Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Simsalabim[DK]
Guld medlem
Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 618
|
Sendt: 27-Maj-2010 kl. 14:35 |
pilehave skrev:
Det JEG siger er at du ikke kan få erstattet guld der var 10.000 værd på salgstidspunktet med 20.000 kr. bare fordi guldet i mellemtiden er steget 100%.
|
Det er jeg ikke uenig i - der kunne være særlige omstændigheder der gjorde at sælgeren ikke ifaldt ansvar. De to eneste omstændigher jeg umiddelbart kan tænke på er sælgerens forbehold eller force majeur. Lige med guld, så er der først KBL § 80, stk. 2, der henviser til KBL § 43, stk. 3. Dér fremgår sælgerens objektive ansvar. Dog henvises der så til § 24, hvoraf det fremgår, at: Ved køb af genstande, bestemte efter art, er sælgeren, selv om forsinkelsen ikke
kan tilregnes ham, pligtig til at svare skadeserstatning, medmindre han har forbeholdt sig fritagelse
derfor, eller muligheden af at opfylde aftalen må anses for udelukket ved omstændigheder, der
ikke er af sådan beskaffenhed, at sælgeren ved købets afslutning burde
have taget dem i betragtning, såsom ved hændelig undergang af alle
genstande af den art eller det parti, købet angår, ved krig,
indførselsforbud eller lignende.At sælgeren har pligt til at erstatte positiv opfyldelsesinteresse (og derved køberens fulde tab - "køberen skal stilles som at sælger havde opfyldt sin del af aftalen korrekt") fremgår bl.a. af karnovs note 279 i § 43, der henviser til note 268 i §
42. I note 140 til § 25 er positiv opfyldelsesinteresse beskrevet.
|
|
Simsalabim[DK]
Guld medlem
Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 618
|
Sendt: 27-Maj-2010 kl. 14:16 |
pilehave skrev:
Simsalabim[DK skrev:
]
pilehave skrev:
Så hvis jeg stiller mig i kø nede i Fona og køber et tilbuds-TV til 6.995 kr og det går i stykker, ikke kan repareres eller byttes til en anden model, så har jeg ret til at få 8.995 kr. tilbage, fordi det er den pris andre forhandlere tager for det??
Jeg lugter en god forretning næste gang jeg vil købe noget...
|
Nej, hvis du læste hvad jeg skrev, så ville den situation kræve et ansvar hos sælger.
|
Prøv nu lige at læse tråden igen, du roder dig ud i en lang svada med citater fra paragraffer i en sag hvor manden har købt ekstraudstyr til et kamera. Wupti har ikke noget med kameraet (det er slet ikke fra Wupti) at gøre, men han mener at de skal erstatte det beløb han har brugt på ekstraudstyr.
Og så er det at jeg (og andre) skriver at det er vel ikke noget Wupti har noget ansvar for.
Og det der er logik for perlehøns er:
"Hvis man køber guld, så er det en typeforudsætning, at det er ægte - egenskaben "ægthed" må anses for tilsikret.
Derfor kan man få erstattet sit tab jf. KBL § 80."
Dooh...ja.
Det JEG siger er at du ikke kan få erstattet guld der var 10.000 værd på salgstidspunktet med 20.000 kr. bare fordi guldet i mellemtiden er steget 100%.
|
Du skriver, at Wupti ikke har noget med kameraet at gøre. Neurobrain skriver på side 3: "Jeg har igennem forbrugerklagenævnet lagt sag imod Wupti. Jeg købte et
kamera som gik i stykker og Wupti nægtede at reparere det - De
annullerede handlen og gav mig mine penge tilbage. Problemet var,
at jeg havde købt dele til kameraet, som jeg nu ikke kan bruge
(oplader). Wupti beklager selvfølgelig, men ser sagen som
lukket.." Hvordan får du det til, at han ikke har købt kameraet hos Wupti? Det må vi da klart forudsætte siden han mener at de skal reparere det og har indgivet klage til forbrugerklagenævnet. Jeg har ikke skrevet, at Wupti skal betale hans ekstraudstyr (der er købt fra andre forhandlere) - kun hvis Wupti havde et ansvar for manglen. Bortset fra det, så er det ikke sikkert, at Wupti bare kan refundere købesummen. Det kræver som nævnt, at nogle betingelser skal være opfyldt.
|
|
Simsalabim[DK]
Guld medlem
Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 618
|
Sendt: 27-Maj-2010 kl. 14:10 |
Måske skulle I udtale jer med lidt mere varsomhed, når I ikke kender reglerne fuldt ud...
Det er da et principielt problem ved disse foraer at alt for mange udtaler sig om noget, som de ikke ved noget om. I kan så blive enige om, at jeg er galt på den - fair nok - men det gør ikke jeres påstande sande. Dem der så reelt ved noget om tingene gider så ikke at bruge tid herinde, når en masse selvudnævnte eksperter alligevel blot bliver enige med sig selv om, at de har den ubetingede sandhed og at ingen skal lære dem noget.
Jeg drøftede i øvrigt lige eksemplerne med én der er ansat hos
forbrugerstyrelsen, der kunne bekræfte, at min udlægning er korrekt.
Men jeg vil da med glæde modbevises - jeg er altid interesseret i at lære noget nyt og blive klogere. Kom med en fornuftig argumentation og
lovhenvisning og så kryber jeg gerne til korset, hvis argumentationen
(mod min forventning) viser sig at holde. Nu står tingene bare ret
direkte i loven, hvis man giver sig tid til at sætte sig ind i den og
ikke bare slynge påstande ud om hvad man tror man ved.
|
|
pilehave
Guld medlem
Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1260
|
Sendt: 27-Maj-2010 kl. 14:02 |
Simsalabim[DK skrev:
]
pilehave skrev:
Så hvis jeg stiller mig i kø nede i Fona og køber et tilbuds-TV til 6.995 kr og det går i stykker, ikke kan repareres eller byttes til en anden model, så har jeg ret til at få 8.995 kr. tilbage, fordi det er den pris andre forhandlere tager for det??
Jeg lugter en god forretning næste gang jeg vil købe noget...
|
Nej, hvis du læste hvad jeg skrev, så ville den situation kræve et ansvar hos sælger.
|
Prøv nu lige at læse tråden igen, du roder dig ud i en lang svada med citater fra paragraffer i en sag hvor manden har købt ekstraudstyr til et kamera. Wupti har ikke noget med kameraet (det er slet ikke fra Wupti) at gøre, men han mener at de skal erstatte det beløb han har brugt på ekstraudstyr. Og så er det at jeg (og andre) skriver at det er vel ikke noget Wupti har noget ansvar for. Og det der er logik for perlehøns er: "Hvis man køber guld, så er det en typeforudsætning, at det er ægte - egenskaben "ægthed" må anses for tilsikret. Derfor kan man få erstattet sit tab jf. KBL § 80." Dooh...ja. Det JEG siger er at du ikke kan få erstattet guld der var 10.000 værd på salgstidspunktet med 20.000 kr. bare fordi guldet i mellemtiden er steget 100%.
Redigeret af pilehave - 27-Maj-2010 kl. 14:05
|
|
Simsalabim[DK]
Guld medlem
Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 618
|
Sendt: 27-Maj-2010 kl. 14:00 |
PerW skrev:
Hvis en handlen bliver ophævet, så får man det tilbage som man har betalt minus evt. beløb for at have brugt varen i den mellemlæggende periode (ses især med biler).
Normalt er man bedre stillet, fordi man får hele sit beløb tilbage og vare har det med at blive billiger. |
Det kommer an på, om sælger har et ansvar. Hvis sælger har det og erstatningsbetingelserne er opfyldt (ansvarsgrundlag, tab, kausalitet, adækvans), så har køberen krav på at få erstattet sit fulde tab.
|
|
Simsalabim[DK]
Guld medlem
Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 618
|
Sendt: 27-Maj-2010 kl. 13:58 |
fltk skrev:
Så kan der vist ikke koges mere suppe på den. Blot konstateres, at der er mindst én person her på boardet der læser købeloven ligesom fanden læser bibelen.
Flemming |
Nu ved jeg ikke hvad din kompetence til at udtale dig er, men modbevis mig dog, hvis du er uenig. Jeg har en juridisk baggrund og har læst både aftaleret og køberet og international køberet mv., så jeg vil da meget gerne lære noget nyt, hvis du kan være behjælpelig
|
|
Simsalabim[DK]
Guld medlem
Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 618
|
Sendt: 27-Maj-2010 kl. 13:56 |
pilehave skrev:
Så hvis jeg stiller mig i kø nede i Fona og køber et tilbuds-TV til 6.995 kr og det går i stykker, ikke kan repareres eller byttes til en anden model, så har jeg ret til at få 8.995 kr. tilbage, fordi det er den pris andre forhandlere tager for det??
Jeg lugter en god forretning næste gang jeg vil købe noget...
|
Nej, hvis du læste hvad jeg skrev, så ville den situation kræve et ansvar hos sælger.
|
|
PerW
Guld medlem
Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
|
Sendt: 27-Maj-2010 kl. 13:44 |
Hvis en handlen bliver ophævet, så får man det tilbage som man har betalt minus evt. beløb for at have brugt varen i den mellemlæggende periode (ses især med biler).
Normalt er man bedre stillet, fordi man får hele sit beløb tilbage og vare har det med at blive billiger.
|
|
fltk
Platin medlem
Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10305
|
Sendt: 27-Maj-2010 kl. 13:44 |
Så kan der vist ikke koges mere suppe på den. Blot konstateres, at der er mindst én person her på boardet der læser købeloven ligesom fanden læser bibelen.
Flemming
|
Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
|
pilehave
Guld medlem
Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1260
|
Sendt: 27-Maj-2010 kl. 13:39 |
Så hvis jeg stiller mig i kø nede i Fona og køber et tilbuds-TV til 6.995 kr og det går i stykker, ikke kan repareres eller byttes til en anden model, så har jeg ret til at få 8.995 kr. tilbage, fordi det er den pris andre forhandlere tager for det??
Jeg lugter en god forretning næste gang jeg vil købe noget...
|
|
Simsalabim[DK]
Guld medlem
Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 618
|
Sendt: 27-Maj-2010 kl. 13:15 |
Ja, flot. Det bedste forsvar er ikke altid et angreb... Du kan åbenbart ikke argumentere for din sag. Det var jo dig selv, der kom og blandede dig i denne tråd og gjorde dig klog på lovgivningen. Du vil åbenbart ikke indrømme, at du tog fejl. Det er der ellers ikke noget slemt i - det kan ske for enhver. PS. Tak for at du uploadede dit profilbillede - nu falder brikkerne lidt bedre på plads
|
|
pilehave
Guld medlem
Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1260
|
Sendt: 27-Maj-2010 kl. 12:38 |
|
|