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2010 kl. 08:50
Tak for svarene!

Jeg kan se på manualen fra Sony'en at den kan sættes til at køre med et front + center + baghøjtaler setup (dvs. uden subwoofer), så der har TommyBoy ret.

Men er der ikke risiko for at jeg toaster baghøjtalerne i et moderne setup? Kan de klare "fuldtg" signal uden at brænde sammen?

Og kan jeg linke mine 2 fronthøjtalere direkte i forstærkeren hvis jeg køber en ny subwoofer - de har samme specs som baghøjtalerne, så det er vel samme svar som ovenfor?

På forhånd (igen) tak
Anders
Til top
A.Morup Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2010 kl. 21:20
OK - brugte det "skønne" pinsevejr til at surfe lidt rundt og læse online brugermanualerne til min fremtidige (?) receiver og fandt selv svarene...

Men tak for input!
Anders
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu