recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Nyheder, anmeldelser & omtaler
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Wupti !
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketWupti !

 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
Forfatter
Besked
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10304
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2010 kl. 12:24
Oprindeligt skrevet af Neurobrain Neurobrain skrev:

 
Wupti vil ikke reparere produktet, de vil ikke ombytte, men har valgt at give mig pengene tilbage, hvilket jeg ikke ønsker.
 
Det betyder, at jeg står i situation, hvor jeg står ringere end før købet.
 
 
Du har fået dine penge tilbage, så du står da ikke ringere end før købet. Hvad du ellers har lavet af krumspring med at købe diverse tilbehør andre steder er jo Wutii totalt uvedkommende.
 
Køb dog den samme vare et andet sted, så kan du stadig bruge dit tilbehør.
 
Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2010 kl. 12:30
Du lyde mere som en umulige kunde, som Wupti så har gjort kort proces med.

Og hvorfor ville du spilde et år af dit live, ved at tage sagen til forbrugerklagenævnet, det får du jo ikke penge retur eller et nyt kamera, penge har du jo fået retur.

Så leve livet og købe et tilsvare kamera hos en anden forhandle, så er penge til tilbehør ikke spildt. 

Ved ikke hvilken kamera du har købet, men nægte at tro på at det er et prof. kamera til 50.000 kr., og husk meget tilbehør kan bruges mellem forskellige kamera model fra samme mærke.


Redigeret af Startrek - 25-Maj-2010 kl. 12:36
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2010 kl. 12:31
Oprindeligt skrevet af Neurobrain Neurobrain skrev:

Som forbruger må jeg ikke stilles ringere end før købet.
 
Hvis ens produkt går i stykker skal forbrugeren have muligheden for at få sit produkt repareret eller ombyttet til et tilsvarende produkt eller hvis forbrugeren ønsker det, få pengene tilbage (den korte version).
 
Wupti vil ikke reparere produktet, de vil ikke ombytte, men har valgt at give mig pengene tilbage, hvilket jeg ikke ønsker.
 
Det betyder, at jeg står i situation, hvor jeg står ringere end før købet.
 
Efter telefonisk kontakt med Forbrugerrådet, hvor jeg forklarede forløbet blev jeg opfordret til at klage.
 
I har måske ret, men umiddelbart vil Forbrugerrådet kigge på min sag, hvilket må betyde, at den ikke er ""dead in the water".
 
Ifølge jer, må en virksomhed nægte RMA og "bare" ophæve handlen - Men hvorfor har vi så reklamationsretten?
 
Ifølge lovgivningen må virksomheder ophæve handlen, hvis reparationen er "uforholdsmæssigt" dyr. Det bliver spændende hvad definitionen er på det....
Havde det været billigerer for Wupti at rep. dit kamera, så havde de nok gjort det istedet for at betale hele beløbet retur. Du kan vel bare finde et andet kamera, der bruger samme lader?
 
Havde du nu handlet det hele samlet, så havde du haft den fordel, at du kunne ophæve hele handlen.
Til top
Simsalabim[DK] Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 618
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2010 kl. 13:01
Det er svært at udtale sig om sagen, når vi ikke kender de fulde omstændigheder.

Det er ikke i enhver situation ok, at en forhandler blot vælger at refundere købesummen i stedet for at reparere varen, der lider af en mangel.

Lad os antage at dit kamera er gået i stykker. Priserne er i mellemtiden stedet eller kameraet kan ikke længere skaffes. I så fald må sælger vedstå sig sit ansvar og hvis en ophævelse fortsat gøres gældende, så må sælger dække købers tab (så sælger dækker prisforskellen eller et nyt tilsvarende kamera af anden type).

Det skal jo ikke komme køber til last, at sælger har solgt en mangelfuld varer og at forholdene på markedet i mellemtiden har ændret sig.

Lad os sige at du har købt 10 kg guld. Det viser sig efter 2 måneder, at guldet ikke var massivt, men kun guldbelagt. I mellemtiden er prisen på guld steget med 100%. I så fald skal sælger jo også dække dit fulde tab og kan ikke nøjes med at refundere det beløb, som du betalte for de oprindelige 10 kg.

Hvis køber kan købe et tilsvarende kamera til samme pris hos en anden forhandler, så er der naturligvis intet problem.

Neurobrain er prisen på kameraet i mellemtiden steget eller kan kameraet ikke længere skaffes e.l.? Hvis dette ikke er tilfældet hvorfor mener du så at du står ringere ved at Wupti har ophævet?
Til top
vasif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1773
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2010 kl. 20:24
Oprindeligt skrevet af Simsalabim[DK Simsalabim[DK skrev:

]Det er svært at udtale sig om sagen, når vi ikke kender de fulde omstændigheder.

Det er ikke i enhver situation ok, at en forhandler blot vælger at refundere købesummen i stedet for at reparere varen, der lider af en mangel.

Lad os antage at dit kamera er gået i stykker. Priserne er i mellemtiden stedet eller kameraet kan ikke længere skaffes. I så fald må sælger vedstå sig sit ansvar og hvis en ophævelse fortsat gøres gældende, så må sælger dække købers tab (så sælger dækker prisforskellen eller et nyt tilsvarende kamera af anden type).

Det skal jo ikke komme køber til last, at sælger har solgt en mangelfuld varer og at forholdene på markedet i mellemtiden har ændret sig.

Lad os sige at du har købt 10 kg guld. Det viser sig efter 2 måneder, at guldet ikke var massivt, men kun guldbelagt. I mellemtiden er prisen på guld steget med 100%. I så fald skal sælger jo også dække dit fulde tab og kan ikke nøjes med at refundere det beløb, som du betalte for de oprindelige 10 kg.

Hvis køber kan købe et tilsvarende kamera til samme pris hos en anden forhandler, så er der naturligvis intet problem.

Neurobrain er prisen på kameraet i mellemtiden steget eller kan kameraet ikke længere skaffes e.l.? Hvis dette ikke er tilfældet hvorfor mener du så at du står ringere ved at Wupti har ophævet?


Det er ikke korrekt. Hvis sælger vælger at refundere købet, skal sælger kun give penge tilbage i forhold til købsprisen på købstidspunktet. Jeg tror du forveksler det lidt med diverse forsikringsbetingelser.

Hvis man følger dit eksempel, så lad os sige at jeg køber et kamera på tilbud til 500 Kr. Den går i stykker, og forhandler vælger at give mig pengene tilbage. Prisen er i mellemtiden steget til 800 Kr, og her skulle sælger så give mig 300 Kr. ekstra, så jeg kan købe et nyt? Din antagelse er desværre ikke rigtig. Jeg tvivler på, at du kan dokumentere dette.
Til top
Simsalabim[DK] Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 618
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2010 kl. 20:39
Vasif, det kommer så an på hvad der ligger til grund for manglen. Mit eksempel med guldet holder - det følger af købeloven.

I trådstarterens sag har vi ikke nok at vide om sagen til at vi helt kan tage stilling til den.

Det er korrekt at trådstarteren har krav på naturalopfyldelse jf. KBL § 78. Han kan vælge mellem afhjælpning af manglen, omlevering, passende afslag eller ophævelse af købet (hvis mangelen ikke er uvæsentlig).

Det følger af KBL § 78, stk. 2, at:

Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger.

Uforholdsmæssighedsvurderingen falder i tre led: Det skal vurderes, om den valgte beføjelse påfører sælgeren omkostninger, om disse i givet fald er højere end omkostningerne ved en anden beføjelse, og i så fald om denne omkostningsforskel er uforholdsmæssig, 2001-bet 199 f. Sælgeren har bevisbyrden for, at uforholdsmæssighedsbetingelsen er opfyldt.

Hvis sælgeren har givet vildledende oplysninger, forsømt at give køberen oplysninger om en mangel, genstanden savner egenskaber, som må anses tilsikrede, manglen efter købets indgåelse er forårsaget ved sælgerens forsømmelse e.l., så kan køberen kræve erstatning jf. KBL § 80, stk. 1.

---

vasif, i dit eksempel skal sælgeren så kunne løfte bevisbyrden for at det vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger at sende et nyt kamera. Jeg kender ikke retspraksis for hvor meget der skal til før der er tale om en uforholdsmæssig omkostning, men jeg kan forestille mig, at det alligevel skulle være en del.

Dog vil jeg medgive, at mit første indlæg var for entydigt i forhold til køberens tab. Hvis omlevering eller reparation ikke er mulig, så skal en af betingelserne i § 80 være opfyldt for at sælger skal dække købers tab.

Til top
Brahe Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 17-Februar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2010 kl. 09:18
Ved softwarerelaterede, og problemer af mere specifik art, henviser vi som udgangspunkt til producentens hotline. Producenternes hotlines har specialuddannet personale på de specifikke produkter, og kan derfor løse disse problemer direkte med dig over telefonen. I nogle tilfælde løser de problemerne ved at overtage din skærm.
Grunden til, at vi henviser dig i disse tilfælde, er derfor, at problemet langt hurtigere bliver løst. Hvis hotlinen ikke kan hjælpe, er du meget velkommen til at skrive en e-mail til rma@wupti.com og så følger vi naturligvis op på sagen.
Når vores reklamationsafdeling får din e-mail, opretter vi sagen ved serviceværkstedet og sørger for, at du får tilsendt en pakkepostlabel til omkostningsfri indsendelse.

Venlig hilsen

Morten Agen
Logistik- og returvarechef

wupti.com's handelsbetingelser
wupti.com er ejet 50/50 af NRGi og L'EASY



Redigeret af Brahe - 27-Maj-2010 kl. 09:20
Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1260
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2010 kl. 09:55
Oprindeligt skrevet af Simsalabim[DK Simsalabim[DK skrev:

]
Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger.


Dit eksempel med guld:
Som du selv skriver (se dit klip fra Købeloven herover) kan køber ikke få 20.000 kr tilbage bare fordi varen er steget fra 10.000 kr til 20.000 kr. Køber får kun de 10.000 tilbage.
Til top
Simsalabim[DK] Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 618
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2010 kl. 11:45
Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

Oprindeligt skrevet af Simsalabim[DK Simsalabim[DK skrev:

]
Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger.


Dit eksempel med guld:
Som du selv skriver (se dit klip fra Købeloven herover) kan køber ikke få 20.000 kr tilbage bare fordi varen er steget fra 10.000 kr til 20.000 kr. Køber får kun de 10.000 tilbage.


Det er ikke korrekt.

Hvis man køber guld, så er det en typeforudsætning, at det er ægte - egenskaben "ægthed" må anses for tilsikret.

Derfor kan man få erstattet sit tab jf. KBL § 80.

KBL § 80:
Lider køberen tab som følge af en mangel, kan han kræve skadeserstatning, hvis:
nr. 4: genstanden savner egenskaber, som må anses tilsikrede,
Stk. 2. Ved køb af genstande bestemt efter art 565) kan køberen endvidere kræve skadeserstatning efter § 43, stk. 3.

Der er tale om en "genusvare" jf.
KBL § 3: Ved køb af genstande, bestemt efter art, 12) forstås i denne lov 13) ikke alene køb af en vis mængde af en angiven art genstande, men også køb af en vis mængde af et angivet parti.

Derfor finder  KBL § 43, stk. 3, tillige anvendelse:
Sælgeren er, selv om han er uden skyld, pligtig at betale skadeserstatning dog således, at bestemmelserne i § 24 finder tilsvarende anvendelse.

---

Konklusion:

Sælgeren har således et objektivt ansvar for at varen ikke er mangelfuld i dette tilfælde og skal derfor erstatte det tab som køber måtte lide uanset om sælger ikke var bekendt med manglen og i øvrigt ikke havde foretaget sig noget culpøst.

Til top
Simsalabim[DK] Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 618
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2010 kl. 11:46
Oprindeligt skrevet af Brahe Brahe skrev:

Ved softwarerelaterede, og problemer af mere specifik art, henviser vi som udgangspunkt til producentens hotline. Producenternes hotlines har specialuddannet personale på de specifikke produkter, og kan derfor løse disse problemer direkte med dig over telefonen. I nogle tilfælde løser de problemerne ved at overtage din skærm.
Grunden til, at vi henviser dig i disse tilfælde, er derfor, at problemet langt hurtigere bliver løst. Hvis hotlinen ikke kan hjælpe, er du meget velkommen til at skrive en e-mail til rma@wupti.com og så følger vi naturligvis op på sagen.
Når vores reklamationsafdeling får din e-mail, opretter vi sagen ved serviceværkstedet og sørger for, at du får tilsendt en pakkepostlabel til omkostningsfri indsendelse.

Venlig hilsen

Morten Agen
Logistik- og returvarechef

wupti.com's handelsbetingelser
wupti.com er ejet 50/50 af NRGi og L'EASY



Super - det var da en dejlig håndsrækning! God service Smile
Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1260
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2010 kl. 11:58
@Simsalabim
Jeg læste dit indlæg som at kunden skulle have mere tilbage fordi guldet var steget i værdi. Det andet er da logik for perlehøns
Til top
Simsalabim[DK] Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 618
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2010 kl. 12:11
Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

@Simsalabim
Jeg læste dit indlæg som at kunden skulle have mere tilbage fordi guldet var steget i værdi. Det andet er da logik for perlehøns


Jeg ved ikke hvad du mener er logik for perlehøns - jeg synes personligt at reglerne er relativt komplicerede. Jeg synes ikke at det er god stil, at du er nedladende, når du tilsyneladende ikke selv har forstået reglerne.

Du har fortsat misforstået det sådan som jeg forstår dit sidste indlæg. Kunden skal have mere tilbage fordi guldet er steget i værdi i mellemtiden. Det er det der ligger i, at sælger skal erstatte kundens tab. Det er ikke bare pengene tilbage.

Køberen kan kræve erstatning i form af positiv opfyldelsesinteresse, jf bestemmelsen i § 25:

"§ 25 indeholder en enkelt regel om den positive opfyldelsesinteresse, dvs en erstatning der i økonomisk henseende stiller en skadelidt kontraktspart, som om kontrakten var rigtig opfyldt. Efter almindelige regler om beregningen af den positive opfyldelsesinteresse skal køber have sit fulde tab erstattet."

Det du henviser til (selvom du nok ikke kender udtrykket), er erstatning af den negative kontraktsinteresse:

"
Den negative interesse omfatter ikke blot de som følge af ophævelsen forgæves afholdte kontraheringsomkostninger, handelsomkostninger i form af f.eks. stempel- og andre afgifter, rejseudgifter, advokatsalær, men også udgifter ved modtagelse og tilbagelevering af varen, herunder told og fragt, jf. U 1923 518 H, og eventuelt tab ved at chancen for kontrahering til anden side er blevet forpasset, Gomard: Nøddeskal, 2. hæfte 136."

Køberen kan i denne situation vælge mellem positiv opfyldelsesinteresse og negativ kontraktsinteresse og vil naturligvis vælge positiv opfyldelsesinteresse i den situation, hvor den mangelfulde vare er steget meget i værdi.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu