Subwoofer: Størrelsen, Gørelsen, Passiv, Aktiv? |
Besvar
|
Side 123 7> |
| Forfatter | |
frugtkompot
Super bruger
Medlem siden: 04-April-2008 Land: Denmark Status: Offline Beskeder: 280 |
Valgmuligheder
Svar m/citat Besvar
Emne: Subwoofer: Størrelsen, Gørelsen, Passiv, Aktiv?Sendt: 26-Juli-2010 kl. 13:25 |
|
Kære Recordere
Nu er det blevet tid. Efter årevis med et 5.0 setup har jeg endelig besluttet at tage det sidste skridt. Jeg må have en subwoofer. Lidt mere bund, lidt mere tryk. Men hvor i helvede starter jeg? Jeg har efterhånden fået sat mig en del ind i højtalere, men er på nogenlunde bar bund, når det kommer til subs. Budgettet er ret så begrænset. Max 3000-3500 kan jeg forsvare overfor mig selv, særligt da jeg ved, at jeg på længere sigt kan vil have fingrene i en B&W PV1. Muligvis verdens smukkeste subwoofer. Derfor skal den nuværende subwoofer primært være til at dække behovet det næste stykke tid, hvorefter den kan tage plads på i et mindre anlæg på kontoret. Jeg kan dog forklare lidt om lyden, jeg søger. Jeg bryder mig ikke om en bas, der er alt for "buldrende". Det mudrer lydbilleddet, og tager for meget af opmærksomheden. Jeg søger derfor en lidt strammere bas, hvis lyd bedre kan beskrives som et "tryk". Hvis det da giver mening. Derudover er jeg meget i tvivl om, hvad jeg skal kigge efter. Er 10" nok, eller skal jeg op i en 12"? Skal den være aktiv eller passiv? Den skal køres af/gennem en Onkyo 608. Resten af anlægget er Dali Concept. Jeg har kigget mig lidt omkring og fundet følgende muligheder til fornuftige priser. XTZ 2000-3000,- Kan også fås i en 12" til en respektabel pris. Monitor Audio 3500,- Audio Pro 3300,- Dali Basis eller Concept 2900-3100,- Er der andet, jeg bør kigge efter? Og er der nogle kommentarer til, hvad der stemmer overens med mine forventninger. Den vil primært blive brugt til film/spil, da jeg forventer at foretrække musik uden en subwoofer. Jeg er pt. ret så tændt på XTZ'en. Prisen er ganske fordelagtig, og den har fået en del gode ord med på vejen.
|
|
|
Video: Receiver: Onkyo TX-SR608. TV: Panasonic 42" X10, PS3 40GB Fat, Samsung DVDHD870.
Audio: 5.1 - Front: Dali Concept 6, Dali Concept CT, Dali Concept 1 - Sub: XTZ W12.16 |
|
![]() |
|
kim olsen
Guld medlem
Medlem siden: 13-April-2008 Land: Denmark Status: Offline Beskeder: 1150 |
Valgmuligheder
Svar m/citat Besvar
Sendt: 26-Juli-2010 kl. 13:48 |
|
Bulderbas kræver en ordentligt enhed og et ordentligt forstækrermodul, det får du desværre ikke for 3500 nogle steder.
Det tryk du leder efter kaldes stempeleffekt, dvs. at enheden fungerer 100% som et stempel (det er den optimale måde for en sub at "fungerer" på). Det kræver desuden at enheden kan bevæge nok luft, hvilket igen kræver en vis mængde overflade areal, og en acceptabel membranvandring.
When in doubt, go big. jo større jo bedre, forudsat at enhedens magnetsystem er dimensioneret til det. Du skal op i 15", gerne 18" for at få en rigtigt god subwoofer oplevelse, omened jeg har oplevet enkelte 15" enheder der i flerhed kunne leverer fantastiske oplevelser.
En passiv subwoofer vil sige at den ikke har noget forstærkermodul, den vil derfor være værdiløs da du ikke har en forstærker der kan trække enheden. næsten alle subwooferforstækere kommer i form af indbygningsmoduler, med undtagelsen af eks. Crowns K2 forstærker der trods sin beskedne udgangseffekt på 2,5 kw anses som en af de bedste til netop at drive passive subs.
en aktiv subwoofer har en forstærker indbygget, og er derfor mere brugervenlig. den er også billigere ift. en løsning med separat forstæker og enhed.
Min personlige holdning er at forskellen imellem modellerne i den lavere ende rent prismæssigt er ret begrænset, idet de alle er lavet i kina med de absolut billigste enheder og materialer. Der kan dog naturligvis stadigt være forskel i deres performance, så der er ikke andet at gøre end at låne samtlige modeller hjem, og så teste dem hjemme i stuen, op imod hinanden, og finde den der passer bedst ind til din smag og brug.
Men jeg tror desværre du bliver slemt skuffet hvis du forventer stram stempelbas fra subwoofere i den del af markedet. Når du engang har plads og tid (penge), så skal du unde dig selv at få fat i en subwoofer der kan bruges til musik, og så bruge den til film i stedet, det er en fantastisk oplevelse når subwooferen kan "følge med" højttaleren, og ikke bare står i et hjørne og brummer.
|
|
|
Crown - there is no substitute.
|
|
![]() |
|
RogueAgent
Guld medlem
Medlem siden: 19-Maj-2009 Status: Online Beskeder: 750 |
Valgmuligheder
Svar m/citat Besvar
Sendt: 26-Juli-2010 kl. 13:49 |
|
Umiddelbart ville jeg skynde mig at stryge Monitor Audio og Audio Pro fra listen. De er simpelthen for små til at jeg tror du vil føle du får valuta for pengene. Det KAN godt lade sig gøre at lave dyb bas med små enheder, men det kræver en enhed med extrem slaglængde og en meget strømstærk forstærker til at holde styr på den - og begge dele er som regel ret kostbare. Der er nogen grundlæggende fysiske regler der skal overholdes, og en af dem er at dyb/kraftig bas kræver at der flyttes meget luft.
Jeg tror sådan set ikke at du så vil blive skuffet over hverken XTZ eller Dali subberne - men i begge tilfælde ville jeg nok gå efter 12" fremfor 10". Når du nu har Dali Concept hele vejen rundt, er det så ikke mest oplagt at gå efter den - den kan man jo med en vis ret forvente vil være fremstillet med det specifikke mål at spille godt sammen med højttalere fra samme serie. |
|
|
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500 Pioneer VSX-859 Carver 753X Energy RVS/RVSS Panasonic BD35 Toshiba HD-XE1 Pioneer CLD-D704 |
|
![]() |
|
frugtkompot
Super bruger
Valgmuligheder
Svar m/citat Besvar
Sendt: 26-Juli-2010 kl. 13:58 |
|
Jo, det ville give mening. Men der er alligevel en del at spare ved at hente en XTZ ind, og jeg drømmer indrømmet om at udskifte mine Concept'er, når jeg er færdig med at studere.
Faktisk er jeg lidt betænkeligt med at købe en Concept Sub, da den primære årsag til, at jeg gerne vil købe en subwoofer er den manglende tyngde i lyden af Concept højtalerne under film og spil. Hvorvidt det problem også findes i deres subwoofer kan jeg ikke svare på, men bør nok give dem et lyt. Mange tak for de gode svar. Vil jeg kunne mærke en reel forskel på 10" overfor 12"? 12"'eren er noget stærkere, og vil utvivlsomt blive mødt med større skepsis af kæresten :)
|
|
|
Video: Receiver: Onkyo TX-SR608. TV: Panasonic 42" X10, PS3 40GB Fat, Samsung DVDHD870.
Audio: 5.1 - Front: Dali Concept 6, Dali Concept CT, Dali Concept 1 - Sub: XTZ W12.16 |
|
![]() |
|
frugtkompot
Super bruger
Valgmuligheder
Svar m/citat Besvar
Sendt: 26-Juli-2010 kl. 14:03 |
|
Kim, bare som eksempel. Hvad ville fx være en subwoofer, der kan følge med musikken?
Skal vi - prismæssigt - længere op end fx B&W's PV1?
|
|
|
|
![]() |
|
RogueAgent
Guld medlem
Valgmuligheder
Svar m/citat Besvar
Sendt: 26-Juli-2010 kl. 14:06 |
|
Jeg er helt overbevist om at du vil kunne høre markant forskel på 10" og 12" i samme serie. Kræfterne skal ikke bruges på kraftigere bas, men dybere bas - og det er en forskel der kan mærkes.
Som nævnt tror jeg at du ville synes ok om både xtz og Dali, men du får nok lidt mere "oomph" i lyden med xtc. Rent fysisk er kabinettet ikke meget større i 12" end 10" (5 cm bredere...), så hvis du overhovedet kan liste den indenfor døren, så gå efter den - det er da i al fald ikke prisforskellen der burde afskrække. |
|
|
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500 Pioneer VSX-859 Carver 753X Energy RVS/RVSS Panasonic BD35 Toshiba HD-XE1 Pioneer CLD-D704 |
|
![]() |
|
frugtkompot
Super bruger
Valgmuligheder
Svar m/citat Besvar
Sendt: 26-Juli-2010 kl. 14:10 |
|
Bestemt ikke. Prishoppet er overskueligt - særligt hvis glæden for den holder længere :)
Jeg har desværre ikke mulighed for at høre XTZ'en umiddelbart, så spørgsmålet er mere om det "ooomph" er for buldrende til min smag. Alternativt skal jeg vente til, at jeg kan lægge vejen forbi Dans HIFI i København. Men om min tålmodighed kan vare 1-2 måneder er en anden sag. Min største bekymring omkring størrelsen er egentlig, at der i forvejen ikke er forfærdelig meget plads, der hvor den skal stå. De ekstra 5 centimeter er derfor ret afgørende. Omvendt vil jeg hellere have, at det ser lidt grimt ud nu, men at det så er fremtidssikret i en grad, hvor jeg ikke skal skifte den ud i det øjeblik, jeg flytter.
|
|
|
|
![]() |
|
kim olsen
Guld medlem
Medlem siden: 13-April-2008 Land: Denmark Status: Offline Beskeder: 1150 |
Valgmuligheder
Svar m/citat Besvar
Sendt: 26-Juli-2010 kl. 14:10 |
|
Earthquakes MiniMe p12 til 8400 er den eneste af de subs jeg har haft hjemme som jeg synes leverer en passende ydelse i musik, ellers vil det desværre stort set kun være hjemmebyggede løsninger, eks. baseres på bruge af flere af JBL's GTI enheder som kan følge med, men så er vi også oppe i en løsning hvor kabinettet alene ryger op i 40k, og hver subwooferenhed koster 5.000 stykket.
Det skal ikke nødvendigtvis tages som udtryk for at p12 er en fantastisk subwoofer, snarere at subwooferproducenterne sælger noget billigt skrammel alt for dyrt. Man bliver desværre konsekvent skuffet når man åbner konsum subwoofere op. Redigeret af kim olsen - 26-Juli-2010 kl. 14:12 |
|
|
Crown - there is no substitute.
|
|
![]() |
|
frugtkompot
Super bruger
Valgmuligheder
Svar m/citat Besvar
Sendt: 26-Juli-2010 kl. 14:14 |
|
Jeg kan fornemme, at vores forventninger og budgetter er lidt forskellige :) Men tak for afklaringen. Det er altid godt at have tingene i perspektiv.
|
|
|
|
![]() |
|
RogueAgent
Guld medlem
Valgmuligheder
Svar m/citat Besvar
Sendt: 26-Juli-2010 kl. 14:15 |
|
Jeg mente ikke "oomph" i en negativ betydning, mere at den går dybere end Dali'en - men Dali'en er nok en kende mere præcis (Dali'en er lukket, XTZ'en har basrefleks).
|
|
|
LG 50PS8000
|
![]() |
|
Besvar
|
Side 123 7> |
| Skift forum | Forum Tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare beskeder i dette forum Du kan ikke slette dine beskeder i dette forum Du kan ikke redigere dine beskeder i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |
| |