recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvis I skal være helt ærlige - ang DVB T2
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvis I skal være helt ærlige - ang DVB T2

 Besvar Besvar Side  <1 78910>
Forfatter
Besked
evilguy Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 389
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2010 kl. 19:39
Hvis jeg skal være helt ærlig, så kan jeg ikke forstå, hvad vi skal med DVB-T2. 

Boxer sender SD kanaler med cirka 2 mbit. Hvis man sammenligner SD og 720p HD kvalitet, så burde Boxer kunne sende en HD kanal i nogenlunde samme kvalitet som SD i omkring 5 mbit. Dvs. at Boxer vil kunne få plads til 4-5 HD kanaler pr. mux. (udregn det selv SD vs HD -  2 mbit SD x 2,22 = 4,440 Mbit HD)

Og så kommer 1000 kr. spørgsmål - hvorfor skulle Boxer spilde penge på tilskud til nye modtager bokse, når de kan få 8-10 HD kanaler på de 2 ledige MUX? 

Ja ja alle os nørder vil selvefølgelig gerne have HD kanaler i 10-15 mbit MPEG, men hvis Boxer vælger at benytter den normale DVB-T standard, så kan de få HD kanaler "i morgen" uden folk skal opgradere deres TV eller modtager bokse og Boxer vil fra dag 1 have mulighed for at tjene på et HD tilbud. Hvis Boxer vælger DVB-T2 så tjener Boxer jo først penge på HD efter et års tid fordi folk vil kræve tilskud til en ny dyr DVB-T2 modtager boks.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2010 kl. 19:51
Boxer nuværende kanaler er noget møj! De pixellerer og har udfald. Der er intet af den slags i Mux 1 og 2. Venter bare på noget Profiber, så kan de rende mig...
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2010 kl. 11:40
Kære   Kampus
Så behøver jeg ikke være i tvivl    Clap   Clap    Clap 
Smukt udtrykt, altså jeg mener, fra en som kender tingen fra Første Parket! nemlig Dig.
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2010 kl. 11:54
Ham_Der
Det her er altså et forsøg på bruge beskidte kneb. Om tingene går lettere igennem et Kobberkabel, eller igennem en så og så tyk "Glasvæg", som en Fiberforbindelse vel må anses som _____  Wink 
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2010 kl. 12:31
Og igen for ligesom moderere hvad jeg allerede har skrevet.
 
For længe længe siden. Rigtig længe talte man om Hybrid Nettet _____  Som vel netop senere, idag, skulle udbygges til fibre om ikke hele vejen såe dog lidt længere end dengang _____
Noget med at hvis man skal se fremtiden i en krystalkugle, da må man ligesom finde ud af, hvor man står på det tidspunkt man skuer ud i en fremtid.  Big smile  Fremtiderne er svære forudsige. 


Redigeret af moho - 28-Juni-2010 kl. 12:33
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2010 kl. 13:44
Oprindeligt skrevet af evilguy evilguy skrev:

Hvis jeg skal være helt ærlig, så kan jeg ikke forstå, hvad vi skal med DVB-T2. 

Boxer sender SD kanaler med cirka 2 mbit. Hvis man sammenligner SD og 720p HD kvalitet, så burde Boxer kunne sende en HD kanal i nogenlunde samme kvalitet som SD i omkring 5 mbit. Dvs. at Boxer vil kunne få plads til 4-5 HD kanaler pr. mux. (udregn det selv SD vs HD -  2 mbit SD x 2,22 = 4,440 Mbit HD)

Og så kommer 1000 kr. spørgsmål - hvorfor skulle Boxer spilde penge på tilskud til nye modtager bokse, når de kan få 8-10 HD kanaler på de 2 ledige MUX? 

Ja ja alle os nørder vil selvefølgelig gerne have HD kanaler i 10-15 mbit MPEG, men hvis Boxer vælger at benytter den normale DVB-T standard, så kan de få HD kanaler "i morgen" uden folk skal opgradere deres TV eller modtager bokse og Boxer vil fra dag 1 have mulighed for at tjene på et HD tilbud. Hvis Boxer vælger DVB-T2 så tjener Boxer jo først penge på HD efter et års tid fordi folk vil kræve tilskud til en ny dyr DVB-T2 modtager boks.
 
Jeg er overbevist om at du har ret mht. Boxers incitamenter, men nu er det ikke dem men politikerne der bestemmer om vi skal have DVB-T2 eller ej. Boxer kan bestemme hvad de vil bruge de enkelte Mux til, men ikke hvilken teknologi der skal benyttes på dem.
Til top
Firebird Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2010 kl. 14:29
Jeg synes at det er sørgeligt at man ikke forlængst har indført ordenlige stander generelt. Også når det f.eks gælder den bit-rate der bliver sendt i. Vores politikere er ikke ligefrem hidsige efter at gøre Danmark til et forbrugervenligt land hvor vi får ordenlig valuta for pengene. Det er utroligt hvad man kan sælge som "HD kvalitet".
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
evilguy Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 389
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2010 kl. 16:05
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Jeg er overbevist om at du har ret mht. Boxers incitamenter, men nu er det ikke dem men politikerne der bestemmer om vi skal have DVB-T2 eller ej. Boxer kan bestemme hvad de vil bruge de enkelte Mux til, men ikke hvilken teknologi der skal benyttes på dem.


Jeg troede faktisk det var Digi-TV som sammen med Gatekeeperen, som fortalte politikerne hvad de ønsker. Boxer har jo vundet retten til at være Gatekeeper og så er det vel også mest naturligt at de er medbestemmende, når sagen drejer sig om hvilke standarder som de i fremtiden ønsker at benytte på det sendenet, som de er "hyret" til at være Gatekeeper for.
Til top
evilguy Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 389
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2010 kl. 16:15
Oprindeligt skrevet af Firebird Firebird skrev:

Jeg synes at det er sørgeligt at man ikke forlængst har indført ordenlige stander generelt. Også når det f.eks gælder den bit-rate der bliver sendt i. Vores politikere er ikke ligefrem hidsige efter at gøre Danmark til et forbrugervenligt land hvor vi får ordenlig valuta for pengene. Det er utroligt hvad man kan sælge som "HD kvalitet".


Jeg leger lige djævlens advokat: Kan du så ikke svare på hvad HD-kvalitet er?

Da DR HD begyndte udsendelserne over DVB-T nettet var der mange som klagede over elendig billedkvalitet (inkl. undertegnede), men der var også mange som var godt tilfreds.
Og da DR fra starten ikke havde styr på DR HD, så blev mange af udsendelserne udsendt i 4,5-5,5 Mbit MPEG4. Mange lagde slet ikke mærke til at DR HDs kvalitet på DVB-T var langt fra kvaliteten hos f.eks. Canal Digital eller YouSee.

Mange danskere var altså godt tilfreds med DR HD, selvom komprimeringen var utrolig tydelig med mange fejl i billedet til følge.

Så hvad er "HD kvalitet"? Er det MPEG4 i 5, 10, 15 eller 35 Mbit? Kan materiale i MPEG2 også være HD kvalitet og i hvilken bitrate? Og hvor stor skærm skal man bedømme komprimeringen ud fra og skal det være på en kalibreret skærm eller på en Samsung skærm i "butiks-demo" mode?

For mit eget vedkommende så starter HD kvalitet over DVB-T ved 720P i MPEG4 statisk multiplex ~5 Mbit. Ved 5 mit kan jeg leve med billedet, men det er ikke noget jeg falder i svimer over. Kommer man op på 8 Mbit, så begynder det at ligne noget.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2010 kl. 16:24
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

 Jeg er overbevist om at du har ret mht. Boxers incitamenter, men nu er det ikke dem men politikerne der bestemmer om vi skal have DVB-T2 eller ej. Boxer kan bestemme hvad de vil bruge de enkelte Mux til, men ikke hvilken teknologi der skal benyttes på dem.
 
Kun delvist.  Boxer skal ifølge gatekeeper udbuddet kun pålagt at anvende DVB-T/MPEG-4(H.264 m. en passende profil). Men Boxer er lovet muligheden for at kunne anvende bedre standarder, når sådanne fremkommer og Boxer ønsker dette.
 
Boxer har kun én yderligere mux - mux6.  Den skal anvendes til mobil-tv efter DVB-H standarden. 
Da DVB-H er den visse økonomiske død, må man forvente, at Boxer vil anmode KUM om at kunne bruge  mux6 til at sende 'rigtigt' tv.
 
Nu skal man jo nærlæse Boxers aftale (der ikke er frigivet) for at være sikker, men det forekommer mig, at KUM burde kunne sikre, at Boxer anvender mux6 helt eller delvist til at sende HD. 
Jeg har på fornemmelsen, at Boxer kan bruge alt den hjælp, de kan få til at forøge kundemængden. En sådan hjælp skal imidlertid skrues sammen så konkurrence myndighederne her og i EU ikke gør indsigelse.

En tanke kunne være at fx TV2 blev sendt i HD fra 2012 og dermed øgede betalingen til Boxer for den højere bitrate.  Husk at alle med  FTA modtagere (= alle MPEG2 og FTA MPEG-4 ) alligevel skal have nye bokse eller tv med kortlæser fra 1 januar 2012, dvs om 18 mdr. 

En anden mulighed kunne vel være, at Boxer og DR sammen udnyttede kapaciteten i mux1, mux2 og mux6 til at få en glidende overgang til DVB-T2.  Det vil uden tvivl være lettere med EU, hvis der er tale om en midlertidig aftale, der løser et halvvejs teknisk problem.
Mux6 kunne fx omstille til DVB-T2 i 2012 , samtidig med at MUX1 omstilles  til DVB-T/MPEG-4.

DR kunne så sende DR1/DR2 som SD via sine egne muxer og  lade Boxer sende DR1-HD/DR2-HD  via DVB-T2 på mux 6.  Som modydelse kunne Boxer få kapacitet til at sende fx 8-10 SD kanaler hos DR.
Herved ville Boxer få omkring den samme kapacitet på DVB-T, som de nu kan forvente på mux6.  Derudover ville Boxer få  plads til TV2-HD og  plads til yderligere 2 egne HD kanaler eller 8 SD kanaler via DVB-T2. 

Men måske vigtigst,  DR vil også 'markedsføre' DVB-T2 modtagere via sine gratis HD kanaler. Det kunne blive en ganske god støtte til Boxer.

Det kunne fx se således ud fra januar 2012:

MUX1 DVB-T/MPEG-4 (20 Mbit/sek, DR standard, 8-9 SD kanaler)
SD: DR1, DR2, DR-K, DR-børn, Lokal/tegn, TV2-region, Bo1,Bo2. (+ evt. Bo9)

MUX2  DVB-T/MPEG-4 (20 Mbit/sek, DR standard, 8-9 SD kanaler)
SD: Folketing,DR-upd, Bo3-8,  (+ evt Bo10)

MUX6  DVB-T2/MPEG-4 (37.2 Mbit/sek  5 HD kanaler)
HD:  DR1-HD, DR2-HD, TV2-HD  Bo-HD1, Bo-HD2.
Lars Smile 
 
 
 


Redigeret af reslfj - 28-Juni-2010 kl. 16:25
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Marts-2009
Sted: København Ø
Status: Offline
Point: 1508
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2010 kl. 21:49
Lars!

Jeg kan ikke se, hvilken interesse DR kan have i at sende sine hovedkanaler fra 2012, DR1 HD og DR2 HD, i den nye standard, DVB-T2. Det er en standard der kræver at alle skal have nyt modtageudstyr, og hvis de ikke får nyt udstyr, må de nøjes med SD-kvalitet af disse public service-kanaler. Den går inte, Granberg! DR vil da foretrække at flest mulig fra 2012 kan modtage DR1 HD og DR2 HD i HD-kvalitet.

DR har sikret sig ret til og har rigelig frekvensplads til at sende DR1 HD og DR2 HD fra 2012 i mux 1 i DVB-T-standard. De fleste har allerede udstyr dertil (DVB-T MPEG4) eller ved at de skal have det fra 2012.

Men forbrugere der skal have nyt modtageudstyr, bør naturligvis købe DVB-T2, når det kan fås.
Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2010 kl. 13:18
Oprindeligt skrevet af Vilhelm Vilhelm skrev:

Lars!

Jeg kan ikke se, hvilken interesse DR kan have i at sende sine hovedkanaler fra 2012, DR1 HD og DR2 HD, i den nye standard, DVB-T2. Det er en standard der kræver at alle skal have nyt modtageudstyr, og hvis de ikke får nyt udstyr, må de nøjes med SD-kvalitet af disse public service-kanaler. Den går inte, Granberg! DR vil da foretrække at flest mulig fra 2012 kan modtage DR1 HD og DR2 HD i HD-kvalitet.
 
DR har ikke egne interesser, DR er en offentlig institution, der skal servicere borgerne.
 
Men alle skal have nyt udstyr - det er for at mildne overgangen, at mange (for mange) forlanger at det samsendes i en periode. 
 
Her er det imidlertid sådan, at vel omkring 25-33% at seerne normalt udskifter udstyr pr år. Dertil kommer alle med MPEG2 + FTA MPEG-4 bokse, som skal skifte. 
Det er ikke urealistisk at op mod halvdelen af de berørte seere vil skifte alligevel. 
 
Hvis Boxer ikke kan vinde frem er det jo et stort problem for os alle og ikke mindst for de seere der ikke har mange andre muligheder. 
 
Der vil jo ikke være nogen tabere, kun  - mere eller mindre, før eller siden - vindere.
 
Lars :)
 
PS!  OK, Grandberg kom dårligt nok i luften i 1857, men sidenhen er det da gået flyvende.  
  


Redigeret af reslfj - 29-Juni-2010 kl. 13:22
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 78910>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu