recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - netværks kabel forskel
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketnetværks kabel forskel

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
VestDK Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 02-Juni-2010
Sted: Danmark , Odens
Status: Offline
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Emne: netværks kabel forskel
    Sendt: 18-Juli-2010 kl. 21:09
Hej

Jeg skal ud og have mig nogen meters netværkskabel, jeg vil skyde på omkring 20-25 meter
Det skal understøtte Gigabit netværk, samt det skal kunne være i en kabelbakke.

Jeg kan se at der er 3 slags - Cat5, cat6, cat 7, men hvad er det lige forskellen er?

Jeg vil gerne have den bedste mulige forbindelse mellem min Apple Extreeme, Imac, Synology og Popcorn hour
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2010 kl. 21:43
Det bedste mulige er cat7 af dem du nævner om det er nødvendigt for dig er en anden sag. Både cat5e og cat6 kan også overføre gigabit netværk som nok er det du går efter.
Det er en opvejelse mod behov/pris/hvor svært er det at skifte kablet når behovet stiger
BS


Redigeret af Bschmidt - 18-Juli-2010 kl. 21:43
Til top
rasmusvn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Oktober-2008
Sted: Odense N
Status: Offline
Point: 826
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2010 kl. 21:56

CAT=Category

Jo højere kategori jo højere understøttet hastighed.
 
CAT5: 100 mbit
CAT5.e: 1000 mbit - men ikke ift. standarden
CAT 6: 1000 mbit - iht. standarden
CAT 7: 10 Gbit
 
Du bør således vælge et CAT6 kabel, det koster alligevel ikke alverden ift. CAT5.e
 
Du kan så vælge, om de skal være skærmede eller ej, hvis de er skærmede kan de være noget mere besværlige at have med at gøre.
 
Jeg bruger selv netværkskabler med betegnelsen SSTP, de er med andre ord så skærmede som muligt, hvilket sikkert er fuldkommen overkill.
 
Standarder for typer af skærmning findes her: http://en.wikipedia.org/wiki/Screened_shielded_twisted_pair
 
Da der findes et hav af producenter, kan jeg anbefale at søge med følgende term hos proshop: Micro Cable SSTP cat6
 
Således finder du CAT6 kabler i en masse farver fra samme producent, der er CAT6 og fuldt skærmede. Eller du kan søge efter "Micro Cable SSTP cat7", men som du kan se er priserne helt i vejret, og det varer nok længe, meget længe, for behovet for sådan et kabel opstår (ihf. i normale hjem). Generelt kan man sige, at 99% af alle normale installationer sikkert ville køre fint med et uskærmet CAT5.e kabel.


Redigeret af rasmusvn - 18-Juli-2010 kl. 22:01
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2010 kl. 22:26
Oprindeligt skrevet af rasmusvn rasmusvn skrev:

CAT5.e: 1000 mbit - men ikke ift. standarden
 
IEEE 802.3ab specificerer faktisk gigabit på ned til cat5 kabel. Hvilken standard refererer du til?
 
At man som tommelfingerregel så siger cat5e som minimum er en anden sag Smile
 
Derudover syntes jeg personligt også at cat6 er et fornuftigt valg (kablet er lidt mere robust og giver større overhead (fejlmargien)) men som jeg har skrevet bør der overvejes lidt med hensyn til behov/pris og tilgængelighed.
 
BS


Redigeret af Bschmidt - 18-Juli-2010 kl. 22:27
Til top
rasmusvn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Oktober-2008
Sted: Odense N
Status: Offline
Point: 826
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2010 kl. 22:40
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Oprindeligt skrevet af rasmusvn rasmusvn skrev:

CAT5.e: 1000 mbit - men ikke ift. standarden
 
IEEE 802.3ab specificerer faktisk gigabit på ned til cat5 kabel. Hvilken standard refererer du til?
 
At man som tommelfingerregel så siger cat5e som minimum er en anden sag Smile
 
Derudover syntes jeg personligt også at cat6 er et fornuftigt valg (kablet er lidt mere robust og giver større overhead (fejlmargien)) men som jeg har skrevet bør der overvejes lidt med hensyn til behov/pris og tilgængelighed.
 
BS
 
Jeg stødte ind i dette:
 
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2010 kl. 22:49
Ja standarder der modsiger hinanden, horfor ikke LOL
BS
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2010 kl. 18:44
cat5e er rigeligt til gigabit - derimod skal du være opmærksom på om du har nogle kilder til elektronisk støj over de 25m. - hvis du har, så køb det som et skærmet kabel. så fungerer det lige en tand bedre. og du er lidt bedre sikret kvaliteten både på signal og performance. kablerne hedder STP (shielded) og UTP (UNshielded)

Cat6 kablerne er typisk temmelig stive i det da de som regel er skærmede for at kunne holde gigabit performance og kvaliteten over længere afstande. (og det er noget lidt renere kobber og dermed blødere så det skal være lidt stivere for at kunne holde) de er dog ikke tykkere rent fysisk i forhold til cat5e.

Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2010 kl. 19:39
Ahh claus læs lige op een gang til..
 
cat6 kabler er tykkere end cat5e pga den forbedrede isolering men tykkelsen på lederne er den samme awg 22-24.
 
cat6 kommer både som utp og stp og der bruges som ved cat5e hovedsageligt skærmede kabler i  meget støjende milijøer da ethernet i sig selv er meget støjimmun (industri-hospital-tyskland?)
 
cat7 kabler ER skærmede for at kunne transmittere med 600MHz uden fejl og undestøtter 10Gb/s på 100M (nok til de fleste)
 
 
BS


Redigeret af Bschmidt - 19-Juli-2010 kl. 19:39
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu