recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Agurktid: 3D eller Drop D
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAgurktid: 3D eller Drop D

 Besvar Besvar Side  123 15>
Forfatter
Besked
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3947
Direkte link til dette indlæg Emne: Agurktid: 3D eller Drop D
    Sendt: 15-Juli-2010 kl. 11:03
Nu kaster recordere.dk endnu en agurk. Hvor bliver 3D egentlig af ?


Så sker det igen. En ny teknologi dukker op, og alle vi gadget freaks køber stort ind, men hvad har vi fået indtil nu. Dyrt TV, ny Blu-ray og en ny forstærker, men hvad med 3D materiale ?

Er vi 3 dimentionelle tåber eller hvad. Læs agurken, og deltag i debatten.


Redigeret af hummelmose - 15-Juli-2010 kl. 11:10
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Taastrup, DK
Status: Offline
Point: 24625
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2010 kl. 11:08
Absolut 3D her i huset. Det ser ret godt ud.
Mvh
Flemming Larsen
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2010 kl. 11:20
Jeg går ud fra, at man hos visse af vore medlemmer forventer i det mindste et enkelt indlæg fra mig omkring 3DLOL
 
Jeg er ganske enig i dine betragtninger, man kan bestemt godt sidde og tænke......øh....hvorfor sker der ingen ting i 3D?Confused
 
Men med tanke på, at det kun er et par måneder siden, at 3D i hjemmebioform blev introduceret i DK, så har jeg såmænd stadig min optimisme i behold. Om jeg så over tid kan opretholde min optimisme, vil kun tiden og producenterne kunne vise.
 
Nu er 3D jo for mig kun en mindre ting i mit AV-liv, men for mig en ganske spændende nyskabelse, som jeg da forventer mig noget af. Og jeg kan da godt, når jeg genser det 3D materiale jeg nu har tænke - whaw det er sq flotTongue
 
Og Humle, jeg har da et par 3D disc´s mere end dem du har nævnt titlerne på, og dem er du velkommen til at låne af migTongue 
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4429
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2010 kl. 11:20
Det var vist ikke meget anderledes med Blu-ray i sin tid. Men sådan er det jo ofte med ny teknologi.
 
Personligt tror jeg på, at 3D skal drives af spilmarkedet lige i starten. PlayStation 3 får sin anden storhedstid, hvis ellers Tv producenterne kan producere ordentlige 3DTV.
 
Jeg tror omvendt også - eller håber i den grad at det er tilfældet - at producenterne er lidt bange for at frigive film som f.eks. Alice in Wonderland og Clash of the Titans i 3D lige i starten. Hvis det er disse falske, behandlede og ekstremt dårligt udførte 3D titler som rammer markedet først, så bliver forbrugerne i den grad skuffet over 3D - og det vil de vel næppe have.
 
Ligeledes synes jeg 2D -> 3D konvertering er et selvmål. Når folk får deres første oplevelse med 3D på Samsungs 3DTV via denne funktion, så tror jeg næppe de har særlig høje tanker omkring 3D fremover. Jeg kan sagtens se, at det er et fantastisk salgsargument lige i starten, men man ender med en meget kortsigtet løsning fremfor en langsigtet. Det er desværre sådan mange producenter tænker. Det handler og salg og ikke om en langsigtet relation. Det er vel efterhånden kun Apple der forstået sidstnævnte til fulde (bortset fra deres problemer med antennen i iPhone 4, som selvfølgelig er ret uheldigt).
Og hvad er det man siger; en dårlig oplevelse fortælles videre til 8, som fortæller den videre til 8 osv...
 
Så for min skyld kan de godt holde lidt igen. Hellere kvalitet end kvantitet. Vi gider jo alligevel ikke sidde og glo Tv her i Danmark, når temperaturerne ryger op imod de 30 grader Smile


Redigeret af Rasmus Larsen - 15-Juli-2010 kl. 11:23
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3947
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2010 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

 
Og Humle, jeg har da et par 3D disc´s mere end dem du har nævnt titlerne på, og dem er du velkommen til at låne af migTongue 


Sig endelig frem. Hvad titler taler vi om, og hvor har du fundet dit 3D fix LOL

Jeg er enig med Rasmus larsen. Men min agurk går på, at alle holder på deres egen 3D teknologi, og deres 3D materiale. Du kan p.t. næsten ikke købe film med 3D materiale. Det var mere held end forstand, at jeg fandt frikadelle filmen på en gemt hylde i El-giganten i Fields.


Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
Aim Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Juni-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2010 kl. 11:27
Jeg tror nu nok at 3D skal slå igennem, men det kommer til at tage nogle år.
For det første, er det for de fleste mennesker først inden for de sidste par år, at de har skiftet deres gamle crt skærm ud med en fladskærm. Det i sig selv vil nok fraholde mange fra at udskifte deres skærm allerede.

Derudover er udvalget af 3D matriale helt håbløst indtilvidre, man skal godt nok være fanatisk for at bruge så mange penge på udstyr, hvor udvalget af film / tv er så lille. Inden der kommer et bare nogenlunde anstændigt udvalg, vil det meste nuværende 3D udstyr sikkert være forældet.
 
Personligt har jeg kun set Avartar i biffen, hvilket jeg synes var en blandet oplevelse. Filmen var ok, men jeg synes ikke 3D effekterne var noget særligt, og den generale billedekvalitet var super dårlig mht. motion blur og skarphed.


Redigeret af Aim - 15-Juli-2010 kl. 11:30
Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2010 kl. 11:50

Av av, nu har vi fat i noget der kommer til at skabe 10-20 siders debat er jeg sikker på, agurker og sommerferie eller ej...

Ikke mindst fordi jeg har en ret kynisk holdning til det her, som jeg har fremført før men gerne står ved og forsvarer. Jeg mener ikke du er blevet sjoflet af filmbranchen. Jeg mener at filmbranchen (og måske dig) er blevet sjoflet af hardware-producenterne. Du har så bare valgt at lytte til hardware-producenternes markedsføring, i stedet for filmbranchens. Der er en grund til at du ser 3D mig her og 3D mig der, når du går i biografen. Hele formålet med filmbranchens fokus på 3D er nemlig netop at hive dig IND i biografen igen. Det er nemlig dér pengene ligger. Så når du siger:
 
Oprindeligt skrevet af Hummelmose Hummelmose skrev:

Jeg ved godt at det er en teknologi som lige er kommet på hjemme markedet, men er salgs- og marketingdirektører hos filmselskaber idioter eller hvad. Alle ved da, at når ny teknologi kommer, så køber vi tåber næsten alt hvad de kaster efter os, så gør jer dog selv den tjeneste at send noget 3D materiale på gaden.
 
Så er svaret: Nej, de er netop ikke idioter. De tjener flere penge ved at trække dig i biografen, og dermed ved at gøre biografen til en bedre, større eller i det mindste anderledes oplevelse end når du sidder i din hjemmebiograf. De har haft det problem at folk har fået bedre og bedre udstyr i hjemmet, så oplevelsen af at gå i biografen simpelthen ikke er stor nok længere. Og medmindre du vil acceptere at betale 300,- for en blu-ray film, så kommer de aldrig til at tjene lige så meget på at du ser filmen hjemme, som at du går i biografen. Derfor er filmselskabernes økonomiske interesser i direkte modstrid med hardware-producenternes økonomiske interesser - som selvsagt ligger i at trække dig ud af biografen og hjem i stuen!
 
Derfor har hardware-producenterne utroligt travlt med at fortælle dig at de kan levere den samme oplevelse hjemme i stuen, som du ellers skulle gå i biografen for at få, men filmselskaberne er ganske enkelt ikke interesserede i det. De gør det først nødtvungent i det øjeblik de sidste kroner er vredet ud af filmen i biograf-sammenhæng, og jo færre mennesker der har 3D i stuen, jo længere tid kan de mennesker hives ind og se "Avatar" i biografen. Og det virker jo fint - Avatar har slået alle rekorder for indtjening, og kører STADIG i mange biografer i landet. Hvornår har du sidst set en film køre så stabilt så længe?
 
3D _i biografen_ er med andre ord på rekordtid blevet en pengemaskine, som filmselskaberne vil hige om - og derfor være meget tilbageholdende med at promovere 3D i hjemmebio'en. Den branche er generelt meget konservativ, så når de har fundet et koncept der virker, så vil de være mere tilbøjelige til at hænge fast i dét i lang tid (nogle gange lidt for lang tid), end til at satse butikken på at der kan laves penge nok på 3D i hjemmet.
 
Der er nemlig en ting man skal huske hér: 3D i hjemmet betyder en udskiftning af det meste af din elektronik - men det betyder næppe en udskiftning af det meste af din filmsamling. Nye 3D film vil du købe i 3D ja - men har du ikke også købt Avatar i 2D på nuværende tidspunkt? Så igen, det er elektronik-producenterne der vinder ved at indføre 3D i hjemmet, ikke filmselskaberne.
 
 
Betyder det at 3D ALDRIG bliver stort i hjemmet? Nej, det er ikke sikkert. Men det vil gå væsentligt langsommere end f.eks. indførelsen af blu-ray, eller før det DVD. Hifi & Elektronik havde engang en forside hvor der stod "DVD = Det Var Det?", fordi udbuddet af materiale til folks nye lækre DVD-afspillere var så lille. Ikke desto mindre kommer 3D til at tage endnu længere tid at indføre i hjemmene. Ikke mht. hardware, men mht. udbuddet af materiale.
 
Så ja, du er blevet sjoflet. Spørgsmålet er om du er blevet sjoflet af filmselskaberne, af hardware-producenterne, eller af din egen liderlige trang til at have det nyeste, det bedste, det fedeste hjemme i stuen, uden at have øje på dét materiale der egentlig burde være grundlaget for din bio-interesse. Jeg vi påstå at du ganske enkelt har glemt at udstyret er til for indholdets skyld, ikke omvendt. Og mens producenter af udstyr er mere end klar til at plukke dine sparepenge for 3D udstyr, så er udbyderne af indhold på ingen måde klar til - eller villige til - at føre 3D ind i stuerne.


Redigeret af AV Precision - 15-Juli-2010 kl. 11:51
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2010 kl. 11:54
Hvis jeg havde kapitalen, så vil jeg udvikle en boks så alle dem med alm. fladskærm også kan komme til at opleve 3D med briller...

Hvor svært er det lige at speede 24 billeder op til 25 billeder og så drøne det ud via 1080p50 - ét billede til hvert øje. Wacko

Det kan sagtens lade sig gøre uden problemer, men så vil alle tv leverandørene jo ikke få solgt et nyt fancy 3D tv til dem som lige har købt et tv sidste år.



Redigeret af Cyberguyen - 15-Juli-2010 kl. 11:55
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4429
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2010 kl. 12:04
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Hvis jeg havde kapitalen, så vil jeg udvikle en boks så alle dem med alm. fladskærm også kan komme til at opleve 3D med briller...

Hvor svært er det lige at speede 24 billeder op til 25 billeder og så drøne det ud via 1080p50 - ét billede til hvert øje. Wacko

Det kan sagtens lade sig gøre uden problemer, men så vil alle tv leverandørene jo ikke få solgt et nyt fancy 3D tv til dem som lige har købt et tv sidste år.

 
Nej det kan det ikke. Godt nok ligger 3D Blu-ray film i 1080p24 double-packed (48Hz), men det skal vises ved en langt højere frekvens for at give en effekt.
 
Plasma har den fordel, at det er lettere at udvikle 3D på baggrund af den måde som panelet fungerer (og vi kommer også til at se flere 3D plasma Tv på IFA 2010), men det betyder ikke at alle plasma-Tv kan laves til 3DTV uden hardwaren er på plads inde i selve Tv'et.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2010 kl. 12:07
Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

Men min agurk går på, at alle holder på deres egen 3D teknologi, og deres 3D materiale.
 
Problemet er jo netop at udbyderne af materialet IKKE er de samme som udbyderne af teknologien. Bortset fra Sony Pictures - som "sjovt nok" står bag den første frit tilgængelige hollywood-titel (frikadeller), så er der ikke den store interesse i at skubbe materiale på gaden for at promovere teknologien. At selskaberne holder igen på materialet, er jo netop BEVISET på at de ikke ønsker at arbejde for udbredelsen af 3D i hjemmet. Folk bliver ved med at sige at filmselskaberne skyder sig selv i foden ved at lave eksklusiv-aftaler, fordi filmene så ikke bliver særligt udbredte. Men det er netop en AFSINDIGT GOD forretning for filmselskaberne - for de får KASSEN får sådan en eksklusiv-aftale, _samtidig_ med at det _netop_ opfylder deres ønske om ikke at få det ind i stuen alt for hurtigt. Dermed løser de en gordisk knude - de vil gerne sælge en masse blu-ray film, men uden at gøre det så populært at folk glemmer at gå i biffen.
 
Som sagt, situationen skal nok forbedre sig hen ad vejen, men jeg tror at flertallet af dem der investerer i 3D TV her og nu, har skiftet dét tv ud inden de ejer 20 3D film. Sikkert ikke Hother og andre der leder med lys og lygte på nettet for at hive alt 3D materiale hjem på hylden hvadenten man gider glo på indholdet eller ej hvis ikke det var for 3D effekten, men mere almindelige brugere bør efter min mening slå koldt vand i blodet, og bruge kronerne på biografbilletter hvis de vil have 3D oplevelser. Det er en langt bedre investering, hvadenten man synes 3D er fedt eller ej.
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 20-April-2006
Status: Offline
Point: 2601
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2010 kl. 12:21
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

 
Så er svaret: Nej, de er netop ikke idioter. De tjener flere penge ved at trække dig i biografen, og dermed ved at gøre biografen til en bedre, større eller i det mindste anderledes oplevelse end når du sidder i din hjemmebiograf.
 
Er det efterhånden ikke nogle år siden at det samlede DVD salg oversteg billetsalget med mere end det dobbelte. Derfor vil jeg da tro at filmselskaberne var mest interesseret i DVD salget(?)
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2010 kl. 12:23
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

Men min agurk går på, at alle holder på deres egen 3D teknologi, og deres 3D materiale.
 
 
Som sagt, situationen skal nok forbedre sig hen ad vejen, men jeg tror at flertallet af dem der investerer i 3D TV her og nu, har skiftet dét tv ud inden de ejer 20 3D film. Sikkert ikke Hother og andre der leder med lys og lygte på nettet for at hive alt 3D materiale hjem på hylden hvadenten man gider glo på indholdet eller ej hvis ikke det var for 3D effekten, men mere almindelige brugere bør efter min mening slå koldt vand i blodet, og bruge kronerne på biografbilletter hvis de vil have 3D oplevelser. Det er en langt bedre investering, hvadenten man synes 3D er fedt eller ej.
Øh, blot til din orientering Otto, jeg leder ikke med lys og og lygte efter 3D, og jeg er bestemt ikke så ukritisk i dit valg, som du af uransaglige årsager har fået indtrykket af.
 
Én ting er, at jeg er anmelder, og derfor er tvunget til at finde noget som jeg kan kigge på, for at kunne danne mig et indtryk, en helt anden ting er hvad jeg køber til privat brug.
 
Jeg har dog været så heldig at netop AV-producenterne har leveret en del af mit 3D materialeTongue 
 
Blot for at bringe din vildfarelse lidt på plads.LOL
 


Redigeret af Hother - 15-Juli-2010 kl. 12:42
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 15>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu