Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
ehelmer
Super bruger
Oprettet: 06-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 333
|
Emne: Omkode DRK TS fil til DVD format Sendt: 30-Maj-2010 kl. 13:30 |
Jeg optog i aftes Mozarts Opera 'Cosi fan tutte' i DVB-T TS format fra DRK. Den kunne jeg godt tænke mig at gemme i DVD format på en skive. Underteksterne er vigtige og skulle meget gerne med som DVD tekster. Hvis den havde været sendt fra DR1, så havde jeg kunnet demuxe den med 'ProjectX', men det kan ikke lade sig gøre med fil i MPEG4 kode.
Jeg prøver med andre programmer. - tsMuxeR' kan kun finde video i filen, hverken lyd eller tekst. - 'eac3to' kan med besvær finde både video og lyd, men ingen tekst. - 'ConvertXtoDVD' kan finde video og tekst, men ingen lyd. - 'Handbrake' (laver dog ikke DVD) melder fejl og dør.
De kan så ikke bruges. Hvilke andre muligheder er der?
Erik Helmer Nielsen
Redigeret af ehelmer - 30-Maj-2010 kl. 13:32
|
 |
Hansemand
Guld medlem
Oprettet: 19-Marts-2006
Point: 537
|
Sendt: 30-Maj-2010 kl. 16:13 |
Du kan godt demuxe undertekster med projectX. Der er bare ingen synkronisering, så du må selv finde ud af hvor/hvornår underteksterne starter i filmen og der kan du bruge SubtitleCreator til at starte subs det rigtige sted ved "set delay +/-". Gem evt. som idx/sub i ProjectX. Der kommer et hav af fejl/advarsler i ProcejtX når du kører mpeg4 filer igennem, men glem det, du får brugbar undertekst fil(er). Har prøvet med DR-HD også, men det duer ikke da jeg ikke kan finde en farve palet der kan håndtere substreamen til noget brugbart.
|
Mvh Hansemand
|
 |
JørgenT
Guld medlem
Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5331
|
Sendt: 30-Maj-2010 kl. 16:39 |
ehelmer skrev:
Hvis den havde været sendt fra DR1, så havde jeg kunnet demuxe den med 'ProjectX', men det kan ikke lade sig gøre med fil i MPEG4 kode.
Hvilke andre muligheder er der?
Erik Helmer Nielsen
|
Har ikke prøvet med DR K, men har hentet SRT sub ud fra BBC HD med ProjectX. Ikke seneste version, ved ikke lige hvor punktet findes i den. 
Vælg undertekst stream:
Indtast PID for undertekst stream:
Gå till Prepare og væg Demux og sæt flueben i Collection has priority, og klik på Run:
Så får du valgte undertekst ud i file.
Men om der er problem med tidsangilvelse som Hansemand skriver ved jeg ikke.
Alternativt kunne være at overspille til harddisk recorder og brænde DVD herfra, med hardmatted undertekster.
Mvh JørgenT
|
 |
fltk
Platin medlem
Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10507
|
Sendt: 31-Maj-2010 kl. 08:19 |
ehelmer skrev:
Hvilke andre muligheder er der?
|
Jeg vil anbefale dig at prøve nyeste udgave af Videoredo (version 4). Den kan muligvis det du efterlyser.
Hvis underteksterne kan trækkes ud med projectX, kan der alternativt laves en DVD med Rejig efter at MPEG4 filen er omkodet til MPEG2, hvilket også kan gøres i Videoredo.
Flemming
Redigeret af fltk - 31-Maj-2010 kl. 08:27
|
Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
 |
ehelmer
Super bruger
|
Sendt: 31-Maj-2010 kl. 15:01 |
Hansemand skrev:
Du kan godt demuxe undertekster med projectX. ...
|
ProjectX vil ikke indlæse filer der er i MPEG4 kode, så den kan desværre ikke bruges. Erik Helmer Nielsen
|
 |
ehelmer
Super bruger
|
Sendt: 31-Maj-2010 kl. 15:06 |
JørgenT skrev:
Alternativt kunne være at overspille til harddisk recorder og brænde DVD herfra, med hardmatted undertekster.
Mvh JørgenT |
Ja, det kunne godt være en nødløsning. Nu er TS filen imidlertid optaget på min PC, og jeg kan ikke, med det udstyr jeg har, overføre den til min DVD optager. Erik Helmer Nielæsen
|
 |
ehelmer
Super bruger
|
Sendt: 31-Maj-2010 kl. 15:19 |
fltk skrev:
Jeg vil anbefale dig at prøve nyeste udgave af Videoredo (version 4). Den kan muligvis det du efterlyser.Flemming |
Jeg har prøvet VideoRedo4, den kan heller ikke demuxe underteksterne. Det glemte jeg desværre at nævne i mit første indlæg. Indtil videre ser det altså sort ud. Skal jeg virkelig opgive at få lavet min TS fil med undertekster i MPEG4 kode om til en DVD med undertekster. Der er selvfølgelig den klodsede mulighed at optage billederne på PC skærmen med et screen capture program, men den elendige løsning vil jeg meget nødigt i gang med. Erik Helmer Nielsen
|
 |
Hansemand
Guld medlem
Oprettet: 19-Marts-2006
Point: 537
|
Sendt: 31-Maj-2010 kl. 16:20 |
ehelmer skrev:
Hansemand skrev:
Du kan godt demuxe undertekster med projectX. ...
| ProjectX vil ikke indlæse filer der er i MPEG4 kode, så den kan desværre ikke bruges.
Erik Helmer Nielsen
|
Ok du kan ikke, men tro mig jeg kan. Hvorledes det hænger sammen ved jeg ikke. Hvis du har klippet din fil til i feks tsdoctor, og derefter åbner og kører igennem med projectx så får du de undertekstfiler i idx/sub (hvis valgt) og sup filer der kan redigeres med dvdsubedit.Derefter skal den første undertekst bitmap justeres til at starte det rigtige sted. Resten følger automatisk. Jeg vil gi' dig ret i, at der står procejtx ikke kan håndterer mpeg4 filer, men undertekst pid'en har jo ikke noget med mpeg4 at gøre så derfor kan den godt demuxes. Undertekster fra DR-HD er noget lort at demuxe. De er umulige at få pæne og jeg har prøvet længe og på mange måder, så dem kan du godt glemme indtil én og anden finder ud af noget.
|
Mvh Hansemand
|
 |
fltk
Platin medlem
|
Sendt: 31-Maj-2010 kl. 17:45 |
Jeg har lige lavet en test med Videoredo. Programmet kan omkode filen til MPEG2 uden at miste undertekster. Herefter kan filen importeres i ProjectX og demuxes. Jeg har dog en udfordring i at få Videoredo til at ændre opløsningen til DVD opløsning. De forsøg jeg har lavet har resulteret i en MPEG2 fil i 1280 x 720. Det ser ud til, at det kræver endnu en omkodning, og så bliver det pludselig tidskrævende for ikke at tale om kvalitetstabet, men det kan lade sig gøre, også med underteksterne i synch. blot man husker at foretage eventuelle redigeringer i Videoredo i samme arbejdsgang som den første omkodning til MPEG2.
Flemming
|
Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
 |
fltk
Platin medlem
|
Sendt: 31-Maj-2010 kl. 19:02 |
ProjectX kan virkelig demuxe underteksterne ud af en MPEG4 fil, også selvom programmet allerede ved importen af filen melder om fejl.
Min fremgangsmåde er herefter følgende:
1. Klip optagelsen til i Videoredo og vælg MPEG Layer 2 som audio output.
2. Demux den nye fil i ProjectX. Vælg SUP format til undertekster og forsøg dig frem med de forskellige farvemodeller for flottest mulige undertekster. DR HD er som ovenfor nævnt ikke nem at få pæn.
3. Brug WinAVI Video Converter (ekstrem hurtig og stabil) til at omkode den samme fil som blev dannet under punkt 1 til MPEG2 720 x 576. Husk at sætte flueben i "Output elementary V/A streams" samt at vælge audio sample rate 48000 for DVD compliancy. Øvrige kvalitetssettings er valgfri.
4. Herefter har du 4 filer, nemlig en videofil, som omdøbes til .m2v, en audiofil der omdøbes til .mpa, en undertekstfil i SUP format samt en SUP.IFO fil der relaterer til den farvemodel du har valgt til undertekster. Disse 4 filer importerer du i freeware programmet Rejig version 05d (alle andre versioner crasher lige før authoring processen er slut). Vælg output destination og klik på create, og i løbet af kort tid har du lavet DVD struktur klar til at brænde i f.eks. Nero.
Rejig kan ikke lave DVD menuer, men kapitler kan laves med valgfrit interval ved at importere en Notepad tekstfil med intervallerne, målt i frames, ind i programmet. Jeg selv bruger f.eks. fast en fil med 5 minutters intervaller. Den ser således ud:
7500 15000 22500 30000 37500 45000 52500 60000 67500 75000 82500 90000 97500 105000 112500 120000 127500 135000 142500 150000 157500 165000 172500 180000 187500 195000 202500 210000 217500 225000 232500 240000 247500 255000 262500 270000
Flemming
Redigeret af fltk - 31-Maj-2010 kl. 22:06
|
|
 |
ehelmer
Super bruger
|
Sendt: 31-Maj-2010 kl. 21:56 |
Hansemand skrev:
Ok du kan ikke, men tro mig jeg kan. Hvorledes det hænger sammen ved jeg ikke. Hvis du har klippet din fil til i feks tsdoctor, og derefter åbner og kører igennem med projectx så får du de undertekstfiler i idx/sub (hvis valgt) og sup filer der kan redigeres med dvdsubedit.... Jeg vil gi' dig ret i, at der står procejtx ikke kan håndterer mpeg4 filer, men undertekst pid'en har jo ikke noget med mpeg4 at gøre så derfor kan den godt demuxes. |
Ja, du har sandelig ret. Udskyld min skepsis. Jeg lod mig også afvise af at ProjectX viste 'error' på MPEG4 filer. Så her er der da en god løsning på mit problem, selv om den nok er lidt omstændelig. Erik Helmer Nielsen
|
 |
ehelmer
Super bruger
|
Sendt: 31-Maj-2010 kl. 22:03 |
fltk skrev:
Jeg har lige lavet en test med Videoredo. Programmet kan omkode filen til MPEG2 uden at miste undertekster. Herefter kan filen importeres i ProjectX og demuxes. Flemming |
Det har du da ret i, altså til en MPEG2 TS fil. Jeg mener jeg havde prøvet det samme tidligere uden held. Måske opgav jeg fordi Mediainfo af en eller anden mærkelig grund ikke viser at der er undertekster i filen. Men ProjectX demuxer MPEG2 TS filen fint med video, lyd og undertekster. Det er altså også en god løsning på mit problem. Erik Helmer Nielsen.
|
 |