recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > TV-stationer og kanaler
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kvalitetsforskel på VM i HD...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKvalitetsforskel på VM i HD...

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
AndyK Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 324
Direkte link til dette indlæg Emne: Kvalitetsforskel på VM i HD...
    Sendt: 20-Juni-2010 kl. 22:57
Hejsa
 
Jeg har den oplevelse at Canal 9 VM HD har den dårligste billedkvalitet af de tre 3 HD kanaler, der sender VM. TV2 er bedst med DR på en andenplads. Det undrer mig idet jeg har forstået at VM optages og produceres i 1080i, hvorfor kvaliteten burde være bedst på Canal 9 (har læst at de i modsætning til DR og TV2 sender i 1080i). Jeg har en DVDO Edge, og når jeg ser Canal 9 VM HD smider jeg 1080i ud af yousee boksen, så det burde ikke være dårlig signalbehandling, der er årsag til den kvalitetsforskel jeg oplever.
 
Er der nogen af jer, der ved hvilke bitrater kanalerne sender i?
Hvad er jeres oplevelse af kvaliteten?
Til top
Ophørt Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 13-Marts-2008
Sted: Nord Falster
Status: Offline
Point: 1196
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2010 kl. 08:14
Jeg bliver nok hængt her inde når jeg skriver det her. mange tror at 1080i er bedre ind 720p fordi den har en højre opløsning.  man i'et betyder interlace, og det er at hver anden linje bliver vist med 25 billeder i sekundet, så vi er oppe på 50 billeder, har vi et fuldt billede. men det er fladskærme ikke hurtige nok til, så billedet skal de-interlace signalet, og hvis dit tv ikke er god til det, så er billedet dårligere ind 720p. Så enten sætter du dvdo til 1080p så den de-interlace billedet, eller gør den på 720p. For 1080i er ikke beregnet til sport da de er meget bevægelse. længere, men mere sammenhængen forklaring her. http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1183765992


Redigeret af T-Duck - 21-Juni-2010 kl. 08:15
Til top
AndyK Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 324
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2010 kl. 09:36
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Jeg bliver nok hængt her inde når jeg skriver det her. mange tror at 1080i er bedre ind 720p fordi den har en højre opløsning.  man i'et betyder interlace, og det er at hver anden linje bliver vist med 25 billeder i sekundet, så vi er oppe på 50 billeder, har vi et fuldt billede. men det er fladskærme ikke hurtige nok til, så billedet skal de-interlace signalet, og hvis dit tv ikke er god til det, så er billedet dårligere ind 720p. Så enten sætter du dvdo til 1080p så den de-interlace billedet, eller gør den på 720p. For 1080i er ikke beregnet til sport da de er meget bevægelse. længere, men mere sammenhængen forklaring her. http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1183765992
 
Nu skriver jeg jo i min post at VM efter hvad jeg ved optages og produceres i 1080i. Dvs. at TV2 og DR med modtager streamen i det format. De sørger så for at nedskalere og og de-interlace signalet. Ved en transmission på Canal 9 HD får jeg det "oprindelige" signal (sandsynligvis nok noget hårdere komprimeret end det oprindelige feed fra Sydafrika) hvor min Edge så bare skal de-interlace signalet uden at der skal laves en nedskalering.
Du har ret i at 720p er bedst til sport HVIS produktionen er i 720p (eller 1080p for den sags skyld), men det er jo ikke tilfældet her.
Til top
Ophørt Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 13-Marts-2008
Sted: Nord Falster
Status: Offline
Point: 1196
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2010 kl. 10:39
Jeg ved så ikke om hvor høj bitrate yousee køre canal 9 hd med. Men hos cd syns jeg at drhd har det bedste billede selv på DTT er Drhd bedre en canal 9HD. Kan godt forstå du bare vil de-interlace det. Men hvorfor ikke bare prøve at sætte boksen til 720p nu ved jeg ikke om hvor stor tv du har. Det er afhænger jo os af det
Til top
AndyK Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 324
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2010 kl. 11:20

Jeg tror ikke du har forstået hvad jeg skriver:
Det hjælper absolut INTET at sætte yousee boksen til at spytte 720p ud når man ser Canal 9 HD idét kanalen sender i 1080i formatet. Hvis jeg indstiller den til 720p kommer boksen til for det første at foretage de-interlacing som min Edge kan gøre meget bedre, hvorefter den tilmed laver en fuldstændig unødvendig nedskalering til 720p. Dette forringede signal skal så opskaleres til 1080p for at det kan vises på mit TV.

Er der nogen, der ved hvilke bitrater de tre kanaler bliver sendt med på yousee kabel TV? (Nå ja... jeg ved vist godt at DR HD sender med ~12 Mbit hvis jeg ikke husker meget galt).

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu