recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Se mit HTPC setup - Jakob
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSe mit HTPC setup - Jakob

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
redmm Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 157
Direkte link til dette indlæg Emne: Se mit HTPC setup - Jakob
    Sendt: 19-Juli-2010 kl. 17:19
Projektet var at lave en enhed der kunne optage fra DVB-T, vise film, billeder og spille musik fra en harddisk. Ville gerne have noget bedre at optage med end en VHS og ville undgå DVD film og CDer  der ligger og flyder og ikke kommer på plads. Det skulle være til at bruge af alle i familien, helst ikke for meget støj og måtte ikke bruge for meget strøm.
MediaPortal blev valgt fordi det kunne finde ud af DVB undertekster, det kunne Microsofts ikke på det tidspunkt (MCE 2005). Jeg er blevet glad for MP og er fortsat med det.
En løsning med server har jeg tænkt på, men da vi stort set kun ser TV/film i stuen ville det bare være mere bøvlet og bruge mere strøm. Er i gang med at samle en PC til børneværelset, der bare skal kunne vise film og spille MP3 fra delt drev på HTPC i stuen.

Der har naturligvis været flere småproblemer undervejs som jeg ikke vil trætte med, men et skal nævnes. Det første DVB-T tuner kort jeg anskaffede mig var et Hauppauge WinTV NOVA-T-500 og det fik jeg aldrig til at virke ordenligt. Det hakkede og lavede bøvl. Efter jeg fik fat i det TerraTec jeg bruger nu, har det bare kørt. Hauppauge fjernbetjeninger var heller ikke noget at skrive hjem om, kunne fx ikke tænde en PC fra S3.

Vi bruger vores HTPC til:
Se film, DVD iso og DivX (DivX er mest VHS der er overspillet).
Optage TV (Og se optagelserne igen ;-) ).
Se DR net TV (via DRipper)
Se foto.
Hører netradio.
Hører MP3.
(Live TV ser vi aldrig via HTPC, da TVet har MPEG4 tuner i.)

Ønsker:
Ny større harddisk.

HTPC (som det er lige for tiden):
Bundkort: Asus M3A78-EM (AMD 780G chipset).
CPU: AMD Athlon 64 X2 4000+ (2.1GHz).
RAM: 2GB (4 stk. 512MB).
Harddisk: Samsung F1 1TB.
CD/DVD: Thoshiba CD/DVD brænder (fundet på den lokale genbrugsstation).
TV tuner: TerraTec Cinergy 2400i DT (dual DVB-T).
Kabinet: Antec NSK1300 m. 300W PS (ekstra 80mm blæser monteret i siden).
Fjernbetjening: Microsoft MCE2005 tastatur og fjernbetjening (Microsoft har faktisk lavet et godt produkt).
Tilslutning: HDMI til TV (1920x1080@50).
OS: Windows Vista Home Premium (valgt før Win7 kom).
Program: MediaPortal 1.1.0 RC6.
Skin: Blue3wide (regner med at kigge lidt på nogle andre).

Home Theater PC er sådan set lidt overdrevet især fordi at lyden er begrænset til de i TVet indbyggede højttalere, så en eller anden form for surrondlyd står også på ønskelisten.

Kommentarer er velkommen lige som jeg gerne vil øse af mine erfaringer.

Maj 2011: Harddisk udskiftet til 2Tb, Windows til Win7 og MediaPortal til 1.1.3
Marts 2012: MediaPortal 1.2.2, hjemmelavet kabinet med minidisplay, Harddisk 2+1TB og 3GB ram. 
Vi har stadig meget glæde af det. Hopper nogle gange "ud" til Google Chrome og ser dr.dk/nu


Redigeret af redmm - 27-Marts-2012 kl. 22:31
Jakob :-)
Til top
indicus Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Juli-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 65
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2010 kl. 18:48
hvorfor ikke lave eller købe en NAS til lagring af jeres film, musik, billeder osv. ??
en færdig løsning fås fra ca 1200 kr og opefter, hvis du vil lave selv så er der penge og hente og du får et stabilt system der kan udviges med mere plads når i trænger det....
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2010 kl. 20:07

Som altid herligt at høre om andres løsninger - jeg kan dog ikke forstå, at I ikke også bruger mediecentret til live tv - det er så nemt bare lige at pause, eller spole tilbage i et indslag, hvis man ikke fik det hele med.

Fjernbetjeningen til mit tv bruges udelukkende til at tænde, og slukke med ;-)
 


Redigeret af confused - 19-Juli-2010 kl. 20:07
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
redmm Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 157
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2010 kl. 22:35
indicus jeg har overvejet NAS og det bliver det sikkert også til på et tidspunkt, men den bruger jo strøm 24/7 og jeg er lidt af en Onkel Joakim.

confused, det med live TV er nok en vane, det med at kunne pause og spole har været en umulighed altid. Og så var det totalt umuligt med det Hauppauge kort jeg havde først, med mindre man var glad for at se grønne firkanter. Med det nye tunerkort og MP 1.0.2 kunne man ikke zappe mellem MUX1 og MUX2 uden MP gik ned.
Men med MP 1.1.0 og nye codex kan det være vi lærer det.

MVH Jakob
Jakob :-)
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2010 kl. 22:59
Hej
Ang. NAS er det rigtigt at den bruger strøm, men den behøver ikke køre 24/7.
PT har jeg mit mediecenter til at vække min NAS ved opstart/resume fra standby, NAS'en holder så øje (via et cron job (linux)) om der et etableret forbindelse til den, hvis der så ikke er flere aktive forbindelser via netværket lukker den ned efter 10 minutter, naturligvis kun hvis RAID arrayet er healthy.
Mine andre computere har en genvej på skrivebordet der skal klikkes på og så starter NAS'en op.
Alt i alt en løsning jeg er ret tilfreds med.
 
Og så er det da rart at når mine 5 TB er fyldt op fylder jeg bare en disk mere i OG jeg behøver ikke bekymre mig om disk nedbrud igen (som dengang alle mine billeder fra de sidste ti år lå låst fast på en disk der var utilgængelig Cry)
 
BS


Redigeret af Bschmidt - 19-Juli-2010 kl. 22:59
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2010 kl. 23:46
Argh skulle lige til at komme med en sjov bemærkning omkring dine 5GB ;-)
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2010 kl. 06:02
Oprindeligt skrevet af confused confused skrev:

Argh skulle lige til at komme med en sjov bemærkning omkring dine 5GB ;-)
Cool Wink LOL

Redigeret af Bschmidt - 20-Juli-2010 kl. 06:03
Til top
redmm Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 157
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2010 kl. 10:54
Hvad er det for en NAS du bruger Bschmidt?

Jakob :-)
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2010 kl. 12:38
Oprindeligt skrevet af redmm redmm skrev:

Hvad er det for en NAS du bruger Bschmidt?

Jeg har købt mig en Thecus N5200 pro. Et mindre kendt mærke.
 
Funktionen til nedlukning har jeg selv lavet via et script. Da den kun har tidsbaseret nedlukning som standard.
 
Jeg tror næsten også "de store" kan dette, mon ikke?
 
BS
Til top
indicus Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Juli-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 65
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2010 kl. 19:27
hvis du vælger selv at bygge en nas, så kan det gøres så den ikke bruger overdrevet meget strøm, min egen er en jeg selv har bygget på en pentium 3 prosessor men den skal skiftes ud til et intel atom bundkort da disse ikke bruger meget strøm... jeg har pt indstillet min nas til selv at starte op kl. 15 da jeg har fri der og ellers kan du jo bruge WOL (wake on lan) til at starte lortet med, og jeg har brugt FreeNAS som os til mit system og der kan man sætte den til at lukke ned søndag til torsdag f.eks. kl 23 og fredag og lørdag f.eks. kl 04
harddiske der kan du købe de diske der er mærket greenpower de bruger en del mindre strøm end de normale diske, og de koster stort set det samme...
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2010 kl. 21:03

Hvis du bruger de grønne diske skal du lige være opmærksomme på om de er kompatible med NAS'en. De fleste producenter har en kombatibilitetsliste hvor du kan se hvilke diske NAS'en er testet med. Blot til info, jeg bruger selv "grønne" diske og de virker i min NAS men flere har haft problemer med disse i andre NAS.

 
BS


Redigeret af Bschmidt - 13-August-2010 kl. 22:32
Til top
indicus Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Juli-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 65
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2010 kl. 21:12
dette bør vel kun være færdige produkter fra qnap osv ikke sandt ?


Redigeret af indicus - 20-Juli-2010 kl. 21:12
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu