recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Skabelseshistorien
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSkabelseshistorien

 Besvar Besvar Side  <1 1920212223 25>
Forfatter
Besked
Heintze Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 79
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2010 kl. 08:56
Oprindeligt skrevet af amorbavian amorbavian skrev:

Oprindeligt skrevet af Svendinge Svendinge skrev:

Oprindeligt skrevet af amorbavian amorbavian skrev:

"ville det være en betydelig meromkostning,"
 
Og det kan du dokumentere? Eller bare forklare hvorfor det skulle forholde sig saadan.
 
For jeg kan ikke se nogen logisk grund til at det skulle forholde sig saadan.

Enhver ændring i et produkt som går ud over bare at sætte delene sammen koster ekstra resourcer, det er logik for burhøns. Og nole paneler er bedre end andre til at blive kalibreret til mere korrekt farvegengivelse. Hvis producenterne er nødsaget til at bruge bestemte paneler for at kunne kalibrere deres TV tæt på det optimale, giver dette en fordyrelse af hele processen, fordi de ikke bare kan bruge de paneler som er billigst på bud. Selve kalibreringsprocessen kræver også en computer eller andet til at indlæse de rette indstillinger, og samtidigt ved vi også at hvert TV ikke er ens, derfor kan det være, for at det skal blive bedst muligt, nødvendigt at have manuelt fat i hver TV, og det gør produktet meget dyrere, fremfor det bare kunne blive samlet på et bånd på en fabrik. Hvis vi tænker denne proces skal gøres billigt, så lad os regne med ca. 1000,- på fabrikken for at tilføje denne mulighed, det bliver nemt til ca. 2500,- til 3000,- ovenpå din salgspris i butikken. Derfor kan man som producent spare dette, og bare levere produkterne med en standard justering på alle, hvor der er en difference fra TV til TV på måske 20%, så kan det ske som en automatisk proces, og så koster denne handling måske kun 100,-

Jeg tror simpelthen ikke på den forklaring. Det koster også at lave et panel, der viser ekstra boostede farver. At lave en, der er nogenlunde tæt på den korrekte farveskala, er ikke en så stor udgift, som det fremstilles.

En computer, der måler farvettemp. osv. har de nok allerede. 

Det er faktisk en meget realistisk pris for et sådan tiltag på en fabrik, i prisen ligger jo også indkøbet af computeren og softwaren til kalibrering, de kan jo ikke bar bruge en laptop fra Aldi, og lidt gratis software fra nettet. I er simpelthen nødt til at stramme op herinde.
Og ja et panel der kan vise ekstra boostede farver koster sikkert også flere penge, så det kan du kun bruge på de dyrere modeller. Hvorfor tror du at producenterne er begyndt at bruge forældede panelteknologier som TN paneler ?????? jo det er fordi teknologien er billig, men mega dårlig, sådet går udover synsvinklen, og at du skal sidde ret lige udfor TV'et for at kunne se et ordentligt billede, 
sidder du bare lidt skævt for et sådan TV, kan du glemme alt om et korrekt billede. Og her taler vi om 32" til 3000,- til 5000,- og 40" fra 4000,- til 8000,-
Til top
Heintze Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 79
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2010 kl. 08:57
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Oprindeligt skrevet af Svendinge Svendinge skrev:

Oprindeligt skrevet af amorbavian amorbavian skrev:

"ville det være en betydelig meromkostning,"
 
Og det kan du dokumentere? Eller bare forklare hvorfor det skulle forholde sig saadan.
 
For jeg kan ikke se nogen logisk grund til at det skulle forholde sig saadan.

Enhver ændring i et produkt som går ud over bare at sætte delene sammen koster ekstra resourcer, det er logik for burhøns. Og nole paneler er bedre end andre til at blive kalibreret til mere korrekt farvegengivelse. Hvis producenterne er nødsaget til at bruge bestemte paneler for at kunne kalibrere deres TV tæt på det optimale, giver dette en fordyrelse af hele processen, fordi de ikke bare kan bruge de paneler som er billigst på bud. Selve kalibreringsprocessen kræver også en computer eller andet til at indlæse de rette indstillinger, og samtidigt ved vi også at hvert TV ikke er ens, derfor kan det være, for at det skal blive bedst muligt, nødvendigt at have manuelt fat i hver TV, og det gør produktet meget dyrere, fremfor det bare kunne blive samlet på et bånd på en fabrik. Hvis vi tænker denne proces skal gøres billigt, så lad os regne med ca. 1000,- på fabrikken for at tilføje denne mulighed, det bliver nemt til ca. 2500,- til 3000,- ovenpå din salgspris i butikken. Derfor kan man som producent spare dette, og bare levere produkterne med en standard justering på alle, hvor der er en difference fra TV til TV på måske 20%, så kan det ske som en automatisk proces, og så koster denne handling måske kun 100,-

det koster da ikke mere at gøre tingene korrekt. Hvorfor er det dyre at ramme standarden, fremfor en designet programering???
jeg kan kun sige at Otto har været ude ved mig en del gange......og jeg bliver glad hver gangSmile
så må fiolk sku gøre hvad de vil. Men at afvise noget man ikke har prøvet! selvudvikling er det sku ikke..
Det handler jo ikke om man bevidst justerer tingene ind til noget forkert. Man gør sådan set ikke noget ved justeringen under produktionen, andet end at lægge den stadard justering ind som kan gøres automatisk.
Et korrekt justeret panel kræver individuel håndtering og dermed en dyrere produktion.
Til top
Heintze Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 79
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2010 kl. 08:59
Oprindeligt skrevet af RogueAgent RogueAgent skrev:

Oprindeligt skrevet af amorbavian amorbavian skrev:

"ville det være en betydelig meromkostning,"
 
Og det kan du dokumentere? Eller bare forklare hvorfor det skulle forholde sig saadan.
 
For jeg kan ikke se nogen logisk grund til at det skulle forholde sig saadan.
Tror det handlede om hvis man forventede at producenten skulle bruge 2-3 timer på at kalibrere hvert enkelt TV ned til 8. decimal - hvilket selvfølgelig ville gøre apparaterne dyrere. Men mindre kan bestemt også gøre det.

To skridt i den rigtige retning må alt andet lige være bedre end 5 skridt i den forkerte.
Hvad er fordelen i et halvkorrekt justeret TV, det er vel enten eller. Fordi hvis et halvkorrekt billede er godt nok, så vil jeg mene de fleste producenters TV holder vand.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2010 kl. 09:01
Oprindeligt skrevet af Heintze Heintze skrev:

Det handler jo ikke om man bevidst justerer tingene ind til noget forkert. Man gør sådan set ikke noget ved justeringen under produktionen, andet end at lægge den stadard justering ind som kan gøres automatisk.
Et korrekt justeret panel kræver individuel håndtering og dermed en dyrere produktion.


Så du påstår hermed at diverse THX modes på nyere tv er individuelt lavet pr. tv (ikke pr. model, men pr. tv)?

Der er ingen andre end dig og Svendinge der taler om individuelt kalibrerede tv - det er der jo slet ikke tale om.

THX, Pure o.lign. modes kommer ganske tæt på, og de pålægger næppe producenterne mange millioner af kroner i ekstra udgifter.

Redigeret af lunddal - 28-Juli-2010 kl. 09:09
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2010 kl. 09:02
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Pointen med denne tråd må være det spørgsmål Otto stillede i sit første indlæg, han ville gerne have forklaret hvorfor folk kan finde på ikke at holde sig til instruktørens vision, dvs. få D65 justeret sit tv.


Nej, det er så netop ikke pointen.
Til top
Heintze Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 79
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2010 kl. 09:05
Oprindeligt skrevet af amorbavian amorbavian skrev:

"ville det være en betydelig meromkostning,"
 
Og det kan du dokumentere? Eller bare forklare hvorfor det skulle forholde sig saadan.
 
For jeg kan ikke se nogen logisk grund til at det skulle forholde sig saadan.

Selvfølgelig kan Svendinge ikke gå og fremvise dokumenter fra sit arbejde eller hvor han har kildematerialet fra. Det er altså bare et diskussions forum det her. Og produktionen har en proces, jo flere processer et produkt skal igennem jo dyrere bliver det, det er facts.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2010 kl. 09:05
Oprindeligt skrevet af Heintze Heintze skrev:

Det er faktisk en meget realistisk pris for et sådan tiltag på en fabrik, i prisen ligger jo også indkøbet af computeren og softwaren til kalibrering, de kan jo ikke bar bruge en laptop fra Aldi, og lidt gratis software fra nettet. I er simpelthen nødt til at stramme op herinde


De andre modes - heriblandt, og nok især, standardindstillingen - er nøje valgt til tv'et, så det tager sig bedst ud i forretninger.

Det er jo ikke bare lavet af en tilfældig forbipasserende på fabrikken.
Til top
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Maj-2009
Status: Offline
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2010 kl. 09:39
Oprindeligt skrevet af Heintze Heintze skrev:

Det handler jo ikke om man bevidst justerer tingene ind til noget forkert.
Jo, det gør det faktisk. Man justerer tingene med det specifikke mål at skærmen skal råbe så højt som muligt i forretningen og overstråle de 1000 lysstofrør under loftet - og den skærm der har det mest farvestrålende, kontrastfulde billede "vinder". Problemet er så at den gennemsnitlige forbruger vænner sig til at det er sådan et TV billede skal se ud, og derfor falder det dem ikke ind at skrue ned for charmen når de får skærmen hjem i stuen.
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2010 kl. 09:40
Oprindeligt skrevet af Heintze Heintze skrev:

Det er faktisk en meget realistisk pris for et sådan tiltag på en fabrik, i prisen ligger jo også indkøbet af computeren og softwaren til kalibrering, de kan jo ikke bar bruge en laptop fra Aldi, og lidt gratis software fra nettet. I er simpelthen nødt til at stramme op herinde.
 
Dét er er en lidt ny vinkel, som jeg gerne lige vil kommentere på. Det er aldeles ikke dyrere for fabrikkerne at lave en TILNÆRMELSESVIST korrekt indstilling, som er dét jeg efterlyser. Det er i høj grad dyrere for fabrikkerne at lave en HELT korrekt indstilling, og dét vil næppe kunne betale sig, i forhold til at kalibrere ude hos slutbrugeren. Men en indstilling som dén THX indstilling Panasonic benytter sig af, det er udelukkende et spørgsmål om at vælge en bestemt opsætning frem for en anden, det koster grundlæggende ikke flere penge. Det eneste det koster, er uddannelse af personalet, og det er for det første pebernødder, for det andet noget man forhåbentligt bruger penge på i forvejen. Måleudstyr mangler producenterne ikke. De fleste HAR faktisk en grad af automatisk kalibrering på fabrikken, det er bare ikke sat op til at jagte de rigtige referencepunkter, eller at gøre det særligt præcist.
 
Derudover så kan man nævne kredsløb som edge enhancement funktioner, noise reduction, pixel plus-kredsløb, color correction-kredsløb osv som er helt overflødige hvis man jagter det korrekte, og som derfor kan udelades. Det kan de i princippet også hvis man ikke jagter det korrekte, derfor vil et "korrekt" tv ikke være billigere end de billigste på markedet, men i forhold til mellem- og top-modeller der er sået til med disse features, så vil man kunne spare penge ved at udelade disse helt. De penge kan så RIGELIGT betale "udviklingen" i at vælge en korrekt gengivelse.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2010 kl. 09:43
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Pointen med denne tråd må være det spørgsmål Otto stillede i sit første indlæg, han ville gerne have forklaret hvorfor folk kan finde på ikke at holde sig til instruktørens vision, dvs. få D65 justeret sit tv.


Nej, det er så netop ikke pointen.
 
Nej, det er en klar fordrejning af pointen. Alle andre end jeg forsøger at dreje tråden her over på kalibrering af tv ude hos brugeren, fordi det tilfældigvis er et produkt jeg sælger, derfor antager folk at det er dét jeg ønsker at debattere. Det er det IKKE. Jeg ønsker at debattere det helt grundlæggende formål med billedgengivelse.
Til top
taalmod Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 09-December-2008
Status: Offline
Point: 124
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2010 kl. 10:49
Oprindeligt skrevet af Heintze Heintze skrev:

Det er faktisk en meget realistisk pris for et sådan tiltag på en fabrik, i prisen ligger jo også indkøbet af computeren og softwaren til kalibrering, de kan jo ikke bar bruge en laptop fra Aldi, og lidt gratis software fra nettet. I er simpelthen nødt til at stramme op herinde.
 
Nu ved jeg ikke hvor mange fabrikker, du har været på, men jeg gætter på at det ikke er ret mange.
Det er forkert at antage at det koster dem så meget for noget som helst per vare på en fabrik. Men hvad ved jeg, det er jo bare mit arbejde at arbejde med produktionsafdelinger på elektronikfabrikker rundt omkring i verden...
 
Derudover at antage der skulle være en meromkostning for at kalibrere et panel mod én standard (D65) i stedet for den standard, de lige nu sætter dem til med masser af farver, synes jeg er også er forkert. Kan du ikke forklare eller sandsynliggøre hvorfor D65-standarden er dyrere at kalibrere imod end en hvilken som helst anden standard, som producenterne i forvejen benytter?
 
 
Edit: Ingen grund til at piske stemningen yderligere op


Redigeret af taalmod - 28-Juli-2010 kl. 10:53
Til top
Heintze Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 79
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2010 kl. 11:06
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Heintze Heintze skrev:

Det er faktisk en meget realistisk pris for et sådan tiltag på en fabrik, i prisen ligger jo også indkøbet af computeren og softwaren til kalibrering, de kan jo ikke bar bruge en laptop fra Aldi, og lidt gratis software fra nettet. I er simpelthen nødt til at stramme op herinde.
 
Dét er er en lidt ny vinkel, som jeg gerne lige vil kommentere på. Det er aldeles ikke dyrere for fabrikkerne at lave en TILNÆRMELSESVIST korrekt indstilling, som er dét jeg efterlyser. Det er i høj grad dyrere for fabrikkerne at lave en HELT korrekt indstilling, og dét vil næppe kunne betale sig, i forhold til at kalibrere ude hos slutbrugeren. Men en indstilling som dén THX indstilling Panasonic benytter sig af, det er udelukkende et spørgsmål om at vælge en bestemt opsætning frem for en anden, det koster grundlæggende ikke flere penge. Det eneste det koster, er uddannelse af personalet, og det er for det første pebernødder, for det andet noget man forhåbentligt bruger penge på i forvejen. Måleudstyr mangler producenterne ikke. De fleste HAR faktisk en grad af automatisk kalibrering på fabrikken, det er bare ikke sat op til at jagte de rigtige referencepunkter, eller at gøre det særligt præcist.
 
Derudover så kan man nævne kredsløb som edge enhancement funktioner, noise reduction, pixel plus-kredsløb, color correction-kredsløb osv som er helt overflødige hvis man jagter det korrekte, og som derfor kan udelades. Det kan de i princippet også hvis man ikke jagter det korrekte, derfor vil et "korrekt" tv ikke være billigere end de billigste på markedet, men i forhold til mellem- og top-modeller der er sået til med disse features, så vil man kunne spare penge ved at udelade disse helt. De penge kan så RIGELIGT betale "udviklingen" i at vælge en korrekt gengivelse.

Du har ret en standard THX indstilling som den Panasonic bruger kan være muligheden, nu er den nemmere for Panasonic fordi det er på plasmaskærme, det er altid samme paneltype.
Men det er en udfordring for LCD-TV leverandørerne fordi der kan være forskellige paneltyper i selvsamme TV model. Det handler om bedst mulige pris på det angivne tidspunkt, og her kan performance af panelet, have en stor indvirkning på hvor meget det kan kalibreres. Så hvis du kan holde dig som leverandør til et bestemt panel, så kan du lave en standard bedre justering.
Der er ingen grund til at en leverandør skulle udelade den bedst mulige justering af TV'et, hvis ikke det har en indvirken på pris, eller om TV'et overhovedet kan kalibreres godt nok, eller tiden det tager at producere TV'et.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 1920212223 25>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu