recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - I3 HTPC - Strøm - Hastighed - Software
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketI3 HTPC - Strøm - Hastighed - Software

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Grung Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Maj-2006
Status: Offline
Point: 284
Direkte link til dette indlæg Emne: I3 HTPC - Strøm - Hastighed - Software
    Sendt: 24-Maj-2010 kl. 15:58
Nu har jeg fået sat mit htpc op, og fundet det software jeg tror kan komme til at virke. Da jeg har trukket på andres erfaringer omkring valg af hardware og software, kommer her en oversigt over de valg jeg har truffet, og de erfaringer jeg har gjort mig, i håb om at andre kan bruge dem.

Først selve hardwaren.

Bundkort: Intel H57 MITX
Cpu: Intel Core i3 530
Ram: 2*2Gb
Optisk Drev: Samsung SN S083C (kun dvd drev)
Tuner: TERRATEC Cinergy HTC USB XS HD DVB-C
Remote: Imon IR Eye + Remote
Harddisk: 2,5' Samsung 250gb 7200 RPM
Kabinet: Compucase 8K01
OOD ekstra kabel (Købt efterfølgende)

Det hele er koblet op via HDMI til et Sony 40' W5500 tv, desuden er lyden også koblet op til en gammel Sony forstærker med optisk udgang.

Det meste er købt ved shg, da jeg kunne få det hele med det samme. Der er masser af plads i kabinettet, så der skulle ikke være monteringsvanskeligheder. Vær dog OPMÆRKSOM på at det medfølgende kabel til slimline optisk drev ikke er langt nok, da sata porte på intel boarded er placeret længst muligt væk, så jeg måtte bøde 100 kr for et nyt (40+ 60 for fragt).
Jeg havde ikke lige nogle bøjler til at montere en 2,5' hd i 3,5' pladsen, så jeg har bare placeret hd i bunden af kabinettet. Den sidder i spænd mellem et par kabler, så den rokker sig ikke.
Med lidt god vilje kunne man nok placere 4-5 2,5' diske uden de store problemer, så der er også mulighed for at lave et lille nas nu man er i gang, og bundkortet understøtter også basalt raid.

Næste punkt var at tænde for dyret. og her kommer det punkt der er vigtigt for mange.

LYD: Den medfølgende standard blæser til både cpu og strømforsyningen i kabinettet siger INTET. På 1 meters afstand kan htpc'en ikke høres i et alm rum med almindeligt baggrundsstøj. Dette betyder en del for mig, normalt læser man at ting er stille (f.eks min synology nas), men når man så slutter det til, larmer det som en jetjager.

Efter at have lukke computeren ned igen for at vende power kabel og ide kabel rigtigt (jeg lærer det nok aldrig) var det tid til at installere software.

Software:
Den er installeret med en Win 7 64 bit, samt de nyeste intel drivere fra deres hjemmeside. Udover det installerede jeg nyeste drivere til terratec tuneren, samt hentede nyeste drivere til imon ir eye + remote. Derudover er der ikke installeret nogle codecs eller noget.

Efter at have teste lidt forskelligt software (Hacked mediacenter, mediaportal, mv) besluttede jeg mig for at bruge XBMC til selve medieafspiller delen. Programmet har væreu ude i mange år, og kører klippe stabilt til medie afspilning. For at få hardware accelereret grafik måtte jeg hente en nightly build og bruge denne version.

Jeg kører lige nu med build 30362 hentet fra http://sshcs.com/xbmc/
I xbmc har jeg ikke pillet ret meget ved settings, jeg har slået dxva (hardware acceleration) til.

Næste punkt var Tv delen. Oprindeligt var planen egentligt bare at jeg skulle kunne optage tv, og ikke andet, så i starten kiggede jeg på programmet "For the record". Dette program kunne alt det jeg havde brug for, og var tilmed gratis. Hvad mere kunne man forlange.
Da jeg næsten var færdig med at lege med underlige programmer og ting, og ville til at reinstallere computeren for at rydde op i test codec osv, kom konen i tanke om at hun også ville kunne optage uden at skulle gøre det fra en webside. Så måtte jeg igang igen.

Valget faldt på DVBViewer + Recording service. programmet koster 15 euro, men er også det værd.
Kort fortalt er recording service et webbaseret interface hvorfra man kan programmere optagelser (ligesom for the record), men selve dvbviewer prgrammer er et medieprogram til bla live tv, epg guides og en masse andet.

Ved at modificere en XML fil i XBMC kan man få den til at starte eksterne programmer op.
Filen hedder home.xml og ligger i skins mappen under c:\programmer.....osv
Man sætter en linje ind som liger denne:

<item id="13">
<label>Television</label>
<onclick>XBMC.System.Exec(c:\DVBViewer\dvbviewer.e xe)</onclick>
<icon>special://skin/backgrounds/videos.jpg</icon>
</item>

Hvorefter man kan starte dvbviewer ved at vælge menu punktet television i hovedmenuen i xbmc.
Derefter skal man have sat dvbviewer op, tunet kanaler osv.
Når man så lukker dvbviewer igen, ryger man tilbage til XBMC.
Jeg har hentet imon remote filer til både dvbviewer og xbmc, men de skal modificeres lidt over de næste par dage før de er som jeg vil have det.

Strømforbrug:
Jeg har smidt en grøn IDELINE strømmåler mellem htpc og stikontakten og målt lidt på hvad den bruger.

I IDLE tilstand (cpu på 0% i task manager) skriver power måleren 22 Watt. Den kan finde på at svinge lidt mellem 19-22 WATT.
Dette er for hele systemet, altså incl hd, imon ir eye og hvad der nu ellers er af småting.

Ved afspilning af en 1080P mkv fil, ligger cpu load på 12-18% alt efter hvor i filmen det er.
Måleren viser her et strømforbrug der svinger fra 33 - 45 Watt, alt efter hvor meget den lige laver. Den svinger for meget til at blive stabil, men i gennemsnit ligger det nok omkring de 40 Watt.
Det er nogenlunde det samme (måske lidt lavere) i dvbviewer når der ses tv.

Det højeste måleren har registeret overhovedet er 55 Watt, som nok er under installation af et program.

Fremtidige optimeringer:
Hardware:
Når slimline Blue-ray drev kommer ned i pris, skal dvd drevet byttes ud med et sådan. Men lige nu vil jeg ikke give 1400 for et drev.
Hvis timeshift/live tv bliver en succes, eller hvis ungerne bliver lidt større, skal der nok investeres i en tuner mere. Skulle jeg købe noget lidt nu, ville jeg stærkt overveje en hdhomerun.
Jeg skal have en ny reciever engang, som har hdmi indgang. Intel boarded skulle kunne klarre hd lydformater, men indtil videre har jeg ikke brug for dem før jeg får blueray drev i maskinen.

Jeg skal have sat keyboard shortcuts op i både dvbviewer og xbmc, så det passer 100% med sådan som jeg vil have det. Desuden skal jeg have rodet med at fjerne nogle af menuerne i både xbmc og dvbviewer, så der kun er det der skal bruges.
Jeg skal have leget lidt med om computeren kan vågne fra suspend, og skal have kigget lidt på at streame video over internet til min mobil eller andre devices.

Resume:
Kombinationen af Core I3 og intel bundkort, kører klippestabilt. Det har den ekstra "punch" i forhold til atom løsninger, og brug ikke meget ekstra strøm. Software kombinationen mellem xbmc som medieafspiller og dvbviewer som tv modul fungerer rigtigt godt, og det hele kan styrres med en remote.
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Point: 2569
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2010 kl. 17:36
Tak fordi du deler dine erfaringer. Jeg har kigget på stort set samme løsning som dig, da jeg på nuværende tidspunkt har et Intel DG45ID motherboard + E8500 + FloppyDTV men det bruger på en god dag 60 W i idle og mere med load. Jeg kunne godt tænke mig at have den tændt 24/7 så er meget interesseret i at høre om dine erfaringer mht. lydniveauet + strømforbruget, så tak for det:)
Til top
Grung Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2010 kl. 18:38
Jeg mangler en der ved noget om strøm. 22 watt kan sku ikke passe for hele systemet.

Hvad er power Factor for noget ? jeg mener den stop på 0,48 da den stod på omkring 20 watt.

Til top
langben Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-Juni-2009
Point: 194
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2010 kl. 19:03
Lyder rigtigt spændende med det setup. Du har vel ikke mulighed for at teste i3 IGP'ens formåen med DR HD via DVB-T? Overvejer nemlig selv et sådant setup, da min ATI/AMD HTPC fortsat driller.

Jeg vil også lige nævne, at inden man skifter et helt system ud pga lavere strømforbrug bør man regne lidt på kilowattpris, oppetid og forskel i forbrug - der skal en hel del tid til før en forskel på feks 50W er tjent ind i forhold til pris for anskaffelse.   

Redigeret af langben - 24-Maj-2010 kl. 19:04
Til top
Grung Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2010 kl. 19:22
Jeg har godt nok slået dvb-t fra igen, da jeg ikke kan fange ret mange kanaler over luften der hvor den står. Men jeg har da dr-hd på kabel tv.

I følge de review jeg har læst skulle I3 IGP kunne dekode 2 samtidige  HD datastrømme.

Men hvis der er noget specifikt jeg skal teste så bare skriv det.
Til top
Kasper Jensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Marts-2007
Point: 536
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2010 kl. 20:19
Er godt nok ikke meget strøm den bruger ved idle samt mindre belastning.
Til top
Grung Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2010 kl. 20:29
Jeg tror heller ikke på det med strømmen. 22 watt er for lidt. Jeg mener jeg så en test hvor de fik den ned på 22 watt med en pico psu, men det er garanteret uden hd, optisk drev, tuner, Ir receiver osv.

Jeg mener den lå omkring 34 watt med en alm lorte psu som kun har 70-80% udnyttelse. her er link: http://www.anandtech.com/show/2949/5

Et andet review her: http://www.anandtech.com/show/2846/4 siger under 30 watt, så det er nok ikke helt forkert hvis den ligger omkring de 30

Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2010 kl. 00:19
Jamen hvis den viser 22 watt, så er det vel rigtigt. Du kan teste måleren ved at koble en gammeldags 60 watt pære på, så skal den vise 55 til 65 watt. Hvad viser den under VA?
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Grung Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2010 kl. 08:40
Jeg har ladet den køre natten over. Jeg kigger på den når jeg kommer hjem, og prøver om jeg har en gammel pære så jeg kan se om den passer.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10667
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2010 kl. 11:43
Oprindeligt skrevet af Grung Grung skrev:

Jeg mangler en der ved noget om strøm. 22 watt kan sku ikke passe for hele systemet.

Det er i tomgang, så det kan sagtens passe.

Flemming

Redigeret af fltk - 25-Maj-2010 kl. 11:43
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2010 kl. 13:46
Oprindeligt skrevet af Grung Grung skrev:

Jeg har ladet den køre natten over. Jeg kigger på den når jeg kommer hjem, og prøver om jeg har en gammel pære så jeg kan se om den passer.

Ser meget frem til at høre om dine resultater.
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2010 kl. 13:58
Jeg fandt lige denne tråd:)
http://www.computerbase.de/forum/showthread.php?p=7198832
tjek forbruget:)