recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 5100 H - første omgang
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket5100 H - første omgang

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Emne: 5100 H - første omgang
    Sendt: 30-November-2003 kl. 15:06
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Lyd er straks værre. Der kan jeg ... host ... ikke høre forskel på om det er den ene eller den anden DVD afspiller der er på arbejde. Jeg er vist en tonedøv videomand... Wink
 
Det er iøvrigt meget pudsigt.
 
Hifi4All har nu fået anmeldt 3 DVD-optagere (http://www.hifi4all.dk/content/templates/test.asp?articleid=576&zoneid=3) og der ses præcis det modsatte.
 
Hifi4All er et online magasin for hifi lydudstyr.
 
Deres anmelder har lavet et pænt stykke arbejde, med afprøvning af disse tre apparater. Men anmelderen er tydeligvis lydmand, han kan stort set ikke se forskel på DVD-optagelsen og originalen. Ok, det er godt nok mest satellit-tv han ser, og så er forskellen måske ikke så stor som ellers, men aligevel.
 
Omvendt, så er der en detaljeret beskrivelse af lytteoplevelserne ved forskellige typer musik og film, og hvor de testede dvd-optagere har deres stærke og svage sider.
 
Hvis det skulle være rigtig godt, så burde disse apparater nok anmeldes at både en "video-mand" og en "lyd-mand". Så både detaljerne i billederne og detaljerne i lyden blev nøje vurderet. Smile
 
  /Lars
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2003 kl. 13:55
Hej Hammer
 
Lyd er desværre et af de områder jeg har svært ved at teste p.t. Jeg har ingen 5.1 forstærker/dekoder hjemme, kun en ældre Onkio med Dolby Surround som jeg kører "downgraded" analog lyd over til.
 
Cry Confused Shocked Dead Angry
 
Onkioen var godt nok en rimelig dyr dekoder dengang, men i dag er det lidt af en oldsag. Ak, ja, tiden går hurtigt Ermm
 
Jeg tror at det som nogle stejler over, ved de digitale indspilninger og dette gælder som sådan også købe-DVD, er den "softness" som ligger over billederne. Der mangler noget skarphed sammenlignet med direkte TV, eller en god S-VHS.
 
Et andet problem er de slørhaler som omgiver objekter i bevægelse (samme effekt som et JPEG billede får når det komprimeres). Men dette er værst ved de lavere bitrates (måske under 4 Mhz).
 
Personligt stjejler jeg ikke over de digitale signaler, og de nye typer af billeder som de medbringer. Vi har jo haft VHS i så mange år, og det var jo heller ikke for kønt, men blot på en anden måde. Den digitale verden giver et hav af muligheder, og det er jo netop rigtig mange af de muligheder et apparat som denne Pioneer åbner op for.
 
I anmeldelsen har jeg såmen prøvet at være så neutralt betragtende som muligt. Dette er jo også kun første anmeldelse i en række, så man skal gerne nogenlunde kunne tage de enkelte anmeldelser og "lære linien / tråden" i dem. Så hvis noget lød som om jeg "beskyttede egen investering" så må det have været en fejl... Cool
 
Testen blev kørt på et Philips 32PW8807, som vel er et af de middelgode Philips TV.
 
Mht. yderligere tests, af hvordan Pioneeren opfører sig med billede og lyd - sammenlignet med andre DVD-afspillere på markedet må jeg desværre melde hus forbi. Jeg har ingen referencepunkter at holde det op imod.
 
Det nærmeste jeg kommer det er at billedet fra Ringenes Herre II ser bedre ud på Pioneeren end samme afspillet på en Sony NS-300. Det ser også bedre ud end en Philips DVDR-890. Hvis nogen ellers kan bruge den information til noget Geek
 
Lyd er straks værre. Der kan jeg ... host ... ikke høre forskel på om det er den ene eller den anden DVD afspiller der er på arbejde. Jeg er vist en tonedøv videomand... Wink
 
  /Lars


Redigeret af Lars
Til top
Hammer Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 23-November-2003
Status: Offline
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2003 kl. 13:08

Hej Lars

Tak for en god anmeldelse som både var saglig og lidt úsaglig (men sådan vil det være med noget man har givet penge for  og det forstår jeg bedre end du tror...) Jeg skriver lige hurtig her fra arbejde da jeg ikke kunne vente med at læse anmeldelsen til jeg kom hjem!!

Hvordan kørte du lyd ud? Prøvede du den optiske digital udgang? Prøvede du med Dolby 5.1 i en extern dekoder?

Nu er jeg desværre nok af en noget anden opfattelse omkring billede kvalitet på en VHS/S-VHS mod LaserDisc/DVD. Sørger du for altid at benytte Y/C signalet (S-VHS) med ordentlig tilhørende kabel har jeg endnu ikke set en eneste S-VHS slå en god middel LD/DVD afspiller i kvalitet. Men sådan ser man skarphed og kontrast så forskellig. Jeg er SONY mand og har aldrig brudt mig om B&O og Phillips kvalitet, hvilket måske forklarer en del. Hvilket TV bruger du?

Super arbejde Lars, og håber du vil efterkomme folks FAQ's herinde så alle områder af Pioneer kommer frem, for jeg har mine øjne tæt på at købe en, men ønsker bare være sikker først...

Mvh Hammer

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2003 kl. 22:04

Hej Hammer

Hele generelt:

Det du vil opleve, når der skrues ned for kvaliteten af et digitalt signal, er at billederne er mere sløret, der er mindre detaljerigdom i billederne, der er forskellige ekstra skygger og slør efter det der bevæger sig hen over skærmen.

Ved større billedskift, hvor der sker en helt masse i billedet, vil der opleves det som kaldes pixelerigsfejl hvor der vil være grove firkanter i dele af billedet.

Pixeleringsfejl skyldes at der sker for mange ændringer i billedet, til at alle informationerne kan nå at være med i strømmen af data. Så dropper man nogle af billedinformationere, og resultatet er nogle firkanter i billedet. Pixeleringsfejl kan også skyldes fejl på disken, ridser o.lign, men det er ikke så hyppigt forekommende.

Sådan fungerer alt det digitale udstyr, og det til hjemmebrug kan være af svingende kvalitet. Specielt hvis man køber for billigt.

Pioneer DVR-5100H har også lidt af disse effekter, men det har de alle. Er det så bedre eller dårlige end VHS, SVHS, DVD?

Jeg tror ikke nogen vil være i tvivl om at et apparat som DVR-5100 optager bedre end VHS. Billedet ser roligt ud, ingen udflydende farver, ingen svirrende lodrette linier og hvad der ellers er af dårligdomme på VHS.

Om HDD & DVD recorderne så er bedre end en god SVHS maskine, det er straks mere tvivlsomt. Igen, billedet står helt roligt. Der er ingen udfald o.lign. som der kan være ved bånd, men der er omvendt ikke helt den samme detalje rigdom som der er på et godt analogt signal. Nogle vil sige den er bedre, andre vil sige den er dårligere. Det afhænger meger af øjet som ser, for det er to forskellige typer af billeder at se på.

Bedre end DVD. Tja, hvis vi ser bort fra at DVD film har været igennem en større "Post Production" hvor de er finpudset så mange af de effekter man ellers ser ved digitale optagelser er sløret/minimeret, så er optagelserne i den højeste optage kvalitet på højde med DVD.

8000 kr. er mange penge at give. Jeg er snart klar med en anmeldelse af den. Med den i hånden kan du forhåbentlig bedre vurdere om den også er pengene værd Smile

  /Lars

 

Til top
Hammer Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 23-November-2003
Status: Offline
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2003 kl. 21:16

Hej alle

Jeg er "2 uger gammel" i jagten på en HDD+DVD recorder. Har været bekendt med digitale optagere i flere år, men først nu er det blevet aktuelt for mig med en HDD+DVD Recorder, da min VHS er på sine sidste dage og min DVD var en af de første der kom på markedet for hen ved 4 år siden. Den halter pga. den ikke klarer brænder DVD's af nogen art. Så nu kan jeg jo lige så godt tage springet og kombinere et køb med en HDD+DVD Recorder.

Det eneste der holder mig igen er kvaliteten... Jeg mangler lidt feed back fra Lars, Maria og hvem ellers der har købt Pioneer'en på hvor god kvaliteten er? Afspilling af alm DVD's? Optage kvalitet på HDD og DVD fra TV? Hvor ligger vi henne? VHS eller DVD kvalitet? (selvfølgelig aldrig blive bedre end den kvalitet der optages fra). Men jeg håber der snart kommer info omkring kvalitet her i det ellers fede forum. For 8.000.- er for meget for en HDD+DVD optager hvis kvaliteten ikke er bedre end en alm. VHS maskine.

På forhånd tak til alle "Test piloterne".

Til top
Maria Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 620
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2003 kl. 16:58

Hej Lars,

det er et Grundig. Jeg har glemt nummeret, men er vist denne her:

http://www.hifi-import.dk/default.asp?show=tv&cMain=TV&cSub=Grundig&id=1174&action=produkt

Blot "kun" 28" (snøft).

 Maria

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2003 kl. 16:51

Hej Maria

Hvilket TV har du ?

  /Lars

Til top
Maria Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 620
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2003 kl. 16:46

Hej,
ja, det er bare mig igen. Har lige prøvet at optage fra video til recorder og det gik helt smertefrit. Også mine NTSC bånd som min video udsender i PAL60 klarer den fint.

Nu er det vist på tide at jeg forsøger mig med dvd-delen.

Er spændt på Lars' anmeldelse senere i dag eller i morgen. Glæder mig også til at høre andres mening efterhånden som recorderen dukker op rundt omkring.

Glemte at sige før at det med at optage direkte fra den kanal man ser afhænger også af hvilket TV man har.
Der var en ting mere jeg ville sige, men ups, det har jeg liige glemt.

 Maria

Til top
Maria Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 620
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2003 kl. 16:00

Hej igen,

att. Lars. Hvordan jeg gerne vil bruge scart-loop spørger du..? Det aner jeg faktisk ikke, da jeg ikke rigtig har fundet ud af hvad det går ud på i praksis.  

Men jeg har da fundet ud af følgende. Det er muligt at optage to forskellige programmer på samme tid ved brug af video og recorderen. Det var jeg ikke sikker på så det er jo alletiders.

Jeg var heller ikke helt tilfreds med tuneren i recorderen, men fandt ud af at der er en knap på fjernbetjeningen der hedder tv/dvd. Med den vælger man om man vil bruge tuneren i recorden eller tuneren i tv'et. Det hjalp at skifte til TV.

Det bedste ved en video er at hvis man stopper en afspilning og så tænder igen fortsætter den hvor man slap. Denne mulighed var jeg ked af evt. at skulle undvære, men det viser sig heldigvis at det behøver jeg ikke. Hvis man ser en optagelse på recorderen, stopper og vender tilbage senere fortsætter den hvor man slap. Endnu et + til dyret.

Jeg har endnu ikke brændt en dvd, men det skulle ikke vare så længe nu.
Den optager noget lige nu og når den er færdig skal jeg prøve at optage fra video.

Et minus ved recorderen synes jeg er manglen på "rigtig" timeslip. Jeg havde forestillet mig noget lettere. Såsom blot at "pause" en udsendelse for så at vende tilbage (som Lars også har snakket om). Men chase-play delen er udmærket og skal nok komme i brug ofte. Dejligt ikke at skulle vente på en optagelse er færdig før man kan se den.

Lækkert er også at den går igang med at optage hurtigt. En feature jeg bestemt vil bruge meget er muligheden for at optage den kanal man ser på uden at skulle huske lige at skifte kanal.
Det allerbedste og som jeg allerede har vænnet mig utroligt til er ikke at tænke på om der nu er plads på båndet eller om man nu er ved at slette noget der ikke skal slettes. Bare tryk record og i gang er man. Skønt!!

Nå, nok fra mig lige nu. Må hellere tilbage til dyret da den næsten er færdig med at optage.

 Maria

Til top
Fanner Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 22-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 344
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2003 kl. 14:26

Venter spændt, håber den bliver god, så har Pioneer nemlig netop solgt een mere af vidunderet.

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2003 kl. 14:23

Hej Maria (og i andre)

Jeg skal til at skrive videre på det nu, så må vi se... Clown

  /Lars

Til top
pmk69 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 158
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2003 kl. 13:22
Hej Maria

Tak for kommentarerne.

Gad vide hvordan det går med Lars' "review"
Festen igår var forhåbentlig ikke alt for hård ved ham.

Mvh
Per Michael Knudsen
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu