recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DAP med DVB-T
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDAP med DVB-T

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Fyrsten Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 12-December-2008
Sted: Nakskov
Status: Offline
Point: 14
Direkte link til dette indlæg Emne: DAP med DVB-T
    Sendt: 10-Juni-2010 kl. 08:56
Hej

Jeg har købt en ZOLID USB DVB-T tuner som nok skal bruges en del nu der kommer VM i bold.

Mit spørgsmål går på om man kan bruge en sådan til også at modtage DAP radio med, er det ikke kun et spørgsmål om software, eller ligger begrænsningerne i tuner delen ? (antennen formoder jeg kan bruges til både DAP og DVB).
Hvis det kun kræver noget software, hvad kan i så anbefale ?
Den medfølgende software Arcsoft Total Media understøtter ikke radio.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2010 kl. 13:32
 
 DAB sendes ikke via Digitalt TV, dertil skal du have en seperat modtager. Men du vil kunne få det samme og mere til via Netradio. 
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2010 kl. 13:40
Ja glem DAB radio! Netradio er bare så meget bedre..
Til top
B-CLG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-April-2009
Status: Offline
Point: 655
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2010 kl. 11:24
Hvis du har antenne som er god nok til at modtage svensk DVB-T, så kan du også modtage de svenske radiokanaler, men det er ikke DAB.
Jeg mener at svenskerne blot har opsat TV kanaler med lav billedbåndbredde (næsten statiske billeder med lidt radioinfo) og så ellers radiolyden ind over.

Det trækker næsten ingen båndbredde i forhold til kanalerne med levende billede, så det er en meget smart funktionel tilføjelse til DVB-T.

Der vil sikkert være miljøbevidste forkæmpere, som argumentere imod løsningen, da man så har et TV tændt i stedet for en radio, og dermed bruger mere strøm, hvilket vil hæve vandstanden i verdenshavene med 0,000000000000000072 mm.

- Men det besvarer ikke dit spørgsmål :-)

/B
Til top
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Marts-2009
Sted: København Ø
Status: Offline
Point: 1508
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2010 kl. 23:28
Oprindeligt skrevet af B-CLG B-CLG skrev:

... Jeg mener at svenskerne blot har opsat TV kanaler med lav billedbåndbredde (næsten statiske billeder med lidt radioinfo) og så ellers radiolyden ind over.

Det trækker næsten ingen båndbredde i forhold til kanalerne med levende billede, så det er en meget smart funktionel tilføjelse til DVB-T. /B


Det er nyt for mig. Jeg ved at man i Sverige har drøftet at sende digitale radiokanaler i DVB-T-formatet i "marknättet" (det digitale jordbaserede sendenet). Men jeg vidste ikke at man allerede gør det. Kan andre bekræfte det? Hvis det ikke er sket endnu, burde man måske vælge DVB-T2-standarden.
 
Muligheden synes jo oplagt.  Kvaliteten kan blive betydeligt højere end med DAB og højere end med  FM, og kapaciteten (antal radiokanaler) bliver flere gange større end ved FM-transmission.

Det burde også være muligt at modtage DVB-T radiokanaler i en receiver (radio) med indbygget DVB-T tuner. Men jeg ved ikke om sådanne findes på markedet.
Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2010 kl. 15:24
Oprindeligt skrevet af Vilhelm Vilhelm skrev:

 
Oprindeligt skrevet af B-CLG B-CLG skrev:

... Jeg mener at svenskerne blot har opsat TV kanaler med lav billedbåndbredde (næsten statiske billeder med lidt radioinfo) og så ellers radiolyden ind over.
 


Det er nyt for mig. Jeg ved at man i Sverige har drøftet at sende digitale radiokanaler i DVB-T-formatet i "marknättet" (det digitale jordbaserede sendenet). Men jeg vidste ikke at man allerede gør det. Kan andre bekræfte det?
Hvis det ikke er sket endnu, burde man måske vælge DVB-T2-standarden.
Jeg har ikke selv hørt SR via svensk DVB-T, men det er ret lang tid siden, at SR begyndte at sende sine programmer via DVB-T.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?ProgramID=3072&Artikel=2159999
http://www.teracom.se/Documents/TV/Kanallista/Kanallista%20marknatet%202010-02-01.pdf
P1,P2,P3 LCN 90,91,92
 
Der er så megen politik i FM vs. DAB/DAB+ også i Sverige, at SR ikke reklamerer med DVB-T kanalerne.   Husk at MPEG-2 modtagere ikke (alle) understøtter de nyere og bedre lydkodninger. 
 
DVB-T2 vil naturligvis øge den samlede bitrate og dermed nedsætte transmissionsprisen for en kanal til ca 60% at DVB-T prisen, men vigtigere er, at DVB-T2 boksene vil understøtte nyere og bedre lydkodning  inkl multikanal lyd (det vil vore MPEG-4 modtagere vel i hovedsagen også). 
Det synes oplagt, at anvende DVB-T/T2  til at sende klassisk musik i Digital Dolby med ultra høj  kvalitet .  Sådan musik skal jo alligevel høres via store faste højtalere for at give det optimale resultat. 

Det var også langt bedre for vor hjemlige P2 - som vore politiske sortemænd/damer netop har ødelagt - at få tildelt 300-700 kbit/sek på MUX1 eller MUX2.  Så kunne man virkeligt lave et  kvalitetsløft for torsdagskoncerten mm. (og vi andre kunne  få P1 om aftenen).
Jeg er ret sikker på, at P2 folket som flest er ret ligeglade med at skulle købe en 400-700 kr boks, hvis blot lyden er perfekt. 

Oprindeligt skrevet af Vilhelm Vilhelm skrev:

Det burde også være muligt at modtage DVB-T radiokanaler i en receiver (radio) med indbygget DVB-T tuner. Men jeg ved ikke om sådanne findes på markedet.
Nu udsendes DVB-T og DVB-T2 med parametre egnet for tv til tagantenner. Det gør signalerne uegnede til at modtage via små antenner og under bevægelse fx i en bil. 
 
Man kan let sende især DVB-T2 med parametre, der vil være uhyre egnet til modtagelse med små antenner i bevægelse, men sådanne parametre er ikke økonomisk for tv broadcast.
DVB-T2 udsendt i en 1.7 MHz VHF T-DAB kanal vil få en betydelig større robusthed, dækning og mellem 2 og 3 gange kapaciteten af en tilsvarende  DAB+ kanal - dvs transmissions-prisen vil også være under det halve. 
 
DAB/DAB+ er bare så rædselsfuld dårlig - teknologisk og økonomisk.   
 
Lars Smile
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Per A Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-November-2009
Status: Offline
Point: 51
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2010 kl. 16:48
Da vi var på campingferie i Tjekkiet og andre steder sydpå fandt boxen mange radiokanaler.
Det ser ud til at nogle lande bruger dette frekvensområde til at udsende radio i.
 
Men i DK kan man ikke bruge denne option. Her er FM-båndet og DAB den eneste mulighed, bortset fra internettet.
 
Hilsen Per A.
 
 
 
Til top
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Marts-2009
Sted: København Ø
Status: Offline
Point: 1508
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2010 kl. 19:15
Mange tak, Lars (reslfj) for et væsentligt og godt indlæg. Da jeg skrev mit indlæg, håbede jeg netop at du ville komme på banen. Jeg er helt enig i dine vurderinger. Vi mangler desværre en debat i Danmark om mulighederne for bedre radio-kvalitet, og jeg synes ikke at DR har bidraget, måske står DR's interesser i DAB i vejen. Måske kunne du formidle din viden og starte en debat via en landsdækkende avis eller i P1?

Med hensyn til VHF-frekvenserne har Sverige besluttet at bruge bånd III (kanal 5-12) til digital tv-transmission, og at fx Malmø får kanal 10. Mon de muligheder bliver udnyttet til radio-transmission?

Danmark får vel de samme muligheder på VHF-båndet, men evt. planer kender jeg intet til.



Redigeret af Vilhelm - 15-Juni-2010 kl. 19:15
Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2010 kl. 19:58
Oprindeligt skrevet af Vilhelm Vilhelm skrev:



Med hensyn til VHF-frekvenserne har Sverige besluttet at bruge bånd III (kanal 5-12) til digital tv-transmission, og at fx Malmø får kanal 10. Mon de muligheder bliver udnyttet til radio-transmission?

Danmark får vel de samme muligheder på VHF-båndet, men evt. planer kender jeg intet til.

 
Danmark har frekvenser til en VHF bånd III DTT mux - kaldet MUX-8 .
 
høringsportalen er der en høring omkring en evt. fremtidig brug af MUX8 frekvenserne, men medieforliget bestemte ikke andet end,  at disse frekvenser forventes at kunne bruges til broadcast (læs selv medieforliget - jeg bliver så totalt sur Thumbs Down over radiodelen af dette forlig, hver gang jeg læser det).
 
Lars Smile
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Marts-2009
Sted: København Ø
Status: Offline
Point: 1508
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2010 kl. 21:22
Jeg håber at trådstarter har set at Sverige sender 3 DVB-T-radiokanaler, og ikke er alt for utilfreds med denne debat om mulighederne for flere!

Tak til Lars for de ekstra oplysninger. Jeg kan godt forstå at du vender tommelfingeren nedad.

I det seneste medieforlig ser det ud til at man udelukkende tænker i DAB og DAB+-baner, og at analogt stop (dvs. stop for FM-radiofoni) kommer når halvdelen af befolkningen har DAB eller DAB+-radioer. Det fremgår nemlig af medieforliget:
•  Der skal udarbejdes en langsigtet plan for digitaliseringen af radio i Danmark,
som blandt andet omfatter overgang fra DAB- til DAB+-standarden. Også
dette arbejde forventes igangsat efteråret 2010.
 
•  Spørgsmålet om analogt stop tages op, når halvdelen af husstandene har en DAB-
modtager (”den norske model”). 
Det til trods for at IT- og Telestyrelsen i sit notat anførte at "Med DVB-T2A forventes en kapacitet på mellem 40-60 kvalitetsradiokanaler i en DAB MUX".

Mærkeligt at DR ikke har grebet ud efter den mulighed. Det eneste lille bidrag i høringsfasen er fra TDC. Nu bliver det nok mestendels HDTV vi får i MUX8.
Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2010 kl. 15:37
Oprindeligt skrevet af Vilhelm Vilhelm skrev:

Det til trods for at IT- og Telestyrelsen i sit notat anførte at "Med DVB-T2A forventes en kapacitet på mellem 40-60 kvalitetsradiokanaler i en DAB MUX".

Mærkeligt at DR ikke har grebet ud efter den mulighed. Det eneste lille bidrag i høringsfasen er fra TDC. Nu bliver det nok mestendels HDTV vi får i MUX8.
 
Nu er DAB sådant et lavteknisk produkt, som virkelige mennesker kan købe her og nu - det er dårligt og ikke økonomisk, men det kan købes og DR har Dead brugt penge på DAB sendere.
 
For at indføre T2A skal der være en rimelige enighed i Europa om alle de praktiske forhold, fx hvilke lydkodninger, hvordan med EPG, hvor stort et  display er nødvendigt, hvordan med automatisk overgang til en anden sender (mellem SFN områder)  mmm. Der er jo meget mere i en god radio   end blot selve transmissionen og den basale signalering. 
 
Men det er ikke et argument for DAB/DAB+ andet på helt kort sigt.  En FM replanlægning vil være helt indlysende for både DR og de private stationer.
 
DR har defacto - ved sin DAB strategi og medvirken til at FM ikke er blevet replanlagt - forhindret at der er nok FM kanaler til alle.  Da DR ikke altid kan have flest politiske venner, så burde DR have indset, den overvældende mulighed for at blive frataget en nødvendig kanal.
 
Det er simpelthen alt for farligt, at forsøge at udelukke andre. En public service station kan næppe vinde på anden måde end ved at producere gode programmer selv. 
Alle forsøg - direkte eller indirekte - på at genere andre (private) holder ikke over tid. 
 
Hvis der havde været nok FM kanaler - måske 10 -, ville DR måske have mistet penge ved medieforliget, men næppe sine FM frekvenser. 
Nu skal vi med P1 døje med  klassisk musik, når det eneste vi gider høre er 'Orientering', 'Krause på tværs' eller lignende.  Og jeg har ikke DAB* og får nok aldrig - for min bil skal holde i 10-12 år, min clockradio er jeg alt for søvning til at stille på og jeg har masser af andre FM radioer.
 
Men DR's (og BBC's)  beslutningstagere har - omkring 2000-2002 - åbentlyst mere taget en beslutning som en uvidende privat, der går i Fona og ser hvad de har  på hylderne. Nå FM og DAB, FM er gammelt, så må DAB være nyt - Det tar' vi!  Men det  var dumt - meget dumt.
  
Dette er ikke en prof måde, at foretage valg at standard. Men det synes meget normalt for den uvidende forbruger.
 
Lars   Smile
 
* Jo jeg har sådan en køkken DAB, men den har da ikke været i brug de sidste 2-3 år. 
 
 
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2010 kl. 18:16
At koble analog stop sammen med en større eller mindre udbygning af DAB eller DAB+.
Her trækker jeg grænsen, hvilket betyder, jeg stoler ikke på nogen fra DR, IT- og Telestyrelsen med videre, når det kommer til alting vedr. Radio!
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu