recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Apple udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Agurketid: Er vi slaver af vorherre?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAgurketid: Er vi slaver af vorherre?

 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2010 kl. 13:30
Oprindeligt skrevet af NFB1 NFB1 skrev:

Alt det der bliver nævnt her kan Android også og mere til, så det skal ikke være derfor man fravælger en Android telefon, også er vi vel tilbage til form factor, image og andet buzz som Apple prøver at sælger deres produkter på.


Bemærk også at det ikke handlede om iPhone vs. Android, men om smartphones vs. en almindelig mobil.

  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2010 kl. 13:30

 
 
Alt det der bliver nævnt her kan Android også og mere til, så det skal ikke være derfor man fravælger en Android telefon, også er vi vel tilbage til form factor, image og andet buzz som Apple prøver at sælger deres produkter på.
[/QUOTE]
Man kan nok altid finde noget der er bedre på nogle områder og dårligere på andre områder, men hvis man forholder sig til om man bliver RIGTIG glad for sin Iphone, så tror jeg de fleste vil sige ja.  Om det så er det samme ved Android-telefoner, det tror jeg såmen nok, men nu går tråden jo på om Apple forfører os med flotte reklamer der ikke holder, og det mener jeg IKKE er tilfældet.
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
NFB1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-April-2006
Status: Offline
Point: 189
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2010 kl. 13:21
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hvad andet har man brug for?


Det du beskriver var det gamle mig, altså før jeg fik min første iPhone Smile

Men når først telefonen bliver en computer, så begynder den at overtage alle mulige funktioner i dagligdagen. Det skete i hvertfald her.

Jeg begyndte eksempelvis at spille igen. Ikke first shooter og den slags, men de små spil der lige passede ind i dagligdagens pauser. Samme funktion som 7-kabale fik for nogen, får år tilbage. Små afstressende spil, nogle man slapper af med, andre nogle der styrker hjernen. En finger betjent smartphone er faktisk en fantastisk spillekonsol Smile

Emails blev ikke længere kun læst i overskrifter, men i sin fulde længde incl. vedhæftninger som PDF filer osv. Og besvaret med det samme, hvis det var nemmere for mig og modtager.

Jeg fik iGoogle ind i telefonen. Alle mine små widgets jeg tjekker 25 gange dagligt for nyt, kunne jeg nu også tjekke herfra frem for på computeren. Men vel og mærke de samme som på PC'ens Google.

Sociale medier bliver mere integreret i hverdagen, når de altid er med i lommen. Messenger, Facebook osv.

Jeg har aldrig været så ajour med vejret som nu :-)

Alle mulige opslag i hverdagen klares også fra telefonen. Google, Wikipedia osv.

Skal jeg med toget, tjekker jeg lige hvornår det næste tog går fra banegården. Hvad den aktuelle forsinkelse er ect. og skal jeg bruge en pladsbillet booker jeg den direkte fra telefonen. Skal jeg med flyet kan jeg tjekke flytiderne, se hvad den aktuelle ventetid i sikkerhedstjekket er ect.

TV-programmet læser jeg aldrig i avisen eller på tekst-tv. Det er jo lige ved hånden nu.

GPS navigeringen har jeg flyttet ind i telefonen nu. Så er den altid med.

Jeg holdes ajour med recordere.dk direkte på telefonen, også statistik og den slags og har forskellige apps til at levere indhold til sitet på forskellig måde.

Skal jeg ud og rejse, så gemmer jeg lige rejsedokumenterne i min dropbox folder på nettet. Åbner dropbox i telefonen, markerer dem som favorites, og så er de med mig. Tager ingen tid, og så har jeg en backup der af reservationsnumre ect.

Tager jeg et foto der skal bruges, trykker jeg blot email billede og så ligger det i min indbakke.

Urene bruger jeg meget. De forskellige vækkeure, nedtælling og ind imellem også stopuret. Det er først og fremmest det nemmeste, et par klik med "fingeren" og de er indstillet.

Kalender det samme. Det er blevet nemt at holde kalenderen ajour, også at lægge nyt ind på farten.

SMS er et helt kapitel for sig på en iPhone. Hold fast hvor er det fedt lavet. For hver kontakt har man en samtale i gang, med farvede "talebobler" der viser samtalen. Hver taleboble en SMS, modtaget eller sendt. Og bruges MMS fletter de med ind i den samtale, med små picons af billederne.

Og det hele bliver liggende, indtil det slettes. Selv ved skift af operativsystem, skift af telefon osv. så følger hele arkivet af SMS'er med over. Så SMS bliver som et email arkiv, noget man altid kan genfinde, søge i osv.

Backup håndteres også godt. Når telefonen er tilsluttet computeren (iTunes) laves automatisk en fuld sikkerhedskopi af telefonen. Men det vil jeg nu også sige er ganske rart, for når man først begynder at bruge telefonen til andet end at ringe med, så bliver det jo et stykke af dagligdagen man nødig vil miste. Men heldigvis fungerer det gnidningsfrit.

Og gnidningsfrit er nok det bedste ord for den oplevelse man kan have med en smartphone som iPhone. Det er muligt man skaber nogle behov, som man ikke havde før, men nøj hvor er det nemt, lækkert og gnidningsfrit at gøre det her.

Men det er med en iPhone (og andre smarthones) som så meget andet i livet. Hvis man ikke ved hvad man ikke lige ved hvad man går glip af...

Og så stopper det jo ikke her. Med over 100.000 apps, til alverdens opgaver og behov, så er det jo kun lige begyndt. Det svarer lidt til at få en PC med Windows installeret, og så senere finde ud af at man også kan installere programmer selv, der udvider anvendelsen af den PC.

Så kan man pludselig styre musikanlægget i hjemmet. Tænde og slukke lyset. Tjekke temperaturen i soveværelset, og justere den. Se om der er benzin på bilen, og om den ellers virker glad.

Personligt tror jeg alle har smartphones om 5 år. Lige nu er det et fravalg man kan gøre, men om få år vil det virke unaturligt ikke at have det. For en stor del af hverdagen - på jobbet og hjemme - vil på forskellige måder være integreret dér.

Vent og se...

  /Lars

Jeg kan kun nikke genkendende til dine bemærkninger.
Ikke dermed sagt at Iphone er det eneste rigtige, men for mig virker Iphone til UG.Wink
Til gengæld kommer jeg ikke til at købe en MAC book eller anden Mac computer idet jeg ikke har nogle mangler i forhold til mit behov ved min acer til 6-7000 kr., så Apple-fanboy er jeg ikke, men jeg erkender at være imponeret af min IphoneTongue
 
Alt det der bliver nævnt her kan Android også og mere til, så det skal ikke være derfor man fravælger en Android telefon, også er vi vel tilbage til form factor, image og andet buzz som Apple prøver at sælger deres produkter på.
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2010 kl. 13:15
Oprindeligt skrevet af Briam Briam skrev:

Egentlig utroligt at man vil ligge i kø når man tænker på det reele forskel mellem en iphone 3gs med ios4 og en iphone 4. En opgraderingen fra 3gs til iphone 4 er i hvert fald svær at forsvare.
At ligge i kø for at kunne prale af at være den første der han i Iphone 4 er i mine øjne direkte pinligt, MEN da jeg var yngre (og jeg er jo KUN 46LOL), så kunne jeg nok godt have fundet på detWink
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2010 kl. 13:07
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

[ Jeg skal bare kunne ringe/ringes til, smsé, en sjældent gang mmsé, have en funktionel kalender, og så kunne tjekke mine emails, (overskrifterne).
 
Hvad andet har man brug for?
 
Det var da allerede en del sekundære funktioner som du bruger.
Wink
 
 
Mja det afhænger selvfølgelig af hvordan man ser det. For i realiteten kunne sms også erstattes af tale. Og så har man ikke behov for det. Kalenderen vil jeg sige bliver en nødvendighed, når man altid er travlt besat. Vi mennesker kan trodsalt ikke rumme alt, endnu. Emails har jeg faktisk også været længe om at sætte op. Jeg bruger det dels på mit arbejde, hvor de nærmste forventer at få svar på en mail, inden de har afsendt den. Og så hjemme i privaten, hvor min firewall sender beskeder om aktivitet. Begge dele kunne man reelt godt undvære. Arbejdet bør kun foregår i arbejdstiden (altså 37 timers uge) og emails fra firewallen er helt unødvendig, da jeg dels ikke rigtig kan gøre så meget, hvis jeg ikke er hjemme, og hvis jeg er, kan jeg bruge loggen istedet.
 
 
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Men GPS ! - jeg bruger det prof - kører service i forskellige biler. Med den store skærm kan en smartphone snildt afløse den dedikerede. Bruger også GPS-sportsprogrammer når jeg motionerer på cykel, løber osv . Her bruger jeg også både FM-radioen og musikafspilleren som fungerer forygende m et par 400kr hørebøffer ( nu også FLAC på Desire! ).
 
GPS synes jeg bestemt ikke er smart, ihvertfald ikke den googlemap som ligger i min mobil (HTC S740).
Radio og musikafspilleren har jeg aldrig brugt overhovedet.
 
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Internet-muligheden gør, at jeg har tændt min pc lidt mindre - samt at alle diskusioner på "den lokale" hurtigt afgøres via Google. Har en apps inde med bus og tog-tider - altså altid ved hånden . Oplever absolut ingen dræbende timeglas .
 
Du må have en rimelig god mobildækning.
 
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Har masser af nyttige "brugervejledninger" inde på notebook´en, samt alle koder til benzinkort,kreditkort,tyverialarmer osv osv.
 
Håber ikke den bliver stjålet Wink
 
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Kameraet på min N86 var super, og billederne kunne sagtens blæses op på min 42" på lige fod med dem fra mit spejlrefeks ( Desires kamera er knap så skarp. .)
 
 
Elendigt 42" TV du har LOL
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2010 kl. 13:06
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hvad andet har man brug for?


Det du beskriver var det gamle mig, altså før jeg fik min første iPhone Smile

Men når først telefonen bliver en computer, så begynder den at overtage alle mulige funktioner i dagligdagen. Det skete i hvertfald her.

Jeg begyndte eksempelvis at spille igen. Ikke first shooter og den slags, men de små spil der lige passede ind i dagligdagens pauser. Samme funktion som 7-kabale fik for nogen, får år tilbage. Små afstressende spil, nogle man slapper af med, andre nogle der styrker hjernen. En finger betjent smartphone er faktisk en fantastisk spillekonsol Smile

Emails blev ikke længere kun læst i overskrifter, men i sin fulde længde incl. vedhæftninger som PDF filer osv. Og besvaret med det samme, hvis det var nemmere for mig og modtager.

Jeg fik iGoogle ind i telefonen. Alle mine små widgets jeg tjekker 25 gange dagligt for nyt, kunne jeg nu også tjekke herfra frem for på computeren. Men vel og mærke de samme som på PC'ens Google.

Sociale medier bliver mere integreret i hverdagen, når de altid er med i lommen. Messenger, Facebook osv.

Jeg har aldrig været så ajour med vejret som nu :-)

Alle mulige opslag i hverdagen klares også fra telefonen. Google, Wikipedia osv.

Skal jeg med toget, tjekker jeg lige hvornår det næste tog går fra banegården. Hvad den aktuelle forsinkelse er ect. og skal jeg bruge en pladsbillet booker jeg den direkte fra telefonen. Skal jeg med flyet kan jeg tjekke flytiderne, se hvad den aktuelle ventetid i sikkerhedstjekket er ect.

TV-programmet læser jeg aldrig i avisen eller på tekst-tv. Det er jo lige ved hånden nu.

GPS navigeringen har jeg flyttet ind i telefonen nu. Så er den altid med.

Jeg holdes ajour med recordere.dk direkte på telefonen, også statistik og den slags og har forskellige apps til at levere indhold til sitet på forskellig måde.

Skal jeg ud og rejse, så gemmer jeg lige rejsedokumenterne i min dropbox folder på nettet. Åbner dropbox i telefonen, markerer dem som favorites, og så er de med mig. Tager ingen tid, og så har jeg en backup der af reservationsnumre ect.

Tager jeg et foto der skal bruges, trykker jeg blot email billede og så ligger det i min indbakke.

Urene bruger jeg meget. De forskellige vækkeure, nedtælling og ind imellem også stopuret. Det er først og fremmest det nemmeste, et par klik med "fingeren" og de er indstillet.

Kalender det samme. Det er blevet nemt at holde kalenderen ajour, også at lægge nyt ind på farten.

SMS er et helt kapitel for sig på en iPhone. Hold fast hvor er det fedt lavet. For hver kontakt har man en samtale i gang, med farvede "talebobler" der viser samtalen. Hver taleboble en SMS, modtaget eller sendt. Og bruges MMS fletter de med ind i den samtale, med små picons af billederne.

Og det hele bliver liggende, indtil det slettes. Selv ved skift af operativsystem, skift af telefon osv. så følger hele arkivet af SMS'er med over. Så SMS bliver som et email arkiv, noget man altid kan genfinde, søge i osv.

Backup håndteres også godt. Når telefonen er tilsluttet computeren (iTunes) laves automatisk en fuld sikkerhedskopi af telefonen. Men det vil jeg nu også sige er ganske rart, for når man først begynder at bruge telefonen til andet end at ringe med, så bliver det jo et stykke af dagligdagen man nødig vil miste. Men heldigvis fungerer det gnidningsfrit.

Og gnidningsfrit er nok det bedste ord for den oplevelse man kan have med en smartphone som iPhone. Det er muligt man skaber nogle behov, som man ikke havde før, men nøj hvor er det nemt, lækkert og gnidningsfrit at gøre det her.

Men det er med en iPhone (og andre smarthones) som så meget andet i livet. Hvis man ikke ved hvad man ikke lige ved hvad man går glip af...

Og så stopper det jo ikke her. Med over 100.000 apps, til alverdens opgaver og behov, så er det jo kun lige begyndt. Det svarer lidt til at få en PC med Windows installeret, og så senere finde ud af at man også kan installere programmer selv, der udvider anvendelsen af den PC.

Så kan man pludselig styre musikanlægget i hjemmet. Tænde og slukke lyset. Tjekke temperaturen i soveværelset, og justere den. Se om der er benzin på bilen, og om den ellers virker glad.

Personligt tror jeg alle har smartphones om 5 år. Lige nu er det et fravalg man kan gøre, men om få år vil det virke unaturligt ikke at have det. For en stor del af hverdagen - på jobbet og hjemme - vil på forskellige måder være integreret dér.

Vent og se...

  /Lars

Jeg kan kun nikke genkendende til dine bemærkninger.
Ikke dermed sagt at Iphone er det eneste rigtige, men for mig virker Iphone til UG.Wink
Til gengæld kommer jeg ikke til at købe en MAC book eller anden Mac computer idet jeg ikke har nogle mangler i forhold til mit behov ved min acer til 6-7000 kr., så Apple-fanboy er jeg ikke, men jeg erkender at være imponeret af min IphoneTongue
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2010 kl. 12:57
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hvad andet har man brug for?


Det du beskriver var det gamle mig, altså før jeg fik min første iPhone Smile

Personligt tror jeg alle har smartphones om 5 år. Lige nu er det et fravalg man kan gøre, men om få år vil det virke unaturligt ikke at have det. For en stor del af hverdagen - på jobbet og hjemme - vil på forskellige måder være integreret dér.

Vent og se...

  /Lars

 
Du har uden tvivl ret. Og jeg vil da heller ikke ligefrem påstå, at jeg bevidst fravælger en smartphone/PDA-phone/whatever vi nu skal kalde dem. Jeg har tidligere har en stor (dengang) PDA fra Dell. Den var da smart nok. Det eneste jeg umiddelbart kan finde på skulle være forskellen på den og så en smartphone idag, det var selve telefondelen, (man kunne dog installere Skype og bruge den trådløst via IP telefoni).
 
Min mobil er faktisk ret avanceret i forhold til hvad jeg bruger. Det er en HTC S740. Det er godtnok ikke mit valg, men mit arbejde. Den kan en hulens masse, ikke mindst fordi det er en windows mobile. Men for pokker, hvor er den dog gabende langsom, plus der er en del praktiske funktioner som nærmest er upraktiske, hvis man skal læse dokumenter, bruge office pakken i den. Det har jeg stortset opgivet.
 
Det er en 3G/HSPDA telefon. Hjemme er det håbløst at forestille sig noget der bare nærmer sig 3G. Jeg skal være heldig hvis jeg overhovedet har rimelig almindelig dækning.
På arbejdet har jeg 3G dækning. Og det går fint til at tjekke emails. Men at surfe rundt på nettet, facebook eller andet, det er håbløst. Det tager en krig blot at opdater en hjemmeside som tv2.dk, (jeg tror faktisk aldrig jeg har gidet at vente på den blev færdig).
 
Den har indbygget wifi, som faktisk funger ret godt, trods alt. Men så er det næste problem, at skærmen og dens størrelse i sig selv ikke er skide velegnet til internet brug, trods det at der nu er rimelig hastighed.
 
Den har også indbygget GPS med googlemap og kan bruge både mobilmast og som satelitmodtager. Den er også fin nok til at lave routebeskrivelser, men igen kniber det med hastigheden og ikke mindst størrelsen på skærmen. Det er en langt bedre løsning at købe en "rigtig" GPS.
 
Det er smart nok med en tingest som kan alt, og så lidt mere. Men min pointe er sådan set, at meget af det som de kan, det bruger folk ikke primært. Det er alt samme features som er rare at have, hvis man en dag keder sig eller tilfældigvis falder over et enkeltstående behov. Og det er nok her at de såkaldt smartphone har deres force. De er smart, der er massere af muligheder med dem, men behovet er oftest begrænset. Eller så skaber man nye behov med dem, behov som erstatter andre, evt. fordi det er nemmere. Men det bliver også en akileshæl. Taber tingesten pusten, så er det som at slukke for personen. Det er i virkeligheden en lidt skræmmende tanke!
 
Til top
NFB1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-April-2006
Status: Offline
Point: 189
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2010 kl. 12:02
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

 
  
Tidligere tabte jeg altid informationer når jeg gik fra en telefon til en anden. Men på iPhone sluttede det kapitel, og det skyldes også iTunes. Det er den positive side af at det program.
 
  /Lars
 
Snip en masse omkring backup, restore osv. alt det du nævnte klare Googles Android også, blot gemmer den data i "skyen" og ikke på din pc'er, dvs du vil altid til hver en tid have adgang, ved. f.eks. telefon skift - se det en væsentlig bedre tilgang til tingene end at tving iTunes ind på pc'eren.
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2010 kl. 11:37
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

[ Jeg skal bare kunne ringe/ringes til, smsé, en sjældent gang mmsé, have en funktionel kalender, og så kunne tjekke mine emails, (overskrifterne).
 
Hvad andet har man brug for?
 
Det var da allerede en del sekundære funktioner som du bruger.
Wink
 
Men GPS ! - jeg bruger det prof - kører service i forskellige biler. Med den store skærm kan en smartphone snildt afløse den dedikerede. Bruger også GPS-sportsprogrammer når jeg motionerer på cykel, løber osv . Her bruger jeg også både FM-radioen og musikafspilleren som fungerer forygende m et par 400kr hørebøffer ( nu også FLAC på Desire! ).
 
Internet-muligheden gør, at jeg har tændt min pc lidt mindre - samt at alle diskusioner på "den lokale" hurtigt afgøres via Google. Har en apps inde med bus og tog-tider - altså altid ved hånden . Oplever absolut ingen dræbende timeglas .
 
Har masser af nyttige "brugervejledninger" inde på notebook´en, samt alle koder til benzinkort,kreditkort,tyverialarmer osv osv.
 
Kameraet på min N86 var super, og billederne kunne sagtens blæses op på min 42" på lige fod med dem fra mit spejlrefeks ( Desires kamera er knap så skarp. .)
 
 
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2010 kl. 11:33
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hvad andet har man brug for?


Det du beskriver var det gamle mig, altså før jeg fik min første iPhone Smile

Men når først telefonen bliver en computer, så begynder den at overtage alle mulige funktioner i dagligdagen. Det skete i hvertfald her.

Jeg begyndte eksempelvis at spille igen. Ikke first shooter og den slags, men de små spil der lige passede ind i dagligdagens pauser. Samme funktion som 7-kabale fik for nogen, får år tilbage. Små afstressende spil, nogle man slapper af med, andre nogle der styrker hjernen. En finger betjent smartphone er faktisk en fantastisk spillekonsol Smile

Emails blev ikke længere kun læst i overskrifter, men i sin fulde længde incl. vedhæftninger som PDF filer osv. Og besvaret med det samme, hvis det var nemmere for mig og modtager.

Jeg fik iGoogle ind i telefonen. Alle mine små widgets jeg tjekker 25 gange dagligt for nyt, kunne jeg nu også tjekke herfra frem for på computeren. Men vel og mærke de samme som på PC'ens Google.

Sociale medier bliver mere integreret i hverdagen, når de altid er med i lommen. Messenger, Facebook osv.

Jeg har aldrig været så ajour med vejret som nu :-)

Alle mulige opslag i hverdagen klares også fra telefonen. Google, Wikipedia osv.

Skal jeg med toget, tjekker jeg lige hvornår det næste tog går fra banegården. Hvad den aktuelle forsinkelse er ect. og skal jeg bruge en pladsbillet booker jeg den direkte fra telefonen. Skal jeg med flyet kan jeg tjekke flytiderne, se hvad den aktuelle ventetid i sikkerhedstjekket er ect.

TV-programmet læser jeg aldrig i avisen eller på tekst-tv. Det er jo lige ved hånden nu.

GPS navigeringen har jeg flyttet ind i telefonen nu. Så er den altid med.

Jeg holdes ajour med recordere.dk direkte på telefonen, også statistik og den slags og har forskellige apps til at levere indhold til sitet på forskellig måde.

Skal jeg ud og rejse, så gemmer jeg lige rejsedokumenterne i min dropbox folder på nettet. Åbner dropbox i telefonen, markerer dem som favorites, og så er de med mig. Tager ingen tid, og så har jeg en backup der af reservationsnumre ect.

Tager jeg et foto der skal bruges, trykker jeg blot email billede og så ligger det i min indbakke.

Urene bruger jeg meget. De forskellige vækkeure, nedtælling og ind imellem også stopuret. Det er først og fremmest det nemmeste, et par klik med "fingeren" og de er indstillet.

Kalender det samme. Det er blevet nemt at holde kalenderen ajour, også at lægge nyt ind på farten.

SMS er et helt kapitel for sig på en iPhone. Hold fast hvor er det fedt lavet. For hver kontakt har man en samtale i gang, med farvede "talebobler" der viser samtalen. Hver taleboble en SMS, modtaget eller sendt. Og bruges MMS fletter de med ind i den samtale, med små picons af billederne.

Og det hele bliver liggende, indtil det slettes. Selv ved skift af operativsystem, skift af telefon osv. så følger hele arkivet af SMS'er med over. Så SMS bliver som et email arkiv, noget man altid kan genfinde, søge i osv.

Backup håndteres også godt. Når telefonen er tilsluttet computeren (iTunes) laves automatisk en fuld sikkerhedskopi af telefonen. Men det vil jeg nu også sige er ganske rart, for når man først begynder at bruge telefonen til andet end at ringe med, så bliver det jo et stykke af dagligdagen man nødig vil miste. Men heldigvis fungerer det gnidningsfrit.

Og gnidningsfrit er nok det bedste ord for den oplevelse man kan have med en smartphone som iPhone. Det er muligt man skaber nogle behov, som man ikke havde før, men nøj hvor er det nemt, lækkert og gnidningsfrit at gøre det her.

Men det er med en iPhone (og andre smarthones) som så meget andet i livet. Hvis man ikke ved hvad man ikke lige ved hvad man går glip af...

Og så stopper det jo ikke her. Med over 100.000 apps, til alverdens opgaver og behov, så er det jo kun lige begyndt. Det svarer lidt til at få en PC med Windows installeret, og så senere finde ud af at man også kan installere programmer selv, der udvider anvendelsen af den PC.

Så kan man pludselig styre musikanlægget i hjemmet. Tænde og slukke lyset. Tjekke temperaturen i soveværelset, og justere den. Se om der er benzin på bilen, og om den ellers virker glad.

Personligt tror jeg alle har smartphones om 5 år. Lige nu er det et fravalg man kan gøre, men om få år vil det virke unaturligt ikke at have det. For en stor del af hverdagen - på jobbet og hjemme - vil på forskellige måder være integreret dér.

Vent og se...

  /Lars



Redigeret af Lars - 02-August-2010 kl. 11:33
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Bruger udmeldt 9 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 30-November-2005
Status: Offline
Point: 2048
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2010 kl. 11:13
Tjah, hvad skal jeg sige...jeg er tilfreds med min Nokia 1200. Smile
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2010 kl. 11:02
Oprindeligt skrevet af TobiasKM TobiasKM skrev:

Hele "de køber alt bare fordi der står Apple på" påstanden, bygger jo lidt en enkelt antagelse - at telefonen er dårlig, hvormed der ikke rent faktisk er andre grunde end navnet, til at købe den. 

Passer det?

Sorry, men selv den mest hårdnakkede Android fan må sq da kunne se at det ikke er nogen dårlig telefon - langt fra og tværtimod. Der er jo en grund til at Android telefonerne bliver holdt op mod iPhone hele tiden - it's the one to beat.  

Jeg har købt en iPhone4, men har aldrig ejet iPhone før. Jeg har en iPod, men så ejer jeg sq heller ikke mere Apple. Jeg køber iPhone4 fordi det for mig er den lækreste telefon på markedet. Jeg har leget med Android, og kan se apellen. Det gør nogle ting bedre end iPhone, notifikationer fx, er et sted hvor Android er uendeligt meget mere elegant end iOS. Men som samlet pakke, funktion og design, der er det iPhone4 for mig.

Det er sq lidt sjovt at se som folk har ondt i røven over at folk køber Apple! Hvorfor er i ikke bare glade for det, så kan i købe jeres Desire og føle jer specielle, for alle andre har jo en iPhone :P
Jeg kunne ikke være mere enig Thumbs Up
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu