recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 120 hertz skærm, er dette muligt ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket120 hertz skærm, er dette muligt ?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Crelle Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-Februar-2010
Status: Offline
Point: 234
Direkte link til dette indlæg Emne: 120 hertz skærm, er dette muligt ?
    Sendt: 20-Juli-2010 kl. 10:25
Hey folks..

Har lige fået min 120 hertz skærm !

I min bærbar "hvilke der har et 5850 mobility readon gfx i sig, er der en vga port, og en display port..

Jeg har så fået et råd fra et amerikansk site, at jeg bare skulle have en displayport adapter til DVI, og dette brude være nok ? "ligenu køre jeg displayport til HDMI" og der kan jeg kun få 60 hertz, når jeg køre 1920 * 1080

Men har læst flere steder, du skal køre dual dvi, for og få 120 hertz ?

"er ikke interesseret i 3D, bare få nogen flere hertz ud af skærmen".

Nogen idér ? eller måske nogen der kan bekræfter dette virker, inden man smider for mange penge efter det :)

På forhånd tak
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 4945
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2010 kl. 15:43
De fleste grafikkort og skærme kører idag dual DVI.

Men så vidt jeg ved giver det ikke flere Hz ud af skærmen som egentligt også er ligegyldigt.
Skærmen fortæller jo hvilken frekvens den ønsker med EDID og derfor er det i mange tilfælde 60 Hz.

Har du ikke nok i 60 frames i sekundet, når du spiller?
Hvis du sætter vsync på, så matcher spillet de 60 frames/sek, så du undgår tearing.

Det er ikke lige som i gamle dage hvor en skærm blinkede pga. 60 Hz opdateringen og derfor ønskede man at køre minimum 75Hz - I dag virker en fladskærm på en anden måde.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Point: 4378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2010 kl. 18:48
Nu er tråden af ældre dato, men jeg tror det Cyberguruen har misforstået emnet lidt. En 120 Hz skærm kan netop godt køre ved 120 Hz og ikke ved 60 Hz. Du kan fodre den med 120 Hz direkte fra grafikkortet, og derved få en markant hurtigere respons i eks. FPS-spil. Til seriøse gamere er der ikke nogen vej udenom disse 120 Hz skærme. At problematikken med om noget "blinker" ikke er til stede på en LCD-skærm har ikke noget med dette at gøre - det handler om kontrol i first-person-shooters.

For at få mulighed for at køre duallink DVI, så kræves der dog et specielt Duallink DVI-kabel. Et alm. DVI-kabel er ikke i stand til at bære dette signal, som desuden har flere ben i selve stikket end et alm. DVI-stik. Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med oplysninger omkrig selve grafikkortet.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 4945
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2010 kl. 01:57
Oprindeligt skrevet af Yakken Yakken skrev:

Nu er tråden af ældre dato, men jeg tror det Cyberguruen har misforstået emnet lidt. En 120 Hz skærm kan netop godt køre ved 120 Hz og ikke ved 60 Hz. Du kan fodre den med 120 Hz direkte fra grafikkortet, og derved få en markant hurtigere respons i eks. FPS-spil. Til seriøse gamere er der ikke nogen vej udenom disse 120 Hz skærme. At problematikken med om noget "blinker" ikke er til stede på en LCD-skærm har ikke noget med dette at gøre - det handler om kontrol i first-person-shooters.

For at få mulighed for at køre duallink DVI, så kræves der dog et specielt Duallink DVI-kabel. Et alm. DVI-kabel er ikke i stand til at bære dette signal, som desuden har flere ben i selve stikket end et alm. DVI-stik. Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med oplysninger omkrig selve grafikkortet.

Jeg skal ikke udtale mig om hvorvidt der findes nogle 120 Hz skærme...

Men de duallink skærme jeg har rodet med sættes stadig op i 60 Hz, det er ikke muligt at vælge 120Hz.
Jeg tror til gengæld at skærmen taler sammen med duallink grafikkortet og benytter dobbelt båndbredde. Så man kan tegne hele skærmen i én omgang hvis det er mere en 1600x1200 vi taler om i opløsning.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Point: 4378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2010 kl. 07:46
Ja, du tænker på skærme hvor det er opløsningen, som kræver den ekstra båndbredde. Det er ikke samme problematik. Her sync'es der rent faktisk med 120 Hz, hvor den øgede båndbredde bruges til at sende 120 forskellige billeder fra PC til skærm. Du kan således godt vælge "120 Hz" i opsætningen af sådan en skærm.

Du kan dog godt trække mere end 1600x1200 uden at bruge dedikerede duallink-kabler. Det kan du ikke med en 120 Hz skærm, da det svarer til at refreshe et sammenhængende panel med 3840x2160 punkters opløsning ved 60 Hz (i båndbredde altså).

Disse 120 Hz skærme er netop udviklet for at tilgodese den brugergruppe, som har spillet FPS-spil i stor stil og som er vandt til at køre med højere refreshrates end gennemsnittet. Det er eftervist adskillige gange, at kontrollen i FPS-spil øges gevaldigt hvis man kan komme op på 120 Hz (og yderligere hvis man kan komme op på eks. 200 Hz).

Redigeret af Yakken - 17-August-2010 kl. 07:47
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu