recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Skabelseshistorien
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSkabelseshistorien

 Besvar Besvar Side  <1 1415161718 25>
Forfatter
Besked
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2010 kl. 11:53
Oprindeligt skrevet af Heintze Heintze skrev:

Eksempelvis har jeg andre steder set BeoBrian spørge efter nogle JKP kurser, og jeg husker også der var annonceret for dem herinde, du har ikke svaret på hvornår disse kommer. Er det fordi de ikke kommer, eller er du ved at undersøge det?


Det er måske lidt off topic og kan klares med en PM?
Til top
Heintze Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 79
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2010 kl. 11:59
Oprindeligt skrevet af Østergaard Østergaard skrev:

Jeg kan ikke lade være med at tænke på at en stor del af denne diskussion foregår på FALSK GRUNDLAG, idet der diskuteres ud fra det billede der er på en tranfer af film til DVD eller BD.
 
Der er absolut ingen garanti for at tranfer'en er identisk med hvad filmskaberen har ønsket at opnå med hensyn til farver, lys/mørke osv., og da slet ikke på ældre film. Hvor tit har man ikke læst om f.eks. en Criterion-udgivelse hvor der skrives om at NU er filmen, efter utallige tidligere udgaver, endelig bragt tilbage til det udtryk som instruktøren ønskede.
 
Dvs. uanset hvor præcist du har kalibreret dit udstyr kan din DVD/BD ikke nødvendigvis vise instruktørens ønskede version, hvis transfer'en ikke er "godkendt" af instruktøren/fotografen eller hvem der har været med i "skabelseshistorien".
 
Jeg har da tit oplevet store forskelle på en region 2 transfer og en region 1 transfer af samme film, hvor region 1 transferen som regel er markant bedre (f.eks. DVD'en af Lost Highway). I Danmark sælges også en stort set ubrugelig DVD af "Year of the Dragon" (Chinatown Bløder), hvorimod region 1 udgaven er super.
 
Til dem der orker at høre instruktørkommentarer til extended edition af Lord of the Rings, forklarer Peter Jackson mange gange om valg af farvesætning som en del af den kreative proces, og i Traffic er farvesætning også en væsentlig del af Steven Soderbergh's måde at holde styr på de forskellige fortælletråde. Derfor er det absolut ikke uvæsentligt at dette også bliver formidlet via blot nogenlunde korrekt kalibreret udstyr for at få det fulde udbytte af filmen. Men samtidig vil jeg også hævde at du kan få en stor filmoplevelse uanset hvor ringe billede du ser; jeg blev sgu ret rystet af at se "Irreversible" på en DVD optaget fra TV på analog signal og ringe farver.
 
Dette indlæg er blot for at gøre opmærksom på at du ikke nødvendigvis "er i mål" fordi dit udstyr er kalibreret 100% korrekt.
 
Hilsen Østergaard
Lige præcist............Og du kan være sikker på det langt fra er korrekt det materiale du finder på dine skiver. Der har være masser af indlæg om dette både i USA og England. Og en gut som Otto vil stadig forsvare det korrekte billede, og at han som superhelten kan genskabe det på dit TV, hvis han kalibrerer det, fordi de onde producenter ikke har gjort det på forhånd.
Han kan blive ved med at forherlige det perfekte billede, og angribe producenterne for ikke at have en justering for korrekt billede, fordi han ved de aldrig vil lave en sådan kalibrering, da det materiale der kan vises på TV'ene alligevel ikke er håndteret korrekt. Så det er nemt for helten at stå og sige, sådan burde det gøres, og jeg lancerer snart selv et TV som har denne indstilling, men okay hvornår kommer så det TV, det har lidt lange udsigter.
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2010 kl. 12:32
Nu er der jo ikke nogen der anfægter at kilde materialet i sig selv  kan være fejlbehæftet og der er vel heller ikke nogen der anfægter at man kan have behov for selv et skrue TVets indstillinger for at få billedet til at se ordentligt ud.
Hvis udgangspunktet er at kildematerialet er fejlbehæftet er det klart det i princippet ikke giver megen mening af forlange at ens TV er kalibreret perfekt da dette blot vil resultere i perfekt viderebringelse af en given fejl. I princippet vil jeg derfor give dig ret Heintze.

Min egenoplevelse af TVkalibrering er imidlertid at man får et TV hvor billedet godt eller rigtig godt i i en meget større del af tiden. Inden jeg kalibrerede mit TV sad jeg ofte og skruede op og ned på de forskellige indstillinger for at få et billede jeg kunne lide. Særligt havde jeg på mit Panasonic PZ85 ofte problemer med at få programmer af typen "søren ryge i haven" til at se ordentligt ud. Ved den type kildemateriale er det meget nemmere at se om farverne er forkerte fordi det der vises let kan refereres til noget man kender i forvejen og fordi man forventer at det skal se naturligt ud. Til gengæld havde jeg sjældent problemer med at se se film og TVserier. Et godt eksempel er f.eks. serien CSI. Farverne er i den serie komplet pumpede og unaturlige, men man opfatter det ikke som en fejl da det ikke forventes at de skal være korrekte. Om farverne så forvrænges yderligere af TVet betyder mindre da man ikke kan vide hvordan unaturlige farver skal se ud. Man lægger simpelt hen ikke mærke til det.

Efter jeg kalibrerede mit TV har jeg stort set ikke behov for at skrue på indstillingerne. Bortset fra at jeg kan finde på at skrue lidt ned for kontrasten om aftenen. I min optik er det den klart største gevinst ved at kalibrere. Jeg synes til gengæld ikke at jeg får en større elle mindre oplevelse ud af at se film efter at jeg kalibrerede.

Det der er pointen er at kildematerialet naturligvis kan være mere eller mindre fejlbehæftet, men i praksis er det min oplevelse at man får et TV der er langt mere omgængeligt i hverdagen hvis det er kalibreret nogen lunde korrekt. Det er så bare ærgerligt at man i mange tilfælde selv må gøre det eller få nogen til at gøre det for sig, fordi fabriksindstillingerne ofte er meget langt fra neutrale.


tvkartoffel




Redigeret af tvkartoffel - 26-Juli-2010 kl. 12:47
Til top
amorbavian Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2008
Sted: Sweden
Status: Offline
Point: 3010
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2010 kl. 12:50

Jeg vil da mene, at producenterne goer alt for at transferen ikke betyder noget bemaerkelsesvaerdigt ift. den originale optagelse. Forskellene er vel minimale nu om dage..

Det minimale tab, der kan vaere, er i hvert fald ikke en undskyldning for, eller forklaring paa at TV'et skal vaere forkert indstillet.


BORING!
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2010 kl. 13:04
Oprindeligt skrevet af Heintze Heintze skrev:

Oprindeligt skrevet af Østergaard Østergaard skrev:

Jeg kan ikke lade være med at tænke på at en stor del af denne diskussion foregår på FALSK GRUNDLAG, idet der diskuteres ud fra det billede der er på en tranfer af film til DVD eller BD.
 
Der er absolut ingen garanti for at tranfer'en er identisk med hvad filmskaberen har ønsket at opnå med hensyn til farver, lys/mørke osv., og da slet ikke på ældre film. Hvor tit har man ikke læst om f.eks. en Criterion-udgivelse hvor der skrives om at NU er filmen, efter utallige tidligere udgaver, endelig bragt tilbage til det udtryk som instruktøren ønskede.
 
Dvs. uanset hvor præcist du har kalibreret dit udstyr kan din DVD/BD ikke nødvendigvis vise instruktørens ønskede version, hvis transfer'en ikke er "godkendt" af instruktøren/fotografen eller hvem der har været med i "skabelseshistorien".
 
Jeg har da tit oplevet store forskelle på en region 2 transfer og en region 1 transfer af samme film, hvor region 1 transferen som regel er markant bedre (f.eks. DVD'en af Lost Highway). I Danmark sælges også en stort set ubrugelig DVD af "Year of the Dragon" (Chinatown Bløder), hvorimod region 1 udgaven er super.
 
Til dem der orker at høre instruktørkommentarer til extended edition af Lord of the Rings, forklarer Peter Jackson mange gange om valg af farvesætning som en del af den kreative proces, og i Traffic er farvesætning også en væsentlig del af Steven Soderbergh's måde at holde styr på de forskellige fortælletråde. Derfor er det absolut ikke uvæsentligt at dette også bliver formidlet via blot nogenlunde korrekt kalibreret udstyr for at få det fulde udbytte af filmen. Men samtidig vil jeg også hævde at du kan få en stor filmoplevelse uanset hvor ringe billede du ser; jeg blev sgu ret rystet af at se "Irreversible" på en DVD optaget fra TV på analog signal og ringe farver.
 
Dette indlæg er blot for at gøre opmærksom på at du ikke nødvendigvis "er i mål" fordi dit udstyr er kalibreret 100% korrekt.
 
Hilsen Østergaard
Lige præcist............Og du kan være sikker på det langt fra er korrekt det materiale du finder på dine skiver. Der har være masser af indlæg om dette både i USA og England. Og en gut som Otto vil stadig forsvare det korrekte billede, og at han som superhelten kan genskabe det på dit TV, hvis han kalibrerer det, fordi de onde producenter ikke har gjort det på forhånd.
Han kan blive ved med at forherlige det perfekte billede, og angribe producenterne for ikke at have en justering for korrekt billede, fordi han ved de aldrig vil lave en sådan kalibrering, da det materiale der kan vises på TV'ene alligevel ikke er håndteret korrekt. Så det er nemt for helten at stå og sige, sådan burde det gøres, og jeg lancerer snart selv et TV som har denne indstilling, men okay hvornår kommer så det TV, det har lidt lange udsigter.
når dit tv/projektor ikke er kalibreret er man da sikker på INTET ser ud som det var tiltænkt. Med kalibreret udstyr vil man da som det mindste være sikker på at se /høre det som ER lavet rigtig. Og det gælder også lyd. jeg går ud fra at de fleste trimmer levels, på alle kanalerne,  til at spille lige højt.....som standarden siger .
Hvor er forskellen???
Til top
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Maj-2009
Status: Offline
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2010 kl. 13:09
Oprindeligt skrevet af Heintze Heintze skrev:

Oprindeligt skrevet af Østergaard Østergaard skrev:

Jeg kan ikke lade være med at tænke på at en stor del af denne diskussion foregår på FALSK GRUNDLAG, idet der diskuteres ud fra det billede der er på en tranfer af film til DVD eller BD.
 
Der er absolut ingen garanti for at tranfer'en er identisk med hvad filmskaberen har ønsket at opnå med hensyn til farver, lys/mørke osv., og da slet ikke på ældre film. Hvor tit har man ikke læst om f.eks. en Criterion-udgivelse hvor der skrives om at NU er filmen, efter utallige tidligere udgaver, endelig bragt tilbage til det udtryk som instruktøren ønskede.
 
Dvs. uanset hvor præcist du har kalibreret dit udstyr kan din DVD/BD ikke nødvendigvis vise instruktørens ønskede version, hvis transfer'en ikke er "godkendt" af instruktøren/fotografen eller hvem der har været med i "skabelseshistorien".
 
Jeg har da tit oplevet store forskelle på en region 2 transfer og en region 1 transfer af samme film, hvor region 1 transferen som regel er markant bedre (f.eks. DVD'en af Lost Highway). I Danmark sælges også en stort set ubrugelig DVD af "Year of the Dragon" (Chinatown Bløder), hvorimod region 1 udgaven er super.
 
Til dem der orker at høre instruktørkommentarer til extended edition af Lord of the Rings, forklarer Peter Jackson mange gange om valg af farvesætning som en del af den kreative proces, og i Traffic er farvesætning også en væsentlig del af Steven Soderbergh's måde at holde styr på de forskellige fortælletråde. Derfor er det absolut ikke uvæsentligt at dette også bliver formidlet via blot nogenlunde korrekt kalibreret udstyr for at få det fulde udbytte af filmen. Men samtidig vil jeg også hævde at du kan få en stor filmoplevelse uanset hvor ringe billede du ser; jeg blev sgu ret rystet af at se "Irreversible" på en DVD optaget fra TV på analog signal og ringe farver.
 
Dette indlæg er blot for at gøre opmærksom på at du ikke nødvendigvis "er i mål" fordi dit udstyr er kalibreret 100% korrekt.
 
Hilsen Østergaard
Lige præcist............Og du kan være sikker på det langt fra er korrekt det materiale du finder på dine skiver. Der har være masser af indlæg om dette både i USA og England. Og en gut som Otto vil stadig forsvare det korrekte billede, og at han som superhelten kan genskabe det på dit TV, hvis han kalibrerer det, fordi de onde producenter ikke har gjort det på forhånd.
Han kan blive ved med at forherlige det perfekte billede, og angribe producenterne for ikke at have en justering for korrekt billede, fordi han ved de aldrig vil lave en sådan kalibrering, da det materiale der kan vises på TV'ene alligevel ikke er håndteret korrekt. Så det er nemt for helten at stå og sige, sådan burde det gøres, og jeg lancerer snart selv et TV som har denne indstilling, men okay hvornår kommer så det TV, det har lidt lange udsigter.


At en film er blevet overført sjusket til DVD eller blu-ray er for mig at se ingen undskyldning for ikke at forsøge at tage udgangspunkt i at det i al fald ikke er TV apparatet der ødelægger billedet mere end højst nødvendigt.

Medmindre man positivt ved at fejlene på DVD'en som følge af en dårlig transfer og fejlene i TV'ets gengivelse som følge af forkerte/personlige indstillinger tilfældigvis ophæver hinanden (hvilket nok er ret usandsynligt), så må det vel være bedre end ingenting at i det mindste een af tingene gør det så godt som det er muligt.

Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor det skal være så stort et diskussionsemne at der efter 19 sider stadig ikke virker til at være nogen som helst lydhørhed over for at referencen/målet/udgangspunktet for billedet på et TV/projektor bør være den objektivt mest korrekte gengivelse som skærmen er i stand til at vise. Hvad skulle argumentet være for ikke at tilbyde et så korrekt billede som muligt som "standard" indstillingen på ethvert TV?

At nogen så efterfølgende ikke ønsker at bruge denne mulighed, men føler trang til at ændre på billedet efter personlige præferencer må folk naturligvis 100% selv om - men at den gængse befolkning er blevet så vant til Fona indstillingen  (den jeg kalder Torch Mode Embarrassed) fordi de aldrig ser andet, at det af bagvejen går hen og bliver de facto sandhed at DET er det bedst tænkelige billede, synes jeg er ret bekymrende.

Hvis ingen efterspørger det korrekte billede, hvorfor skulle producenterne så tilbyde muligheden? 

For at lave analogien til audio, så er det vel ikke så forskelligt fra at kunne vælge mellem "signal direct" eller hvad det nu hedder i forskellige sammenhænge, og så 20 forskellige DSP modes, der alle ødelægger lyden i større eller mindre grad, men som jeg formoder nogen bruger/foretrækker alligevel, siden det efter 20 år med surroundanlæg endnu ikke er lykkedes at udrydde dem fra stort set alt hjemmebio grej.
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
Østergaard Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 83
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2010 kl. 15:47
Oprindeligt skrevet af RogueAgent RogueAgent skrev:


Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor det skal være så stort et diskussionsemne at der efter 19 sider stadig ikke virker til at være nogen som helst lydhørhed over for at referencen/målet/udgangspunktet for billedet på et TV/projektor bør være den objektivt mest korrekte gengivelse som skærmen er i stand til at vise. Hvad skulle argumentet være for ikke at tilbyde et så korrekt billede som muligt som "standard" indstillingen på ethvert TV?
 
Jeg er i princippet helt enig med dig at i den ideelle verden var alle TV/projektor indstillet korrekt fra fabrikken, men jeg kan koge mine antagelser/observationer/holdninger ned til:
 
- Mange synes det er mange penge at betale op til kr. 3.000 for en kalibrering, der måske alligevel skal gentages (nye kr. 3.000) når der er gået noget tid, og som kun er optimal under altid ens lysforhold m.v., hvilket sjældent er tilfældet i en almindelig dagligstue. Så klarer man sig med 80% kalibrering ud fra hvad man kan finde på nettet, en kalibrerings DVD og/eller sit eget syn.
 
- Mange fanger slet ikke forskelle i kunstnerisk udtryk via farvelægning m.v. og er fuldstændig ligeglade, ligesom de fleste er fuldstændig ligeglade med at Robert De Niro var iført samme silkeunderbenklæder under jakkesættet i The Untouchables som Al Capone i sin tid bar, men en sådan viden kan øge filmnydelsen for nogle entusiaster.
 
- Mange bliver hurtigt Rasmus-modsat når man taler om at noget er "objektivt korrekt" om en så relativt personlig ting som at se film i sit eget hjem. Og mange (jeg selv inkl.) vil nogen gange gerne "drille eksperten" lidt, når han står med sit udstyr og siger at det bare er 100% i orden hvis man så lige kan påpege at der er et led i kæden der ikke spiller 100%. Jeg kunne heller ikke lade være med at smile lidt når jeg til en Panasonic-præsentation fik fortalt at en af de nye features på fullHD TV var at man kunne se YouTube videoer (som altså er så langt fra fullHD kvalitet som man nærmest kan komme).
 
Hele denne tråd minder mig iøvrigt om Woody Allen's "Manhattan", hvor en kvinde taler med nogle venner om at hun endelig, efter mange års forsøg, har fået en orgasme, hvorefter hendes psykolog fortæller hende at det var en forkert slags orgasme. (oversat: Det kan godt være at du synes det var godt, men nu er der altså nogle kloge hoveder der har sat regler for sådan noget, og hvis det ikke lever op til det 100%, så er det værdiløst).
 
Hilsen Østergaard
 
PS: Otto, kom bare med flere "ekspertindlæg"; de er altid meget pædogiske, og man lærer som regel altid lidt nyt om det tekniske.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2010 kl. 18:16

Jeg vil lige hurtigt indskyde at jeg er på ferie og ikke har læst de sidste 5-6 siders indlg - når det heller ikke lige nu, men jeg skal nok kommentere på dem asap.

Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2811
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2010 kl. 20:30
Oprindeligt skrevet af Østergaard Østergaard skrev:

Jeg kunne heller ikke lade være med at smile lidt når jeg til en Panasonic-præsentation fik fortalt at en af de nye features på fullHD TV var at man kunne se YouTube videoer (som altså er så langt fra fullHD kvalitet som man nærmest kan komme).


Nu er Full-HD jo ikke et kvalitets stempel, men en opløsning - Og man kan altså se videoer i 1080p på Youtube.
Til top
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Maj-2009
Status: Offline
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2010 kl. 21:17
Oprindeligt skrevet af Østergaard Østergaard skrev:

Oprindeligt skrevet af RogueAgent RogueAgent skrev:


Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor det skal være så stort et diskussionsemne at der efter 19 sider stadig ikke virker til at være nogen som helst lydhørhed over for at referencen/målet/udgangspunktet for billedet på et TV/projektor bør være den objektivt mest korrekte gengivelse som skærmen er i stand til at vise. Hvad skulle argumentet være for ikke at tilbyde et så korrekt billede som muligt som "standard" indstillingen på ethvert TV?
 
Jeg er i princippet helt enig med dig at i den ideelle verden var alle TV/projektor indstillet korrekt fra fabrikken, men jeg kan koge mine antagelser/observationer/holdninger ned til:
 
- Mange synes det er mange penge at betale op til kr. 3.000 for en kalibrering, der måske alligevel skal gentages (nye kr. 3.000) når der er gået noget tid, og som kun er optimal under altid ens lysforhold m.v., hvilket sjældent er tilfældet i en almindelig dagligstue. Så klarer man sig med 80% kalibrering ud fra hvad man kan finde på nettet, en kalibrerings DVD og/eller sit eget syn.
Jeg synes for så vidt også at 3000 kr er meget at give for en kalibrering, ikke fordi prisen ikke er fair i forhold til den tid, ekspertise og udstyr det kræver at gøre det korrekt, men fordi jeg langt henad vejen ikke synes det burde være nødvendigt. Det burde være logik for 12-årige at et TV som standard burde vise det korrektest (er det et ord..?) mulige billede når man pakker det ud af kassen. Jeg er klar over at der er nogen rent tekniske forhindringer for dette (ældning af panelet osv), men de TV der tilbyder THX mode kommer jo alligevel 80-90% af vejen, hvilket formentlig er rigeligt for langt størstedelen af befolkningen.

Det giver INGEN mening for mig at en TV producent bevidst går efter et billede der er et godt stykke væk fra idealet - og gør det besværligt om ikke umuligt at indstille TV'et til et korrekt billede.

For min skyld må der være alle de "skæve" settings det skal være, bare der er een standard setting der giver et neutralt, objektivt korrekt billede, så dem der gerne vil have det også kan få det, uden at behøve at betale ekstra for at få en tekniker til at komme og indstille det.
 
Oprindeligt skrevet af Østergaard Østergaard skrev:

- Mange fanger slet ikke forskelle i kunstnerisk udtryk via farvelægning m.v. og er fuldstændig ligeglade, ligesom de fleste er fuldstændig ligeglade med at Robert De Niro var iført samme silkeunderbenklæder under jakkesættet i The Untouchables som Al Capone i sin tid bar, men en sådan viden kan øge filmnydelsen for nogle entusiaster.
Det er jeg for så vidt også med på - men bare fordi nogen er indifferente over for det arbejde der er lagt i at få en film til at se ud på en bestemt måde, hvorfor er det så KUN dem der er ligeglade der bliver tilgodeset..?
 
Oprindeligt skrevet af Østergaard Østergaard skrev:

- Mange bliver hurtigt Rasmus-modsat når man taler om at noget er "objektivt korrekt" om en så relativt personlig ting som at se film i sit eget hjem. Og mange (jeg selv inkl.) vil nogen gange gerne "drille eksperten" lidt, når han står med sit udstyr og siger at det bare er 100% i orden hvis man så lige kan påpege at der er et led i kæden der ikke spiller 100%.
Der vil selvfølgelig altid være et led i kæden der er svagere end de andre - men det er vel ikke nogen undskyldning for ikke at forsøge at optimere ydelsen de steder det er muligt..? Hvis der ikke var nogen der var interesseret i at få en bedre oplevelse end de allerede har, ville der jo heller ikke være nogen der nogensinde opgraderede deres grej..?

Og her kommer vi lidt tilbage til om prisen for en kalibrering er pengene værd - Otto må rette mig hvis jeg tager fejl, men jeg vil vove den påstand at mange der skifter deres fladskærme ud hvert andet år fordi der nu er kommet noget der er liiidt bedre end det man har, ville kunne opnå et bedre billede ved at ofre 3000 kr på en kalibrering af det eksisterende TV end ved at købe et nyt TV til 12.000 som derefter ikke bliver kalibreret, men bare får lov at stå i Torch Mode - nu med endnu mere pang på lys og farver end på det gamle TV.

Oprindeligt skrevet af Østergaard Østergaard skrev:

Jeg kunne heller ikke lade være med at smile lidt når jeg til en Panasonic-præsentation fik fortalt at en af de nye features på fullHD TV var at man kunne se YouTube videoer (som altså er så langt fra fullHD kvalitet som man nærmest kan komme).
Jeg ved godtnok heller ikke lige hvorfor youtube skal være så hypet en feature på moderne TV (og for den sags skyld BD afspillere). Ikke alene ligner det hø (youtube i HD min bare...), men det er også mega besværligt at søge efter noget bestemt når det foregår med en fjernbetjening på et tastatur på skærmen.

Vil man absolut se youtube på sit TV er det ikke specielt besværligt at sætte en bærbar til - de fleste har jo hdmi i dag, og så giver det en masse andre muligheder udover de 4-5 "tjenester" der er adgang til i TV'et.
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2010 kl. 22:10
Oprindeligt skrevet af Heintze Heintze skrev:

Oprindeligt skrevet af Østergaard Østergaard skrev:

Jeg kan ikke lade være med at tænke på at en stor del af denne diskussion foregår på FALSK GRUNDLAG, idet der diskuteres ud fra det billede der er på en tranfer af film til DVD eller BD.
 
Der er absolut ingen garanti for at tranfer'en er identisk med hvad filmskaberen har ønsket at opnå med hensyn til farver, lys/mørke osv., og da slet ikke på ældre film. Hvor tit har man ikke læst om f.eks. en Criterion-udgivelse hvor der skrives om at NU er filmen, efter utallige tidligere udgaver, endelig bragt tilbage til det udtryk som instruktøren ønskede.
 
Dvs. uanset hvor præcist du har kalibreret dit udstyr kan din DVD/BD ikke nødvendigvis vise instruktørens ønskede version, hvis transfer'en ikke er "godkendt" af instruktøren/fotografen eller hvem der har været med i "skabelseshistorien".
 
Jeg har da tit oplevet store forskelle på en region 2 transfer og en region 1 transfer af samme film, hvor region 1 transferen som regel er markant bedre (f.eks. DVD'en af Lost Highway). I Danmark sælges også en stort set ubrugelig DVD af "Year of the Dragon" (Chinatown Bløder), hvorimod region 1 udgaven er super.
 
Til dem der orker at høre instruktørkommentarer til extended edition af Lord of the Rings, forklarer Peter Jackson mange gange om valg af farvesætning som en del af den kreative proces, og i Traffic er farvesætning også en væsentlig del af Steven Soderbergh's måde at holde styr på de forskellige fortælletråde. Derfor er det absolut ikke uvæsentligt at dette også bliver formidlet via blot nogenlunde korrekt kalibreret udstyr for at få det fulde udbytte af filmen. Men samtidig vil jeg også hævde at du kan få en stor filmoplevelse uanset hvor ringe billede du ser; jeg blev sgu ret rystet af at se "Irreversible" på en DVD optaget fra TV på analog signal og ringe farver.
 
Dette indlæg er blot for at gøre opmærksom på at du ikke nødvendigvis "er i mål" fordi dit udstyr er kalibreret 100% korrekt.
 
Hilsen Østergaard
Lige præcist............Og du kan være sikker på det langt fra er korrekt det materiale du finder på dine skiver. Der har være masser af indlæg om dette både i USA og England. Og en gut som Otto vil stadig forsvare det korrekte billede, og at han som superhelten kan genskabe det på dit TV, hvis han kalibrerer det, fordi de onde producenter ikke har gjort det på forhånd.
Han kan blive ved med at forherlige det perfekte billede, og angribe producenterne for ikke at have en justering for korrekt billede, fordi han ved de aldrig vil lave en sådan kalibrering, da det materiale der kan vises på TV'ene alligevel ikke er håndteret korrekt. Så det er nemt for helten at stå og sige, sådan burde det gøres, og jeg lancerer snart selv et TV som har denne indstilling, men okay hvornår kommer så det TV, det har lidt lange udsigter.
efter at have gennemlæst det , syntes jeg faktisk det er det samme som at sige......hvorfor ikke bare købe et bilka anlæg! Det er jo ikke alle cdere der er indspillet godtWink
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2010 kl. 23:40
Oprindeligt skrevet af amorbavian amorbavian skrev:

Med en film, er det et kunstvaerk, som med vilje faar et bestemt look af kunstneren, saa det burde vel vaere kunstneren, der bestemmer?


Det er så din holdning. Min holdning er at det er vedkommende der skal se på kunstværket der i sidste ende har det afgørende ord.

Nu kommer der sikkert en og siger at hvis jeg køber et maleri af en kunstner så lægger jeg ikke andre farver på - det er ganske rigtigt. Til gengæld kan det være at kunstneren har lavet en serie billeder som han egentlig havde tiltænkt skulle hænge sammen og komplimentere hinanden, men som køber kan jeg sagtens vælge kun at hænge dem med røde nuancer op fordi jeg mener det passer til min stue.

Jeg er grundliggende uenig i at den kreative process stopper ved kunstneren/instruktøren, jeg mener at sidste trin i processen foregår hos brugeren.

..og jeg er stadig rystende ligeglad med at sammenligne, uanset hvor vigtigt du mener det er at sammenligne ting..
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 1415161718 25>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu