recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Får i ulveklæder
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFår i ulveklæder

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Emne: Får i ulveklæder
    Sendt: 06-Juni-2010 kl. 21:01
Min gamle htpc stod desværre af lidt efter lidt. den havde fået adskillige indgreb, og gik efterhånden under tilnavnet Frankenstein pga. de mange udvendige modifikationer.
 
Jeg besluttede derfor at bruge de penge det nu en gang kræver at lave noget der er både iskoldt og fuldstændigt lydløst. Det krævede desværre også at alt skulle laves og samles "ude i byen".
 
Jeg besluttede derfor at gå all out, og købe ikke bare ny htpc, men også skifte skærm, mus, keyboard, og få lavet en rodentlig stander. Valget endte med 24" LG hd skærm med auto lys indstilling, Razer Lycosa keyboard, Razer Diamondback. Standen blev lavet af en kompetent diy mand i 30 mm armeret krydsfirner med hærdede skruer der blev limet i. den udnerste del fungerer som både hylde for eksterne diske såvel som afstiver.


Til kabinettet kunne jeg ikke finde noget der kunne give et liniært airflow, så der var desværre kun en løsning, at tage noget der allerede var lavet til optimal luftkøling, og så bruge kassen til computerens kabinet. Valget endte med at være en god gammeldags massiv 5000 watts PA forstærker, en Crown Macrotech 5002VZ, der skulle ofres.

 
 
Selve lyddelen af computeren er akustikbeklædning, gummidæmpning/ophæng af harddiske, samt meget støjsvage gfxkort og passiv CPU køling. alle mellemtum er stoppet med skum af forskellig art, alt efter om det er til at dæmpelyden, eller forhindre at der trækkes falsk luft.
 


Køling er lavet som ægte front to back da Macrotechen er lavet til det fra fabrikken af. selve kølestrømmen bliver leveret af 4 120mm noctuablæsere, der desværre måtte have adaptere på af udfræset aluminium. for at få optimalløling til det hele, blev der valgt et Intel X58OS bundkort, i7 cpu, 6 gb corsair ram, og så et HIS 5750 kort da det var det eneste der passede ind med resten af kølingen. en 160Gb Intel SSD disk er primær harddisk, mens der er lavet et køletårn til alm. diskeved siden af. det er lavet således at harddisken kobler til siderne, der bliver kølet af luftstrømmen, og dermed sikre at harddsiskene har det koldt selv ved stor belastning. Strømforsyningen er en 910 watts fra  PC Power & Cooling.





Dioderne foran er naturligvis funktionelle ligesom tænd sluk knappen er. de nederste fioder viser status for strøm, de miderste viser harddisk aktivitet mens de øverste pulserer i en åndedrætslignende rytme.

Drejeknapperne der normalt styrer gain er ændret så de tager sig af hvert sit sæt af blæsere der så kan skrues op elelr end efter behov.


Redigeret af kim olsen - 06-Juni-2010 kl. 23:30
Crown - there is no substitute.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2010 kl. 22:32
Hvad er navnet på dit harddisk kabinet/cooler? (næstsidste billede)

Jeg har selv en Scythe Himuro i min home server, hvor en 3.5" 5400rpm data harddisk er eneste støjende komponent (motherboard er passivt kølet, PSU er PicoPSU, og OS er på en SSD).


Redigeret af JesperLund - 06-Juni-2010 kl. 23:03
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2010 kl. 23:01
Skægt og anderledes, herligt!
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2010 kl. 23:14
Det har ikke noget navn, jeg har fået det fremstillet, dvs. betalt andre for at designe og lave detEmbarrassed
Crown - there is no substitute.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2010 kl. 23:26
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Det har ikke noget navn, jeg har fået det fremstillet, dvs. betalt andre for at designe og lave detEmbarrassed


Ok, jeg syntes heller ikke at jeg kunne kende modellen, og jeg har brugt en del tid på at researche udvalget af disse boxe.

Hvor effektiv er støjreduktionen? Og kølingen? Af termiske hensyn skal der helst være fysisk kontakt mellem metalplader og harddisken (ingen luftrum da det holder på varmen), men med fysisk kontakt bliver specielt seek støjen overført til boxen.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2010 kl. 23:29
støjreduktionen er ret effektiv, det mest larmende i mit setup er de eksterne diske da blæserne er med magnetisk kugleleje.
Crown - there is no substitute.
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2010 kl. 23:41
Interessant, men det virker til at være en dyr løsning med at få det hele lavet specielt til én!
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2010 kl. 23:48
Det har ikke været gratis, nej. men nu har jeg noget der kræver minimal vedligeholdelse, og hvor jeg løbende kan opgraderer og udbygge, idet at kabinettet har en størrelse der gør det muligt at overholde de fysiske dimensioner en del år fremefter. Nu har jeg tidligere fået lavet en cykel på samme måde, og jeg må indrømme at ejerglæden bare er større ved at få en custom løsning, hvor man ikke bare ved hvad hver enkelt del er, men også at man ikke at spildt penge på unødigt gejl, samtidigt med at det der er lavet er optimalt sat sammen og bare virker.
 
Ja, det er en egoist løsning af rang, men man bør unde sig selv den slags en gang i mellem, også selvom det koster dyrt.
Crown - there is no substitute.
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2010 kl. 20:44
Det er vildt Shocked - det er da all in og helt specielt. (den gik ikke hjemme hos osEmbarrassed
BS


Redigeret af Bschmidt - 09-Juni-2010 kl. 20:45
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu