recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > IP TV og WebTV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Profiber TV: IGMPproxy of PF med FreeBSD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProfiber TV: IGMPproxy of PF med FreeBSD

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
bielefeldt Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 06-Juli-2010
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Emne: Profiber TV: IGMPproxy of PF med FreeBSD
    Sendt: 06-Juli-2010 kl. 08:27
Jeg har været ved at erstatte standard Linksys routeren med min egen FreeBSD router, for bl.a. at opnå en optimal hastighed på min 50/50 Mbit forbindelsen. Desværre har jeg ikke haft det store held med at få IPTV til at virke 100% igennem routeren endnu.

Indtilvidere, ser min konfiguration således ud:

#PF firewall - Tillad Multicast trafik.
pass in on $ext_if inet proto igmp to 224.0.0.0/4 allow-opts
pass in on $ext_if inet proto udp  to 224.0.0.0/4

pass out on $ext_if inet proto igmp from any to 224.0.0.0/4 allow-opts
pass in on $int_if inet proto igmp from any to 224.0.0.0/4 allow-opts
pass in on $int_if inet proto udp  from any
pass in on $int_if inet proto tcp  from any
pass out on $int_if inet proto igmp from any to 224.0.0.0/4 allow-opts
pass out on $int_if inet proto udp to 224.0.0.0/4
 
#IGMPproxy.conf:
quickleave

phyint vr0 upstream  ratelimit 0  threshold 1
altnet 232.49.0.0/4
altnet 87.104.240.0/20
altnet 87.104.67.0/24

phyint vr1 downstream  ratelimit 0  threshold 1

phyint lo0 disabled
phyint vr2 disabled
phyint vr3 disabled

#dhcpd.conf:
ddns-update-style ad-hoc;
default-lease-time 600;
max-lease-time 7200;
option subnet-mask 255.255.255.0;
option broadcast-address 192.168.15.255;
option routers 192.168.15.1;
option domain-name-servers 8.8.4.4, 4.4.4.4;
next-server 87.104.255.7; // Profiber next-server i forhold til Amino BOOT

subnet 192.168.15.0 netmask 255.255.255.0 {
   range 192.168.15.40 192.168.15.100;
}


IPTV virker i nogle få sekunder, indtil min switch bliver forvirret over et eller andet i forbindelse med IGMPproxy. Det bevirker så, at alle netværksenheder mister forbindelsen til min router. Det skal lige siges, at switchen virker fint, i forbindelse med Linksys routeren. Det må være noget loop trafik, i forbindelse med IGMPproxy, som får min switch til at gå ned.

For god ordens skyld, skal det siges, at jeg bruger Amino boksen. Efter at ha' gennemlæst nogen forskellige indlæg, så har jeg indtrykket af, at der er flere IPTV bokse i omløb ved Profiber end bare Amino boksen.

Hvis nogen har forsøgt med samme opsætning, vil jeg meget gerne hører hvad resultat blev. Eventuelt bare erfaringer om opsætning af IGMPproxy.

På forhånd mange tak.

// Daniel
Til top
Ozzy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Andst, Denmark
Status: Offline
Point: 698
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2010 kl. 09:22
Hejsa og velkommen her på recorder :)

Der er et par ting som jeg undre mig lidt over. 

1: phyint vr0 upstream  ratelimit 0  threshold 1
altnet 232.49.0.0/4
altnet 87.104.240.0/20
altnet 87.104.67.0/24

De 87.104 ip´er du har sat op her hvad vil du bruge dem til ? 

Er du sikker på at dit udp 224 ip er korrekte ?? :) 

Hvor mange Tv bokse har du ?? Og profiber har kun 1 slags tv bokse som kommer fra Amino som har heddet Tilgin :)

Og mit gæt er at din router ikke kan håndtere den mængde multicast som kommer ind til den, og derved dør af det. :) 

Jeg har en Tilgin router, og 3 tv bokse kørende med 50/50mbit og det køre helt fint :) 
| Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |
Til top
bielefeldt Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 06-Juli-2010
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2010 kl. 09:46
Jeg er heller ikke sikker på, at 87.104.240.0/20 og 87.104.67.0/24 har noget at gøre i min igmpproxy.conf. Jeg kunne bare se at disse 2 subnet blev brugt, når jeg kigger på de pakker der sendes fra Amino. Jeg fik billede på IPTV'et da jeg tilføjede 87.104.240.0/20. Men det holdt ikke så længe, da noget loop/multicast storm fik min switch til at gå i knæ.

224.0.0.0/4 er blot multicast trafik der skal tillades igennem PF.
Alt multicast trafik går fra
224.0.0.0 til 239.255.255.255. Som standard blokkere PF for multicast trafik, på trods af en standard accept policy.

Routeren har det fint, i forhold til at håndtere multicast pakkerne. Load er under 0.02.
Det er switchen der dør, så jeg er sikkert på at det har noget med min fejlkonfiguration af igmpproxy.conf at gøre.

I dag har jeg kun 1 Amino boks sat på forbindelsen.
Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1067
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2010 kl. 13:34
Umiddelbart synes jeg din konfiguration ser rigtig ud. Det er godt nok længe siden jeg selv rodede med det (bare som et forsøg), og da virkede det fint (under OpenWRT), bortset fra at min lille router (asus wl500g deluxe) havde problemer med at klare HD streams.
Får du nogen fejl i loggen fra igmpproxy når det går galt?
Du skriver at de øvrige devices på routeren ikke kan kontakte routeren når det går galt. Men kan de kontakte hinanden? Hvis det er tilfældet er det jo nok ikke switchen der dør.
Lad mig høre hvis du helt må opgive - så vil jeg prøve en af dagene og finde den gamle router frem igen og lave et testopsæt. (Dog bliver det under OpenWRT, men det skulle ingen forskel gøre fsv angår igmpproxy)
/PF

Til top
binderup Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2010 kl. 20:14
hvad med at bruge dnsmasq i stedet for igmpproxy? Den har jeg ikke nogle problemer med.
Til top
bielefeldt Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 06-Juli-2010
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2010 kl. 20:50
binderup: dnsmasq og igmproxy er to helt forskellige størrelser. De udgør hver deres formål, så jeg forstår ikke helt hvor du vil hen med det ?

Nu ser alt ud til at virke.

Følgende blev tilføjet til /etc/sysctl.conf

net.inet.tcp.mssdflt=1452
net.inet.tcp.recvspace=131072
net.inet.tcp.sendspace=131072
net.inet.udp.recvspace=139264
net.inet.udp.sendspace=32768

#igmpproxy.conf ser nu sådan ud:
quickleave

phyint vr0 upstream  ratelimit 0  threshold 1
altnet 87.104.0.0/16

phyint vr1 downstream  ratelimit 0  threshold 1

phyint lo0 disabled
phyint vr2 disabled
phyint vr3 disabled

Til top
binderup Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2010 kl. 21:11
bilefeldt: Jeg har i min dnsmasq sat dhcp-boot til: dhcp-boot=,,”87.104.255.7″ og ladet dnsmasq helt stå for min DHCP opsætning. På denne måde kan jeg helt eliminere deres linksys router og benytte min egen gigabit router til at håndtere al trafikken uden at der sker hak i TV signalet.


I den opsætning benytter jeg den Linux der kører på min Readynas til at håndtere de klienter på mit netværk som skal koble på nettet via dhcp - og jeg har ingen problemer med at Tilgin boksen booter uden om Linksys routeren (eller Tilgin routeren hvis man har været så heldig at få den)


Redigeret af binderup - 06-Juli-2010 kl. 21:12
Til top
bielefeldt Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 06-Juli-2010
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2010 kl. 21:15
binderup: Derfor kommer du ikke uden om at skulle håndtere igmp/multicast trafikken. Det kan din router sikkert ud af boksen, uden nogen ændringer. Da jeg har opsat min egen FreeBSD router, har jeg været nød til at konfigurere igmpproxy på routeren, for at kunne forwarde igmp trafikken.

dnsmasq kan kun bruges som en dhcp server, ikke til at håndtere igmp trafik.
Til top
binderup Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2010 kl. 21:22
Ja du har ret i at min router ud af boksen kan håndtere multicast og det samme kan de 2 gigabit switche jeg har koblet på netværket (en managed og en unmanaged).

Jeg havde ikke lige spottet at din freebsd skulle stå får hele routing.
Til top
SpikeBox Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2010
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2010 kl. 13:56
Er der nogle der ved om man kan gører det med en SmoothWall 3.0 har prøvet alt
Til top
bielefeldt Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 06-Juli-2010
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2010 kl. 15:51
SpikeBox: Smoothwall skal kunne 2 ting, for at få det til at virke.

1. En DHCP server, hvor du har mulighed for at definere "next-server" eller option 66.
2. Mulighed for at forwarde multicast trafik. Det kunne f.eks. være igmpproxy der stod for det.

Jeg har lige prøvet at google smoothwall og igmp, men det virker ikke umiddelbart til, at smoothwall kan noget med igmp/multicast trafik ud fra deres feature list: http://www.smoothwall.org/about/express-feature-list/

Faktisk er jeg ikke stødt på nogen opensource firewall, som kan håndtere igmp trafik som standard.
Dermed ikke sagt, at det ikke findes. Det er tilsyneladende bare ikke en standard del i hverken smoothwall, pfsense, monowall, ipcop eller astaro.
Til top
SpikeBox Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2010
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2010 kl. 16:39

Hej bielefeldt

Det er så også det jeg har fundet udaf med SmoothWall at den faktis slet ikke kan kører Igmp/Multicast selv om der er en feature hvor man kan slå Multicast fra men nu prøver jeg med pfsense og igmpproxy der har jeg jo lidt jeg kan gå efter nu mange tak for svaret :)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu