recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lyd fra PC --> TV --> Surround anlæg
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLyd fra PC --> TV --> Surround anlæg

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
kosteskaft Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 112
Direkte link til dette indlæg Emne: Lyd fra PC --> TV --> Surround anlæg
    Sendt: 09-Juli-2010 kl. 22:22
Jeg er fanderme dårlig til lyd, så jeg håber der er en venlig sjæl eller to, der vil bruge sin tid på mig.

Jeg har en pc (Acer Revo 3610) sat til mit TV (Panasonic G20) via HDMI, so far so good.
Fra mit TV har jeg forbundet et surround anlæg/dvd-afspiller (Panasonic SA-PT550 (relativt ringe)) via et... øhh... det har et rødt og et hvidt stik i den ene ende (TV) og et jackstik i den anden ende (anlæg). Det sidder fra Audio Out i mit TV til Music Port på forsiden af mit anlæg. Og der er lyd!
Har også en Xbox og en PS3 sat til fjernsynet og det er al min lyd der bliver klaret. :)

Nu kommer mit spørgsmål så!

Er det en dårligere lyd jeg får, når det er via det røde/hvide-stik i stedet f.eks. optisk? (som jeg ikke ved noget om)

Ville den bedste løsning være at smide et HDMI-kabel fra TV til anlæg? Og kan man det?
Eller kan optisk klare det hele?


Ved godt det er mange spørgsmål, men jeg har ingen anelse om så noget. Håber i vil hjælpe... :)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2010 kl. 22:58
Oprindeligt skrevet af kosteskaft kosteskaft skrev:

Fra mit TV har jeg forbundet et surround anlæg/dvd-afspiller (Panasonic SA-PT550 (relativt ringe)) via et... øhh... det har et rødt og et hvidt stik i den ene ende (TV) og et jackstik i den anden ende (anlæg). Det sidder fra Audio Out i mit TV til Music Port på forsiden af mit anlæg. Og der er lyd!


Altså overfører du lyd i stereo.

Forbind helst din lydkilde direkte til susrroundanlægget, så har du mindst muligt forstyrrende kredsløb ind i mellem.

Klaus
Til top
kosteskaft Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 112
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2010 kl. 03:34
Nu tænker jeg mere om det rød/hvide stik kan klare 5.1, Dolby Digital og alt det andet gøgl, der findes på f.eks. bluray film?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2010 kl. 08:52
Oprindeligt skrevet af kosteskaft kosteskaft skrev:

Nu tænker jeg mere om det rød/hvide stik kan klare 5.1, Dolby Digital og alt det andet gøgl, der findes på f.eks. bluray film?


Som jeg skrev kan det rød/hvide overføre stereo. Alt det andet kræver en anden kabelføring....

Klaus
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2010 kl. 09:48
For lige at uddybe Klaus' forklaring:
Du bør forbinde computeren direkte til lydanlægget med f.eks. optisk kabel. Sender du først lyden gennem et TV via HDMI, vil de fleste TV nedgradere 5.1 til stereo, før det ryger ud på TV'ets udgange. Det gælder også de digitale udgange, som ellers fint ville kunne udsende 5.1 lyd.

Jeg kender dog ikke G20. Måske opfører den sig anderledes end andre TV.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2010 kl. 09:55
 
 For at få Surround fra MC, X-Box og PS3, så skal de tilsluttes direkte til Reciver med  Coax/Toslink. Ved Analog opnås kun Prologic.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
kosteskaft Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 112
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2010 kl. 17:42
@Radiomanden

Coax/Toslink?
Til top
ole post Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 565
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2010 kl. 22:09
også kendt som digital/optisk kabel
Ole Hansen
Til top
Schmidter Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 23-April-2010
Status: Offline
Point: 22
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2010 kl. 16:17
kunne man ikke også bare hvis man har en reciver med mange hdmi outputs, sætte computeren til forstærkeren, sætte ps3 osv til forstærkeren, og så sætte forstærkeren til tvet, alt med hdmi kabler?...
 
Så ville det så være forstærkeren som opskalrer videon, når kablet fra computeren først går i forstærkeren og så videre til tvet?... Ville det være bedst bare at have computeren til tvet via hdmi, og så have andet digitalt signal til lyd fra pc til reciever?
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2010 kl. 16:27
 
 Det er jo noget man selv må afgøre, men hvis alt er tilsluttet med HDMI via Reciveren, så er den jo nødsaget til at være tændt når en enhed skal bruges, og det vil vel næppe i alle tilfælde være nødvendigt. Er det med hensyn til at kunne afspille HD lyd, så er det nødvendigt med en HDMI til Reciver ellers ikke, e.v.t Upscaling kan TVet selv, så medmindre at Scaler i Reciver er bedre, så er det ikke nødvendigt med HDMI den vej. 
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Schmidter Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 23-April-2010
Status: Offline
Point: 22
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2010 kl. 17:33
recieveren skal vel altid være tændt når tvet er? for at få lyd?...
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2010 kl. 18:59
 
 Der er jo højttalere i TVet, bruger kun Reciver til film, til Nyheder og diverse andet er det unødvendigt.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu